“Tämä on aivan mieletön elämys, jota suosittelen suurella lämmöllä” – Case study Carousel Full of Faces

If you like this post please share it with your friends!

Sinäkin lienet nähnyt muusikot ennen ja nyt -meemin? Ja en siis tarkoita jo lähes klassikoksi noussutta Beyoncé vs Queeniä, vaan sitä, jossa Slash makaa kitara kourassa viskipullon vieressä ja toisessa kuvassa nörtti näplää sekä kitaraa että kannettavaa tietokonetta. Mitä oikein on tapahtunut lienee kuvan selkeä sanoma. Onneksi aito ja vaarallinen rock n’ roll ei ole kuitenkaan vielä täysin kuollut. Rehellisen ja keskaria näyttävän vastalauseen kaikelle feikille antaa hieno rock-ryhmä, joka kuvailee sessiotaan seuraavasti: “Tämä on aivan mieletön elämys, jota suosittelen suurella lämmöllä” – Case study Carousel Full of Faces.

Joku toinen sälli sano et menee yks kokonainen päivä siihen, että kasataan soittimet, viritetään ja chekataan. Sit menee ainakin yks kokonainen päivä pelkästään rumpuihin. Ehkä kaks päivää skebaan ja bassoon ja yks tai kaks päivää lauluun. Vaikutti aika rankalta arviolta.

Sit juteltii Anssin kanssa ja kaikki vaikutti niin paljon järkevämmältä ja paremmalta. Esim se, että edellisenä iltana tulee ja tehdään kaikki valmiiksi siten, että seuraavana aamuna voi alottaa suoraan kunnon hommat eikä tarvitse sählätä enään mitään…. Oltiin kaikki samaa mieltä, että se on Astia-studio mihin mennään!!!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Sinun kannattaa lukea tämä kirjoitus, mikäli kaipaat rehellistä musiikkia. Myös muusikko, äänittäjä ja miksaaja voivat saada uutta inspiraatiota sekä havahtua ottamaan askeleen kohti aidompaa saundia.

C.F.O.F.

“Tämä on aivan mieletön elämys, jota suosittelen suurella lämmöllä”
– Case study Carousel Full of Faces

Keväällä 2019 perustettu Carousel Full of Faces -yhtye saapui luokseni ensimmäisen kerran toukokuussa 2020. Hieman yli päivän kestäneessä sessiossa täräytimme nauhalle debyyttisinglen nimeltä Clown.

En tiennyt ollenkaan mitä odottaa ensimmäisellä kerralla, sillä kaikki oli uutta. Kun olimme tulossa toiseen sessioon oli jo jonkinlainen kuva mitä odottaa, mutta odotukset ylittyivät suuresti taas kerran.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

Hedelmällinen yhteistyö sai jatkoa reilun kahden päivän session muodossa viisi kuukautta myöhemmin. Tässä kirjoituksessa käymme läpi Second Suicide EP:n syntytarinan ja lisäksi jaan kanssasi tuottamiseen liittyviä ajatuksia, joita voit hyödyntää äänityksissäsi.

En rehellisesti tiennyt kuinka suuri merkitys Analogisella äänityksellä on verrattuna nykyajan digitaalisiin puuhiin… Tiesin vain, että haluan ensimmäisestä Carousel Full Of Faces:n julkaisusta lähtien tehdä asiat niin aidosti kuin mahdollista, ja mikäs tähän sen sopivampaa kun palaten rock`n rollin alkujuurille ja analogiseen maailmaan. Löysin Astia-studion sivut ja luin tästä paikasta sekä mestarista itsestään Anssi Kiposta ja tiesin, että tänne haluamme tulla…
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

Tuottajana pyrin löytämään jokaiselle kappaleelle juuri sen muodon, jossa se pääsee parhaiten oikeuksiinsa. Carousel Full of Faces -yhtye lähetti hyvissä ajoin ennen sessiota livenä treeniksellä taltoidut esituotantodemot. Bändin nimikkoveisussa kuulin välittömästi särölaulun, joten ehdotin, että äänittäisimme lauluraidan 60-luvun putkiradion kautta. Tällä tavoin miksauksessa ei kuluisi aikaa erinäisten särö-variaatioiden testaamiseen, vaan laulusaundikin olisi niin sanotusti hetivalmis. Tuottajan roolista laulava kitaristi Nicky kertoopi näin:

Koen sen todella todella isona osana lopputulosta. Voin kirjoittaa biisin ja tietää mielessäni minkä kuuloiselta haluan sen kuulostavan, mutta se miten Anssi saa tämän toteutettua omine lisineen tekee siitä maagista.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

Soiton tekniseltä puolelta pyysin bändiä kiinnittämään huomiota tomikomppi-osioihin, joissa tempoa kannattaisi hieman hidastaa. Näin hopun sijaan niistä välittyisi muhkeus ja hyvä groove. Tempo on äärimmäisen tärkeää saada kuhunkin kappaleeseen ja jokaiseen osioon täysin sopivaksi, sillä esimerkiksi vähänkin liian nopeasti soitettu tomikomppi kuulostaa aina hätäiselle. Hätäilyt vältettiin tälläkin kertaa siten, ettemme käyttäneet klikkiä mihinkään muuhun, kuin pelkän alkutempon ottamiseen.

Time Is Running Out -kipaleen kertseissä kuulin mielessäni tamburiinin sekä heleän akustisten kitaran. Tässä vaiheessa en tosin vielä itsekään osannut aavistaa, että laittaisimme veisuun myös lujalla olevia kiertoherkkiä särökitaroita, mutta pureudutaan niihin hieman myöhemmin.

En osaa selittää, mut jotenkin Anssi tietää mitä me etitään ja mitä me halutaan biisiltä, ja sen kautta osaa sanoa mikä toimii ja mikä ei ja keksii uusia ideoita biiseihin. Näissä jutuissa pitää osaa luottaa tuottajaan! Tossakin särölaulun ja ulisevan kitaran kohdalla ei me oltas koskaan keksitty tommosta, mut jälkeenpäin noi oli ihan mieletön lisäys biiseihin!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Etenkin analogisen äänityslaitteiston haltuun ottaminen vie vuosia, ellei jopa vuosikymmeniä. Silti tuo laaja laitteiden hallinta on vain 5 % siitä, mitä musiikkituottaja oikeasti tekee. Tai siis mitä tuottajan kannattaisi tehdä. Loput 95 % on psykologiaa. Biisin ohella tulee kuulostella myös artistin fiiliksiä ja luoda taltioinnille niin hyvät olosuhteet kuin mahdollista. Tämän onnistuessa, rentoutumisen kautta tapahtuva vapautuminen voi luoda mahdollisuuden taltioida jotain elämää suurempaa.

Ite venasin sikana sitä ekan illan kalvovenytys- ja viritysprosessia, koska se oli semmonen asia, minkä oon halunnut oppia jo kauan. Ja nyt siihen sai vielä kunnon opastuksen!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – kasaus

Saapuminen, soundcheck ja demonstraatio

Carousel Full of Faces -yhtyeen kulkuneuvo kaarsi Astia-studion pihalle lokakuisena perjantaina klo 18. Ennen kasausta vaihdoimme yhteensä 9 (!?) rumpukalvoa. Vaan miksi moinen kalvomäärä saattanet kysyä? Spaden pannuissa oli sen verran vanhat ala- eli resokalvotkin, että päätimme hoitaa pannusaundit perusteellisesti kuosiin. Kasauksen aikana teimme jo edelliskerralla tutuksi tulleen kaapelitestin, jossa vertaamme soittajan mukanaan tuomia piuhoja Astia-studion suosimiin Vovox-kaapeleihin.

En ymmärrä miten pelkät kaapelit voivat tehdä niin ison eron äänessä.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

Voisi kuvitella, että eron kuulee vain soittaja, mutta yleensä parhaat kommentit tulevat hyvin yllättävältä taholta. Nimittäin niiltä, jotka vain kuuntelevat vieressä.

Itse rumpalina en näitä sähkölaitteita pahemmin käytä, mutta kun kuuntelin siinä mukana kun piuhoja vaiheltiin ja testattiin, ni en voinut uskoa korviani. Miten pelkkä yhden tai kahden piuhan vaihtaminen voi tehdä niin suuren eron saundiin??????
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Kun mieluisat piuhat oli valittu ja rumpukalvot sekä venytetty että viritetty, asettelin mikrofonit ja ruuvasin niin äänityssaundit kuin luurikuuntelutkin kohdalleen. Kun panostat äänitettävään saundiin niin, että jo itse äänilähde soi hyvin ja sen jälkeen taltioit sen mahdollisimman autenttisesti, säästät miksatessa aikaa ja voit saundin sijaan keskittyä balanssiin.

Soundcheck edeltävänä iltana on ”must be” juttu. Saadaan rauhassa kasailla kamoja kondikseen, testailla saundeja, höpötellä niitä näitä ja lopuksi soittaa sekä kuunnella koeotto, joka tekee sen, että ei malta odottaa aamuun asti. Tämän ansiosta fiilikset on todella korkealla heti aamusta, kun voi vain räväyttää homman samantien käyntiin.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – rumpuhuone

Iltakymmeneltä oli sekä saundit että luurikuuntelut viilattu kuosiin, joten siirryimme olohuoneen puolelle. Vaikka manageri Armoa lukuunottamatta oli jäsenistö analogisen ja digitaalisen äänen eroja kuvaavan demonstraationi jo keväällä kuulleet, halusivat he silti kokea sen uudelleen. Näin bändi kommentoi kokemustaan:

Anssin kyky antaa itse kuuntelijan hiffata homma ja kertomalla tämän jälkeen miksi tällainen ilmiö tapahtuu näiden kahden välillä räjäyttää tajunnan. Yllättävää oli se raju ero kuinka paljon paremmin analogisuus saa tunnetilat/fiilikset ja käytännössä kaiken sen, mitä musiikin kuuluukin aiheuttaa kuulijalle luotua. Itselläni vaihtui koko musiikin kuuntelu kotona LP-soittimeen ja loppui Bluetooth/Spotify kuuntelu. Se fiilis, kun aamukahvia juodessa päräytät lempivinyylin soimaan pitää itse kokea ennen kuin tajuaa, kuinka siistiä aito musa on.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

 

Yksi hienoimmista ja mielenkiintosimmista asioista mitä olen kokenut lyhyen elämäni aikana! Se ero on VALTAVA mitä ei pysty edes sanoin kuvailla. Kaikkien pitäisi kuulla ja kokea se omin korvin ja silmin.
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

 

Se kyllä sai miettimään, sillä ero oli järkyttävän suuri. Tunne, mikä musiikista välittyy on aivan eri. Eihän sitä edes ollut digitaalisessa musiikissa. Sen mitä tästä esityksestä oppi, ei pysty selittämään kenellekään ilman, että he itse kuulevat sen.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

 

Näillä lentotunneilla on tullut kuunneltua jos jonkinlaista stereo/monikanava-settiä putkimankasta usean sadan tonnin laitteisiin. Enää harvoin kokee jotain todella uutta. Analogi-digi -vertailu oli odotusten mukainen, mutta VHS:n ääni lennätti sananmukaisesti perseelleen! Eihän tämä nyt voi olla totta!!!?? Kiitos Anssin, paluumatkalla hamstrailin ihmisten nurkista useamman sata VHS-nauhaa…
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – tarkkaamo

Perjantai – ensimmäinen sessiopäivä

Nautimme aamiaiseksi käsimyllyllä luomupavuista jauhettua kahvia sekä huolella valitun, inspiroivan vinyylilevyn. Kellon lyödessä 10, siirryimme studion puolelle rokkaamaan. Bändin lämmitellessä viilasin asetuksia niin miksauspöydästä kuin vahvistimista, ja kun kaikki oli valmista, täräytimme ensimmäisen veisun pohjaraidan purkkiin. Ahkerasti treeniksellä aikaa viettäneen Carousel Full of Faces -yhtyeen jäsenistö hämmästyi suuresti, sillä onnistuimme saamaan niin rummut, basson kuin komppikitarankin yhdellä otolla purkkiin.

Tilanne ja kaikki vain osui kohdalleen. Fiilis oli törkeen hyvä ja homma vain toimi! Tuo biisistä välittyvä energia on aivan mieletön! Muuthan ei sitä tiedä, että soittimet on äänitetty purkkiin kaikki ykkösellä, mutta kun ite sitä asiaa miettii, ni se on ihan mieletöntä. Joku saattaisi luulla, että soittimista on otettu 15 eri ottoa vaikka se on livenä soitettu.
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

 

Kyllähän se vähän tuli yllätyksenä, että kaikki meni livenä, mutta siitä huomaa sen, että fiilis oli katossa ja pidettiin hauskaa eikä vain pakolla yritetty saada biisiä soitettua läpi.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

Anssi Kippo Astia-studio A_n tarkkaamossa äänittämässä Carousel Full of Faces -yhtyeen EP_tä 2020

Poijjaat ovat tehneet bändiksellä muutakin kuin litkineet karhulimpparia. Taisi äijät olla itsekin ihmeissään, että mites tämä nyt näin napsahti. Hetken vangitseminen nauhalle on tässä se jippo. Kun ollaan täys digi-nauhoituksessa, tahteja, riffejä ja kaikkea voidaan korjailla. Kun orkesteri tiedostaa tämän, niin yhteissoitto ei kenties olekaan sitä parhainta energiaa. Analoginauhoituksessa edit-nappuloita ei ole, joten ajattelen, että mindsetti soittajalla on toinen, kun punainen nauhoitusvalo palaa.
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

Pohdimme hetken, että kiilaako väliosan kitara liikaa, vai onko se juurikin parhautta. Yhdessä tuumin kuitenkin totesimme energia-leveleiden olleen sen verran kohdallaan, että nimikkoveisun pohjaraita oli valmis ja päätimme siirtyä seuraavan kipaleen kimppuun. Suosittelen yleensä, että ensin vedetään kaikkien kappaleiden rummut ja vasta sen jälkeen päästämme kitaristin valloilleen komppituplausten muodossa.

Vaihdoimme virvelin ja ruuvasimme esituotannossa tehdyn suunnitelman mukaisesti rumpuihin erilaista saundia. Vaihdoimme myös kitaranupin, sillä halusimme jättää option palata ensimmäisen kappaleen komppikitaraan.

Carousel Full of Faces -yhtyeen Nicky Astia-studio A_ssa 2020 small

Ei mennyt kauaa, kun pääsimme äänittämään ja pian oli toisenkin veisun pohjaraita valmis. Vastapainona ensimmäiselle, tämän groove oli kuitenkin huomattavasti haasteellisempi, joten loppuosiota lukuunottamatta päätimme äänittää basson uudelleen. Lukkiutuminen voi olla sinulle terminä vieras, mutta kun kuulet sen, tiedät tarkalleen mistä on kyse. Jonkun kappaleen kohdalla se on helppoa ja vastaavasti Time Is Running Out -kipaleessa se vaati hieman enemmän aikaa. Muutaman oton jälkeen basso oli erinomaisesti lukkiutuneena rumpuihin ja näin 2/3 jäsenistöstä oli tehtävänsä hoitanut. Ai niin, paitsi se Spadelle langennut tamburiini. No mutta se olisi vasta huomisen heiniä.

Kitaran jälkiäänitys

Palasimme ensimmäisen veisun pariin ja koska livenä vedetty kitara sai vielä tarkistuksenkin jälkeen hyväksytty-leiman, ruuvasimme toisesta vahvistimesta kakkoskitaralle sopivasti erilaisen saundin. Nicky räimi kepukan soittohuoneessa 2 x 18″ subbarin edessä, jonne ajoin basaria sekä bassoa. Näin soitto ei vain kuulunut luureista vaan myös tuntui koko kehossa. Pari ottoa myöhemmin oli ensimmäisen veisun kitaratkin valmiina.

Seuraavaksi oli laulun vuoro. Työstettävä kipale oli alussa mainittu nimikkoveisu, johon olin ehdottanut särölaulua. Nicky asettui lauluhuoneeseen Neumann U67 -putkimikin eteen jalka monitorikaiuttimen päälle nostettuna. Ajoin miksauspöydästä laulun reaaliajassa kitarahuoneessa olevaan 60-luvun putkiradioon, josta taltioin sen 70-luvun Sennheiser-mikrofonilla. Niin Neumannin kuin Senkun kanava-inserteissä oli Universal Audion 1176 -hardware kompressori. Nauhalle taltioin pelkän särösaundin, sillä mitä vähemmän vaihtoehtoja jätät miksaukseen, sen parempi.

C.F.O.F biisin särölaulu oli juuri se kirsikka kakun päällä tälle kappaleelle…
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

C.F.O.F.

Demonstroin bändille ajatusta voimakkaasta lauludelaysta, jonka olin pari iltaa aiemmin bongannut Bringing Out the Dead -elokuvaa VHS-nauhalta diggaillessani. Toteutin delayn vanhan liiton malliin, eli Revox B77 1/4″ stereonauhurilla. Vastaavaa systeemiähän on käytetty niin Led Zeppelinin, Elviksen kuin lukemattomien muidenkin artistien levyllä. Niin, ja myös Astialla jo usean vuoden ajan.

Saat kelanauhurista delay-yksikön, kun ajat miksauspöydän aux:ista sen inputtiin pelkkää laulua, laitat nauhurin äänittämään ja monitoroit signaalia nauhalta. Kelanauhurin äänitys- ja lukupään välillä on muutama sentti välimatkaa ja tuo välimatka on juurikin kirjaimellisesti se viive, eli delay. Ruuvasin Revoxin pyörimisnopeuden biisin temposta sopivasti ohi ja bändi oli idealle täysin myyty.

Anssin syvä kokemus tuottajana sekä musiikillinen ilmaherruus heijastuvat tuotannossa. Erilaisten asioiden (esim. särölaulu) mukaan tuominen vaihtoehtona, ei jyrkkänä mielipiteenä on hienous, joita harva ihminen hanskaa.
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

Illan päätteeksi säädimme vielä toisen veisun kitarasaundin sekä luurikuuntelut aamua varten valmiiksi. Muutaman treenikiepin jälkeen oli 10 tuntia täynnä, joten siirryimme lepuuttamaan, jotta jaksaisimme rokata vielä seuraavankin päivän.

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – akustisen äänitys

Lauantai – äänitystä ja miksausta

Aamu alkoi kahden sähkökitara-raidan taltioinnilla, joissa käytimme tälläkin kertaa eri vahvistimia. Bändi oli tuonut mukanaan heleäsaundisen 12-kielisen akkarin, jonka taltioin introon, kertseihin ja soolopohjaan rumpuhuoneessa Neumann U67 -putkimikillä.

Kun perusraidat oli saatu kauniin toimivaksi, tapahtui jotain, joka on sessioissa aina silkkaa parhautta. Hetken mielijohteesta ehdotin, että äänittäisimme kaksi kiertoherkkää särökitaraa riffikohtiin. Harvemmin vahvistimesta loppuu särö kesken, mutta nyt jouduimme turvautumaan myös säröpedaaliin periaatteella kaikki-napit-täysille. Ajatuksena oli saada hallitsematonta feedback-vinkua juuri ennen kuin särökitara alkaa soittamaan riffiä. Klikkaa tästä ja katso video, jossa kuuntelemme heti äänityksen jälkeen mitä sitä tulikaan tehtyä.

Tuottajan rooli on ihan helvetin tärkee! Se on mun mielestä jopa yks bändin jäsenistä!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Riemu tarkkaamossa oli valtaisa, kun bändi kuuli kontrastin kauniin ja rujon välillä. Hallitsematon feedback-vinku luo juuri sopivasti uhkaavaa tunnelmaa, vähän niin kuin kauhuelokuvan pahaenteiset viittaukset hetkeä ennen kuin jollekin käypi köpelösti.

Time Is Running Out:n pienet detaljet, jotka luotiin Anssin ajatuksista tekee siitä juuri sen, miltä se kuuluukin kuulostaa.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

Lounastauon jälkeen Spade tarttui tamburiiniin ja lyhyen ohjeistuksen jälkeen kertseissä oli juuri oikea määrä 70-lukua. Nicky kertoi jännittävänsä seuraavaa vaihetta, sillä hän ei omien sanojensa mukaan ollut mikään soolokitaristi. Jälleen olivat rock n’ roll -jumalat meille armollisia, sillä Nickyn ensimmäinen soolo ikuna taltioitiin ihka ensimmäisellä otolla.

Kun kaikki soittimet oli nauhoitettu, pääsimme laulun kimppuun ja eipä aikaakaan, kun sopiva tunnetila löytyi. Tarkalleen kaksi ottoa myöhemmin oli liidilauluraitakin purkissa. Ja aikaa oli vielä juuri sopivasti molempien veisujen miksuutteluun.

Miksauksessa laitoin joihinkin kanaviin rinnakkaiskompressointia ja keskityin enemmän balanssin kuin saundin muovaamiseen. Koska molempiin kappaleisiin oli saundit ruuvattu jo äänitysvaiheessa, oli miksaaminen tälläkin kertaa nopeaa ja helppoa. Kanavakohtaista EQ:ta en juurikaan käyttänyt. Volume ja mute -automaatiot tein Trident Vector 432 -miksauspöytään integroidulla System 4 VCA-automaatiojärjestelmällä ja miksaukset taltioin Studer A812 stereonauhurilla 1/4″ RTM SM900 magneettinauhalle.

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – tarkkaamossa on tunnelmaa

Sunnuntain kolme studiotuntia

Koska olimme session saundimaailmaan erittäin tyytyväisiä, päätimme sunnuntaiaamuna vielä miksuutella keväällä tehdyn Clown-singlen uudelleen. Näin kontrasti kappaleiden välillä ei olisi liian suuri ja pienillä muutoksilla saisimme kasaan eheän kokonaisuuden. Toisin kuin DAW-sessiossa, kelanauhahommissa nollataan tiski, kelataan veisun alkuun ja katsotaan mitä tällä kertaa tapahtuupi. Nyt miksaukseen ei kulunut juurikaan aikaa, sillä käytin keväällä tehdyn version automaatiota. 45 minuuttia myöhemmin olimme valmiina nauhoittamaan stereomiksun 1/4″ nauhalle.

Erityismainintana haluan huomauttaa, että Clown-veisun alkukitaran soitimme kitaravahvistimen sijaan aiemmin kirjoituksessa mainitun putkiradion kautta. Taltioin sen kahdella mikrofonilla sopivasti vaihevirheisen stereokuvan saamiseksi.

Tällä kertaa teimme vain digimasteroinnit ja jätimme mahdollisen vinyylimasteri-nauhan leikkaamisen partaterällä odottamaan sopivampaa hetkeä. Toivon sydämestäni, että bändi julkaisee kappaleet myös analogisen signaalitien kautta tehdyllä vinyylilevyllä, jotta studiossa nauttimamme saundi saadaan välitettyä faneillekin.

C.F.O.F.

Entä katoavatko kelanauhalle taltioidut yksityiskohdat kokonaan vai ovatko ne aistittavissa vielä tietokoneen kautta kuunneltaessa? Lienee fiksuinta antaa bändin jäsenten kertoa, mille kappaleet kotona saundaavat.

Olen kuunnellut biisejä puhelimesta, eri Bluetooth-kaiuttimien kautta sekä stereosetistä. Äänitteet toimivat kaikilla alustoilla loistavasti.
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

 

Soitto ja varsinki mixauksen ja masteroinnin kädentaito on ihan mieletöntä!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

 

Aidolta. Siitä välittyy juuri se, mitä olen ollut tekemässä mikin edessä. Voin sanoa, että jokainen kitaraosa tai laulun sana on tehty juurikin noin miltä se kuulostaa korvaan eikä olla muunneltu asioita tietokoneella. Vaikka nyt sanonkin, että se on digitaalisessa muodossa, on musa silti äänitetty sekä miksattu analogisesti ja sen kuulee selvästi.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – viimeinen kuuntelu

Anssin musiikkikoulun toinen luokka

Nyt kun Carousel Full of Faces -yhtye valmistui “Anssin musiikkikoulun toiselta luokalta”, annetaanpa jäsenten vielä kertoa, mitä sessiosta jäi päällimmäisenä mieleen ja miten he aikovat jatkossa taltioida musiikkiaan.

Suurin oppi tällä kertaa oli rumpujutut varsinkin virityksien suhteen, mutta opin myös paljon musikaalisesti! Suosittelen täysin analogista äänitystä kaikille! Siinä on niin paljon elämää! Tulevaisuudessa äänitän AINA kelanauhalle! PISTE!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

 

Kaikki mitä tapahtuu Astia-studiolla siitä hetkestä, kun astuu ovesta sisään on yhtä juhlaa. Asioita oppii niin paljon, että hymyissä suin mietiskelee vielä pitkään session jälkeenkin mitä oikein koettiin.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

 

Tätä nyt voisi suositella kaikille, jotka todella haluavat parantaa musiikkinsa soundia. Tämä on aivan mieletön elämys, jota suosittelen suurella lämmöllä. Ehdottomasti ainoastaan kelanauhalle.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

 

Mikäli se minusta riippuu C.F.O.F. tulee nauhoittamaan kaiken materiaalinsa Astia-studiolla.
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

Carousel Full of Faces -yhtyeen kalijat Astia-studion ulkoroskiksen päällä

Entä olisiko jäsenillä vielä jotain sanottavaa Astia-studiolla tekemistään kahdesta sessiosta?

Kahvi mieletön! Paikka mieletön! Kokemus mieletön! Ja Anssi aivan mieletön! Mahtava reissu taas ja kaikki meni just niinkun pitikin! En tiedä mikä siinä paikassa on, mutta kaikki tuntuu niin paljo paremmalta kun on siellä! Kiitos Anssi!
–Spade, rummut/Carousel Full of Faces

 

Nämä sessiot ovat olleet aivan mielettömiä ja odotan innolla, että pääsee takaisin äänittämään ja kyllä sitä tulee odotettua niitä Anssin aamukahvejakin vinyylin soidessa taustalla.
–Smiley, basso/Carousel Full of Faces

 

Astia-studio kokonaisuudessaan on muusikon taivas, kerran kun tänne eksyt et halua enää astua porteista takas todellisuuteen.
–Nicky, laulu&kitara/Carousel Full of Faces

 

En kutsuisi Astiaa vain studioksi. Paikka on kenen tahansa muusikon eldorado oikean tunnelman, rauhan, tiedon ja osaamisen tyyssija. Harvoin matkalla tapaa samassa persoonassa sekä positiivisen että ajatuksia herättävän ihmisen. Kiitos Anssi että olet olemassa!
–Armo, manageri/Carousel Full of Faces

Anssi Kippo äänittää Carousel Full of Faces -yhtyeen EP_tä Astia-studio A_n tarkkaamossa 2020

Case study Carousel Full of Faces

Kiitos, kun tulit mukaan Carousel Full of Faces -yhtyeen Second Suicide EP:n sessioon tämän case study -kirjoituksen myötä. Äänitimme ja miksasimme kaksi kappaletta rehellistä rokkia kahdessa päivässä. Kolmantena päivänä miksasimme edellisessä sessiossa taltioidun veisun ja masteroimme kaikkien kolmen kipaleen digiversiot.

Kuuntele lyhyt ääninäyte Time Is Running Out -kappaleesta:

 

On hienoa, kuinka parikymppiset rokkarit haluavat musiikkinsa olevan aitoa ilman editointia, rumpusämplejä, reamppausta ja laulujen tunettamista. Vaikka jossain vaiheessa musiikkimaailma ennätti jo näyttää melko pahalle, nyt tiedän, ettei peli ole vielä täysin menetetty.

Kuuntele lyhyt ääninäyte C.F.O.F. -kappaleesta:

 

Kun tykkäät rehellisestä ja aidosta rock-musiikista, seuraa Carousel Full of Faces -yhtyettä:

Koe yhtä huikea onnistuminen kuin Carousel Full of Faces

Toivon, että tämä kirjoitus inspiroi sinua tuomaan musiikkiisi aitoutta ja rehellisyyttä. Äänittäjää toivon inspiroivani uusilla (lue: vanhoilla) äänitysmetodeilla ja vaikket DAW:ista vielä kelanauhaan vaihtaisikaan, prosessointi äänitysvaiheessa ja esimerkiksi rohkeat saundimuutokset äänittäessä helpottavat miksausta ja parantavat lopputulosta. Tuottaja voi ammentaa kirjoituksesta uskaliaampia ratkaisuja sekä vaikkapa sen, kuinka kontrastilla voidaan tuoda musiikkiin huomattavasti enemmän särmää. Lisäksi hyvällä porukalla ja positiivisessa hengessä toteutettu sessio jättää mieluisan muistijäljen taltioitujen veisujen sekä unohtumattomien kokemusten muodossa. Parhaimmillaanhan musiikin tekeminen voi olla maailman siistein juttu! =)

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään näiden mahtavien asioiden äärelle.

Haluatko kokea yhtä huikean onnistumisen kuin Carousel Full of Faces? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

C.F.O.F.

Lue lisää sessiokokemuksia Astialta näistä case study -kirjoituksista:

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja: