Metronomilla vaiko ilman

If you like this post please share it with your friends!

Tällä kertaa aiheenamme on jokaisen rumpalin arkkivihollinen: metronomi. Monet bändit käyttävät sitä sekä studiossa että keikoilla ja eipä liene jäljellä montaakaan äänittäjää, jotka ilman metronomia suostuvat äänittämään. Mitkä ovat klikin hyödyt ja haitat? Kannattaako sinun siis vetää metronomilla vaiko ilman?

Mikä ihmeen klikki?

Kun vuonna 1996 purkitimme Children Of Bodom -yhtyeen Something Wild -debyyttialbumin, oli metronomin käyttö meille täysin vieras ajatus. Albumi äänitettiin Alesis Adat -nauhureilla 24:lle raidalle ilman metronomia. Alexi Laiho (kitara & laulu) ja Jaska Raatikainen (rummut) soittivat pohjat kahdestaan ja aina kun rumpujen taukokohdissa oli pelkkää syntikkaa, Alexi soitti osiot pilottikitara-raidalle. Kosketinsoitinäänityksissä oli sangen hankalaa saada syntikat sopimaan, sillä Alexi oli ollut niin liekeissä pilottiraitaa soittaessaan, että tempot olivat lievästi sanottuna erittäinkin eloisat.

Purkitimme Janne Wirmanin (koskettimet) kanssa kiippareita vaikka kuinka ja kauan, sillä jo tempollinen oikein soittaminen oli työn ja tuskan takana, puhumattakaan siitä, että osiot piti vetää hyvällä fiiliksellä ja energialla. Juurikin tuolloin ymmärsimme, että tulevissa sessioissa pitää moisissa kohdissa olla selkeä ja tasainen pulssi, jonka mukaan koskettimet soitetaan. Tämä johti osaltamme klikin käyttämiseen ilman minkäänlaisia poikkeuksia.

Lue lisää: 5 asiaa, joita et tiennyt Children Of Bodomin Something Wild -debyyttialbumista

Astia-studio opas

Rumpali, nyt vedät klikkiin

Aloimme käyttää metronomia jokaisessa sessiossa ja kirjaimellisesti pakotimme kaikki rumpalit soittamaan sen tahtiin. Suurin osa rumpaleista ei pitänyt tästä lainkaan. Kun siirryimme pelkkään tietokoneäänitykseen, äänittäminen ilman metronomia hankaloitti äänittäjän elämää entisestään niin paljon, ettemme enää suostuneet taltioimaan soittoa metronomitta. Ilman klikkiä rumpaleiden kehnon soiton editointi oli lähes mahdotonta, joten rumpalit joutuivat myöntymään. Nyt nekin kohdat, joissa ei ollut rumpuja oli helppo äänittää tasaisen pulssin tahtiin.

Käytän metronomia 95%:ssa äänityksistä. Kun soitan tuttujen muusikoiden kanssa, on parempi vetää ilman klikkiä.
Artem Zhibar / Colt, Session drummer

Pian opimme, että jos rumpuäänitysten jälkeen purkittaessamme bassoa, kitaroita, koskettimia tahi laulua, kuuntelimme sekä rumpuja että klikkiä, instrumenttien oli mahdotonta “lukittua” toisiinsa. Siirryimme näin ollen käyttämään metronomia niissä kohdissa, missä rummuilla oli tauko, eli kappaleen alussa sekä vaikkapa suvannossa ennen viimeistä isoa kertosäettä. Näin soittimet alkoivat “lukkiutumaan” ja groove-osasto parani huomattavasti.

Paluu juurille

Liki 15 vuoteen en pystynyt tarkkaamon ulkopuolella kuuntelemaan musiikkia, sillä kaikki kuulosti ihan vehkeelle. Vinyylilevyjen uudelleen löytämisen myötä löysin myös musiikin kuuntelemisen ilon ja vieläpä aivan uudella levelillä! Tulevissa blogipostauksissa tätäkin aihetta tullaan varmasti käsittelemään. Kun aloin nykyisellä ymmärtämykselläni kuuntelemaan 60-90 -lukujen klassikkoalbumeita, huomasin, että niiden tempot olivat kaukana tasaisesta. Jos laitoit klikin samaan aikaan soimaan, oli se parin tahdin jälkeen aivan eri rytmissä. Mitä lahjakkaampi rumpali, sitä enemmän heittoa klikkiin nähden oli havaittavissa.

Ilari Heikkilä and The 69 Eyes live crew with Anssi Kippo
The 69 Eyes -yhtyeen kiertuehenkilökunta nauttimassa käsimyllyllä luomupavuista jauhettua erittäin tuoretta kahvia Astia-studion olohuoneessa.

Biisien tempoja selvittäessäni yllätyin, kuinka paljon tempot heittelivät. Klassikkokasaribiisejä ei oltukaan soitettu klikkiin ja kuunnellessa ei moista koskaan tullut ajatelleeksikaan.
–Ilari Heikkilä / rumputeknikko bändeille Sunrise Avenue, The 69 Eyes, The Local Band yms.

Rumputeknikko Ilari Heikkilä kertoi tehneensä klikkipohjia The Local Bandille kasarihiteistä ja huomanneensa edellä mainitun asian. Jo parin tahdin jälkeen tempo oli aivan eri. Korvalla kuunneltuna ne kuulostavat tiukalle ja hyvälle, mutta metronomin matkaan ne eivät juurikaan osu. Tämä oli itselleni silmätkin avaava hetki! Tarvitaanko metronomia sittenkään ja mitä tapahtuisi, jos sitä ei käytettäisi?

Näkisin, että metronomi on tietynlainen apuväline tai “kainalosauvat” siihen asti, kunnes voi luottaa siihen, että homma pysyy kasassa (ja itse asiassa kuulostaa paremmalta) ilman.
Juhana Karlsson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Nykyään Astia-studiolla metronomi nakuttaapi vain kaksi tahtia silloin, jos kappale alkaa kaikilla instrumenteilla samaan aikaan. Mikäli alussa on kitaraintro, laitamme kaksi tahtia klikkiä eteen ja klikki loppuu rumpujen aloittaessa. Kannustamme kaikkia rumpaleita soittamaan ilman metronomia. Jokaisella osalla tulee olla sille sopivin tempo. Kaksi tahtia klikkiä biisin alussa poistaa mahdollisuuden, että useita rumpuottoja otettaessa aloitustempo pääsisi kiihtymään ja kappale alkaa aina täysin samalla nopeudella.

Ennen debyyttialbumiamme äänitimme aina kaiken metronomin kanssa. Albumia tehdessä otimme vain alkuklikin ja nyt kaikissa biiseissä tempot elävät, kuten raskaan musiikin klassikkolevyillä. Klikin poisjättäminen teki biiseille todella hyvää.
Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Astia-studio opas

Ensiferum ja metronomi

Kun työstimme kotimaisen folk metal -suuruuden, Ensiferumin, Two Paths -albumia, he kertoivat aina käyttävänsä metronomia. Edes keikkasetissä ei kuulemma ollut montakaan kipaletta, jossa ei klikki kilkattaisi. Rummut kelanauhalle äänitettyämme, ehdotin vaihtoehtoisia klikittömiä ottoja kolmesta veisusta, joihin ei tulisi sinfoniaorkesteria. Bändi ei moiseen suostunut. Jouduin lahjomaan heidät olusilla sekä tarjoamalla kallista kelanauhaa ilmaiseksi ottoja varten ja vasta sitten he vastahakoisesti myöntyivät.

Klikki nakutti vain kaksi tahtia ennen kuin rummut aloittivat. Kun jäsenet kuulivat eron, he yksimielisesti valitsivat levylle ilman metronomia vedetyt versiot. Heidän mukaansa klikittömien ottojen energia oli huomattavasti parempi ja emme voisi olla enempää samaa mieltä! Hauskana nippelitietona kerrottakoon, että kun vertasimme klikin kanssa sekä ilman vedettyjen versioiden kestoa, oli eroa alle yksi sekunti. Janne Parviainen on kone!

Lue lisää: Kuinka Ensiferum päätyi äänittämään Two Paths -albumin nauhalle osa 1

Janne Parviainen in Astia-studio A drum room with Ensiferum
Ensiferum-yhtyeen Janne Parviainen One Man Army -albumin rumpuäänityksissä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa 2014.

Klikittömissä versioissa on rennompi fiilis. Voi vetää johonkin osaan enemmän menoa ja toisen lungimmin. Tempo elää, toisin kuin tasaisen klikin kanssa. Eri kohdissa pitää olla eri fiilis, joka häviää klikin kanssa vedettäessä.
Janne Parviainen / Ensiferum

Klikki keikkatilanteissa

Kun miksuuttelin Children Of Bodom -yhtyeen keikkoja vuodesta 1998 vuoteen 2002, keikkatempot olivat alkuvaiheessa sangen rivakat levytempoihin verrattuna. Jokaisen keikan jälkeen kotimatkalla pakkokuuntelutin bändille kasettitallenteen keikasta ja kerroin mikä oli hyvää sekä etenkin mikä ei ollut. Melko pian he ymmärsivät, että jos sellaisia kipaleita vetää liian nopealla tempolla, ei niistä saa mitään selvää etenkään kaikuisissa betonihalleissa, joissa useat keikat järjestettiin. Jossain vaiheessa Jaska Raatikainen otti käyttöön alkutempojen tsekkaamisen vilkkuvalolla metronomista ja tämä toi keikoille huomattavan parannuksen.

Oon soittanut klikin kanssa 90-luvun alusta, joten en koe, että se rajoittaisi soittoani mitenkään. Jotta ohjelmoidun klikin mukana vedetty rumpuraita ei eroa ilman klikkiä soitetusta, vaatii se vuosikymmenien treenauksen.
Janne Parviainen / Ensiferum

Silmien sijaan korvia

Haastamme ei vain rumpalit, vaan myös äänittäjät äänittämään ilman metronomia. Näin musiikki kuulostaa luonnollisemmalta, sillä joidenkin osioiden pitää olla nopeampia ja joidenkin hitaampia. Toki muutokset voi myös ohjelmoida klikkiraitaan. Niinhän mekin vuosikausia teimme. Rumpali ei kuitenkaan voi soittaa vapautuneesti, kun hän joutuu keskittymään metronomiin. Ilman klikkiä vetäminen avaa aivan uusia ulottuvuuksia ja kuinka siistiä olisi laittaa kappaleeseen samanlaista elävyyttä kuin Metallican Sad But True -kipaleessa tai vaikkapa Smokien Sunshine Avenuen hienossa väliosassa. Niissä on sitä jotain, mikä musiikista on valitettavan pitkään ollut kateissa.

Kannustamme muusikoita palauttamaan ilon sekä musiikkiin että soittamiseen. Kokemuksemme mukaan metronomi on yksi tekijä, joka tuota iloa syöpi. Jos aina käytät metronomia, astu rohkeasti tuntemattomaan. Kokeile soittaa parit treenit, keikat ja jopa studiosessiot ilman klikkiä ja vedä tarkoituksella jotkut osat nopeammin sekä toiset hitaammin. Anna osioiden kertoa millä tempolla ne tulee vetää. Ja sille vastaanruikuttavalle äänittäjälle voit sanoa, että: “mitäpä jos käyttäisit silmien sijaan korvia!”.

En nykyään käytä klikkiä soittaessa enää ollenkaan.
Juhana Karlsson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Haluatko tehdä rumpuäänityksestäsi mielekkäämpää ja paremman saundin ohella tiukentaa bändisi yhteissoittoa sekä saada soittosi nyanssit välittymään paremmin äänitteiltäsi? Nytpä kävi vallan mahtavasti, sillä haluan antaa juuri sinulle ilmaisen lahjan, joka auttaa saavuttamaan nuo tavoitteet. Klikkaa banneria ja lataa uusi, maksuton 16-sivuinen saundioppaani 5 askelta kohti parempaa rumpuäänitystä.

Astia-studio opas

Metronomilla vaiko ilman?

On tilanteita, joissa metronomin käyttö on hyödyllistä. Klikki joka biisissä ja koko ajan on sellaista, mitä emme suosittele. Kokemukseemme perustuen on huomattavasti toimivampaa ottaa kaksi tahtia klikkiä alkuun ja jos biisissä on taukokohtia, rumpali voi polkea haitsua taustalle. Haitsun voi joko jättää sinne tai tarvittaessa poistaa miksauksessa. Tärkeintä on löytää se mikä kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopii. Jos aina äänität klikin mukaan, kokeilepa joskus ilman ja ylläty positiivisesti!

Soitan mieluummin ilman metronomia. Sen perusfunktio nauhoituksissa kulminoituu minulla oikeaan lähtötempoon, jonka jälkeen rytmiavustajan voi sammuttaa.
–Heikki Hovi / Ghost Of Youth

Kiitos kun luit kokemuksiamme metronomin käyttämisen kiertokulusta. Toivon tämän kirjoituksen kannustavan sinuakin murtautumaan irti klikin kahleista ja löytämään vapautuneemman soittamisen riemun.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Lue lisää huippurumpaleiden kommentteja Astia-studiolla äänittämisestä klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

rumpuäänitys

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja