4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen

If you like this post please share it with your friends!

Rumpujen äänitys on yksi sydäntäni lähinnä olevista aiheista ja siksi haluan auttaa sinua parantamaan rumpujesi saundia. Mielestäni juurikin rumpusaundi saa levyn kuulostamaan joko loistavalle tai suurelle pettymykselle. Valitettavan harva rumpali on tyytyväinen äänitettyyn saati miksattuun rumpujensa saundiin. Kaikki ne vuodet, jotka olet grooveasi kehittänyt ja kaikki se raha minkä olet rumpuihin sekä uusiin kalvoihin käyttänyt ei millään meinaa lopputuloksesta välittyä. Nyt saat 4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen, joilla parannat rumpujesi saundia.

4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen

Olen kerännyt sinulle neljä vinkkiä, joilla voit helposti parantaa rumpuäänitystesi lopputulosta. Rummuthan ovat rokki- sekä hevibändien kohdalla yleensä se ainoa täysin akustinen instrumentti. Basson, kitaran ja laulun taltiointi tapahtuu yleensä yhdellä mikrofonilla, kun taas rumpujen kohdalla mikkejä tarvitaan useita ja siksi rummut ovatkin vaikeimmin taltioitava bändi-instrumentti.

Käydäänpä siis läpi neljä helppoa vinkkiä, joilla pääset kohti parempaa rumpuäänitystä.

Astia-studio opas

1. Lähtösaundi kuosiin

Lähtösaundi on yksi tärkeimmistä avaimista onnistuneeseen äänitykseen kaikkien instrumenttien ja siis myös rumpujen kohdalla. Mitä valmiimmalta rumpujesi lähtösaundi kuulostaa, sitä pienempi mahdollisuus on epäonnistua. Hyvä rumpali saa huonostakin rumpusetistä yllättävän hyvän äänen irti, joten se kuka rumpuja soittaa vaikuttaa saundiin erittäin paljon. Rumpalin vaikutusta saundiin demonstroin How Much The Drummer Affects The Sound -videollani yhdessä nimekkäiden soittajien kanssa.

Aivan puskista tuleva ja kenties hämmentäväkin kitara-aiheinen kommentti lienee aluksi paikallaan vaikka rumpusaundista puhummekin. Kerran miksasin erään bändin studiolleni kiikuttamia tiedostoja ja hämmästelin kitarasaundia, joka kuulosti tulevan seinän takaa. Siis aivan kirjaimellisesti. Kitararaidoissa ei ollut lainkaan korkeita taajuuksia ja ne kuulostivat, kuin vahvistin olisi haudattu kymmenen paksun peiton alle. Kun tiedustelin bändin kitaristilta mistä mahtoikaan olla kyse, hän kertoi kääntäneensä äänityksissä kitaravahvistimesta kaikki treblet sekä middlet nollille ja bassot täysille.

Minkäänlaista järjellistä selitystä en asiaan saanut, joten oletan tämän tapahtuneen juurikin siksi, että voisin kertoa sinulle tapauksesta nyt tässä blogikirjoituksessa. Kitaristi halusi diskanttivoittoista modernia metalli-kitarasaundia, mutta sellaista ei äänitetystä raidasta ollut mahdollista loihtia. Esimerkkini tavoin, ei kannata äänittää yhtä ja vaatia lopputuloksesta toista. Vastoin monien olettamusta, suurin osa saundista päätetään jo äänitysvaiheessa, joten panosta lähtösaundiin ja äänitä niin valmista saundia kuin mahdollista!

Viritä rummut niin, että ne saundaavat hyvälle soittohuoneessa. Käytä uusia kalvoja, koska ne soivat vanhoja kirkkaammin. Tumma ja tuhnu saundi on harvemmin se paras vaihtoehto. On parempi käyttää enemmän aikaa lähtösaundin hiomiseen, kuin äänittää jotain ja toivoa, että siitä saisi miksaamalla timanttia.

2. Soita settiä balanssissa

Asia johon harvempi rumpali nykyään kiinnittää huomiota on rumpusetin soittaminen balanssissa. Symbaaleille on kiva antaa kyytiä kunnon iskuilla, mutta peltien uusiminen ei liene kenenkään lempipuuhaa taloudellisestakaan näkökulmasta. Entäpä jos soittaisitkin symbaaleita hiljempaa parantaen rumpusettisi balanssia. Näin säästät myös rahaa, koska peltejä ei tarvitse uusia ihan niin usein. Haitsuakaan ei tarvitse lyödä niin sanotusti olan takaa. Kun kiinnität balanssiin huomiota, johtaa se taatusti parempaan lopputulokseen.

Virvelin kanttilyönti saa lämpimän suositukseni. Saat virvelistä huomattavasti valmiimman kuuloisen ja voit kenties houkutella miksaajan valitsemaan sen luomumman vaihtoehdon, eli jättämään sämplet kokonaan poies. Näin soitostasi välittyy huomattavasti paremmin niin soittaja, soittotatsi kuin itse soitin ja uudet kalvotkin.

Basarissa harvoin toimii rokki- sekä metallihommissa paksu coated-kalvo. Ohut clear-kalvo, kuten 2-kerroksinen Remon Emperor ei välttämättä kestä puolta vuotta, mutta saundaa studiossa todella hyvälle ja valmiille. Nuija, ja en siis tässä kohdassa viittaa rumpujen soittajaan, kannattaa kääntää niin, että kalvoon osuu pehmeän huovan sijaan se muovinen osa. Tämän aikanaan Jaska Raatikaisen (Children Of Bodom) kanssa vahingossa löysimme ja erinomaiseksi havaitsimme.

Suosittelen kokeilemaan puunuijia ajan kanssa treenikämpällä. Studiossa ei kannata treenaamatta ottaa uusia välineitä käyttöön, sillä esimerkiksi puunuijat ovat huomattavasti painavammat ja vaativat totuttelua etenkin jos soitat nopeita basarikuvioita.

Oletko jo lukenut: 5 asiaa, joita et tiennyt Children Of Bodomin Something Wild -debyyttialbumista

Astia-studio opas

3. Overhead-mikkien etäisyys virvelistä

Lähes parikymmentä vuotta äänitin jokaisen symbaalin erikseen. Mitä enemmän mikkejä, sitä suurempi vaihevirheen mahdollisuus ja sitä et normaaleissa olosuhteissa rumpusaundiisi halua. Siirryin lopulta käyttämään vain kahta overhead-mikkiä symbaalien ja/tai setin taltioimiseen ja tätä suosittelen lämpimästi. Nykyään ainoa symbaaleilla olevan spot-mikki on äänityksissäni haitsulla. Kun rumpali soittaa settiään balanssissa, ei enempää symbaalimikkejä tarvita. Vähemmän mikkejä = vähemmän ongelmia.

Asia, johon harvat nykyäänittäjät kiinnittävät minkäänlaista huomiota on overhead-mikkien etäisyys virvelistä. Saundiasioissa sinun tulee aina käyttää silmien sijaan korviasi. Jos laitat overheadit symmetrisesti silmien mukaan, saat kiitokseksi vaihevirheisen virvelin. Tokihan raitoja voi siirrellä tietokonesoftalla vaikka kuinka ja paljon. Suosittelen kuitenkin pysymään moisesta toiminnasta niin kaukana kuin mahdollista.

Mittaan virvelin etäisyyden huippu hi-tech -systeemillä käyttäen hyväkseni rumpalia sekä mikrofonipiuhaa. Pyydän rumpalia pitämään piuhan päätä virvelin lyöntikalvon keskellä ja mittaan kaapelilla matkan virvelistä ensimmäiseen overhead-mikkiin. Tämän jälkeen siirrän toista mikkiä, kunnes etäisyys virvelistä molempiin overhead-mikkeihin on identtinen. Kun panoroit ovarit laitoihin, soi virveli ilman vaihevirhettä ja se on hyvä se. Teen tämän jokaisessa sessiossa ja suosittelen kyseistä metodia poikkeuksetta kaikkiin rumpuäänitystilanteisiin.

4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen

4. Tilamikrofonit

Rumpujen äänityksessä treenikämpällä, jossa tila on usein dempattu, kannattaa tilamikkien kanssa käyttää harkintaa. Silloin, kun vielä otin tiedostoja vastaan miksattavaksi, todella usein muualla äänitettyjen veisujen rumpuhuoneraidat olivat käyttökelvottomat. Jos äänityshuoneessa ei ole riittävästi sointia, voitko avata oven käytävään ja sijoittaa tilamikit sinne? Jos äänityshuone on erittäin dempattu, on parempi jättää tilamikrofonit kokonaan pois.

Mikäli huoneessa on sointia, jolla rumpusaundiasi voidaan parantaa, kannattaa mikrofonit suunnata huolella. Valitettavan usein tilamikrofonit suunnataan rumpuja kohti parin metrin päähän rummuista. Käytän tilamikrofonien suhteen Steve Albinin tapaan seuraavanlaista metodia: kun äänität tilaa, älä suuntaa tilamikrofoneja rumpuja kohti. Rumpuja kohti suuntaaminen aiheuttaa vain vaihevirhettä ja sitä et rumpusaundiisi normaalitilanteessa halua. Huomattavasti parempaan lopputulokseen pääset suuntaamalla tilamikit huoneen seinää kohti. Suosittelen laittamaan mikit mahdollisimman lähelle seinää. Tämä toimii loistavasti etenkin silloin, kun huoneessa on luontaista kaikua ja näin tilamikrofonisaundi parantaa rumpusaundiasi. Tämän lisäksi erittäin tärkeään Haasin vaikutusalueeseen tulemme paneutumaan tulevissa kirjoituksissani.

Tein rumpuhuoneen yllättävän suuresta merkityksestä videon, jolla kuulet saman osion sekä tilamikrofonien kanssa että ilman. Tällä haluan demonstroida, kuinka suuressa roolissa rumpuhuone oikeasti on ja miten paljon lisää eloa se parhaassa tapauksessa rumpusaundiin voikaan tuoda. Tsekkaa miten rumpuhuone vaikuttaa rumpaleiden Ville Aulaskoski (Nato Rock Band), Richard Hiles (Skaahaus), Toni Paananen (session drummer), Janne Parviainen (Ensiferum) ja Heikki Saari (Whorion, Finntroll, ex-Norther) saundiin alla olevalta videolta.

Lue lisää huippurumpaleiden kommentteja Astia-studion rumpuhuoneesta klikkaamalla tästä.

Kerrataanpa vielä 4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen:

1. Lähtösaundi kuosiin
2. Soita settiä balanssissa
3. Overhead-mikkien etäisyys virvelistä
4. Tilamikrofonit hyvin soivassa huoneessa suunnattuna seinään

Onnistunut rumpujen äänitys

Kiitos kun luit 4 vinkkiäni parempaan rumpuäänitykseen. Tästä itselleni rakkaasta aiheesta on suuri ilo jakaa neljännesvuosisadan aikana kertyneitä kokemuksia sekä parhaiksi havaitsemiani tekniikoita, jotta sinäkin voit parantaa rumpujesi saundia.

Haluatko tehdä rumpuäänityksestäsi mielekkäämpää ja paremman saundin ohella tiukentaa bändisi yhteissoittoa sekä saada soittosi nyanssit välittymään paremmin äänitteiltäsi? Nytpä kävi vallan mahtavasti, sillä haluan antaa juuri sinulle ilmaisen lahjan, joka auttaa saavuttamaan nuo tavoitteet. Klikkaa banneria ja lataa uusi, maksuton 16-sivuinen saundioppaani 5 askelta kohti parempaa rumpuäänitystä.

Astia-studio opas

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Haluatko kuulla soittoasi taltioituna aidosti ja rehellisesti ilman editointia, sound replaceria sekä etenkin ilman rumpusämplejä? Varaa täysanaloginen kelanauhasessio Astialta kanssani klikkamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Koe Astian rumpuhuone

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja