Ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi?
Rumpujen äänittäminen, tuo lempiaiheistani kaikkein rakkain on tällä kertaa kirjoitukseni aiheena. Hyvän rumpusaundin taltioiminenhan on huomattavasti haastavampaa, kuin minkään muun bändi-instrumentin. Useiden erillisten soittimen sijaan rumpusettiä tulee aina ajatella yhtenä instrumenttina. Sehän itseasiassa on ainoa täysin akustinen bändi-instrumentti satunnaisen akustisen kitaran ja harvinaisemman flyygelin ohella. Rumpujen äänittäminen pitää sisällään monta osa-aluetta, joissa voit mennä vikaan, joten ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi. Tämä kirjoitus auttaapi rumpalin ohella myös äänittäjää.
Ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi?
Olen monissa kirjoituksissani käynyt läpi tätä minulle mieluisinta aihetta ja intouduinpa vallan kirjoittamaan siitä Parempaa rumpusaundia -oppaan. Paneudun siinä rumpusaundiin, äänittämiseen ja metronomin käyttöön sekä opetan sinulle rumpujen mikittämistä parhaaksi havaitsemallani tavalla. Lue lisää Parempaa rumpusaundia -oppaasta klikkaamalla tästä.
Rumpujen äänittäminen ja siihen liittyvät sudenkuopat
Rumpujen äänityksessä on paljon sudenkuoppia, jotka sinun on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin alat edes harkitsemaan äänitystä. Saundiasioissahan äänenlaatu on juuri niin hyvä, kuin ketjun heikoin lenkki. Joskus heikoimpana lenkkinä on huono vire soittimessa tai soittajassa, joskus kuollut soittohuone ja joskus mikrofoni tahi jopa äänittäjä. Tilamikrofonien suuntaamisestakin olen seikkaperäisesti jo aiemmin blogissani kertonut. Väärällä suuntaamisella nuo äärimmäisen tärkeät tilaraidat muuttuvat täysin käyttökelvottomiksi. Sinun kannattaapi myös opetella lyömään rumpuja oikein ja vielä kun löydät tyyliin sopivan soittotatsin, aletaan olla oikealla tiellä.
Rumpusaundiin vaikuttavia tekijöitä on huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi kitarasaundin kohdalla. Sähkökitaranhan taltioi aidoimmin käyttäen vain yhtä mikrofonia. Rumpuihin mikkejä tarvitaan yleensä useampia ja mitä enemmän mikkejä, sitä suurempi mahdollisuus on pilata saundi vaihevirheellä tahi huolimattomalla mikrofonien suuntaamisella.
Hio lähtösaundisi kuosiin
Kiireellä äänittäminen johtaa harvemmin erinomaiseen tai edes välttävään lopputulokseen. Älä siis hötkyile minkään asian suhteen. Käyttihän AC/DC-yhtyekin kokonaiset 10 päivää pelkän virvelisaundin hakemiseen For Those About To Rock (We Salute You) -albumisession alussa ja vieläpä studiossa, jossa he lopulta eivät levyä edes äänittäneet. Lopulta haluttu virvelisaundi löytyi niinkin yllättävästä paikasta kuin treenikämpältä! Voit lukea heidän sessiostaan erittäin mielenkiintoisia kertomuksia täältä sekä myöskin täältä.
Sinun ei välttämättä kuitenkaan kannata mennä studioon miettimään minkälaista saundia haluaisit rummuistasi saada. Studioaika on moiseen ainakin nykybudjeteilla aivan liian kallista. Vietä mieluummin aikaa soittimesi parissa treenikämpällä ja opettele, kuinka paljon vaikkapa rummun materiaali vaikuttaapi saundiin.
Suosittelen myös ottamaan haltuun virittämisen, sillä se ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Children Of Bodom -yhtyeen rumpalin, Jaska Raatikaisen kanssa aikanaan yhdessä opettelimme rumpuja virittämään ja iloksemme huomasimme, että se olikin yllättävän helppoa.
Pieni ja lähes kadonnut ero
Legendaarinen studio- ja kosketinsoitinvelho Esa Kotilainen sanoi todella viisaasti, kun sain kunnian keskustella hänen kanssaan analogisen sekä digitaalisen äänen valtavista eroista. Esa kertoi, että analogi-aikakauden vinyylilevyiltä kuuli olivatko rumpalin haitsupellit merkkiä Zildjian vaiko Paiste. Hän jatkoi, että nykyään tietokoneäänityksiltä ei moisia eroja enää kuule. Vanhoilta vinyyleiltä ne voi kuitenkin jokainen yhä bongata, mikäli vaivautuupi asiaan kiinnittämään huomiota. Suosittelen lämmöllä tutustumaan näihin jo lähes kadonneisiin eroihin, jotka onneksi voit yhä löytää täysin analogisen signaaliketjun julkaisuilta. Huomaamista auttaa se, että myös kuuntelulaitteistosi signaalitie on täysin analoginen.
Kuinka sessio aloitetaan Astialla
Hiomme lähtösaundin kuosiin jokaisessa sessiossa kasaamalla edellisenä iltana soittopelit oikeille paikoilleen. Vaihdamme aina uudet rumpukalvot ja venytämme sekä viritämme ne. Lisäksi ilman erillistä veloitusta mikitän instrumentit ja ruuvaan äänityssaundit, jotka lähes poikkeuksetta kuulostavat pientä hienosäätöä vaille valmiilta miksaukselta. Kun vielä luurikuuntelut on saatu vaateriin, äänitämme kasauksen päätteeksi koeoton.
Tämä on loistava tapa säästää 3–4 tuntia studioaikaa ensimmäiseltä sessiopäivältä. Ajansäästön lisäksi bändit tuntuvat kovasti tykkäävän päästessään kuulemaan äänitysjälkeä jo edellisenä iltana. Koeotto lievittää äänitysten aiheuttamaa jännitystä sekä auttaa muusikoita ymmärtämään, mille soittonsa kelanauhalle taltioituna kuulostaapi. Etenkin ensimmäistä nauhasessiota tehdessäsi tämä on poikkeuksetta suuren hämmästelyn kohteena!
Olen vuosien varrella oppinut, että mitä parempi lähtösaundi, sitä paremmalle miksaus saundaa. Hio siis aina lähtösaundisi kuntoon ennen äänitystä. Rumpujen osalta uudet kalvot kuulostavat suurimmassa osassa sessioista huomattavasti paremmalle ja kirkkaammalle. Vanhat ja puhkihakatut kalvot saundaavat tunkkaiselle ja tuhnulle. Ethän siis tee tätä yleistä virhettä ja äänitä rumpuja vaihtamatta uusia kalvoja.
Lue lisää, kuinka voit parantaa äänityksesi saundillista laatua:
Tästä syystä musiikkisi saundaa paremmalle, kun prosessoit raidat äänitysvaiheessa
Usein on suositeltavaa vaihtaa kalvot ennen äänityksiä. Uudet kalvot soivat paremmin ja niissä on tuoreena enemmän ylä- ja alakertaa.
–Risto Niinikoski / Vain elämää, Egotrippi
Uusien rumpukalvojen merkitys
Yllättävän usein rumpalit tiedustelevat, josko voisimme äänittää vanhoja kalvoja käyttäen. Ajatus on hieman erikoinen, sillä jokaisen rumpalin luulisi tietävän, kuinka paljon kalvot saundiin vaikuttavat ja etenkin, kuinka paljon kirkkaamalle uudet kalvot kuulostavat. Uudet kalvot eivät ole ilmaisia, mutta tässä kohdassa sinun ei kannata pihistellä. Äänitykselläsi jätät musiikillisen perinnön ja siihen kannattaa panostaa kaikkensa.
Mielestäni kalvojen vaihto ennen sessiota kannattaa tehdä niin, että “ajat kalvot sisään” soittamalla.
