Näin parannat tietokoneäänityksesi saundia Astialla

If you like this post please share it with your friends!

Koti- ja treenikämppä-äänitykseen tarpeeksi monta kertaa petyttyäsi, haluat taltioida musiikkiasi jälleen oikeassa studiossa. Astialla saisi hyvää saundia, mutta siellähän tehdään nykyään vain pelkkiä kelanauhaäänityksiä. Monet ovatkin kyselleet minulta, että enkö oikeasti äänitä enää tietokoneelle ja eikö Astialla voi lainkaan tehdä digisessioita? Tästä inspiroituneena haluan nyt kertoa sinulle, kuinka saat musiikkiisi Astian saundin myös digisessiossa. B-studiossamme voit edelleen äänittää tietokoneelle joko itse, oman äänittäjän kanssa tai buukata kultaa sekä platinaa myyneitä albumeita tehneen Miitri Aaltosen sessioosi. Jos siis haluat äänittää tietokoneelle ja olet pettynyt kotiäänityksiin, näin parannat tietokoneäänityksesi saundia Astialla!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Rajaton studioaika on parasta ikinä, vai onkohan sittenkään?

Loputon raitojen viilaus, tuplaus ja editointi ovat toki kutkuttavia vaihtoehtoja, vaan entä jos juuri tämä onkin hitaan julkaisutahdin ohella yksi niistä syistä miksi musiikki kuulostaa nykyään niin kovin kehnolle? Kotona ja treenikämpällä äänittämisessä harvemmin hyödynnetään sanaa bändi, eli yhteissoitto loistaapi poissaolollaan. Koko orkesterin kerralla taltioiminen on jo äänitysteknisestikin haastavaa, mutta se voisi ratkaista monia äänitteen saundiin sekä grooveen liittyviä ongelmia. Vaikka loppulliseen versioon jäisivätkin vain rummut, antaa pohjaraitojen yhdessä soittaminen musiikkiisi huomattavasti lisää parhautta.

Kun itse äänittää, tulee niin hyvää kuin osaa… vai miten se oikein meni? Jos samaan aikaan sekä soitat että myös arvioit omaa soittoasi, joudut koko ajan vaihtamaan ees taas soittajan, äänittäjän ja tuottajan roolin välillä. Tämä on oiva tapa saada soittofiilis kaikkoamaan, joten suosittelen tähänkin ongelmaan ammattiapua. Luota siis äänialan ammattilaiseen.

Mestari on epäonnistunut useammin, kuin vasta-alkaja on yrittänyt.

Jos 10 keikkaa tehnyt muusikko luulee tietävänsä keikkailusta kaiken, hymyilyttää se etenkin tuhansia keikkoja tehneitä. Sama pätee myös äänittämiseen; 10 levyä tehnyt tietää toki jo paljon, mutta 1 000 levyä tehnyt osaa neuvoa ja auttaa kokemuksensa myötä huomattavasti paremmin. Mestari on epäonnistunut useammin, kuin vasta-alkaja on yrittänyt. Kukaan ei voi tulla mestariksi ilman riittävää määrää epäonnistumisia ja juurikin epäonnistumisten ansiosta mestariksi tullaan.

Suomessahan äänialan ammattilaiseksi itseään tituleeraavia on nyt enemmän kuin koskaan ja toisaalta musiikin laatu on viime vuosina ollut melko laskusuhdanteinen. Voisikohan näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä keskenään? 20–30 vuotta sitten äänialan ammattialaisia ei Suomessa ollut montaa ja äänitteiden taso oli yllättävän korkea. Toisin kuin monet luulevat, äänittäminen ja tuottaminen ei ole sitä, että heität kasan mikkejä taltioitavan kohteen eteen, yhdistät mikit äänikorttiin, leikit hieman plugareilla ja editoit kaiken ihmistä muistuttavan soitosta sekä laulusta pois. Entäpä jos panostaisitkin editoimisen sijaan soittamiseen sekä soitattamiseen ja plugareilla leikkimisen sijaan äänittäisikin mahdollisimman valmista saundia?

Drum room
Astia-studio B:n tunnelmallisessa rumpuhuoneessa on taltioitu Stam1naa, Viikatetta ja lukuisia muita yhtyeitä.

Näin parannat saundia laadukkaalla soittotilalla

Soittotilan vaikutus saundiin on todella suuri jokaisen instrumentin kohdalla. Rummut ainoana täysin akustisena bändisoittimena satunnaisen akustisen kitaran sekä flyygelin ohella hyötyvät akustiikasta eniten. Valitettavasti hyvänkuuloisia rumpuhuoneita ei ole kovin tiheässä. Tila vaikuttaa siis kaikkeen ja olenpa joskus bändin itse keittiössä äänittämää lauluraitaa miksatessani ollut hieman ongelmissa, kun saundiin ei meinannut saada minkäälaista tolkkua. Kehno huonesaundi voi jopa pilata raidan.

Molemmissa studioissamme rumpuhuone on toteutettu LEDE, eli live-end/dead-end -periaattella. Toinen puoli huoneesta on kaikuisa ja toinen kaiuton. Rummut kasataan yleensä kaiuttomaan osaan ja näin lähimikrofoneista taltioituu vain kuiva lähimikkien saundi. Tilamikrofonit taltioivat kaikuisan osan tilasaundin ja tämä on se, mitä Astialla käyneet rumpalit rakastavat. Rummut kuulostavat aidolle sekä elävälle, jopa tietokoneella taltioituna.

Koe Astian rumpuhuone

Rummut ainoana täysin akustisena bändisoittimena satunnaisen akustisen kitaran sekä flyygelin ohella hyötyvät akustiikasta eniten.

Rumpuhuoneemme 3 kW PA-laitteisto antaa potkua ei pelkästään saundiin, vaan myös jokaisen instrumentin soittoon. Suosittelen, että kitaristi ja basisti soittavat mahdolliset jälkiäänitykset rumpuhuoneessa subbarin edessä. Näin kuulet luureista skarpin kuuntelun ja subbarin jytke vie sinut keikkalavalle. Äänitysjäljestä kuulet helposti, kuinka paljon energisempää soittosi voikaan olla, kun et sitä kaksin kerroin sängynreunalla läppärin ylle kumartuneena tapaile.

Ota haltuun rumpuhuoneen merkitys rumpusaundiin videoltamme, jossa kuulet saman oton lopullisena versiona tilamikrofonien kanssa sekä ilman. Keskity rumpujen energiaan ja etenkin siihen, mille virvelirumpu kuulostaa. Videolla ei ole käytetty rumpusämplejä, sound replaceria tahi keinotekoista kaikua. Kaikki mitä kuulet on siis aitoa.

Miksauspöytä ja miten sitä tulisi hyödyntää

Molemmissa pajoissamme on vanhan liiton analogiset Trident Vector 432 -miksauspöydät. Samanlaisella tiskillä on taltioitu useampia Rammsteinin albumeita sekä mm. artisteja Manic Street Preachers, Roxette, Björk, Sade, INXS, Stereo MC’s, The Cardigans ja vaikka sun mitä. Näitä pöytiä on valmistettu vain muutama kymmentä ja noin kymmenkunta on enää käytössä. Astia on ainoa studio maailmassa, jossa on kaksi toimivaa Trident Vector 432 -miksauspöytää.

Keskitytäänpä nyt kuitenkin pelkästään B-studioomme, jossa voit parantaa musiikkisi saundia joko äänittäjä/tuottaja/miksaaja Miitri Aaltosen (Kotiteollisuus, Stam1na, Mokoma, Viikate, WÖYH!…) tai lock-out:ina, eli oman äänittäjän kanssa. Miitri on tehnyt meillä useita kymmeniä sessiota ja tuntee laitteemme sekä osaa loistavasti hyödyntää äänityshuoneiden akustiikkaa. Mikäli tuot oman käyttäjän mukanasi, tulee hänen osata käyttää vanhan liiton analogisia miksauspöytiä. Voit tarvittaessa ostaa opastuksen miksauspöydän sekä laitteistomme käyttöön.

Miitri on tehnyt meillä useita kymmeniä sessiota ja tuntee laitteemme sekä osaa loistavasti hyödyntää äänityshuoneiden akustiikkaa.

Koe Astian rumpuhuone

Mikkietuasteet ja tarkkaamo

B-studiossa on lisäksi 16 kanavaa Neve 44 Series -etuasteita, joista kaikki äänittäjät ovat aluksi aivan liekeissä. Muutaman session tehtyään he yleensä uskaltautuvat kokeilemaan Tridentin etusia ja sen jälkeen on Neve lähes jokaisella jäänyt nurkkaan pölyttymään. Joissakin tilanteissa Neve on kuitenkin ylivertainen. Tridentissä on erittäin asiallinen eq, jonka käyttöä suosittelen jo äänitysvaiheessa. Pöydässä on sisäänrakennettuna 24 dynamiikka-kanavaa, jotka etenkin rummuissa saundaavat erittäin hyvälle. Kuten kirjoituksessani Tästä syystä musiikkisi saundaa paremmalle, kun prosessoit raidat äänitysvaiheessa kerron, kannattaa analogista laitteistoa hyödyntää. Näin parannat saundia huomattavasti sekä lyhennät miksausaikaa, kun suurin osa päätöksistä on tehty jo äänitysvaiheessa.

B-studiomme tarkkaamo on yksi Suomen parassaundisimmista tarkkaamoista. Sen akustiikkaan on käytetty valtava määrä aikaa sekä rahaa, jotta saat parhaan mahdollisen laadun äänityksiisi sekä miksaukseen. Tarkkaamon akustiikan hyvyyden ymmärtää parhaiten, kun kuuntelee musiikkia miksauspöydän edessä ja siirtyy huoneen takaosaan sekä takanurkkiin. Toisin kuin valtaosassa tarkkaamoita, basso ei korostu juuri lainkaan ja näin sohvalla istuva bändi kuulee saman, kuin äänittäjä miksauspöydän äärellä. Tarkkaamo on ainoa studiohuone, jonka akustiikka ei saa värittää siellä soitettavaa musiikkia.

Improve the sound of computer recording
Täysanaloginen Trident Vector 432 -miksauspöytä Astia-studio B:n sykähdyttävässä ja erinomaisesti akustoidussa tarkkaamossa.

Näin parannat saundia käyttämällä analogista laitteistoa

Koska tunnen Astian laitteet sekä tilat läpikotaisin, autan mieluusti sinua mikityksessä sekä äänityssaundien ruuvaamisessa. Näin saat sessiostasi mahdollisimman paljon irti, eikä aikaa tuhraannu turhaan opetteluun. Pahinta mitä voit tehdä, on saapua Astialle ja äänittää kaiken ilman kompressoria sekä ilman ekvalisaattoria. Silloinhan suurin laitteistamme saatava hyöty menee hukkaan. Olen kaikki kalliit laitteemme juuri siksi hankkinut, että niitä hyödyntämällä sinä voit parantaa saundiasi.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Esimerkiksi 80-luvulla bändit menivät äänittämään juurikin siihen studioon, jossa heidän lempilevyjään oli taltioitu. Studion äänittäjä tiesi tarkkaan sekä laitteiston että tilat ja osasi hyödyntää niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Juuri tästä syystä siellä tehdyt levyt saundasivat niin hyvälle. Levyillä oli niin sanottu “ominaissaundi”, jota ei saanut missään muualla. Samaa saundia ei saanut kytkemällä mikkejä treeniksellä äänikortin kautta läppärin äänityssoftaan, eikä saa vieläkään. Kun bändin lähtösaundi on hoidettu kuntoon, kannattaa äänittää analogista laitteistoa hyödyntäen hyvälle saundaavassa akustisessa tilassa. Näin olet jo useamman askeleen lähempänä itsellesi tärkeää määränpäätä.

Koska tunnen Astian laitteet sekä tilat läpikotaisin, autan mieluusti sinua mikityksessä sekä äänityssaundien ruuvaamisessa. Näin saat sessiostasi mahdollisimman paljon irti, eikä aikaa tuhraannu turhaan opetteluun.

Stam1na Astian B-studiossa

Stam1na kävi kevättalvella 2018 B-studiossamme äänittämässä Emma-palkitun Taival-albumin ensimmäisen, Elämänlanka-singlen, jonka tuottajana toimi jälleen huippulahjakas Janne Joutsenniemi. Janne ja bändi pyysivät minut mikittämään sekä ruuvaamaan äänityssaundit kuosiin. Jos keskityt oikein tarkasti, kuulet miten Elämänlanka-kappaleesta välittyy yllättävän paljon laulajan ilmettä, rumpujen iskuissa on energiaa ja tuntuu, kuin koko bändi olisi aavistuksen lähempänä kuulijaa.

Katso tästä Stam1nan Elämänlanka-singlen musiikkivideo, joka kuvattiin Astian B-studiossa kappaleen äänityksissä.

YouTuben sekä tv:n ääniraita on mp3 ja kuulostaa yleensä todella lattealle, mutta näköhavaintomme huijaa meidät kuulemaan ilmeikkään puheen tai laulun. Kun et katso televisioon ja keskityt vain kuuntelemaan, on puheesta yleensä hyvin vaikea saada mitään selvää. Tästä syystä televisiota ja itseasiassa radiotakin täytyy kuunnella kovalla, koska muuten emme saa sanoista tolkkua. Kun vertaat digiäänilähteitä analogi-aikakauden vinyylilevyyn, kasettiin tai jopa VHS-nauhan ääniraitaan, on hämmentävää kuinka paljon hiljempaa analogisena pysynyttä ääniraitaa voikaan kuunnella ja saat silti jokaisesta sanasta täydellisesti selvää.

Näin parannat saundia Astialla

Olet sydämellisesti tervetullut Astialle taltioimaan musiikkiasi tietokoneelle. Voit tuoda mukanasi oman äänittäjän, palkata minut ruuvaamaan saundit tai tehdä session Miitri Aaltosen kanssa. Tarjoamme myös mahdollisuuden majoittua studiorakennuksemme yhteydessä oleviin majoitustiloihin. Ota rohkeasti yhteyttä ja tulet huomaamaan eron koti- sekä treenikämppä-äänityksiin. Samalla pääset kuulemaan kuinka paljon analogisella laitteistolla saundia voidaan parantaa.

Olet sydämellisesti tervetullut Astialle taltioimaan musiikkiasi tietokoneelle.

Olet myös tervetullut miksaamaan musiikkiasi B-studioomme ja hyödyntämään analogista prosessointia. Suosittelen käyttämään plugareiden sijaan hardwarea, sillä ero on huomattavasti suurempi, kuin uskallat kuvitellakaan!

Astian B-studiolla tehdyt julkaisut

Mm. näitä albumeita on työstetty Astian B-studiossa:

  • Eläköön Elämä: Tervetuloa Apinaan! (2016)
  • Eläköön Elämä: Paluu Apinaan 2 (2017)
  • Francine: RightNow! (2018)
  • Mokoma: Sydänjuuret (2010)
  • Mokoma: 180 astetta (2012)
  • Stam1na: Viimeinen Atlantis (2010)
  • Veeti Kallio: Vereslihalla (2014)
  • Viikate: Petäjäveräjät (2012)
  • Viikate: Kymijoen lautturit (2013)
  • Viikate: Panosvyö (2014)
  • Viikate: XXII – Kouvostomolli (2016)
  • Wöyh!: IKKILLYK (2013)
  • Wöyh: Dwzyrek (2015)

Mm. näitä singlejä ja EP:itä on työstetty Astian B-studiossa:

  • Mokoma: Juurta jaksain (2010)
  • Mokoma: Yksi (2013)
  • SaiPa: Lätkä lentää (2015)
  • Stam1na: Elämänlanka (2018)

Lisäksi seuraavat artistit ja bändit ovat äänittäneet tai miksanneet musiikkiaan Astian B-studiossa:

  • Hevisaurus
  • Kaarle Viikate & Marko Haavisto
  • Kaasinen, Sari
  • Kotiteollisuus
  • Madred
  • Monsteriser
  • Saari, Mikael
  • Ursin, Eeppi
Anssi Nykänen in Astia-studio B with WÖYH!
Legendaarinen rumpali Anssi Nykänen WÖYH!-yhtyeen albumisessiossa Astia-studio B:n rumpuhuoneessa.

Tietokoneäänitystä Astialla

Kiitoksia, kun tutustuit Astia-studion tarjoamaan tietokoneäänitykseen. Vaikken itse enää tietokoneäänitystä halua tehdä, sillä tiedän kuinka paljon enemmän kelanauhalle soitosta sekä laulusta taltiotuu, tarjoan silti ilolla digitaalista äänentallennusmahdollisuutta kaikille halukkaille. Astia-studion akustiikka ja laitteisto auttavat sinua kohti itsellesi tärkeää päämäärää eli parempaa saundia.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Paranna äänitystesi laatua ja varaa sessio Astian B-studioon klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Kirjoittaja