“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 1

If you like this post please share it with your friends!

Skarpisti soittaminen lienee yksi sinunkin tärkeimmistä tavoitteistasi. Olen saanut opastaa satoja muusikoita erään erikoisen, ja monille tuiki tuntemattoman metodin äärelle, joka oikein toteutettuna saa soittamisen kuulostamaan hämmentävän hyvälle. Toivon, että löydät kirjoitukseni avulla vieläkin tiukemman grooven äärelle. “Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 1.

Kyseessä ei ollut mikään pikku vinkki tai kikkakakkonen, vaan koko bändin ideologiaa muuttava asia.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Tämän kirjoituksen lukemisesta on suurta hyötyä minkä tahansa instrumentin soittajalle, laulajalle sekä äänittäjälle. Lähestyn asiaa luonani musiikkiaan taltioimassa käyneiden muusikoiden kommenttien kautta, jotta sinun on helpompi ottaa lukkiutuminen haltuun.

rumpuäänitys

“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 1

Moni luulee tietävänsä, mistä soittotiukkuutta kuvaavassa termissä lukkiutuminen on kyse, mutta todellisuudessa vain hyvin harva osaa tuon jalon taidon. Asia voi hätäisestä kuulostaa ihan perushommalle, mutta sanan varsinaisessa merkityksessä sen oivaltamiseen ja haltuun ottamiseen tarvitaan yleensä selkeää ja pitkäjänteistä ohjeistamista.

Pelkällä lukemisella, kukaan tuskin oppii lukkiutumaan. Toivon kuitenkin herättäväni mielenkiintosi tätä erikoista ilmiötä kohtaan. Tähän mennessä palaute on poikkeuksetta ollut silkkaa hehkutusta jokaiselta, joka on ottanut neuvoni vastaan.

Tällä tavalla luonani viime aikoina käyneet muusikot kommentoivat huikean hienoa ilmiötä nimeltä lukkiutuminen:

Härri/Scarlet – Lukkiutuminen Astia-studiolla

Soittanut olen noin 30 vuotta, ja tuona aikana lukkiutuminen on tapahtunut useastikin. Tosin termi lukkiutuminen ja sen syvempi tiedostaminen tuli vasta Astia-studiolla, sensei Anssin hellässä huomassa. Ahaa-elämys oli melkoinen kun asian tiedosti ja mietti, että näinhän sen kuuluu aina mennä, oli kyse sitten studiosessiosta, treeneistä bändin kanssa tai yksin.
Härry, basso/Scarlet

Lukkiutuminen oli itselle terminä outo ennen studiosessiota, mutta satoja keikkoja nähneenä niin lavan edestä kuin takaa, tämä ilmiö oli tuttu. Jotain mystistä tapahtuu, kun soittajat ovat ns. tikissä, tunnelma on kohdallaan ja koko porukka on yhtä suurta musiikin hyökyaaltoa. Se paikka, minne silloin pääsee, on todella maaginen ja sanat eivät sitä riitä kuvaamaan.
–Elukka, rummut/Scarlet

Parikymmentä vuotta soittamista takana, josta osa aikaa tyhjäkäynnillä verrattuna nyky intensiteettiin. Lukkiutuminen on ilmentynyt maagisena hetkenä bändin kanssa soitettaessa, jolloin musiikki tapahtuu itsestään ja kaikki tapahtuu oikealla hetkellä, juuri oikein. Termi lukkiutuminen tosin tuli ensimmäistä kertaa Astia-studiolla. Siellä musiikkiin liittyvät asiat saivat nimen ja suurimmat ahaa-elämykset olivat juurikin tähän liittyvää. “Näinhän se onkin pitänyt mennä”, ja “Tästähän tämä johtuukin”.
–Jupe, kitara/Scarlet

Pasi Valkeila/05ula – Lukkiutuminen Astia-studiolla

Olen soittanut kitaraa vuodesta -95 asti eli yli 25 vuotta. Lukkiutumisesta olen varmaankin joskus kuullut joitain vuosia sitten, mutta nyt ensimmäistä kertaa koko bändin kesken tähän paneuduttiin.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Olen soittanut bassoa ja kitaraa noin 25 vuotta. Termi lukkiutuminen oli minulle uusi ja kuulin siitä ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten, kun olimme Astialla äänityssessiossa. Vaikkakin termi oli uusi, niin kyllä se varmasti jollakin tapaa oli muuten tuttu asia ajatuksellisesti yhteensoiton hitsautuvuudessa. Asia löysi sanallisen termistön studioviikonlopun aikana ja se kristallisoitui sinänsä konkreettisemmaksi ja käsinkosketeltavaksi asiaksi…
Vesa Lehtosuo, basso/05ula

