”Voi jestas kuinka kivaa musiikin äänittäminen voikaan olla!” – Case study Vanguardian I Tuottajan merkitys

If you like this post please share it with your friends!

Palaneita käämejä, hampaiden kiristelyä, totaalista turhautumista ja epämiellyttäviä tilanteita kireässä ilmapiirissä – niistä on kaikki äänityssessiot tehty. Vai onko sittenkään? Entäpä jos äänittäminen olisikin pelkästään positiivinen kokemus, ja olisit lopputulokseen täysin tyytyväinen? Tällä kertaa tarkastelemme modernia äärimetallia soittavan yhtyeen session kulkua kenties hieman hämmentävästä kulmasta: “Voi jestas kuinka kivaa musiikin äänittäminen voikaan olla!” – Case study Vanguardian | Tuottajan merkitys.

Oletin session olevan henkisesti paljon raskaampaa, kuin mitä se todellisuudessa oli. Sessiosta kehkeytyi kokonaisuudessaan rennoin ja kehittävin, mitä olen koskaan kokenut.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Sinun kannattaa ehdottomasti lukea tämä kirjoitus, mikäli olet kokenut epämiellyttäviä hetkiä äänityksiä tehdessäsi. Muusikkoa saattaa jopa hämmästyttää, kuinka studioreissu voi parhaimmillaan olla todella positiivinen elämys. Vastaavasti äänittäjä saa inspiraatiota vaihtoehtoisesta tekotavasta, joka väistämättä johtaa parempaan lopputulokseen. Lisäksi tämä kaikki tapahtuu ilman editointia, keinotekoisia rumpusämplejä, reamppausta ja laulun tunettamista.

** Kirjoituksessa kuvatun äänityssession kappaleita ei ole vielä julkaistu (16.9.2021) **

Case study Vanguardian

“Voi jestas kuinka kivaa musiikin äänittäminen voikaan olla!”
– Case study Vanguardian | Tuottajan merkitys

Tämä kirjoitus poikkeaa aiemmista case study -kirjoituksistani siten, ettemme tällä kertaa keskity käytännössä lainkaan äänittämisen saati miksaamisen tekniseen puoleen. Siirrämme katseemme siihen, millä tavalla positiivinen äänityskokemus syntyy ja kuinka sinä voit siihen vaikuttaa.

Ensimmäinen kosketus Astia-studioon oli Anssi Kipon tekemä mainosvideo liittyen parempaan rumpusoundiin. Sen innoittamana päätin tutustua hiukan tarkemmin Anssin tekemisiin ja samastuin hänen näkemyksiinsä todella paljon, kuinka modernista musiikista ja sen tuottamisesta ikään kuin uupuisi jotain.

Muutamien pitkien ja hedelmällisten Anssin kanssa käytyjen keskusteluiden jälkeen toin idean analogiäänityksistä muille bändin jäsenille ilmi, ja kaikkia kiinnosti lähteä kohti uusia tuulia. Kenties myös hiukan epämukavuusalueelleen. Tarkoitus oli saada sitä räyhää, live-energiaa sekä omaa soundia irti musiikistamme.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Tiesin Bodomien äänittäneen kovimmat levynsä Anssin kanssa. Muuta en tiennyt kuin että Analogilla mennään. …odotin tiukkaa laadunvalvontaa ja melko kuluttavaa meininkiä. Meno ei ollukkaan sitte ollenkaan kuluttavaa, päinvastoin. Meno oli palauttavaa, välittävää, pehmeää ja miellyttävää. Upeaa jälkeä tuli paineitta, mitä en ollut aiemmin kokenut.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Joulukuussa 2019 modernia metallia soittava Vanguardian varasi studiosession, jonka ajankohdaksi valikoitui tammikuu 2021. Tavoitteena oli tehdä teknisesti haastavaa raskasta musiikkia kalustolla, joka ei sallisi reamppausta, rumpujen triggaamista, laulujen tunettamista, rumpusämplejä eikä etenkään editointia. Ajatus kiehtoi minua suuresti, sillä tiesin, että onnistuessaan tästä voisi tulla todellinen suunnannäyttäjä muille saman genren bändeille.

Itselläni päällimmäisenä tuli mieleen pieni epävarmuus siitä, kuinka pystyisimme toteuttamaan EP:n biisit nauhalle ilman moderneja apukeinoja.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Yksi ennakko-odotuksista tai tavoitteista oli se, että haluttiin todistaa itsellemme, että teknisesti kimurantteja kappaleita on ehdottomasti mahdollista äänittää ihan kokonaisilla otoilla, ilman editointia, tunettamista tai rumpusampleja.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Tiesin, että jätkillä oli paljon paineita studioon mennessä. Odotin paljon enemmän raskasta henkistä ja sosiaalista taakkaa, jopa bändin jäsenten välistä vihaa. Sessio yllättikin yhdistämällä koko porukan yhdeksi voimakkaaksi heimoksi.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Bändin jäsenet suostuivat hieman pitkin hampain jättämään mallintavat digivahvistimet kotiin, sillä käyttäisimme äänityksissä oikeita putkivahvistimia. Treenikämpällä livenä taltioidut äänitteet auttoivat minua ohjeistamaan mihin kunkin jäsenen tuli kiinnittää huomiota, jotta pääsisimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Ajattelin sessiosta tulevan hyvin haastavan, sillä teknisen äärimetallin soittaminen ilman metronomia kovan luokan studiossa asetti melkoisen suuret esivaatimukset. Ensimmäisten ottojen jälkeen kuitenkin alkoi havahtumaan siihen, että kappaleiden veivaaminen hyvillä puitteilla ja letkeällä meiningillä olikin aivan tajuttoman hauskaa! Session aikana harmituksen hetket olivat minimissään ja koko sessio tuntui ikään kuin menevän omalla painollaan. Näin luontevasti ja mukavasti kulkevasta sessiosta ei ole ollut kokemusta missään muualla.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Vaan mikä tekee äänityksestä luontevan ja mukavasti kulkevan? Vaikka tunnelmaan vaikuttaa jokaisen mukana olevan mieliala, silti suurimmassa tunnelman luojan roolissa on aina tuottaja. Se, mitä tuottaja tarkalleen ottaen tekee, on usein hieman häilyvää jopa kokeneemmallekin muusikolle. Tuottajan rooli voi pienimmillään kattaa pelkän aikataulutuksen – ja toisessa äärilaidassa yltää käytännössä kaikille osa-alueille sovituksesta sekä kappalerakenteista saundeihin ja äänitteeltä välittyvään tunnelmaan.

Anssin positiivinen asenne ja tasavertainen suhtautuminen muusikoihin loi rennon tunnelman.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Tino Jäntti Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa
Vanguardian-yhtyeen Tino Jäntti Astia-studio A:n rumpuhuoneessa tammikuussa 2021.

Tuottaja – tunnelman luoja

Musiikin tuottamisessa on paljon samaa kuin elokuvan ohjaamisessa. Katsoin jokin aika sitten Steven Spielbergin Minority Report -elokuvan VHS-nauhalta, jonka lopusta löysin ilokseni dokumentin leffan tekemisestä. Siellä eräs näyttelijöistä kertoi ennen kuvauksia olettaneensa huikean Spielbergin olevan pikkutarkka natsi. Hän kertoi hämmästyneensä valtavasti, kun ohjaajalegenda osoittautuikin maanläheiseksi inspiraattoriksi, joka kannusti näyttelijöitä heittäytymään rohkeasti ja tekemään asiat heille itselleen mieluisimmalla tavalla.

Anssilla on todella hieno kyky ikään kuin ohjata soittaja itse ymmärtämään mitä kappale vaatii ja miten haluttuun lopputulokseen päästään. Missään vaiheessa ei tunnu siltä, että Anssi käskyttäisi tai pakottaisi soittajan tekemään asioita, vaan prosessin aikana soittaja itse havahtuu kuulemaan tarvittavat korjaukset soitossa ja sovituksissa. Anssin rooli on toisin sanoen korvaamaton.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Tunnelman luominen niin äänityssession, kuin kaiken muunkin suhteen, tulee aina lähteä aidoista ja rehellisistä lähtökohdista. Soittajien ja laulajan tulee pystyä luottamaan tuottajaan. Tämä on mahdollista silloin, kun tuottaja kertoo ajatuksensa avoimesti ja voittaa näin muusikoiden luottamuksen. On tärkeää olla läsnä ja kuunnella mihin kukin musikantti pystyy ja sen jälkeen auttaa hänet ylittämään kykynsä. Se ei tapahdu editoimalla eikä sanomalla: “Tuo on riittävän hyvä. Kyllä tuosta jo ehkä jotain saa“. Se onnistuu luomalla olosuhteet, joissa tapahtuu tietynlainen vapautuminen. Silloin pääset parhaiden asioiden äärelle, ja silloin on mahdollista kokea juurikin se ihmeellinen hetki, jolloin nuotit muuttuvat musiikiksi.

Tunnelma Astia-studiolla oli kuin olisin saapunut kesämökille hyvien ystävien kanssa puuhastelemaan. Jo ensimmäisenä päivänä hymy oli herkässä, kun asetuttiin Anssin hellään huostaan.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Case study Vanguardian

Mikäli tuottajalta menee hermot kesken session, auttaa se harvemmin saamaan asioita toimimaan. Kun äänityksissä keskityt tsemppaamaan positiivisen kautta, saatat monien muiden ohella yllättää myös itsesi. Hyvällä fiiliksellä äänityksiä tehtäessä syntyy vain ja ainoastaan hyviä asioita!

Astia-studion tunnelma oli kyllä jotain ihan muuta, mitä olin kuvitellut. Studiopuolella toki näytti studiolta, mutta yhtään kireyttä ei tullut havaittua, vaan työtä tehtiin hyvällä fiiliksellä aamusta iltaan. Oleilutiloissa oli hyvinkin kotoinen tunnelma ja sisustuksesta lisäpisteet. Iltaisin leffa pyörimään ja aivot nollille. 6/5.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Anssi on henkinen johtaja. Voimakas ja rakastava. Vahvasti itseensä uskova ja empaattinen persoona. Hän ei missään tapauksessa painanut meitä maahan vaan nosti meidän uskomme niin vahvaksi, että sisäistimme flown, tunteen ja lukkiutumisen ymmärrystä kuin pesusienet.

Jokainen hetki Anssin kanssa on mahdollisuus oppia. Hän reflektoi meidän hyvät puolemme itsellemme nähtäväksi ja näin vahvisti meidän omaa tahtoamme. Ensimmäistä kertaa näin väsymättömän musiikillisen johtajan, joka ei terrorisoinut muita millään tavoin.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Lue lisää soittotiukkuutta merkittävästi parantavasta ilmiöstä nimeltä lukkiutuminen:
“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 1

Sakari Soisalo Vanguardian-yhtyeestä Astia-studion rumpuhuoneessa
Vanguardian-yhtyeen Sakari Soisalo bassottelee Astia-studio A:n rumpuhuoneessa tammikuussa 2021.

10 tuntia studiossa – ei ääniähkyä

Olen tottunut tekemään studiossa pitkiä päiviä ja joskus öitäkin, mutta viime vuosina työpäivän mitta on ollut kiinteä 10 tuntia. Toki silloin, kun äänitettävänä oleva on aivan liekeissä, ei hommia lopeteta eksaktilla kellonlyömällä. Sehän olisi hyvän momentumin haaskaamista. Tuottajalla täytyy siis olla myös pelisilmää.

Äänitysten aikana vallitsee jatkuvasti positiivinen ja hyvä meininki. Soittajasta haetaan jatkuvasti uusia tasoja irti, mutta ei pakotetusti eikä negatiivisiin asioihin keskittymällä. Soittaminen on niin hauskaa, ettei sitä haluaisi lopettaa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Työpäivät sujuivat tehokkaasti, mutta rennosti. Positiivisen asenteen ja palautteen voimin haettiin niitä hetkiä, kun karvat nousevat pystyyn, eikä enää keskity soittoon. Niitä hetkiä oli kerta toisensa jälkeen aina yhtä mahtavaa todistaa. Harmi, kun itse sain rummut purkkiin niin nopeasti, sillä soittoa ei olisi halunnut millään lopettaa yhteen päivään.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Kenties olet samaistunut Oletko aivan puhki studiopäivän jälkeen? – Lue mistä väsymys johtuu ja kuinka voit sen välttää -kirjoitukseni luettuasi siihen, kuinka tietokoneella äänittäessä ja miksatessa korvat väsyvät yllättävänkin nopeasti. Moni on kertonut, ettei muutaman tunnin jälkeen kykene kuuntelemaan enää mitään – ja silloin on pakko ottaa tuntien, ellei jopa koko loppupäivän mittainen tauko.

Iltaisin oli parasta ikinä kokoontua yhdessä Anssin kanssa olohuoneen sohvalle joko kuuntelemaan inspiroivaa musiikkia vinyyliltä tai laittaa joku VHS-kasetti pyörimään. Vähintään yhtä monta hyvää muistoa jää näistä illanvietoista ja hyvistä keskusteluista, kuin itse äänittämisestä.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Siirryttyäni vuonna 2017 pelkkien täysanalogisten kelanauhasessioiden pariin, huomasin hämmästyksekseni, että niin omat kuin bändin jäsenten korvat eivät edes 10:n yhtämittaisen studiotunnin jälkeen väsyneet. Niinpä saavumme usein tarkkaamosta olohuoneeseen kuuntelemaan vinyylilevyjä tai katselemaan elokuvaa VHS-nauhalta.

Astia suojelukohteeksi! Iltaisin oli parasta katsoa legendaarisia VHS-elokuvia ja kuunnella vinyylimusiikkia.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Iltaisin äänitysten jälkeen rento hengailu ja vinyylien kuuntelu Anssin läsnä ollessa auttavat soittajaa mukavasti sekä ”nollaamaan” päivän työtaakkaa, että inspiroivat soittajaa taas ylittämään itsensä seuraavassakin äänityshetkessä.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Police Squad, elokuvat ja livekonsertit antoivat illalla lapsenkaltaista toivoa, joka näyttäytyi joka öisissä voimakkaissa unissa. Yhteisöllisyyden tunne oli upeaa ja vapauttavaa.

Tuntui siltä, että pääsin todella tutustumaan jopa omiin ystäviini ihan erilaisesta näkökulmasta iltojen aikana. Anssikin jatkuvasti enemmän pääsi rentoutumaan ja hengaili yllättäen joka ilta meidän kanssamme pitkästä äänityspäivästä huolimatta. Aivan upeaa. ”Parasta ikinä”.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Vinyylidemonstraatio Astia-studiolla

Luottamus ja kuinka se voitetaan

Luottamus rakentuu hitaasti, ja tässäkin perustukset ovat se kaikkein tärkein asia. Olen huomannut, että kaiken perustana on aina rehellisyys. Kun joudut antamaan palautetta, joka ei tunnu muusikosta hyvälle, tee se aina rehellisesti ja positiivisen kautta. On myös tärkeää muistaa, ettei palautteessa mennä henkilökohtaisuuksiin, vaan rakentavasti mietitään pääsy parhaaseen lopputulokseen.

Koska kelanauhaäänitys on monille täysin vierasta ja sen vuosikymmeniä sitten kokeneet ovat poikkeuksetta unohtaneet mille se parhaimmillaan tuntuikaan, annan saapumisiltana muusikoille suositun demonstraationi analogisen ja digitaalisen äänen valtavista eroista. Demonstraation aiemmin kokeneet tiedustelevat jo saapuessaan, että onhan se mahdollista kokea uudelleen. Demonstraatio auttaa ymmärtämään mitä kaikkea nauhalle taltioituu, ja kun muusikko seuraavana päivänä kokee sen omaa soittoa/laulua kuunnellessaan, on luottamukselle luotu erittäin vahva perusta.

Näin Vanguardian-yhtyeen jäsenet kuvailevat kokemaansa:

Anssin antama demonstraatio on niin silmiä avaava, että jokaisen niin ammattitason muusikosta satunnaiseen musiikin kuluttajaan tulisi käydä se kokemassa. Musiikin kuuntelu ei palaa sen jälkeen enää samaksi. Ei ainakaan palannut omalla kohdallani.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Anssin demonstraatio tempaisi heti ensikosketuksen myötä mukaansa. En ollut uskoa korviani, kuinka massiivinen ero voikaan olla esimerkiksi Spotifyn ja alkuperäisen vinyylipainoksen välillä. Analogisen signaalitien ääni oli lämpimämpi ja se ikään kuin täytti huoneen. Voin lämpimästi suositella tätä demonstraatiota jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle. Ette tule pettymään!
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Olen ollut vinyyliharrastaja jo ennen Anssin demonstraatiota, mutta demo avasi käsityksiäni läpikotaisemmin. Jopa fysikaalisella tasolla.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Session alussa Anssin antama demonstraatio vakuutti heti. Juuri oikeat biisivalinnat ja vertailu täysin saumatonta. Jotain vastaavaa olin huomannut jo ennen demonstraatiota, mutta kyllä se tulee vaikuttamaan miten, millä tai mitä musiikkia kuuntelen.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Demonstraatiota kohtaan olin aluksi terveen skeptinen ja halusin todella, että minut vakuutetaan ilmiöstä, jota en ole vielä koskaan kohdannut. James Bondin Aston Martinin moottori veti totaalisesti jalat alta. Ei tarvinnu hetkeäkään miettiä, TUNTUIKO TUO? NO TUNTU!

Jokainen ilta oli demonstraatio itsessään. Miten tunne voikaan välittyä musiikista? Sitä minä ihmettelen edelleen. Pystyin rentoutumaan täysin jopa epävireistä kitaraa (video)nauhalta kuullessani. Ehkä sisäinen rokkipoliisini heltyi fiilisteleväksi hipiksi, kun virheellisyys olikin siistiä.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Mikko Saviranta Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa
Vanguardian-yhtyeen Mikko Saviranta Astia-studio A:n rumpuhuoneessa tammikuussa 2021.

Tunnelma äänitystilanteessa

Tuottaja luo tunnelman äänitystilanteessa olemuksellaan, käytöksellään ja sanoillaan. Tämän lisäksi tunnelmaa voi parantaa esimerkiksi soittohuoneiden materiaalilla, värivalinnoilla sekä valaistuksella.

Astian rumpuhuone oli kaikessa yksinkertaisuudessaan paras, missä olen koskaan ollut. Jo ilman kuulokekuuntelua rumpusetti kuulosti olevan todella hyvässä balanssissa ja tilan soidessa jotenkin tiesi/tunsi, kuinka saada paras soundi irti. Valaistuksen ja kuuntelun ollessa täydellinen, ei voi muuta kuin päästää se sisäinen ’elukka’ valloilleen ja taltioida se hetki.

Rumpuhuonetta käytimme lopullisessa miksauksessa käsitykseni mukaan aika reippaasti ja hyvä niin! Kaikki iskee naamalle todella kovaa ja rummut kuulostavat isolta. Mutta vastapainoksi myös kaikki hienovaraisimmatkin nyanssit tulevat läpi miksistä. Juuri tätä olen kaivannut!
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Aivan helvetin hyvä rumpuhuone. Matalakattoinen rumpuspotti loi erittäin paksun lyhyen kaiun. Isompi tila soi juuri oikealla tavalla luodakseen ISON soundin.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Viiveetön kuulokekuuntelu Astialla

Äänityksessä käytettävän kuuntelun merkitystä ei pidä aliarvioida, sillä jos muusikko ei ole siihen tyytyväinen, on turha odottaa huikean hienoja maailmanluokan ottoja. Käyttämäni täysanalogisen luurikuuntelujärjestelmän hyötyjä on mahdotonta ymmärtää lukemalla – sen merkitys täytyy kokea. Lisäksi olen jo vuosia buustannut luurikuuntelusaundia rumpuhuoneessa olevalla 2 x 18″ subwoofer-kaiuttimella, jota käytän niin rumpu-, basso- kuin kitaraäänityksissäkin.

Kuuntelujärjestelmä on todella hyvä. Yhdessä kuulokekuuntelujärjestelmän kanssa jytisevä subbari soittajan takana antaa todella eläväisen kuuntelukokemuksen, johon soittajan on helppo tarttua kiinni ja hakea ns. ”keikkafiilistä” soittoonsa. Soittajasta tuntuu ja kuulostaa siltä, että äänitystilanteen sijaan olisi soittamassa koko bändin kanssa keikkaa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Astia-studion kuuntelu oli selkeä ja jopa viiveetön. Varsinkin lauluäänityksiä tämä helpotti suuresti.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Hetken totuttelun ja balanssien säätämisen jälkeen tuntui aivan, kuin soittaisimme livenä ja se jos mikä antoi lisää energiaa ja raivoa äänityksiin.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Muy bueno. Alussa kuunteluun oli totuttelemista, mutta siihen tottuessa soittoon sai ihan uutta tuntumaa äänittäessä.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Jokanen jätkä sano kuuntelusta pelkkää hyvää. Viiveetön ja aito ääni antoi jopa laulajalle mahdollisuuden vetää molemmat luurit korvalla. Oli kuulemma helvetin siistiä vetää kunnon kuuntelulla.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Markus Martinmäki Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n lauluhuoneessa
Vanguardian-yhtyeen Markus Martinmäki Neumann U67 -putkimikrofonin äärellä Astia-studio A:n lauluhuoneessa tammikuussa 2021.

Anssin musiikkikoulu

Tällä nimellä leikkisästi kutsutaan sessioita kanssani Astialla. Vanguardian suoritti ensimmäisen luokkansa kiitettävin arvosanoin. Mielestäni yksi onnistuneen äänityssession merkki on se, kun jokainen bändin jäsen saa uutta inspiraatiota ja parhaassa tapauksessa löytää aiempaa toimivampia tapoja, joiden avulla hän voi nostaa musisointinsa uudelle tasolle.

Näin Vanguardianin jäsenet kommentoivat tuottajan merkitystä ja sessiosta saamiaan oppeja:

Anssin tuottajana toimiminen toi minulle laulajana hyvää näkemystä tunteen esiintuomiseen. Minulle tuli myös olo, että riitän ja ympärillä olevat soittajat ovat maailman parhaimpia. Kappalerakenteiden avaaminen selkeni minulle. Anssilla on loistava kyky haistaa, mitä mikäkin kappale milloinkin vaatii.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Anssin monen vuoden kokemus ja varma ote tekemiseen loi paljon positiivista energiaa sessioon. Hänestä huokui intohimo musiikkia kohtaan ja sitä samaa välittyi myös meidän soittoon. Anssi myös samastui äänitettäviin kappaleisiin ja kuuli monesti heti, mitä joku tietty kappale vaatii. Toisin sanoen, yhteistyö oli saumatonta ja helppoa. 

Toinen asia, joka tulee mieleen on Anssin todella tarkka korva. Kun ei katsota tietokoneen näytöltä osuuko nuotit gridissä oikein, on käytettävä korvia. Oli hienoa itse huomata omankin korvan kehittyvän, kun kuunteli muiden jäsenten ottoja toisensa perään.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Eniten apua itselleni oli yleisesti Anssin kokemuksesta, koska monia asioita ei tarvinnut jäädä arpomaan tai testailemaan.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Mie päätin bändin poikien kanssa hankkia 8-raitasen kelanauhurin tiskeineen Anssin innoittamana. Ei ole enää mitään syytä jatkaa digitaalisen prosessoinnin opettelua, kun tiedän, ettei digitaalinen mallinnus akustisesta energiasta voi koskaan päästä sille tunteen tasolle, mitä analoginen ääniväylä tarjoaa.

Toisin sanoen, minun ei tarvi enää ikinä tehdä just niitä asioita jotka musiikin tuotannossa vitutti. Heihei Logicin ottoluettelot, flextimet ja crossfadet.

Ikuinen kiitos sinulle Anssi. <3 Suuri taakka on laskeutunut harteiltani.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Astia-studio A:n tarkkaamo – Case study Vanguardian
Vanguardian-yhtyeen Markus Martinmäki, Tino Jäntti, Sakari Soisalo ja Mikko Saviranta sekä tuottaja Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa hienon session päätteeksi tammikuussa 2021.

Vanguardianin tuleva EP

Oli suuri ilo saada olla osallisena Vanguardianin EP:n synnytysprosessissa. Positiivinen ilmapiiri vei suorituspaineet pois ja meille jokaiselle, allekirjoittanut mukaan lukien, jäi useita hienoja muistoja tästä sessiosta.

Otetaan vielä lyhyt kertaus teknisen datan muodossa:

  • Bändi: Vanguardian
  • Julkaisu: toistaiseksi julkaisematon EP
  • Työstettyjä kappaleita: 4
  • Kappaleiden yhteiskesto: 23 minuuttia 24 sekuntia
  • Äänityspäiviä: 6
  • Miksauspäiviä: 1,5
  • Masterointipäiviä: 0,5 sisältäen CD- ja striimauspalvelumasteroinnit sekä vinyylimasterin leikkaamisen partaterällä magneettinauhasta
  • Moniraitaäänitys: 24-raitaisella Otari MTR-90mkII -kelanauhurilla RTM SM900 2″ -magneettinauhalle
  • Miksaus: Trident Vector 432 -miksauspöydällä stereoksi Studer A812 1/4″ -kelanauhurilla RTM SM900 1/4″ -magneettinauhalle
  • Käytetyt outboardit: mm. EMT-140 mono tube -levykaiku laulussa, EMT/Frantz 245 -kaiku rummuissa, Universal Audio LA2A, Universal Audio 1176, Drawmer 1968 SE, Revox B77 1/4″ -nauhuri laulun ja soolokitaran viive-efektinä…

Aivan kuten Children Of Bodom -yhtyeenkin kanssa, myös tällä kertaa raskasta musiikkia synnytettiin kannustavassa ilmapiirissä ja hymyssä suin. Erikoismainintana täytyy vielä sanoa, että sessiossa menetin bassosoolon-äänitys-pyörivän-leslie-kaiuttimen-kautta -neitsyyteni. On mahtavaa vielä 28 vuoden jälkeenkin päästä tekemään äänityksissä uusia asioita.

Case study Vanguardian

Otetaan vielä loppukommentit session aiheuttamista vaikutuksista:

Merkittävin muutos oli ennakkoluulottomuus, joka musiikin tekemiseen ja kuunteluun tuli takaisin. Iltaisin vinyylejä kuunnellessa tai Anssin esimerkkejä kuunnellessa, löysi uusia puolia musiikista, joita ei ollut aikaisemmin huomannut/joihin ei ollut kiinnittänyt huomiota. Lisäksi omassa soitossaan pystyi irtautumaan ajattelusta, että joitakin asioita ei voi tehdä tai ei kannata tehdä ja tilalle tulikin terve kapinahenki. Tällä tarkoitan sitä, että jos tietyt asiat soitossa tai tavassa tehdä musiikkia nähdään yleisellä tasolla ”vääriksi”/”huonoiksi”, on ehkä juuri niiden asioiden tekeminen sitä, jota kannattaakin tehdä.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Nyt neljä päivää Astialta tulon jälkeen huoneessani ei ole enää yhtäkään digitaalista laitetta. Puhelintakin pidän vain repussa huoneen ulkopuolella. Scarlett, Midikiippari, Mac ja JBL:t vaihtuivat vinyylisoittimeen, viritinvahvistimeen, analogi-mikseriin/pieneen passiivi PA:han, putkitelevisioon sekä videonauhuriin.

Nyt huoneessani on käsittämätön rauhallisuuden tunnelma, ja kuuntelen ekaa kertaa vuosiin myös radiota. Kirpparilta ostamani vahvistimen radiovastaanotin on niin hyvä, että Yle Yksi soundaa taivaalliselta. Jostain syystä nyt klassinenkin musiikki maistuu, eikä yhtään mainosta enää jaksa kuulla. Mitä uudempaa radiosta soiva musiikki on, sen kapeammalta ja kylmemmältä se tuntuu.

Äh. Ei tähän voi mitenkään saada kaikkia tuntemuksiani kirjoitettua. Tietokoneella tehdään tietokoneääntä ja nauhalla ihmisten ääntä. Digitaalinen elektroniikka häiritsee ja kuluttaa. Analoginen elektroniikka rentouttaa ja inspiroi.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Kelanauhaäänitys Astialla esitti bändillemme kivijalan, kuinka musiikkia tulisi äänittää. Sessio muutti käsityksiäni myös treenis- ja lavaesiintymisen soundipoliittiseen puoleen.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Kolmas asia oli Anssin rehellinen kannustus tekemään asioita omalla tavalla ja tätä kautta haastamaan yleisesti hyväksi havaittuja toimintatapoja. Keskisormi ylös vaan ja kohti omaa polkua, niin varmasti erottuu joukosta.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Anssi Kippo ja Sakari Soisalo Astia-studio A:n tarkkaamossa
Anssi Kippo ja Sakari Soisalo Astia-studio A:n tarkkaamossa tammikuussa 2021.

Tuottajan tuikitärkeä rooli

Positiivinen äänityskokemus syntyy siis tunnelmasta, ja yksi tuottajan tärkeimmistä tehtävistä on juurikin toimia tunnelman luojana. Niin positiivinen kuin negatiivinenkin ilmapiiri tarttuu, joten heti ensimetreiltä asti kannattaa tunnelma ottaa huomioon. Feikkaamisesta jää aina kiinni, joten kaiken tulee olla poikkeuksetta aitoa. Myös itse musiikin ja sen tekotapojen.

Äänityssessio on aina ajankuva, ja kun jokainen sessiossa mukana oleva tekee kaiken suhteen parhaansa, ei lopputulos voi mitenkään olla parempi. Tällä tavalla luot positiivisen äänityskokemuksen ja pääset aina parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Erityisesti äänityksissä tuli taas se olo, että ”voi jestas kuinka kivaa musiikin äänittäminen voikaan olla!”.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Odotan suurella innolla, minkälaisen vastaanoton tuleva EP saa, sekä minkälaisia kommentteja heidän lavaesiintymisensä tuleekaan kirvoittamaan. Toivon myös sydämestäni, että VHS:ltä haltuun otetut huikeat Donald “Duck” Dunn ja Michael Shrieve tekivät bändin jäseniin vähintään yhtä lähtemättömän vaikutuksen kuin aikanaan minuunkin.

Kiitosten paljous, kun tulit mukaan Vanguardian-yhtyeen sessioon jakamaan kanssamme niitä positiivisia kokemuksia, joita musiikki ja sen äänittäminen voivat parhaimmillaan tarjota. Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Haluatko kokea yhtä huikean onnistumisen kuin Vanguardian? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Case study Vanguardian

Lue lisää sessiokokemuksia Astialta näistä case study -kirjoituksista:

Seuraa Vanguardian-yhtyettä sosiaalisessa mediassa:

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kuuntele sessiossa tehdyt kappaleet:

Kirjoittaja