fbpx

Haluatko musiikkisi erottuvan massasta ja olla kerrankin tyytyväinen?

Oletko pettynyt riittävän monta kertaa siihen, mille äänitteesi kuulostavat?

Vaikka soittimesi olisivat huippuluokkaa ja soittaisit sekä laulaisit kappaleen suurella tunteella, miksi äänitteiltäsi välittyy vain varjo siitä, mille bändisi oikeasti kuulostaa?

On kuitenkin olemassa keino, jonka avulla voit kerrankin olla tyytyväinen. Keino, joka saa soittosi sekä laulusi välittymään aidosti ja rehellisesti niin, että se sykähdyttää kuulijoiden ohella myös sinua.

Lue eteenpäin, niin kerron lisää.

Kaamein palaute, jonka taiteilija voi taiteestaan saada on “ihan hyvä”. Eihän kukaan halua olla bändissä, joka on “ihan hyvä”. Tai mille tuntuisikaan kuulla, että biisisi on “ihan hyvä”? Kaameaa olisi elää “ihan hyvä” elämä “ihan hyvässä” parisuhteessa, juoda “ihan hyvää” kahvia ja tehdä vain “ihan hyviä” asioita.
–Anssi Kippo

Niin. Jostain syystä nykyään on äärimmäisen vaikea erottautua valtavasta musiikintekijöiden massasta. Puhumattakaan siitä, että muusikot itse olisivat lopputulokseen täysin tyytyväisiä. Yllä mainittu “ihan hyvä” on hiipinyt kuin varkain musiikkimaailmaankin.

Esimerkiksi midi-rumpujen käyttö on nykyään valitettavan yleistä, ja tokihan laulun virittäminen autotunella on houkutteleva oikotie. Kemper-profiileja löytyy vaikka kuinka paljon ja plugareiden käyttö se vasta helppoa ja nopeaa onkin.

Mutta näinkö niitä klassikkoalbumeita oikeasti tehdään?

Jos ohjelmoit rummut midinä, on todella epätodennäköistä saada aitoa ja omaperäistä rumpusaundia. Näin tapahtuu myös taimatessasi iskut gridiin sekä kun korvaat aidon äänen keinotekoisella sämplellä. Kun käytät samoja sämplejä, kuin kaikki muutkin, on melko vaikeaa olla muita parempi. Tokihan voit myös sämplätä rumpusi ja nythän sinulla on sellaista saundia, mitä muilla ei ole. Vai onko sittenkään?

Todellisuudessa aikaa vievä, huolellinen triggaus vain tappaa rumpalin soittotatsin ja taas olemme kaukana alkuperäisestä.

Anssi Kippo puntaroi "ihan hyvää" miksausta.
Kun äänität uutta musiikkia, onko lopputulos “ihan hyvä” vaiko erinomainen?

Silloin kun kaikki aito on korvattu feikillä, ei erinomaisinkaan sävellys ja sanoitus tule ansaitsemallaan tavalla esille. Kenties olet maininnut ajatuksistasi tuottaja-äänittäjälle, joka vain ihmetteli, kuinka kymmenien tai jopa satojen tuntien editoimisessa olisi muka jotain väärää…

Entä kuka editointiin käytettävän ajan aina lopulta päätyykään maksamaan?

Kun haluat musiikkisi erottuvan massasta ja olla kerrankin tyytyväinen, on palattava niihin tekotapoihin, joilla klassikkoalbumeita on synnytetty.

Tämän aikakauden musiikkia yritetään keinotekoisesti saada kuulostamaan hyvältä, mutta millä hinnalla? En tarkoita pelkästään editointiin upotettua aikaa ja rahaa, vaan myös siitä aiheutuvaa hidasta julkaisutahtia. “Ihan hyvän” välttääkseen moni etsii mahdollisuuksia, kuinka erottua massasta.

Kelanauhaäänitys on heitä varten, jotka arvostavat aitoutta, ovat riittävän rohkeita poikkeamaan valtavirrasta ja haluavat musiikkinsa välittävän suuria tunteita.

Itse asiassa nämä ovat juuri ne syyt, joiden takia palasin 15 vuotta digitaalista polkua kuljettuani takaisin analogisen äänentallennuksen pariin. Havahduin oudoiksi muuttuneisiin tekotapoihin; tolkuttomaan editoinnin määrään, aidon korvaamiseen epäaidolla sekä etenkin siihen, etteivät muusikot tunteneet omakseen sitä, mille he levyillään kuulostivat.

“Live ja levy ovat ihan eri asioita”, valisti eräs energisestä lavaesiintymisestään tunnettu muusikko minua. Mutta täytyykö asian olla näin? Sinäkin olet varmasti saanut hehkutusta keikkojesi energisyydestä, mutta saatko äänitteistäsi samanlaista palautetta? Entäpä jos suuri määrä live-energiaa voisi välittyä myös studiotallenteiltasi?

Miksi analogiseen tuotantoon kannattaisi ryhtyä, jos lopputuote on kuitenkin digitaalinen?

Hyvin suurella todennäköisyydellä olet fiilistellyt klassikkoalbumeita useilta eri vuosikymmeniltä. Et välttämättä ole tiennyt niitä kelanauhaäänityksiksi, mutta olet huomannut, kuinka hyvältä ne kuulostavat jopa MP3:sina. Aina ei tosin tarvitse mennä vuosikymmenten taakse nauttiakseen analogisin menetelmin tallennetuista kipaleista.

Tiedätkö, mitä yhteistä on Foo Fightersilla, Lady Gagalla, Rival Sonsilla, Florence and the Machinella, Daft Punkilla, Neil Youngilla ja Eric Claptonilla? He ja monet muut huippuartistit ovat jostain syystä taltioineet biisejään analogisesti vielä 2010-luvullakin. Ja mikähän tämä syy mahtaneetkaan olla?

Lisättäköön tähän pienenä nippelitietona, että esimerkiksi Helloween purkitti uutta materiaalia kelanauhalle alkuvuodesta 2020. Ja The White Stripes -yhtyeen Jack White avasi helmikuussa 2017 uuden 8-linjaisen vinyyliprässäämön Yhdysvaltoihin.

Äänenlaadullisesti juju on siinä, että mitä pidempään pidät äänityksesi signaalitien analogisena, sitä enemmän nyansseja tallenteeltasi välittyy. Juurikin tästä syystä hyödynnän analogista laitteistoa koko session läpi ja teen A/D-muunnoksen vasta miksauksen jälkeen.

Kelanauhaäänitys saa lämpimät suositukset. Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa Trident Vecto 432 -miksauspöydän äärellä RTM SM900 2" -kelanauha sylissä.
Jotta sinä ja bändisi pääsette parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, olen lukuisten vertailujen perusteella päätynyt digitaalisen sijasta analogiseen äänentallennukseen.

Prosessin tuoma etu on valtava ja jokainen Astialla käynyt artisti on asiasta samaa mieltä. Tämän lisäksi pienet virheet eivät nauhalle äänitetyssä musiikissa kuulosta lainkaan virheille.

Tuntuuko tämä hämmentävältä? Sitä sen ei kuitenkaan tarvitse olla. 

Yksinkertaistetaanpa asiaa vähän.

Tiesitkö, ettei sinun tarvitse olla maailmanluokan virtuoosi voidaksesi äänittää kelanauhalle?

Moni on pohtinut, että entä jos taitoni eivät riitä kelanauhaäänitys-sessioon? Jos on tottunut editointiin, ottojen yhdistämiseen sekä lauluraitojen virittämiseen, ei ole ihme, että kelanauhalle äänittäminen voi jopa pelottaa. 

Sinun ei todellakaan tarvitse olla maailmanluokan virtuoosi äänittääksesi kelanauhalle. Mikäli uskallat soittaa keikkoja, olet valmis myös kelanauhasessioon. Jos taas olet sitä mieltä, etteivät taitosi moiseen riitä, lienee parempi jättää keikatkin tekemättä…

Vaikka kelanauhaäänitys voi ajatuksena kuulostaa haasteelliselta, niin todellisuudessa se sopii bändille kuin bändille genrestä, jäsenten iästä ja lukumäärästä riippumatta.

Ennen kuin sanot, ettei tämä ole mahdollista, niin tiesitkö, että nuorimmat luonani nauhasessiossa käyneet artistit ovat 11-vuotiaita? Joel ja Thomas työstivät Ympäristötaikaa-räpin kelanauhalle kanssani. Ikä ei siis ole este nauhasessiolle, eivätkä nämä siis todellakaan ole pelkkien “vanhoja aikoja haikailevien vinyylipappojen” hommia.

Niin ja genreistä puheen ollen; olen viime aikoina kirjaimellisesti nauhoittanut akustista musiikkia, räppiä, metallia, rokkia, kuoro-kokoonpanoja, poppia, bluesia sekä black metallia magneettiselle nauhalle. Olipa genresi mikä tahansa, kelanauhaäänitys saa musiikistasi välittymään kaiken sen, minkä eteen olet laulamisen, soittamisen ja soittimiesi suhteen nähnyt valtavasti vaivaa.

Mikäli vuosien uurastaminen ei kuitenkaan nykyisiltä äänitteiltäsi välity, et todellakaan ole yksin. 

Olen vuosien saatossa jutellut satojen muusikoiden kanssa, joita yhdistävät seuraavat tuntemukset:

  • Rumpali on sijoittanut valtavasti rahaa rumpuihin ja hionut groovea sekä soittotatsia useiden vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Silti hän ei ole tyytyväinen siihen, mitä äänitteiltä välittyy.
  • Kitara- ja bassovahvistimen vieressä saundi kuulostaa hyvältä, mutta äänitteiltä välittyvä saundi on vain varjo alkuperäisestä.
  • Laulajan itsetunto murskataan kertomalla kuinka paljon tunettamista ja editointia lauluun “on pakko laittaa, että siitä tulee kelvollinen”.
  • Kaikki raidat tuplataan ja triplataan, että saundin onttous saadaan peitettyä.
  • Rumpalin itsetunto murskataan kertomalla kuinka monta päivää editoimista hänen soittoonsa tarvittiin.
  • Striimauspalvelusta ja radiosta kuunneltaessa ei musiikki erotu muista bändeistä ja kuulostaa harmittavan lattealle.

Eikö olisikin siistiä, jos taltioinneiltasi välittyisi kaikki se aika, vaiva ja raha, jonka olet soittimiisi ja soittamiseen sijoittanut? Ajattele, jos voisit kerrankin olla tyytyväinen musiikkiasi ja levyjäsi kuunnellessa?

Se ei ole mahdotonta, sillä toistaiseksi en ole vielä tavannut yhtäkään bändiä, jota kelanauhaäänitys ei hyödyttäisi.

Annas kun kerron tarkemmin.

Kun rummut taltioidaan magneettiselle nauhalle kaikki pienet nyanssit, kuten virvelin ghostit ja iskujen energia välittyvät huomattavasti yksityiskohtaisemmin. Näiden lisäksi myös groove on tallella, koska sitä ei tapeta editoimalla.

Vuosikausia työstetty rumpusaundi välittyy rehellisesti, kun sitä ei pilata vaihtamalla keinotekoisia sämplejä tilalle. Näin luonnollinen tatsi ja groove erottuvat selvästi vielä miksauksenkin jälkeen.

Kelanauhaäänitys mahdollista sen, etä kitaristin ja basistin soittotatsi välittyy huomattavasti DAW:ia yksityiskohtaisemmin. Useampikin kielisoittaja on hämmästellyt sitä, että hän itse ikäänkuin soittaisi livenä edessään. Tämä tunnelma on aistittavissa myös masteroidusta versiosta, vaikka kuuntelisit sitä huonolaatuisena MP3:sena YouTubesta tai Spotifystä.

Myös syntikat kuulostavat täyteläiselle ja rikkaalle nauhalle taltioituna. Kun vielä äänitin tietokoneelle, tuplasimme ja triplasimme lähes kaikki syntikkaraidat, ja usein vieläpä monesta oktaavista. Nauhasessioissa ei moisia leijeröintejä tarvita.

Laulujen osalta on melko yleistä, että äänittäessämme miksausta nauhalle solistilla on kyynel silmäkulmassa. Magneettiselta nauhalta välittyy tunne ja sen saa jokainen laulaja suureksi ilokseen kokea.

Ennen nauhataltiointia vain todella harva vokalisti on kuullut lauluaan taltioituna niin, että siitä erottuu valtavasti nyansseja, tunnetila, ilme sekä artikulaatio. Saatat tietää, että vaikka miten naamaasi äänitystilanteessa väännät, ei se tietokoneelta juurikaan tunnu välittyvän. Myös äänitteitäsi kuuntelevat huomaavat tämän ja ovat usein harmissaan, kun sanoista ei meinaa saada selvää.

Kelanauhaäänitys sai huippukitaristi Jarmo Nikun vallan intoutumaan Astia-studiolla 2020.
Voiko mikään olla palkitsevampaa, kuin artistin riemu onnistuneen studiopäivän jälkeen!

Tässä vaiheessa haluan mainita, ettei kelanauhaäänitys sovi sinulle, jos:

  • Et oikeasti osaa soittaa ja mieluummin editoit, kuin opettelet soittamaan tai laulamaan
  • Haluat tehdä biisejä tai levyn, mutta et ole valmis treenaamaan
  • Et ole valmis soittamaan keikkojakaan
  • Haluat löytää ratkaisun, joka on suora ja helppo tie tähteyteen
  • Et halua kehittyä muusikkona

Mikään elämässä ei tapahdu itsestään ja menestyksen eteen täytyy aina tehdä töitä. Tuo työ eli tässä tapauksessa treenaaminen sinun on tehtävä itse, sillä se on ainoa keino saavuttaa jotain sellaista, mikä on aitoa ja kestävää. Kun olet valmis tekemään parhaasi, ei lopputulos voi olla mitään muuta kuin paras mahdollinen.

Vaikka sessioon on aina tärkeää treenata, haluan muistuttaa nauhaäänityksessä tapahtuvasta pienien virheiden katoamisesta. Kelanauhataltiointi on jostain erikoisesta syystä tietokonetta armollisempi. Voit kysyä aiheesta lisää Astialla nauhasessiossa käyneiltä muusikoilta.

Voiko albumin tehdä nopeasti vai pitääkö siihen tuhrata vuosia?

Pitkäksi venyneen albumisession kanssa tuskaileminen on yllättävän yleistä. Studiossa on helppo haaskata aikaa, jos ei tiedetä, mitä ollaan tekemässä. 

Kunnollinen esituotanto ei vain säästä studioaikaa, vaan auttaa myös pääsemään tehokkaammin haluttuun lopputulokseen. Tuottajana ohjeistan bändiä treenidemojen pohjalta ja mahdolliset muutokset treenataan ennakkoon treeniksellä. Näin studiossa ei kulu aikaa turhaan muutosten opetteluun.

Nykyään yksi suurimmista ongelmakohdista äänittämisen suhteen on se, että äänitetään yhtä ja halutaan miksauksessa jotain muuta. Miksi maalaisit seinän punaiseksi, kun kuitenkin haluat sen lopulta olevan valkoinen? Eikö mieluummin kannata suoraan lähteä kohti sitä lopullista väriä? Näin selviät huomattavasti vähäisemmällä vaivalla kirjaimellisesti “maaliin”.

Kelanauhasessiossa jokaisen instrumentin erikseen soittamisen sijaan taltioimme pohjaraidat aina koko bändin voimin. Eikös bänditoiminnassa ja musiikissa yleensäkin ole kysymys yhdessä tekemisestä ja keskinäisestä vuorovaikutuksesta?

Kelanauhalle äänittäessä taltioin niin valmista saundia kuin mahdollista, eikä raitojen tolkutonta tuplausta saati editointia tarvita. Näiden ansiosta säästämme valtavasti aikaa. Valmiin saundin pohjalta miksaus käy nopeasti ja voimme loputtoman päätösten tekemisen sijaan keskittyä olennaiseen.

Koko session ajan kuuntelemme siis lähes valmista miksausta.

Verrataanpa vielä Astialla tehtyjen digi- ja kelanauhaäänitysten kestoja. Esimerkit sisältävät äänityksen, miksauksen sekä masteroinnin.

Digisessiot:

  • Folk metal -yhtyeen albumi 15 biisiä; 46 studiopäivää
  • Pop / rock -yhtyeen single 1 biisi; 3 studiopäivää
  • Rock-yhtyeen albumi 9 biisiä; 33 studiopäivää
  • Metallibändin single 2 biisiä; 15 studiopäivää
  • Rock-yhtyeen EP 3 biisiä; 6 studiopäivää

Kelanauhaäänitys-sessiot:

  • Metallibändin single 1 biisi; 1 studiopäivä
  • Rock / pop -yhtyeen single 2 biisiä; 2 studiopäivää
  • Proge-rock / pop -yhtyeen 4 biisiä; 3 studiopäivää
  • Folk metal -yhtyeen albumi 8 biisiä; 12 studiopäivää
  • Black metal -yhtyeen albumi 8 biisiä; 14 studiopäivää
  • 12-henkisen bändin albumi 10 biisiä; 1 studiopäivä
  • Rock / pop -yhtyeen 7 biisiä; 2 studiopäivää
  • Rock-yhtyeen albumi 9 biisiä; 2,5 studiopäivää

Onhan noissa hieman aikataulullista eroa, eikö?

Entä monesko miksausversio on se, johon bändisi on tyytyväinen ja jonka hyväksyt levyllesi? Kenties seitsemäs vaiko yhdestoista? Toisin kuin monissa muissa studioissa on tapana, suosittelen bändiä olemaan miksauksessa paikalla ja näin ensimmäinen versio päätyy poikkeuksetta levylle. Ajattele, kuinka paljon aikaa ja hermoja tässä säästyykään?

Vaikka saankin bändeiltä palautetta jo miksauksen aikana, on ilahduttavaa kuinka nauhaäänitys ja sen hyödyt välittyvät myös kotona digitaalista tiedostoa kuunneltaessa.

Kelanauhaäänitys Astia-studiolla saa suurta hehkutusta osakseen vielä miksauksen jälkeenkin.

Vaikka todennäköisesti saat useimmilta tietokoneelle äänittäviltä studioilta edullisemman päivähinnan, kannattaa sinun huomioida myös sessioon käytettävä aika. Kelanauhaäänitys Astialla on huomattavasti nopeampaa, sillä kaikki turha editoiminen, tunettaminen ja plugareiden testailu loistavat poissaolollaan.

No mutta. Kelanauhaäänittämisen hyödyt ovat varmasti tulleet jo selviksi. =)

Entä miksi kotona tai treenikämpällä äänittämisen sijaan sinun kannattaa valita kelanauhaäänitys ammattistudiossa?

Kokemuksen avulla jokainen pääsee parempaan lopputulokseen. Sinä olet oman instrumenttisi asiantuntija ja olet käyttänyt sen opetteluun satoja tai jopa tuhansia tunteja.

Kokenut hieroja näkee jo asiakkaan sisään astellessa viitteitä siitä, mikä lihasjumin aiheuttaa ja kuinka sitä lähdetään purkamaan. Samoin kokenut tv-juontaja on kameroiden edessä kuin kotonaan, kun taas vasta-alkajalla menee usein jauhot suuhun. Kun jokainen työskentelee omalla ydinosaamisalueellaan, saadaan lopputuloksesta paras mahdollinen, eikä aikaa tuhraannu tolkuttomaan testailuun.

Japanin kielessä musiikkituottaja on sama sana, kuin elokuvan ohjaaja. Anna näyttelijöille kamera, ja he saavat varmasti ihan hyvää jälkeä keskenään aikaan. Mutta kun kuvioon astuu erinomaisen näkemyksen omaava ohjaaja, osaa hän houkutella näyttelijöistä huomattavasti enemmän irti. Samoin tekee asiansa osaava musiikkituottaja. Tämän lisäksi hän on ennättänyt tekemään valtavan määrän virheitä ja näin ollen tietää myös keinot niiden välttämiseen. Ja kun astutaan täysin tuntemattomille vesille, osaa tuottaja sielläkin luotsata niin sanotusti paatin perille kohteeseen.

Ulkopuolinen korvapari onkin usein hyvä apu niin sävellyksen jalostamisessa kuin albumille päätyvien kappaleiden valinnassakin. Tuottaja voi joskus jopa aivan pienillä muutoksilla avata kappaleen solmukohdan ja nostaa sen aivan uudelle levelille. Kokemuksen tärkeyttä ei mielestäni voi tarpeeksi painottaa.

Vaikka musiikkisi työstäminen ammattistudiossa onkin arvokkaampaa kuin kotiäänityksen tekeminen, säästää se hermojasi sekä vapauttaa aikaa perheelle, ystäville, muille harrastuksille ja vaikkapa ihan vaan soittamiselle.

Kelanauhaäänitys ja käsimyllyllä jauhettu luomukahvi harvemmin kulkevat käsi kädessä, paitsi Astia-studiolla.
“Tuhansia kuppeja ‘ihan hyvää’ kahvia kuluttaneena nautin nykyisin suuresti käsimyllyllä jauhetusta, tuoreesta kahvista, jota kaikki asiakkaammekin hehkuttavat!” –Anssi Kippo

Kelanauhaäänitys on aitoutta parhaimmillaan

Mallintavien plugareiden sijaan olemme panostaneet valtavasti sekä studiotiloihin että analogiseen laitteistoon. Niiden avulla äänitteeltäsi välittyy parhaalla mahdollisella tavalla niin soitto kuin laulukin. Tilojen viihtyvyyden ja akustiikan merkitystä ei voi liikaa korostaa, sillä esimerkiksi ahdistavan pienessä ja kaiuttomassa rumpuhuoneessa on käytännössä mahdotonta saada maailmanluokan rumpusaundia.

Musiikinkin suhteen kaikki tai ei mitään on se kaikkein paras vaihtoehto. Taiteessa tärkeintä on herättää tunteita ja “ihan hyvää” välttääksesi ota riskejä ja ole rohkea! Tee jotain sellaista, mitä kukaan muu ei tee ja luota itseesi sekä intuitioosi. 
–Anssi Kippo

Maagisin asia, jonka nauhalle voi taltioida on se hetki, kun nuotit muuttuvat musiikiksi. Kun olet valmis ottamaan askeleen kohti aidompaa lopputulosta, ota minuun rohkeasti yhteyttä. Huomioithan, ettei viestin lähettäminen sido tai velvoita sinua mihinkään. Jutellaan bändisi tavoitteista ja löydetään yhdessä paras mahdollinen tapa edetä. =)

Inspiroivin terveisin,

Anssi Kippo
Analogisen ilosanoman airut

PS. Kun haluat lukea kelanauhaäänitys-kokemuksista Astia-studiolla? Tutustu asiakkaidemme palautteisiin täällä.