Skip to content

FAQ – Usein kysytyt kysymykset

Onko kelanauha- ja tietokoneäänityksellä muka mitään eroa?

Kyllä vaan ja ero on huomattavasti suurempi kuin moni voisi kuvitella. Tutkittuamme ääntä yli 25 vuotta, olemme yleisestä harhakäsityksestä poiketen havainneet ettei kelanauhaäänitys tuo musiikkiin, vähäistä nauhakompressiota lukuun ottamatta, mitään lisää. Itseasiassa kelanauhaäänityksessä katoaa informaatiota huomattavasti tietokoneäänitystä vähemmän.

Nauhalla kitara kuulosti erittäin luonnolliselta. Kuin olisi ollut samassa tilassa vahvistimen kanssa.
Jussi Turunen, kitaristi

Useimmissa studioissa kaikki monitorointi tapahtuu äänikortin ulostulosta, eli signaalia kuunnellaan äänikortin A/D ja D/A muunnosten jälkeen. Jos mitenkään mahdollista, suosittelemme vertaamaan minkälaiselle ääni kuulostaa ennen äänikorttia ja siten pääset kärryille mistä tässä asiassa on kyse.

Luulen myös, että kelanauhasessioihin palataan yleisemminkin, kun tieto lisääntyy ja leviää. Ympyrä voi ikään kuin sulkeutua.
Jarmo Nikku, kitaristi

Tietokone- ja kelanauhatallennuksen välisiä eroja kuvaa oivasti tämä video:

Miksi käyttää analogista laitteistoa ja valita äänitysformaatiksi kelanauha, kun lopputuote on kuitenkin huonolaatuinen MP3 netissä?

Monien mielestä vanhempi musiikki kuulostaa nykymusiikkia miellyttävämmälle. Jos kuuntelet ennen 90-luvun alkupuolta tehdyn Queen, AC/DC tai vaikkapa Metallica -yhtyeen kappaleen netissä tahi radiosta, on niissä jotain joka koskettaa kuulijaa. Nykymusiikki taas usein kuulostaa kylmälle, ontolle ja fiiliksettömälle.

Kuuntelin biisit kotona ja ei vitti, kuinka eritavalla on dynamiikkaa ja kuinka paljon paremmalta kuulostaa, kuin diginauhoitukset. Ihan ylivoimaisesti luonnollisimmat saundit ikinä, missä oon ollut mukana. Kylmät väreet meni ihan koko ajan ja tippa tuli linssiin. Oot sie Anssi kyl semmoinen analogi-guru että! 1f60d.png
Mikko Huopainen, kitara/Royal Max

Suomessa kahta radioasemaa lukuunottamatta musiikki soitetaan joko MP1 tai MP3-formaatissa ja siitäkin huolimatta vanhempi musiikki usein kuulostaa paremmalle. Jokainen bändi hyötyy kelanauhaäänityksestä vaikka lopputuote siis olisikin MP3. Julkaisun ollessa vinyyli tahi c-kasetti, on hyöty suurempi etenkin kun signaalitie pidetään analogisena aina lopputuotteeseen asti.

Miksauksethan kuulosti tosi luonnollisilta. Soundit oli miellyttäviä, leveitä ja “isoja”, eikä tuplauksille tms. tuntunut olevan tarvetta.
Jussi Turunen, kitaristi

Minulla on plugarina kaikki samat laitteet, jotka löytyvät Astia-studiolta. Mitä järkeä olisi ostaa teiltä kallista studioaikaa?

Hieno homma. Plugareilla on hyvä opetella suuntaa-antavasti mitä eri laitteet äänelle tekevät. On kyllä pakko myöntää, että plugarien valmistajien käyttämät markkinointitoimistot tekevät todella huikeaa työtä uskotellessaan plugarien olevan identtisiä hardwaren kanssa.

Valitettavasti ero oikean raudan (hardware) ja plugarin (software) välillä on sama kuin vertaisi aitoa Ferraria tahi Harley-Davidsonia Playstationin autopeliin! Ja jotkut vielä kuvittelevat ettei niillä ole mitään eroa. Tokihan “pumpattava barbara” emuloi oikeaa naista ja jotkut kuulemma sellaisistakin ihan tosissaan pitävät. Valtaosa miehistä kuitenkin lienee sitä mieltä, että ihmisnainen on kumista versiota varteenotettavampi vaihtoehto.

Eikö kelanauha ole vain huippumuusikoita varten, sillä editointi ja laulun virittäminen eivät ymmärtääkseni ole mahdollisia?

Rumpuottojen yhdistäminen leikkamalla moniraitanauhaa partakoneenterällä on toki mahdollista, mutta hyvin hyvin harvoin sellaiseen on tarvetta. Muut instrumentit voidaan äänittää hyvinkin pienissä pätkissä, mutta mielestämme pidemmät otot ja etenkin livetaltiointi kuulostaa eheämmälle ja paremmalle.

Tietokoneäänityksissä usein tuppaa soittamaan todella varovaisesti, ikään kuin virheitä välttäen. Sen sijaan, tässä sessiossa jokainen meistä vapautui suorittamisen kahleista ja ”virheineen” päivineen kelanauhalle taltioitui mitä aidoimman ja tunnerikkaimman kuuloinen bändi. Se kaikki fiilis ja tatsi, mitä olet omasta soitostasi ammentanut tallentuu kela-nauhalle huomattavasti paremmin, kuin mitä digiäänityksissä ja sehän vasta onkin mahtavaa!
–Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Entä jos Kurt Cobainin laulu olisi viritetty autotunella? Kuinka kaamealle se olisikaan kuulostanut ja olisiko se lisännyt Nirvanan levymyyntiä sekä parantanut levyjen laatua vaiko kenties kuitenkin toisinpäin? Kelanauha taltioi myös tunnetilan ja kun tuo tunne on oikeanlainen, tulee äänityksestä todella sykähdyttävä.

Äänityskokemus on huomattavasti mukavampi, sillä tietokoneäänityksessä soittamiselta tulee hyvin pikkutarkkaa ja virheitä välttävää, kun taas kelanauhaäänityksessä fiilis ja soittajan ”tatsi” nousevat enemmän esille pikkutarkan hinkkaamisen sijaan. Myös kelanauhaäänityksen mutkattomuus viehättää. Saundit hierotaan lähtövaiheessa kuntoon, eikä niihin tarvitse enää sen jälkeen juurikaan kajota. Tietokoneäänityksessä plugarien ja mallinnuksien paljous helposti ajavat soittajan pois itse asiasta, eli soittamisesta.
–Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Jokainen nauhalle taltioimamme bändi sanoo, että kelanauhaäänityksessä on hämmentävä “anteeksi antavuus” -tekijä, jonka ansiosta pieni virhe ei kuulosta lainkaan virheelle. Kun sama virhe tehdään tietokoneäänityksessä, joudutaan se joko editoimaan tahi äänittämään uudelleen.

Kelanauhaäänitys hämmenyksekseni oli paljon “helpompaa” kuin digihommissa. Analogisilla menetelmillä äänittäessä lähes valmista soundia pystytään digiäänittämisen usein aiheuttamasta noidankehästä, jossa soundia on mahdollisuus viilata maailman tappion asti, sen jäädessä kylmäksi ja elottomaksi.
–Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Lue lisää, kuinka kelanauhasessio tarkalleen ottaen etenee:
Näin tehdään kelanauhasessio – “Pelkoni analogiäänittämisen hankaluudesta todistettiin turhaksi”

Ja se yllätti että erillisistä otoista voidaan koota raita. Ettei siis koko otto välttämättä päädy lopulliselle tuotokselle, vaan se saattaa koostua monistaerillisistä otoista.
–Snake, kitara/Serpico

Lue lisää, miksi sinunkin kannattaa äänittää kelanauhalle:
Nauhalle äänittävät vain maailmanluokan virtuoosit – ja 4 muuta myyttiä kelanauhaäänittämisestä

Voimmeko muka tehdä kunnollisen äänityksen nauhalle, kun sinne mahtuu vain 24 raitaa?

Koska miksauspöytäämme on integroitu VCA-automaatio, käytämme yhden raidan SMPTE-synkalle. Käytössä on siis vain 23 raitaa ja ne kyllä riittävät erittäin hyvin.

Lukemattomia loistavankuuloisia albumeita on äänitetty 24-raitanauhurilla ja usein jopa huomattavasti vähemmilläkin raitamäärillä. Ensiferum-yhtyeen levyjä työstäessämme bändi kertoi tarvitsevansa melodiakitaralle vähintäänkin tuplauksen, ala- ja yläoktaavit, kvintin sekä terssit laidoille. Kun he kuulivat mille yksi melodiakitara kelanauhalle taltioituna kuulosti, alkoi yksi raita yllättäen olemaan aiempia tekotapoja huomattavasti parempi vaihtoehto eikä mitään tuplauksia tarvittu.

Emme tiedä milloin musiikin tekemisestä tuli useita kymmeniä ellei useita satoja raitoja tarvitsevaa näpertelyä (tai no tokihan siihen liittyy tietokonetallennus, sen rajattomat editointimahdollisuudet ja itseään tuottavat muusikot), mutta 23 kelanauha-raitaa saundaa helposti huomattavasti isommalle ja täyteläisemmälle kuin 100 raitaa tietokoneelle purkitettuna ja ilolla voimme tämänkin aiheen demonstroida.

Kuinka kauan yhden kappaleen äänitykseen, miksaukseen ja masterointiin menee aikaa? Entäpä kokonaisen albumin?

Olemme tehneet albumeita jopa yhdessä päivässä sisältäen äänityksen, miksauksen sekä masteroinnin. Yksi sellaisista sessioista ei yllättäen ollutkaan punk-trio, vaan 12-henkinen poppoo, jonka ammattimaisuuskin oli häkellyttävän upeaa seurattavaa.

Joku toinen sälli sano et menee yks kokonainen päivä siihen, että kasataan soittimet, viritetään ja chekataan. Sit menee ainakin yks kokonainen päivä pelkästään rumpuihin. Ehkä kaks päivää skebaan ja bassoon ja yks tai kaks päivää lauluun. Vaikutti aika rankalta arviolta.

Sit juteltii Anssin kanssa ja kaikki vaikutti niin paljon järkevämmältä ja paremmalta. Esim se, että edellisenä iltana tulee ja tehdään kaikki valmiiksi siten, että seuraavana aamuna voi alottaa suoraan kunnon hommat eikä tarvitse sählätä enään mitään…. Oltiin kaikki samaa mieltä, että se on Astia-studio mihin mennään!!!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Yhden biisin saa keskimäärin äänitettyä, miksattua sekä masteroitua yhdessä päivässä ja 2–3 biisiä 2–4 päivässä. Albumisessiot kestävät yleensä 10–20 päivää. Esimerkiksi vähintään päivän sessioon A-studiossa suosittelemme bändejä saapumaan jo edeltävänä iltana kasaamaan soittopelit ja vaihtamaan uudet rumpukalvot. Veloituksetta laitamme mikrofonit, ruuvaamme äänityssaundit sekä säädämme kuulokekuuntelut valmiiksi. Näin säästämme sessioaamulta 3–4 tuntia säätöaikaa ja pääsemme heti äänittämään.

Lue lisää sessioiden kestosta, jotka sisältävät äänityksen, miksauksen ja masteroinnin, sekä kokemuksista Astia-studiolla:

Minkälainen kuulokemonitorointi-järjestelmä studiollanne on? Kaikissa studioissa tuntuu olevan digitaalinen kuulokekuuntelujärjestelmä, jossa aina on häiritsevä viive.

Pieni viivehän noissa digitaalisissa järjestelmissä aina on, koska ääni konvertoidaan analogisesta digitaaliseksi ja sen jälkeen takaisin digitaalisesta analogiseksi kuuntelua varten. Tämä viive on usein hyvin pieni, jonka esimerkiksi kitaristit enemmänkin tuntevat kuin kuulevat ja sen aistii “tatsin” katoamisena.

Kippolandian uusi kuuntelujärjestelmä oli oikein miellyttävä ja helppokäyttöinen.
Masa Maijanen, basisti

Käytämme Furman HDS-16 täysanalogista kuulokekuuntelujärjestelmää. Jokainen bändin jäsen saa käyttöönsä 16-kanavaisen kuulokemikserin, josta voi rajattomasti säätää kuuntelubalanssia. Tässä järjestelmässä ei ole minkäänlaista viivettä, ellemme välttämättä halua kytkeä sen efektiluuppiin delayta, mutta se on aivan eri viive se.

Kokemus oli mahtava. Käytän yleensä melkolailla aikaa hyvän laulubalanssin ruuvaamiseen, mutta nyt kaikki saundasi samantien hyvälle. Säädin vain hieman balanssia laulun ja erinäisten instrumenttien välillä noin minuutin ja olin valmis. Toki ei haitannut, että lauloin Pave Maijasen vanhaan, legendaariseen Neumann U67 -putkimikrofoniin 60-luvulta.
Patrik Eriksson, laulaja

Monille muusikoille on tuttua, että pohjaäänitysten aikana bändin keskinäinen kommunikaatio on kuulokkeiden ja toisinaan kaikuisan rumpuhuoneen takia haastavaa. Furman-järjestelmässä on sisäänrakennettu talkback-nappi, jota painamalla kommunikointi ääntä korottamatta onnistuu muusikoiden sekä äänittäjän välillä vaivattomasti.

Kuuntelu oli tosi hyvä! Helppo ja nopea säätää. Soundi miellyttävä.
Harri Ala-Kojola, rumpali

Haluamme soittaa kaiken livenä. Soveltuvatko studionne tällaiseen, tuleeko mikkeihin vuotoa ja mikä tärkeintä; voimmeko äänittää laulun samaan aikaan muiden soittimien kanssa?

Studiomme soveltuvat erinomaisesti live-äänittämiseen ja sitä kaikille bändeille nykyään suosittelemme. Laulu voidaan taltioida samaan aikaan muun bändin kanssa ilman, että yksikään instrumentti vuotaa lauluraidalle. Rumpali, basisti, kitaristit ja kosketinsoittaja ovat yleensä samassa huoneessa näköyhteyden tiukentaessa yhteissoittoa. Solisti laitetaan täysin äänieristettyyn huoneesseen, joten vuotoa muista instrumenteista ei tule. Mikäli vuoto ei ole ongelma ja näköyhteys laulajan sekä muun bändin välillä on välttämätöntä, voi solisti toki olla samassa huoneeseessa muun bändin kanssa.

Kun ollaan bändin kanssa reenailtu paljon yhdessä, tuntui tosi luontevalta myös nauhoittaa yhdessä (livenä).
Noora Korppi, laulu/Faulty Messenger

Kelanauha on kuulemma melko kallista. Sisältyvätkö kelanauhat hintaan?

Kelanauha on kyllä jonkin verran kovalevytilaa tyyrimpää. Moniraitaäänityksessä käytämme Recording The Masters SM900 kahden tuuman ja miksauksessa SM900 1/4″ -nauhaa. Emme koskaan uudelleenäänitä muissa sessioissa käytettyjen nauhojen päälle, vaan käyttämämme kelanauha on aina uutta.

RTM SM900 2″ -moniraitanauha ja SM900 1/4″ -miksausnauha maksavat yhteensä 18 € / minuutti. Vaihtoehtoisesti saat kokonaisen RTM SM900 2″ -nauhan, jolle mahtuu 32 minuuttia sisältäen biisienväliset tauot alustettuna hintaan 380 € / kela. Ja vastaavasti 32-minuuttinen RTM SM900 1/4″ -miksausnauha on alustettuna 70 € / kela. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %.**

Saat sessiossa käytettävät nauhat meiltä valmiiksi alustettuna eli säädämme nauhurimme aina etukäteen kyseiselle nauhaerälle sopivaksi, joten sinun ei tarvitse raahailla nauhoja mukanasi sessioon eikä käyttää sessioaikaa kalibrointiin.

Tiesitkö, että Astia-studio on Recording The Masters -kelanauhojen virallinen jälleenmyyjä? Voit siis tilata meiltä nauhat sessioosi missä tahansa studiossa sen teetkin. Saat RTM-kelanauhat sekä tarvikkeet kuten leader ja splicing tapet kätevästi verkkokaupastamme klikkaamalla tätä linkkiä.

**Hinnat päivitetty 4.10.2021 ja ovat voimassa toistaiseksi. Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Monet studiot miksaavat yhtä biisiä päivän jos toisenkin ja sellaiseen meillä ei ole teidän hinnoillanne varaa. Minkä verran miksaamiseen pitää varata aikaa?

Emme enää miksaa muualla tietokoneelle äänitettyä materiaalia. Silloin kun vielä niin teimme, yhteen biisiin kului noin päivän verran masterointeineen. Kun miksaamme itse kelanauhalle äänittämiämme kappaleita, saamme yleensä päivässä miksattua ja masteroitua 3–4 biisiä.

Sessio oli todella inspiroiva ja koukuttava kokemus. Yksi hienoimmista asioista oli miksaaminen, jota käytännössä tapahtui koko session ajan.
Kalle Virtanen, laulu/Serpico

On myös mahdollista tehdä asiat ripeämmin. Äänitimme, miksasimme ja masteroimme Irvisko-yhtyeen viiden biisin EP:n yhdessä päivässä. Lue case study -kirjoitus klikkaamalla tästä ja pääset seuraamaan session kulkua.

…kelanauhalle tehdyn äänityksen miksaus vaikutti olevan todella paljon nopeampaa.
–Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Jotkut sessiot voi tehdä nopeammin ja joihinkin kuluu hieman enemmän aikaa riippuen esimerkiksi kappaleiden kestosta ja siitä, onko samalle raidalle äänitetty useita instrumentteja. Lyhyitä punk-vetoja miksaa luonnollisesti päivässä enemmän kuin 15-minuuttisia proge-eepoksia.

Jokainen bändi on erittäin positiivisesti yllättynyt kelanauhasessioidemme miksauksen vauhdista, laadusta sekä vaivattomuudesta. Lisäksi suosittelemme olemaan studiolla läsnä miksausten aikana, sillä näin miksausversio 1 on aina se, joka päätyy levylle eikä tarvetta toisiin saati kymmenensiin versioihin ole. Olet sydämellisesti tervetullut kokemaan kelanauhaäänityksen taikaa Astia-studiolle!

Miksi kelanauhaäänitys sopii myös sinulle?

ASTIA-STUDIO LYHYESTI

Astia-studio on täysanaloginen äänitysstudio. Taltioimme musiikkisi energian ja tunteen yli 25 vuoden kokemuksella.

FAQ
Kokemuksia ja palautteita
Mediassa
Maksuttomat materiaalit

ASTIA-STUDIO

Kaakkoiskaari 9
53500 Lappeenranta
+358 40 505 1595
anssi.kippo[at]astiastudio.fi