25 v. bänditoimintaa takana ja sitä ennen vuosi kitaraa itsekseen opiskellen. Lukkiutumisesta kuulin Anssilta nauhoituksien yhteydessä eka kertaa. Onhan se siistiin kuuloista, kun kaikki on kohdillaan.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Tino Jäntti Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio rumpuhuoneessa

Olen aina ihmetellyt tiettyjen bändien uskomattoman tiukalta kuulostavaa yhteissoittoa ja miten sellaiseen lopputulokseen päästään. Minun ainainen unelmani on ollut se, että bändin jokainen soittaja on nimensä mukaisesti lukkiutuneena samaan hetkeen, jolloin yksittäiset instrumentit luovat pysäyttämättömän rykmentin. Ahaa-elämyksiä olen varmasti saanut monesti, mutta ehkä tiedostamatta vielä lukkiutumista ilmiönä. Ensimmäinen selkeä havahtuminen tapahtui, kun luin Anssin blogikirjoitusta, jossa puhuttiin lukkiutumisesta. Siinä esimerkkinä mainittiin ”Zen ja jousella ampumisen taito” ja kuinka soveltaa kirjassa mainittuja asioita oman instrumentin sekä bändin kanssa treenaamiseen.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Olen itse soittanut enemmän tai vähemmän 10-vuotiaasta asti ja bändikokemusta on kertynyt myös 10 vuoden ajalta. Yhteissoittoa on siis tullut harjoiteltua, mutta vasta Astia-studiolla termi “lukkiutuminen” tuli tutummaksi. Tiivistetysti siis yhteissoiton harjoittelun ultimaattinen tavoite on päästä lukkiutumaan.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Olen soittanut nyt 18 vuotta ja ensimmäisen kerran sanasta ”lukkiutuminen” kuulin vasta viime vuonna. Lukkiutuminen ei itse hetkessä antanut varsinaista ahaa-elämystä, vaan vasta oman suoritteen kuunteleminen, joka oli saatu nauhalle täysin lukkiutuneena, aukaisi silmiä todella rajusti.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Anssi Kippo Astia-studio A_n tarkkaamossa lukkiuttamassa

Mistä tässä ilmiössä on kysymys?

Kirjoituksessani Ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi? kerron, kuinka legendaarinen kosketinvelho Esa Kotilainen mainitsi, että analogisen signaalitien vinyylilevyiltä erotti olivatko rumpalin haitsupellit Zildjianin vaiko Paisteen valmistamat. Hän myös tunsi ilmiön nimeltä lukkiutuminen ja kuvaili kyseessä olevan “se hetki, kun jokainen instrumentti on millisekunnilleen synkassa keskenään“.

Kun haluat parantaa bändisi soittotiukkuutta, pelkkä oikein soittaminen ei siis riitä, vaan sinun tarvitsee ottaa seuraava askel.

Moni muusikko soittaa kuvionsa täydellisesti, mutta ilman lukkiutumista muihin instrumentteihin se ei kuulosta järin hyvälle. Tästä oivana esimerkkinä on erään albumin krediiteissä etu- ja sukunimeni välissä lukeva sessiossa sanomani lausahdus: “toi oli täydellinen, otetaan uudestaan”. Tarkoitin sillä sitä, että otto oli kyllä täydellinen itsekseen, mutta se ei kuitenkaan osunut yksiin, eli lukkiutunut millisekunnilleen muiden kanssa.

Oiva esimerkki albumista, jonka instrumentit ovat erinomaisesti lukkiutuneet keskenään, on Children of Bodom -yhtyeen Hate Crew Deathroll, jonka äänitin ja tuotin vuonna 2002.

Mutta annetaanpa luonani käyneiden muusikoiden kuvailla kokemuksiaan lukkiutumisesta, ja mistä siinä oikein onkaan kysymys.

Vesa Lehtosuo/05ula – Lukkiutuminen Astia-studiolla

Lukkiutuminen on mielestäni kaikkien soittajien sataprosenttista yhteenhitsautumista saman biisin sisään, jolloin mikään soitin ei kiilaa taikka jätätä.
Vesa Lehtosuo, basso/05ula

Kyllä sen tuntee soittaessa. Astialla ilmiö oli niin uusi, ettei sitä oikein osannut ymmärtää. Ekat treenit studion jälkeen avasi lukkiutumista paremmin.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Kun soittaessa keskityt muun bändin soittamiseen, enimmin ehkä rumpuihin, ja huomaat, että et ajattele omaa soittamistasi lainkaan. Soittamista kuunnellessa taas huomaa sellaisen kiireettömyyden ja rauhallisuuden (toki hieman biisin luonteesta riippuen).
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Soittajien instrumentit, tunnetila ja ulosanti kuulostaa yhdeltä. Musiikki elää ja yhtyeen jäsenet reagoivat toistensa tekemiseen automaattisesti hetkessä.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Soittajan näkökulmasta lukkiutumisessa pää tyhjenee kaikesta ylimääräisestä. Kyseinen tila on mielestäni täysin sitä, että aivojen luova ja tunnetta ilmaiseva puoli ottaa 100 % vallan, ja kaikki soittamiseen liittyvä motoriikka ja analyyttinen tekeminen palvelevat täysin sitä fiilistä ja tunnetta mitä koitat tavoitella. Tarkkaamon puolella lukkiutumisen havaitsee siinä, että yhtäkkiä soittajan tatsi ja ilmaisu muuttuu todella rennoksi, vaivattomaksi ja luonnollisen kuuloiseksi.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Sakari Soisalo Vanguardian-yhtyeestä Astia-studion rumpuhuoneessa

Kun soittajat pääsevät lukittumaan, niin sitä eivät välttämättä soittajat itse heti tajua. Soittajat ovat siinä tilanteessa täysin samalla aaltopituudella ja instrumentit kuuluvat yhtenä tiukkana pakettina. Lukkiutumisen kuulee ja tuntee äänitettä kuunneltaessa.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Lukkiutuminen on parasta, mitä musisoidessa voi kokea. Silloin ikään kuin kaikki tähdet ovat linjassa, soittajien mieli on tyhjä, mutta nuotteja syntyy ja ne osuvat täydellisen tarkasti kohdilleen.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Rationaaliset ajatukset katoavat, siirrytään vaistolla tekemiseen. Siihen, minkä parhaiten taitaa vaikka silmät kiinni. Korvat terästyvät, tavallaan jo koitan kuulla etukäteen mitä muut soittavat. Orkesterin päästessä tähän tilaan se kuulostaa maagiselta, toisinaan vaaralliselta, toisinaan rauhoittavalta.
–Elukka, rummut/Scarlet

Jupe/Scarlet – Lukkiutuminen Astia-studiolla

Huimin kokemus Astia-studiolla tapahtuneesta lukkiutumisesta oli, että tietoinen mieli erkaantui soitosta kokonaan. Soitin kappaletta ja samalla havahduin että mitä h*vettiä, kaikki tapahtuu kuin itsestään. Sormet viilettivät kitaran kaulalla ja en komentanut niitä millään tavalla. Lukkiutuneessa tilassa musiikin kanssa on yhtenäisenä – sitä ei enää soita, vaan se tapahtuu.
–Jupe, kitara/Scarlet

Lukkiutumisessa tavallaan koko muu ympäristö katoaa ja musiikista, soittimesta ja soittajasta tulee yksi yhtenäinen kokonaisuus, jossa soittaja tuntee musiikin koko kehollaan.
Härry, basso/Scarlet

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Lukkiutuminen ja mille se kuulostaa

Vaikka moni muusikko on kertonut olleensa soittamisen aikana lukkiutuneena, todellisuudessa kuitenkin vain muutama nuotti on osunut kohdalleen. Parhaiten lukkiutumisen tunnistaa siitä, että esimerkiksi yksittäistä instrumenttia äänitettäessä kokonainen osa tai joskus jopa koko biisi alusta loppuun tuntuu olevan millisekunnilleen aiemmin äänitettyjen raitojen kanssa kohdallaan. Tähän kirjoitukseen kommentteja antaneet muusikot ovat löytäneet lukkiutumisen äärelle ja kuten huomaat, kyseessä melko mielenkiintoinen ilmiö.

Kun äänität uuden instrumentin tai lauluraidan, tulee sen tiukentaa kaikkia aiemmin äänitettyjä raitoja. Joskus kitaraa taltioitaessa rumpali hämmästelee, kuinka nauhalla olevat rummut tuntuvat notkahtelevan. Ääniasioissa syyllinen tosin löytyy yllättävänkin usein jostain muualta, kuin missä se ensin näyttääpi olevan. Rummuissa ei esimerkkitapauksessa ollut mitään vikaa. Päinvastoin, sillä ne oli vedetty erinomaisella groovella. Todellisuudessa kitaristi ei ollut vielä ennättänyt lukkiutua rumpuihin ja ikään kuin “kampitti” rumpalin grooven. Tämä sai lyömäsoitintaiteilijan luulemaan, että hän oli soittanut väärin. Oletko joskus ollut samassa tilanteessa, kuin tämän esimerkin rumpali?

Mutta mille lukkiutuminen sitten kuulostaa? Annetaan jälleen puheenvuoro bändien jäsenistölle.

Lukkiutuminen kuulostaa siltä, kun nuotit muuttuvat musiikiksi. Kun yksittäiset soittajat muodostavat puhumattoman liiton. Kun eri instrumentit soljuvat täydellisesti yhteen muodostaen kokonaisuuden.

Lukkiutuminen on maailman paras tunne! Kun kaikki on niin sanotusti täydellistä. Liikkeistäni tulee vaivattomia ja ikään kuin ajelehtisin aallon mukana. Heti kun tietoinen mieleni ottaa vallan ja innostuu aiheesta, on lukkiutumisen taika kadonnut. Lukkiutumisen hetkellisyys on todella kutkuttavaa. Siihen haluaa aina takaisin.

Tätä voi lähestyä vielä siitäkin näkökulmasta, että lukkiutumisen kuulee ja tuntee myös ilmiselvästi kanssamuusikoista. Esimerkiksi Astia-studion tarkkaamossa epämääräinen kuiskuttelu, puhelimen näpräys tai piirtäminen väistyi saman tien, kun havaittiin soittajan lukkiutuneen ja kaikki palaset loksahtivat kohdilleen. Sen hetken, sen fiiliksen, sen tatsin kuullessa karvat nousevat pystyyn ja voimme yhteen ääneen todeta Anssin kanssa, että tämä oli SE otto.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Mikko Saviranta Vanguardian-yhtyeestä Astia-studion rumpuhuoneessa

Se on parasta mitä soittaessa voi tapahtua. Sitä tuntee kanavoivansa jotain isompaa, kuin vaan soittavansa. Kyse ei ole ole enää nuoteista tai suorittamisesta, vaan jostain kollektiivisesti saadusta yhteisymmärryksestä musiikin kautta. Yksilösuoritteena se myös tuo nostalgisesti mieleen ne lukemattomat illat omassa kodissa pikku vahvarin vieressä teinipoikana, jolloin soitti tuntikausia putkeen ja jossain vaiheessa tuntui, että ajantaju katosi täysin ja soittaminen oli suorastaan hurmoksellista. Heti kun siihen havahtui, niin se tila katosi.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Lukkiutuminen kuulostaa yhdeltä tiukalta paketilta. Jos ja kun soittajat soittavat niin hyvin yhteen, että sitä voi kutsua lukkiutumiseksi, niin kyllähän siitä välittyy myös se kaikki tunne, jota soittamisella yritetään viestiä.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Lukkiutuminen kuulostaa taianomaiselta, kuin telepaattiselta keskustelulta soittajien kesken.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Tarkkaamossa lukkiutumisen puute saa musiikin kuulostamaan “ihan hyvälle”, mutta kun lukkiutuminen tapahtuu niin se on “NYT!!! NYT kuulostaa todella hyvälle!!” -kuuloista. Soittaessa itse soittaminen ei ole enää keskiössä, vaan musiikki enemmänkin tapahtuu.
–Jupe, kitara/Scarlet

Scarlet-yhtyeen Elukka Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021

Lukkiutumisen aikana joukosta yksittäisiä soittajia tulee yksi iso kokonaisuus, joka hengittää samassa rytmissä. Se on juurikin se hetki kun ihmisten päät kääntyvät keikoilla kun “se” tapahtuu. Useasti ilmiöön liittyy soittajien hytkymistä musan tahtiin sun muuta kohtuu shamanistista toimintaa. …Astia-studiolla koettiin muutamakin todella maaginen hetki tämän ilmiön parissa.
–Elukka, rummut/Scarlet

Biisi ’lähtee lentoon’ ja kuulostaa, että se soi hyvässä yhteisgroovessa. Herättää/havahduttaa tarkkaamossa nuokkuvan kuulijan.
Vesa Lehtosuo, basso/05ula

Pää alkaa heilumaan ja biisin osaset tuntuvat kokonaisuudelta, ei irrallisilta instrumenteilta.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Kimmo Jyräs/05ula – Lukkiutuminen Astias-studiolla

Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Mitä tulee tehdä, että lukkiutuminen tapahtuu?

Kuten kommenteista voit huomata, ilmiö on hyvin samankaltainen kuin Herrigelin huikeassa Zen ja jousella ampumisen taito -kirjassa selostetaan. Tapahtuma ei ole niinkään tekninen saati fyysinen, vaan hämmentävällä tavalla henkinen. Erikoisuudestaan huolimatta sillä tuntuu olevan suuri vaikutus siihen, mille soittimet yhdessä kuulostavat ja etenkin tuntuvat.

Mutta mitä sinun tulee tehdä, jotta lukkiutuminen tapahtuupi? Klikkaa tästä ja lue kirjoituksen toinen osa.

Kiitosten paljous mielenkiinnostasi tätä erikoista, ja joidenkin mielestä jopa maagista ilmiötä kohtaan. Mikäli pidit lukemastasi, jaathan kirjoitukseni sosiaalisessa mediassa. Näin autat muitakin pääsemään tämän todella tärkeän ja mielenkiintoisen informaation äärelle.

Haluatko saada yhtä huikean studioelämyksen, kuin kirjoituksessa kommentoineet muusikot? Laita minulle yksityisviesti klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Kelanauhaäänitys Astialla

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja