Jarmo Nikku: “Soundi tuntui luonnolliselta (pitkästä aikaa)” – Case study Seniors Clearwater Revival
Helmikuisena sunnuntai-iltana studiolleni saapui joukko kotimaisen musiikkimaailman kovinta kärkeä taltioimaan yhdessä päivässä viisi veisua kelanauhalle. Nyt kutsun sinut mukaan sessioon ja saatatpa jopa hieman yllättyä huippumuusikoiden kelanauhaäänitystä ylistävistä kommenteista. Päästetäänpä siis äänen Masa Maijanen, Harri Ala-Kojola, Patrik Eriksson, Jussi Turunen ja Jarmo Nikku: “Soundi tuntui luonnolliselta (pitkästä aikaa)” – Case Study Seniors Clearwater Revival.
Tässä kirjoituksessa kerron sinulle, kuinka yhdessä päivässä voi saada erinomaisia tuloksia ja miksi #fullanalogexperience, eli täysanaloginen kelanauhasessio houkuttelee muusikoita kirjaimellisesti palaamaan Astialle.
Jarmo Nikku: “Soundi tuntui luonnolliselta (pitkästä aikaa)”
– Case Study Seniors Clearwater Revival
Ilahduin suuresti, kun mm. Broadcastin ja Hectorin riveistä tuttu aseveljeni, Veli-Matti “Masa” Maijanen soitti ja ilmaisi mielenkiintonsa kelanauhasessioon. Suunnitelmana olisi tehdä Creedence Clearwater Revivalin, eli tutummin CCR-yhtyeen veisuista tallenne, jolla ykkösrivin muusikoista koostuva SCR eli Seniors Clearwater Revival -nimellä kulkeva ryhmä markkinoisi osaamistaan.
En ollut aikaisemmin soittanut, kuin digitaalisia sessioita, joten odotin kelalle äänitystä uteliaana.
–Jussi Turunen, kitara
Varasimme kahdesta päivästä ensimmäisen äänitykseen ja toisen miksaukseen sekä masterointiin. Ammattilaisilla ei kauaa soittohommiin tuhraannu ja nauhasessiothan ovat tunnetusti erittäin nopeita sekä miellyttäviä myös miksata.
Ideana oli äänittää livenä ja saada mahdollisimman samanlainen saundi, kuin alkuperäisillä CCR-äänitteillä.
–Patrik Eriksson, laulu
Sunnuntain demonstraatio
Bändin jäsenet saapuivat Astialle sessiota edeltävänä iltana. Ensimmäiseksi pakkauduimme olohuoneeseen, jossa sain jakaa heidän kanssaan analogisen ja digitaalisen äänen eroja esittelevän demonstraationi tuoreimman version.
Analoginen tulee “lähelle”, tuntuu kropassa, digitaalinen jää kaiuttimiin. Analoginen täyttää kaistan, kuulostaa täydemmältä, rikkaammalta.
–Harri Ala-Kojola, rummut
Masa Maijanen ja Jarmo Nikku olivat kuulleet esitelmäni aiempia versioita, mutta tällä kertaa mukana oli myös kysymyksiä herättävä 20 vuotta vanhojen ja nykyisten mp3:sten vertailu. Näiden lisäksi viimeisimpänä lisäyksenä esittelin suurta hämmästelyä aiheuttavan VHS vs nykyiset tv-lähetykset sekä netin striimauspalvelut -eron.
Olen osallistunut melko moneen Anjoviksen demonstraatioon aiheesta digital vs analog. Ovat aina mielenkiintoisia, mutta varsinkin viimeisimmän täydennyskurssin VHS-osuus avarsi maailmaa todella paljon.
–Masa Maijanen, basso
Sinäkin lienet ihmetellyt, miksi television ja radion äänenvoimakkuus pitää laittaa yllättävän lujalle saadaksesi jopa kotimaisten ohjelmien puheesta selvää. Demonstraationi selittää tuon ilmiön ja positiivinen uutinen on, ettei vika ole kirjaimellisesti sanottuna kuulijan korvassa. Kaikki tämän tuoreimman versioni kuulleet ovat yhtä ihmeissään ja samalla myös huojentuneita, sillä heidän kuulossaan ei ollutkaan mitään vikaa.
Anssin demonstraatio oli hyvin informatiivinen ja jopa hämmästyttävä. Analogisen soundin läheisyys ja lämpö oli hyvin havaittavissa.
–Jarmo Nikku, kitara
Oli hienoa todistaa, kuinka haltioitunut konkarikaarti diggaili Pink Floydin liveä VHS-nauhalta. Bändin pyynnöstä nautimme lopuksi vielä yhden veisun vinyylilevyltä, jonka jälkeen lähdimme kasaamaan soittopelejä.
Kuuntelimme myös Dire Straitsin legendaarisen Brothers in Arms -albumin nimikkoraidan ja olen varma, että puhun koko bändin puolesta, kun sanon eron olleen seuraavanlainen:
- Vinyyli (analoginen) – Mark Knopfler ja muut bändin jäsenet olivat samassa huoneessa kanssamme
- Spotify – Mark Knopfler ja bändi olivat rakennuksen ulkopuolella
–Patrik Eriksson, laulu
Lue lisää formaattien välisistä valtavista eroista:
- Onko VHS seuraava vinyyli? – Tee testi ja hämmästy
- Vinyylilevyt ja kuinka parantaa musiikkinautintoa
Check-check
Joissain sessioissa pelkän rumpusetin kasaamiseen on voinut tuhrautua useita tunteja, mutta nyt oltiin tekemisen ytimessä ja yhdessä hujauksessa kaikki soittopelit olivat mikitysvalmiudessa.
Odotukset olivat todella korkealla.
–Patrik Eriksson, laulu
A/B-vertailut ovat oiva tapa löytää parhaiden asioiden äärelle etenkin studiossa. Niinpä vertasimme digitaalista bassonuppia 80-luvun Mesa/Boogien täysanalogiseen putkinuppiin. Hyvähän se on aina välillä asioiden tola tarkistaa, mutta tälläkään kertaa ei digilaite kompaktiudestaan huolimatta päässyt jatkoon, eli putkinuppi vei voiton.
Basson taltiointi kelanauhalle tuo soundiin erittäin paljon dynamiikkaa ja pakottaa basistin soittamaan oikein yhtenäisen kokonaisen raidan. Haasteellista ja hauskaa!
–Masa Maijanen, basso
Astian A-studion kuulokuuntelujärjestelmä on täysanaloginen, eli siinä ei ole häiritsevää viivettä. Heti kättelyssä myös luurikuuntelu sai digikuunteluun turtuneilta muusikoilta huomiota osakseen.
Kuuntelu oli tosi hyvä! Helppo ja nopea säätää. Soundi miellyttävä.
–Harri Ala-Kojola, rummut
Kokemus oli mahtava. Käytän yleensä melkolailla aikaa hyvän laulubalanssin ruuvaamiseen, mutta nyt kaikki saundasi samantien hyvälle. Säädin vain hieman balanssia laulun ja erinäisten instrumenttien välillä noin minuutin ja olin valmis. Toki ei haitannut, että lauloin Pave Maijasen vanhaan, legendaariseen Neumann U67 -putkimikrofoniin 60-luvulta.
–Patrik Eriksson, laulu
Kippolandian uusi kuuntelujärjestelmä oli oikein miellyttävä ja helppokäyttöinen.
–Masa Maijanen, basso
Seniors Clearwater Revival -yhtyeen jäsenet olivat ihmeissään myös siitä, kuinka autenttisena heidän instrumenttinsa nauhalle taltioituina kuulostivat.
Samalta miltä sen kuuleminen vahvistimesta tuntui. Eikä tuntunut, että tarvitsisi mitään prosessointia.
–Jarmo Nikku, kitara
Nauhalla kitara kuulosti erittäin luonnolliselta. Kuin olisi ollut samassa tilassa vahvistimen kanssa.
–Jussi Turunen, kitara
Molemmat kitaristit tuntuivat diggailevan saundista, jonka taltioin yhdellä Shure SM58 -mikrofonilla, josta olin ruuvannut grillin irti. Instrumenttikaapeleina käytimme tässäkin sessiossa Vovoxia. Jarmolle ja Jussille ei kaapelivertailua tarvinnut tehdä, sillä heidän molempien kattaukseen on Vovox-instrumenttikaapeli kuulunut jo vuosia.
Ota alta haltuun, kuinka Jarmo Nikku vertaa Jussi Turusen kanssa Vovox-instrumenttikaapeleiden saundia peruspiuhoihin.
Olet sydämellisesti tervetullut studiolleni testaamaan Vovox-kaapeleita, joita Astia-studio tuo maahan. Pääset myös tutustumaan niihin kätevästi verkkokaupassamme tätä linkkiä klikkaamalla.
Tavoitteena viisi biisiä päivässä
Viisi biisiä päivässä voisi jonkun kokoonpanon kohdalla tarkoittaa ykkösellä purkkiin hutaistuja puolivillaisia versioita. Tällä kertaa taltioimme suurimman osan veisuista ensimmäisellä otolla, mutta soitto oli joka kerta täydellisesti synkassa. Usein kuvailen asiaa sanomalla, kuinka hammasrattaat eivät kirsku ja bändin jäsenet ovat keskenään täysin lukkiutuneina.
Mielestäni bändi groovaa siksi, että he soittaessa svengaavat eli huojuvat samassa rytmissä.
–Patrik Eriksson, laulu
Oikeaoppisesti jokaista biisiä ei äänityksen jälkeen vaivauduttu kuuntelemaan, vaan siirryimme tauotta seuraavaan. Ammattilaiset tietävät, että silloin ei kannata jarrutella, kun on menovaihde päällä. Juuri tällaista tapaa suosittelen kaikille; älä kuuntele joka oton jälkeen, vaan soita useampi veisu kerralla.
Koska homma rullasi parhaalla mahdollisella tavalla, päätimme viiden veisun sijaan taltioida seitsemän Creedence Clearwater Revival -yhtyeen huikeaa hittiä. Jos olet raskaan musiikin ystävä, etkä tiedä kyseistä bändiä, mainittakoon, että mm. Children Of Bodom on tehnyt CCR:n kappaleesta cover-version. Inspiraation he saivat moiseen, koska katselimme Big Lebowski -leffaa kenties liiankin tiuhaan VHS:ltä…
Kun äänität näin monta kappaletta päivässä, on tärkeää, että jokainen on tehnyt kotiläksynsä huolella. Kun äänittäjä painaa REC-nappia, voit ottaa pari ottoa ja se on siinä.
–Patrik Eriksson, laulu
Ei yritetä!
Valitettavan usein kuulen session aikana lauseen: “Käyn kokeilees” tai “Yritetään, josko se onnistuis”. Mielestäni silloin lähtökohtakin on jo aivan väärä ja tästä harvemmin seuraa ykkösellä purkkiin -tyyppistä häikäisevää toimintaa. Vaan tässä sessiossa kaikki oli aina kommentteja myöten aivan jotain muuta. Homma lähtee aina asenteesta, joten kiinnitä huomiota myös siihen, mitä puhut.
Kuulin nimittäin sivukorvalla, kuinka Jarmo Nikku totesi nöyrän itsevarmasti sooloa soittamaan lähtiessään: “Mä käyn vetää tän” ja poistui huoneesta. Kysyin samantien muilta jäseniltä, josko he panivat merkille Jarmon erinomaiset sanat. Valitettavan harvoin kuulee noin oivallista kommenttia. Asenne ratkaisee paljon ja niin sinun kuin minunkin kannattaa ottaa Jarmon asenteesta mallia. Ei siis yritetä vaan tehdään. Aina. Ja kaiken suhteen.
Jatketaan asenneopetuksella
Toinen huikea huomio tapahtui, kun rauhallisesta biisistä siirryttiin räväkämpään rokkivetoon ja rumpujen takana tähän asti säyseänä istunut Harri Ala-Kojola laski veisun käyntiin. Vallan säpsähdin, kun hän karjui raivokkaasti: “ONE, TWO, ONE, TWO, THREE!!!!” ja taas oli tarjolla oppimistuokio meille kaikille.
On aivan sama mitä instrumenttia soitat, mutta sisäisesti sinun tulee aina olla kappaleen tunnelmassa. Älä etsi tunnelmaa kesken veisun vaan jo ennen soittamaan alkamista. Kun vedät rauhallista veisua, ole rauhallinen ja vastaavasti siirtyessäsi aggressiivisen kipaleen pariin, nostata itsessäsi tuo kiukkuisa tunnetila.
Diggasin Harrin alkulaskusta niin paljon, että bändin luvalla laitoin tähän siitä ääninäytteen sinua inspiroimaan.
Seitsemän biisiä päivässä
Livenä kun vetää, saa melko nopeasti valmista ja esimerkiksi Jussi luikautti soittamisen ohella myös stemmat livenä purkkiin. Akustiset kitarat ja tuplasoolot taltioitiin molempien soittajien osalta yhtä aikaa. Laulut vedimme livenä, mutta jälkiäänityksen ajankohta oli kuitenkin suosiollisempi ja näin pääsimme vieläkin parempaan lopputulokseen huikean Patrikin antaessa parastaan.
Saimme leppoisan studiopäivän aikana seitsemän CCR-yhtyeen klassikkoveisua taltioitua kelanauhalle. Kuunnellaanpa mitä bändin jäsenet tykkäsivät sessiosta ja miltä #fullanalogexperience heistä tuntui.
Aionko tehdä kelanauhasessioita jatkossa ja suosittelenko niitä myös muille? Molempiin kysymyksiin: Ehdottomasti!
–Harri Ala-Kojola, rummut
Aion ehdottomasti tehdä kelanauhalle tulevaisuudessakin aina kun mahdollisuus avautuu, ja suosittelen/rohkaisen myös muita kokeilemaan tätä.
–Jussi Turunen, kitara
Todellakin! Suosittelen kaikkia muusikoita testaamaan sitä. Kokemus on mahtava.
–Patrik Eriksson, laulu
Aion tehdä nauhasessioita myös jatkossa niin paljon, kuin talous sallii ja tulen suosittelemaan sitä myös henkilöille jotka osaavat sitä arvostaa.
–Masa Maijanen, basso
Aion mahdollisuuksien mukaan ja todella suosittelen sitä lämpimästi. Luulen myös, että kelanauhasessioihin palataan yleisemminkin, kun tieto lisääntyy ja leviää. Ympyrä voi ikään kuin sulkeutua.
–Jarmo Nikku, kitara
Miksaus ja masterointi
Toisin kuin muissa studiossa on tapana, suosittelen yleensä, että bändi on miksauksessa paikalla. Työ sankarit Jussi ja Patrik suuntasivat kuitenkin vielä 220 km matkan Helsinkiin illaksi keikalle. Tällä kertaa bändin ei siis ollut mahdollista jäädä, joten tein miksaukset ja masteroinnin poikkeuksellisesti yksin.
Ennen miksausta kuuntelin vielä alkuperäisiltä vinyylilevyiltä referenssiksi CCR:n kappaleiden balanssia ja kaikumaailmaa. Tavoite oli saada mahdollisimman autenttinen lopputulos ja mielestäni onnistuimme siinä loistavasti.
Viimeisin sessio Astialla oli äärimmäisen leppoisa ja sujui erittäin joutuisasti. Astia-studioon on aina mukava tulla.
–Masa Maijanen, basso
Äänitysvaiheessa käytin kompressoria vain bassossa (LA2A) sekä laulussa (2 x 1176) ja molemmissa vain hyvin, hyvin miedosti. Miksauksessa jätin turhat kompressoinnit pois ja laitoin mausteeksi vain rinnakkaiskompuraa sinne sun tänne. Laulukaiku tuli tälläkin kertaa 50-luvun mono putki EMT-140 -levykaikulaitteesta. Delay-osasto taas vastaavasti hoitui Revox B77 1/4″ -stereonauhrilla, kuten kyseisen aikakauden äänitteillä oli tapana.
Hommat hoitui jämerästi ja erittäin nopeasti.
–Jussi Turunen, kitara
Olen jo reilut pari vuotta vetänyt miksaukset ilman masterkompressoria ja tälläkään kertaa moista ei tarvittu. Nauhakompressio on ystäväni.
Oli todella mukavaa tehdä nauhasessio pitkästä aikaa ja studiohan on tuttu ennestään. Hyvä bändi ja hyvä henki sekä Anssin kanssa työskentelyn helppous tekee näistä studiopäivistä todella mukavia. Jälki on aina erinomaista.
–Jarmo Nikku, kitara
Yksi päivä riitti oivasti seitsemän kappaleen miksaukseen ja masterointiin. Tällä kertaa nauhamasteria ei leikelty partakoneella kelanauhasta, sillä materiaali tulee vain digitaaliseen käyttöön. Siitäkin huolimatta, ja vastoin monien erheellisiä ennakko-oletuksia, kelanauhan hyvyydet erottuvat selvästi vielä stereotiedostostakin.
Miksauksethan kuulosti tosi luonnollisilta. Soundit oli miellyttäviä, leveitä ja “isoja”, eikä tuplauksille tms. tuntunut olevan tarvetta.
–Jussi Turunen, kitara
Harri Ala-Kojola yltyi hehkuttamaan basarin ja basson keskinäistä suhdetta jo äänitysten aikana, joten en miksauksessa tehnyt niiltäkään osin muutoksia. Analogisen signaalitien summauksessa taajuudet ja instrumentit eivät tunnu taistelevan keskenään. Tämä lienee yksi niistä syistä, miksi nauhalle äänitettyä materiaalia on erittäin helppo ja mieluisa miksata.
Sessio oli todella mukava ja sujuva. Hyvät soittajat, hyvä äänittäjä joka tuntee studionsa ja laitteistonsa. Seuraus on se, että asiat sujuu, eikä tarvi kiristellä mihinkään suuntaan.
–Harri Ala-Kojola, rummut
Oli suuri ilo saada olla mukana Seniors Clearwater Revival -poppoon sessiossa sekä muistuttaa heitä siitä, mitä kaikkea kelanauhalle taltioituukaan. Kommenteista päätellen tulen näkemään heitä samoissa merkeissä varmasti vielä monen monia kertoja.
…kun saa mahdollisuuden laulaa näin fantastisessa studiossa erittäin pätevien muusikoiden ja teknikon kanssa, on kokemus vieläkin siistimpi.
–Patrik Eriksson, laulu
Lue myös nämä sessioista kertovat kirjoitukseni:
- “Tämän piti olla viimeinen studiosessiomme”
– Case study Monotonia - “Opimme kahdessa kuukaudessa enemmän kuin 5-10 vuoden aikana”
– Case study Serpico - “Tämä on ainoa tapa, jolla Erävesi äänityksiä enää tekee”
– Case study Erävesi - “Kauanko sinulla kestää äänittää ja miksata 5 biisiä?
– Case study Irvisko - “Tämä on aivan mieletön elämys, jota suosittelen suurella lämmöllä”
– Case study Carousel Full of Faces - 5 asiaa, joita et tiennyt Children Of Bodomin Something Wild -debyyttialbumista
Case study Seniors Clearwater Revival
Kiitos mielenkiinnostasi kelanauhaäänitystä ja huikeiden muusikoiden kokemuksia kohtaan. Oli suuri ilo jakaa kanssasi Seniors Clearwater Revival -yhtyeen session kulku sekä etenkin konkareiden kommentit. Nyt kuulen mieluusti minkälaisia ajatuksia nämä sinussa herättivät, joten jätäthän kommenttisi kirjoituksen alle.
Soundi tuntui luonnolliselta (pitkästä aikaa).
–Jarmo Nikku, kitara
Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.
Haluatko kokea yhtä huikean onnistumisen kuin Seniors Clearwater Revival? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!
Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.