–Tommi Tuhkala / Spell Of Torment
Aiemmin, kun äänitimme rumpuja albumille useita päiviä tai jopa viikkoja, piti rumpukalvoja vaihtaa session kuluessa moneen kertaan. Välillä esimerkiksi basarikalvoilla tuli tiukkaa hevisessiota tehdessä niin sanotusti nuottikiintiö täyteen, eli ne kuluivat puhki. Ohuempi basarikalvo antaa enemmän lätinää, jota etenkin hevissä yleensä halutaan, mutta se on samalla myös lyhytikäinen. Paksumpi kalvo kestää pidempään, mutta saundaa tuhnulle. Paksun kalvon käyttöä en rokin saati raskaamman musiikin äänityksissä suosittele.
Uusien kalvojen vaihtaminen on todella turhauttavaa puuhaa, mutta välttämätöntä jos halutaan nasakkaa soundia ja siitähän se minä poeka tykkeen. Poikkeuksena tietysti se, jos halutaan että kannut soundaa tuhnulta.
–Toni Paananen / Sessiorumpali
Kun uusien kalvojen vaihtaminen on turhaa
Toisaalta, jos rumpusi joka tapauksessa vaihdetaan sämpleihin, ei sinun missään nimessä kannata sijoittaa uusiin kalvoihin. Eikä kyllä siinä tapauksessa edes kalliisiin rumpuihin, sillä sijoittamasi raha ei lopputuloksesta tule juurikaan kuulumaan. Entäpä jos triggauksen sijaan ohjelmoisit rummut midinä? Näin sinun ei tarvitsisi lainkaan edes osata soittaa… Tässä viimeisessä kappaleessa saattaapi olla mukana hitunen sarkasmia. Ja sitten laitetaan sarkasmit pois päältä ja jatketaan.
Joskus tumppu ja paska soundi voi olla juuri se oikea. Soundithan ovat mitä enimmässä määrin makuasioita. MUTTA, on helpompi dempata tervettä sointia kuin taikoa loppuunajetusta kalvosta soiva!
–Tommi Virolainen / Royal Max
Toivon sydämestäni, että sinäkin haluat saada miksatusta veisustasi välittymään kaiken sen vaivan sekä rahan, jonka olet soittamiseen ja rumpuihisi käyttänyt. Huippurumpali Risto Niinikoski antaa vielä oivan huomion poikkeuslupaan tapaksessa, jolloin kalvojen vaihtaminen olisi huutava vääryys.
Toki asia ei ole aivan yksiselitteinen. Esim. monet vintage-rummut soivat ihanasti niissä olevilla ikivanhoilla kalvoilla. Itse en tällaisissa tapauksissa vaihtaisi kalvoja, mikäli soundi on hyvä. Se on osa näiden soittimien persoonaa.
–Risto Niinikoski / Vain elämää, Egotrippi
Rumpujen äänittäminen – tee vertailu kuullaksesi ero
Etenkin rokki- ja hevihommissa uudet rumpukalvot antavat kirkkaamman sekä selkeämmän saundin rumpuihisi. Tämänkin aiheen tiimoilta sinun kannattaapi tehdä testi. Äänitä pieni pätkä vanhoilla kalvoilla ja vaihda sen jälkeen uudet kalvot. Venytä ne oikeaoppisesti eKirjassani kerrotulla tavalla, ettei vire parin lyönnin jälkeen pääse laskemaan.
Äänitä seuraavaksi samainen pätkä uusilla kalvoilla ja keskity kuuntelemaan uusien kalvojen tuomaa kirkkautta. Älä etsi kirkkautta näytöllä näkyvistä käppyröistä, sillä ääntä tulee aina kuunnella eikä katsoa.
Listaan sinulle tähän kaikki rumpuaiheiset blogikirjoitukseni, joista saat runsaasti vinkkejä ja muuta tärkeää tietoa rumpusaundista sekä aiheesta rumpujen äänittäminen.
Parempaa rumpusaundia
Kiitos, kun luit vinkkini, kuinka välttää yleinen rumpuäänitykseen liittyvä saundia huonontava tekijä. Uusien rumpukalvojen käyttäminen on tärkeämpää, kuin moni luuleekaan. Kunnioitusta herättävän virvelikokoelman omaava Tommi Virolainen muistuttaa meitä vielä tärkeällä virveliin liittyvällä huomiolla.
Kehottaisin vaihtamaan ainakin virvelin kalvon/kalvot. Myöskin porukka tuntuu jättävän virvelinmaton huomiotta. Väsyneellä ja venyneellä matolla voi olla ei-toivottu vaikutus kokonaissoundiin.
–Tommi Virolainen / Royal Max
Toivon sydämestäni, että tämän kirjoituksen avulla innostut panostamaan lähtösaundiin ja teet äänityssessiostasi nautinnollisemman. Äänittäessäsi rumpuja, jotka jo purkitusvaiheessa kuulostavat lähes miksatun albumin rummuille, et pelkästään paranna rumpujesi saundia, vaan se on samalla myös erittäin palkitsevaa. Näin olet rumpalina onnistunut välittämään musiikkiisi aitoa soittoasi ja sitä, minkä eteen olet vuosikaudet nähnyt valtavasti vaivaa.
Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.
Haluatko kuulla soittosi aidosti ja rehellisesti ilman editointia, sound replaceria sekä etenkin ilman rumpusämplejä? Varaa täysanaloginen kelanauhasessio Astialta kanssani klikkamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!
Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.
Marko Aaltonen
20/08/2019 @ 9:06 am
Tervehdys Varsinais-Suomesta
Nyt oli pakko heittää tervehdys….Olen pitkän linja rumpali. Seniori-äitini 76 v oli kuuntelemassa sinua viikonloppuna Porvoossa. Hänellä oli sunnuntai-iltana kiire kertoa virvelisoundista ja analogi / digiäänestä. Olin ihan yllättynyt, koska hän ei ole niitä termejä käyttänyt. Sivustosi oli minulle vieras olen nyt todella mielenkinnolla niitä tutkinut. Minulla on ollut yhteyksiä täällä Turun päässä Aura-Audioon… en tiedä oletteko olleet tekemisisä (Mika Isotalo). Noh… kun nämä rumpusoundit ovat sivullasi niin pinnassa, niin heitän muutaman youtube-linkin kanavaltani. Laatu on hieman heikkoa MP4-laatua. Oma “studioni” on vanha sikala… siis treenikämppä.
Tässä sain itse huomata, miten digi tappoi soundin (analogimikserin jälkeen). Epistola-videolla on suuret soudit ja laaja dynamiikka, mutta kaikki hävisi. (Ludwig Black Beaty, 6,5 x 14, supersensitivy.
https://www.youtube.com/watch?v=JV-YOw_1eAA
Tässä esittelen omavalmisteisen virvelirummun (puiset virityspesät), joka on jo kestänyt aikaa vuodesta 2002.
Kohta 9:00 (kerroin snaresta myös mango rumpali esittäytyy-videolla)
https://www.youtube.com/watch?v=tx_iqf9n-1s
Tässä taasen puhun bassorumpusoundista ja reiän tekemisestä runkoon kalvon sijasta..
https://www.youtube.com/watch?v=Cw-gttZfaa4
Heitin linkit, jos niistä kumpuaa, vaikka jokin idea…. niin kuin värähtelymekaniikan osalta.
Terv. M.A.
Anssi Kippo
21/08/2019 @ 9:41 pm
Illan Hyvyyttä Marko ja kiitoksia kommentista. Hienoa kuulla, että äitisi inspiroitui kertomistani asioista. Aura-Audion tiedän nimenä, mutten taida tuntea henkilöitä nimen takana. Kyllä videoissasi hyvin huomaa mitä digitaalisuus äänelle tekee. Siirryin reilut kaksi vuotta sitten tekemään pelkkiä kelanauhaäänityksiä ja teen siis full analog sessioita aina miksausta myöten. Bändit ovat ottaneet tämän ilolla vastaan ja moni kertoo, etteivät nauhasession jälkeen enää voi tietokoneelle äänittää, koska tietävät mitä prosessissa katoaapi. Kaikkea Hyvää! ??