Nauhasession uudelleenmiksaus – Skepticism: Stormcrowfleet

If you like this post please share it with your friends!

Taltioitiinko musiikkiasi aikoinaan kelanauhalle, muttet koskaan ollut tyytyväinen miksaukseen? Moniraitakakut ovat varastossa tallessa ja olet aina halunnut kuulla lopputuloksen paremmalla saundilla? Astia-studio tarjoaa nyt myös kelanauhasessioiden uudelleenmiksaus-palvelua. Tämä kirjoitus kertoo, kuinka Skepticism-yhtyeen huikea Stormcrowfleet-debyyttialbumi miksattiin uudelleen.

Tavoitteena oli miksata levy uudelleen samalla visiolla, mutta paremmalla teknisellä toteutuksella.
–Eero Pöyry / Skepticism

Astia-studio sisäpiiri

Nauhasession uudelleenmiksaus
– Skepticism: Stormcrowfleet

Saimme kunnian miksata uudelleen Skepticism-yhtyeen Stormcrowfleet-debyyttialbumin, jota pidetään yhtenä funeral doom metallin klassikkoteoksista. Viiden päivän sessioon kuului miksauksen lisäksi sekä CD- että vinyylimasterointi. Vuonna 1995 bändi oli nuori ja miksauksen suhteen hyvin päättäväinen.

Vaikka levystä tulikin huikea mestariteos, eivät he kuitenkaan missään vaiheessa olleet miksaukseen tyytyväisiä. Tämä on ymmärrettävää, sillä on lähes mahdotonta kuulla mitä ja miten levyllä soitetaan. Skepticism-yhtye otti minuun yhteyttä uudelleenmiksauksen tiimoilta ja he pyysivät kunnioittamaan alkuperäisen miksauksen raskautta sekä tunnelmaa ja samalla lisäämään erottelevuutta niin, että kitarakuvioistakin saisi vihdoin selvää.

1/2″ moniraitanauhat oli varastoitu oikeaoppisesti ja pikainen testaus vaikutti erittäin lupaavalle; nauhat pyörivät ja saundi oli yllättävän hyvä. Levy oli taltioitu kahdella Fostex E16 1/2″ 16-raitanauhurilla, jotka oli synkattu yhteen. Käytimme luonnollisesti saman valmistajan samaa mallia olevia nauhureita uudelleenmiksaukseen. Synkronoinnin hoidimme Adam Smith Zeta Three -synkkaboksilla, joka pelitti erinomaisesti.

Rick Austin tietää kyseisestä laitteesta kaiken mahdollisen ja varmaan mahdottomankin. Zeta Three:sta kiinnostuneiden kannattaa tsekata hänen nettisivunsa, josta löytyy kattavasti kyseiseen laitteeseen liittyvää tietoa aina kytkentäkaavioita myöten. Molemmilta nauhoilta oli yksi raita käytetty SMPTE-aikakoodille juurikin synkronointiin, joten kokonaisraitamäärä levyllä oli maksimissaan 30 raitaa per biisi.

Bändi saapui studiolle ja muutaman tunnin kuluttua pohjasaundit olivat kuosissa. Kitaristin riemu oli suuri kuullessaan kuvionsa selkeinä ensimmäistä kertaa! Tätä iloa ymmärtääkseen kannattaapi kuulostella levyn alkuperäisversio täältä.

Adam Smith Zeta Three Astia-studio A control room

Projektiin sopi erinomaisesti Astian analogi-genren laitteet massiivisine levykaikulaitteen ja rumpuefekteineen, jossa rummunsoitto kierrätettiin suuren PA:n kautta rumpuhuoneessa. Uskon, että kaikki tällainen teki hyvää yleissoundille.
Jani Kekarainen / Skepticism

Sticky tape syndrome

Kaksi päivää myöhemmin biisit ensimmäisiltä nauhoilta oli miksattu ja seuraavien nauhojen kohdalla törmäsimme pahamaineiseen tahmean nauhan syndroomaan. Kaksi ensimmäistä kakkua olivat molemmat merkkiä Basf, jotka yli 20 vuoden varastoimisesta huolimatta toimivat täysin moitteetta. Ampex-nauhat ovat kuuluisia sticky tape syndromesta ja meiltähän hujahti erittäin reilun mittainen studiopäivä nauhojen pelastusoperaatioon. Molemmista Ampex-nauhoista irtosi tahmeaa ainetta ja esimerkiksi nauhojen kelaaminen oli sula mahdottomuus. Pyöritimme nauhoja käsin ja 10-20 sekunnin välein nauhoista irronnut tahma oli kerääntynyt nauhurin äänipäihin pysäyttäen nauhan.

Käytimme satoja pumpulipuikkoja, jotka kastoimme isopropyylialkoholiin nauhureiden äänipäitä puhdistaaksemme. Pariin kertaan meinasimme jo luovuttaa, sillä oli aivan sama kuinka monta kertaa nauhat puhdistimme, tahmea aine ei ottanut loppuakseen. Viimein pystyimme soittamaan nauhat läpi ilman takkuilua ja pääsimme jatkamaan miksaamista. Sisulla läpi vedetty sessio saatiin tälläkin kertaa valmiiksi vastoinkäymisistä huolimatta ja vieläpä täysin aikataulussa.

Sticky tape syndrome cotton buds

Epäusko meinasi iskeä, kun nauha ei suostunut pyörimään, mutta Anssin ratkaisukeskeinen ja rauhallinen asenne valoi uskoa ja ahkera työ lopulta palkittiin.
Jani Kekarainen / Skepticism

Kelanauhurimme

Astia-studiolla on 16 kelanauhuria. Tällä hetkellä tarjoamme uudelleenmiksaus-palvelua 2″ 24-, 1/2″ 16- sekä 1/4″ 8-raitaäänityksille. Käyttämämme moniraitanauhurit ovat Otari MTR-90mkII 2″ 24-raituri, kaksi Fostex E16 1/2″ 16-raituria sekä Fostex R8 1/4″ 8-raituri. Kyseiset merkit ja mallit olivat aikanaan yleisimmät Suomessa. Jos musiikkisi on taltioitu muussa formaatissa, kannattaa silti ottaa yhteyttä, sillä sopiva nauhuri sessioon järjestyy varmasti.

Kun teet levysi vinyyliversion suoraan tiedostoista, on saundi huomattavasti Spotifyä sekä CD:tä parempi, mutta silti hieman etäinen ja tyhjä. Suosittelemme tekemään vinyylit aina suoraan nauhasta huomattavasti paremman äänenlaadun takaamiseksi.

Joitakin vuosia sitten vinyylikaivertamoita, jotka vastaanottivat kelanauhaa ja pitivät signaalitien analogisena ei paria lukuunottamatta Euroopasta löytynyt. Nyt niitäkin on alkanut tulla lisää ja jopa Suomessa on yksi suosittelemamme palveluntarjoaja – Timmion Cutting! Stormcrowfleetin vinyyliversio on täysanaloginen. Sitä ei tehty fileistä vaan suoraan kelanauhasta. Odotamme innolla vinyyliversion kuuntelemista, sillä se kuulostaa yhtä täyteläiselle kuin tarkkaamossa levyä miksatessamme.

Skepticism remixing Stormcrowfleet album in Astia-studio A control room.

Prosessi huipentui vinyylien kaiverrukseen elokuussa 2018. Vaikka aloittaessa ei ollut itse tarkoitus, että koko prosessi tehdään analogisesti, tuli siitä matkan varrella mukava bonus. Odotan innolla hetkeä, jona päästään kuuntelemaan vinyyli- ja CD-versioita uudesta miksauksesta rinnakkain.
–Eero Pöyry / Skepticism

Mitä nauhasession uudelleenmiksaukseen tarvitaan?

Toivon, että nauhat on varastoitu kuivaan paikkaan kauas auringonvalosta sekä magneeteista. Varastoi nauhat aina “tails out”, eli nauhan loppu kelan ulkokehälle välttääksesi vuoto nauhan kierrokselta toiselle. Muistatko lukioajoilta, kuinka ylioppilaskuuntelut soitettiin kelanauhalta ja miten aina lauseiden välissä juuri ennen puhetta kuului “ennakkokaiku” siitä mitä oli tulossa? Tällaista tuskin kukaan levylleen haluaa ja juurikin siitä syystä nauhat tulee varastoida “tails out”.

Dokumentaatio helpottaa elämää. Jos joudumme kuuntelemaan mitä milläkin raidalla on, kuluu siihen aikaa. Kelanauhastudioissa jokaisen kappaleen raidat merkittiin raitakarttaan. Nämä on hyvä tuoda mukana sessioon. Lisäksi tärkeitä tietoja ovat nauhanopeus, millä voimakkuudella materiaali on äänitetty, ekvalisaatio, käytettiinkö kohinanpoistoa sekä mahdollisen synkronisoinnin formaatti.

Lopputulos on alkuperäistä miksausta selkeästi selvempi kuitenkaan menettämättä yleissoundin tarvittavaa raskautta.
Jani Kekarainen / Skepticism

 

Skepticism: Stormcrowfleet-albumin uudelleenmiksaus

Kiitoksia mielenkiinnostasi nauhasession uudelleenmiksaus-palveluamme kohtaan. Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio tavoittaa mahdollisimman monia.

Onko sinulla vanha kelanauha, josta haluaisit saada vieläkin paremman miksauksen? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Äänittäminen helpommaksi – Astia-studion sisäpiiri

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja