“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailman luokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 2

If you like this post please share it with your friends!

Nyt jatkamme kirjoituksen ensimmäisessä osassa aloitetun kiehtovan aiheen parissa pureutumalla lukkiutumisen syvään ytimeen. Aiheena on siis soittotiukkuus, eli “Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 2.

…lukkiutuminen ei avaudu hätäiselle soittajalle. Varsinkin jos soitettavat kuviot ovat vain jotakuinkin hallussa.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Tämän kirjoituksen lukemisesta on suurta hyötyä minkä tahansa instrumentin soittajalle, laulajalle sekä äänittäjälle. Käymme läpi kuinka lukkiutuminen tapahtuu ja mihin se tarkalleen ottaen vaikuttaa. Lisäksi Astia-studiolla käyneet muusikot kertovat, kuinka paljon lukkiutumisen oppiminen on tiukentanut heidän ja bändinsä soittoa. Ja saatamme myös kuulla, kuinka se on tuonut kokonaan uuden riemun soittamiseen!

Saat paremman ymmärryksen tästä todella mielenkiintoisesta ilmiöstä, kun luet ensin kirjoituksen ensimmäisen osan:
“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 1

rumpuäänitys

“Yhteissoittomme oli tiukkaa jo aiemmin, mutta nyt mentiin vielä askel syvemmälle kohti maailmanluokan poljentoa.” – Tarkastelun alla maaginen lukkiutuminen, osa 2

Kirjoitukseni edellisessä osassa käsittelimme soittotiukkuutta parantavaa ilmiötä, lukkiutumista, sen kokeneiden muusikoiden kautta. He löysivät Astia-studiolla kanssani tehdyn session aikana aivan uuden tavan saavuttaa huikea soittotiukkuus. Monet heistä ovat soittaneet melko kauan, jotkut jopa yli 20 vuotta, joten mistään aloittelevista soittajista ei siis ole kyse. Oikeanlaisessa ohjauksessa pitkäänkin soittanut muusikko voi saada valtavia ahaa-elämyksiä, ja löytää soittamisesta aivan uusia tasoja, joilla hän ei ainakaan tietoisesti ole aiemmin käynyt.

Jatkamme 05ula, Scarlet ja Vanguardian -yhtyeiden jäsenten mielenkiintoisten kommenttien parissa, ja seuraavaksi kerromme mitä sinun tulee tehdä, jotta lukkiutuminen voi tapahtua.

Tästä lukkiutumisessa on kyse

Mikäli joudut miettimään mitä soitat, silloin lukkiutuminen tuskin tapahtuu. On siis äärimmäisen tärkeää, että soitettavat kuviot on treenattu riittävän huolellisesti. Toisaalta lukkiutua voi vaikkapa improvisoidun soolon aikana, ja yleensä sekin on silkkaa parhautta. Tosin, jos alat miettimään “mihinkäs boksiin käteni seuraavaksi siirtäisin”, ei lukkiutumista voi tapahtua. Ajatukset tuntuvat haittaavan ilmiön syntymistä. Kuulostaako tämä oudolle? Kenties asia selviääpi seuraavista kommenteista.

Scarlet-yhtyeen Jupe ja Härry
Scarlet-yhtyeen Jupe ja Härry Astia-studio A:n rumpuhuoneessa maaliskuussa 2021.

Kun soittaja on tehnyt hyvän pohjatyön teknisen treenin ja biisin rakenteen osalta, täytyy pelimannin tyhjentää mielensä kaikesta ja antaa musiikin imaista. Lukkiutumista ja sen saavuttamista Astia-studiolla harjoitellessa Anssi kehoitti huojumaan musiikin tahtiin, ja sehän vaan toimi! Jälkeenpäin ajateltuna näitä lukkiutumisen hetkiä on tullut treeneissä bändin kanssa, itsestään treenatessa, sekä studiossa.
Härry, basso/Scarlet

Tekniikka ja biisit kuntoon. Soittamisen pitää tulla lihasmuistista, että saa mielelle vapauden tunnustella musiikkia. Pään nyökyttely tai huojuminen musiikin tahtiin edesauttaa lukkiutumista merkittävästi. Silloin koko kroppa lähtee tahtiin mukaan, eikä se ole pelkästään korvakuulon asia.
–Jupe, kitara/Scarlet

Rumpaleille suosittelen koko sydämestäni kokonaisvaltaisen kuuntelun opettelua. Kuuntele mitä sun bändi soittaa ja miten. Kuuntele varsinkin laulua ja mene siihen mukaan.
–Elukka, rummut/Scarlet

Vanguardian-yhtye Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021
Vanguardian-yhtyeen Markus Martinmäki, Tino Jäntti, Sakari Soisalo ja Mikko Saviranta, sekä tuottaja Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa tammikuussa 2021.

Jotta lukkiutuminen tapahtuu, niin se vaatii treenaamista. Studio on helppo paikka havaita, kuinka lähellä lukkiutumista ollaan, koska luultavasti käytössä on hyvä kuuntelu ja omaa soittoa pääsee kuuntelemaan jälkikäteen.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Mielestäni tärkeintä on tyhjentää pääkoppa kaikesta ”valkoisesta kohinasta” ja ajaa 110-prosenttisesti keskittyminen siihen, että jokainen nuotti jonka soitat yhdessä muiden kanssa, on elämäsi tärkein nuotti. Mutta lukkiutumista ei tapahdu, jos keskittyy siihen MITÄ soittaa. Tärkeintä on keskittyä siihen, MITEN (fiilis edellä) soittaa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Sanotaanko näin, että lukkiutuminen ei avaudu hätäiselle soittajalle. Varsinkin jos soitettavat kuviot ovat vain jotakuinkin hallussa.

Kun halutaan kollektiivisesti päästä lukkiutumaan, tulee bändin soittajien osata omat kuvionsa vaikka unissaan. Eli toisin sanoen, tekninen osaaminen pitää olla erittäin hyvin hallussa. Vasta sen jälkeen voi ruveta kuuntelemaan täysin muita soittajia, ja löytämään ikään kuin kultaisen keskitien, mihin kaikki tähtäävät. Kun tietoinen mieli lopulta väistyy ja tunnemme olevamme ikään kuin meren aaltojen ratsailla, aletaan mielestäni olemaan asian ytimessä.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Vesa Lehtosuo 05ula-yhtyeestä
Vesa Lehtosuo 05ula-yhtyeestä Astia-studio A:n tarkkaamossa kesäkuussa 2021.

Lukkiutumisessa tärkeää on biisin osaaminen riittävän hyvin, jotta soittaminen lähtee selkäytimestä eikä sitä tarvitse miettiä. Muiden kanssa yhdessä soitettaessa on hyvin olennaista kuunnella muita, jotta oma soittaminen soljuu muiden soittimien sekaan eikä ns. ’elä omaa elämäänsä’.
Vesa Lehtosuo, basso/05ula

Lukkiutuminen voi mielestäni tapahtua silloin, kun omaan soittamiseen ei tarvitse keskittyä. Eli biisi tulee osata hyvin, jonka jälkeen voit seurata muiden soittajien soittamista enemmän.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Kuunnelkaa meidän viimeisintä niin ymmärrätte. ?
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Voisiko asiaa enää hienommin ilmaista, kuin Vanguardianin kitaristi Mikko oivasti toteaa: soittaessa fokus tulee siirtää siitä MITÄ soitat siihen, MITEN soitat. Se siis liittyy kuuntelemisen siirtämiseen omasta soitosta muiden soittoon. Tosin, tämä ei kuitenkaan vielä automaattisesti takaa lukkiutumista. Sen lisäksi hidas huojuminen musiikin tahdissa tuntuu selvästi auttavan lukkiutumisen syntymistä.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Miksi lukkiutumisen harjoitteleminen on tärkeää?

Jos termi ei ole ennalta tuttu ja bändisi soittaa ihan hyvin yhteen, eikö silloin tällaisen uuden asian haltuun ottaminen ole aivan turhaa ajan haaskausta? Vanguardianin rumpali Tinoa lainatakseni: “Lukkiutumisen harjoittaminen on yksinkertaisesti parasta mitä voi harjoittaa“. Hänelle ja lukuisille muille luonani käyneille muusikoille lukkiutumisen oppiminen on selittänyt sen, miksi jotkut bändit tuntuvat soittavan hämmentävän tiukasti.

Tässä osiossa muusikot kuvailevat mielestäni erittäin kuvaavasti lukkiutumisen oivaltamisen tärkeyttä. Kommenteista käy ilmi, ettei kyseessä ole niinkään tekninen – vaan hämmentävää kyllä – enemmänkin henkinen tapahtuma. Scarlet-kitaristi Jupe on huomannut, että tässä ollaan hyvin samoilla linjoilla, kuin mitä huikea Steve Vai kuvailee niin kirjoituksissaan kuin videoissaankin.

Sakari Soisalo Vanguardian-yhtyeestä
Sakari Soisalo Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa tammikuussa 2021.

En keksi mitään syytä, miksi lukkiutumista ei kannattaisi harjoitella. Kumpaa lausetta kuulee enemmän: ”hitto, kun nuo soittaa hyvin yhteen” vai ”onpas kiva kun ei osata soittaa yhteen”?
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

…ei tule kuitenkaan unohtaa sitä tärkeää (ja tylsää) perustyötä, eli sovittujen sävellyksien oikein soittamista ja oikeaoppista suorittamista. Jos haetaan pelkkää fiilistä ja hurmoksellista lukkiutumista heti ensimmäisestä treenikerrasta, voi olla, ettei sitä tulla tällä tavoin saavuttamaan. Kappale täytyy harjoitella ensin kurinalaisesti kaikilta osin, jotta fiiliksen hakeminen ja timanttinen ”lukkiutuminen” yhteissoitossa voidaan saavuttaa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Yhtye kuulostaa enemmän yhtyeeltä kun lukkiutuminen tapahtuu. Yleisö ja soittajat pääsevät tasoille, jota vain elävä musiikki voi tarjota. Haittoja ei ole, lukkiutumista voisi jopa pitää essentiaalisena.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Lukkiutumisen harjoittaminen on yksinkertaisesti parasta mitä voi harjoittaa, jos haluaa pyrkiä hetkessä elämisen syvimpään olemukseen. Tai jos haluaa saavuttaa idolisoimiensa bändien kaltaisen soittotiukkuuden.
Kaikkien soittajien lukkiutuessa, soitettavat nuotit muuttuvat musiikiksi, yksilöt yhdeksi ja kaikki soljuu yhteen vaivattomasti. Teknisen suorittamisen sijaan, lukkiutuneesta bändistä välittyy vilpitön fiilis, jonka jokainen kuulija tuntee.

Kaikista lukkiutumisen pienistäkin ja hiukan epäsuorista hyödyistä kirjoittaminen vaatisi liian pitkää ranskalaisten viivojen listaa, joten todetaan niin, että en näe mitään haittoja lukkiutumisen harjoittamisessa.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Kimmo Jyräs 05ula-yhtyeestä Astia-studio A.n soittohuoneessa
Kimmo Jyräs 05ula-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa kesäkuussa 2021.

Nyt yrittää kuunnella muita tarkemmin kuin ennen, jotta lukkiutuminen onnistuu.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Kyllä se tuo lisää iloa soittamiseen. Haittapuolena voi ehkä pitää sitä että kun tajusimme että tässä on meillä bändinä tekemistä, niin tuli fiilis että vaikka olemme soittaneet tällä kokoonpanolla osittain jo 90-luvulla, niin emme osanneetkaan soittaa yhteen.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Scarlet-yhtyeen Ville Tuomi, Härry, Vesku Tuomi, Jupe ja Elukka sekä Anssi Kippo
Scarlet-yhtyeen Ville Tuomi, Härry, Vesku Tuomi, Jupe ja Elukka sekä Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa maaliskuussa 2021.

Lukkiutumista kannattaa ehdottomasti harjoitella, koska esimerkiksi metronomin voi jättää kokonaan pois ja soitossa on sen myötä helvetin paljon parempi groove. Soittaja/soittajat pääsevät oikeasti musiikkiin sisälle ja tuntemaan sitä. Haittoja lukkiutumisesta tai sen harjoittelusta en ole löytänyt.
Härry, basso/Scarlet

Itse en varsinaisesti lukkiutumista harjoittele vaan se tulee varsin luonnollisesti biisintekoprosessin yhteydessä. Työstämme monesti biisejä ensin pienemmällä porukalla ennen koko bändin mukaantuloa ja mikäli näissä sessiossa lukittuu, niin se on hyvä merkki. Silloin biisissä on sitä jotain.
–Elukka, rummut/Scarlet

Lukkiutuneena et joudu enää pohtimaan miten tämän soitan, ja mitä tämän osan jälkeen tulee. Se on tila jossa elät musiikin kanssa yhtenäisenä. Suosittelen lähestymään joitain asioita joskus myös meditatiivisen soittoharjoituksen kautta. [ kts. https://www.vai.com/part-two/ ] . Itsellä tällaisen harjoittelun aikana on tullut mm. hämmentäviä käsityksiä ajan kulusta. Perusidea näiden asioiden takana sama; harjoittele niin paljon, että saat tyhjennettyä mielesi soittotilanteessa. Vain sitä kautta pääset tuntemaan musiikin ja pääset sen vietäväksi.
–Jupe, kitara/Scarlet

Aivan. Tässä siis avataan ovi johonkin uuteen ja hyvin mielenkiintoiseen asiaan, jonka avulla instrumentit ikäänkuin sulautuvat yhdeksi. Monet ovat kuvailleet myös ajantajun muuttuvan, vaikka ainoa nautintoaine on musiikki itse. Kun olet lukkiutumisen kerran kokenut, ymmärrät, ettei samaan lopputulokseen päästä vaikka editoisit jokaisen nuotin erikseen “paikoilleen”. Haluan muistuttaa, että kaikki kommentoijat kertovat kokemuksiaan kelanauhasessiossa tapahtuneesta äänityksestä, jossa ei ole minkäänlaisia editointimahdollisuuksia.

Missä lukkiutuminen voi tapahtua?

Kommenteista päätellen se ei ilmeisesti rajoittunut vain Astia-studion seinien sisälle. Muusikot kertovat, että kun lukkiutumista on päässyt studiossa maistamaan, sen voi saavuttaa myös treeniksellä ja lopulta keikkalavallakin.

Scarlet-yhtye Astia-studio A_n rumpuhuoneessa
Scarlet-yhtye Astia-studio A:n rumpuhuoneessa maaliskuussa 2021.

Kun rumpali kuulee kaikki muut alkaa tapahtua hienoja asioita ja lukkiutumista. Eli kyllä onnistuu vaikka treenikämpillä kun homma on mietitty. Studiossa tietty on kuuntelut paremmat, kun ne varsinkin ruuvaa niin että kaikki kuuluu.
–Elukka, rummut/Scarlet

Lukkiutuminen voi tapahtua kaikessa yhteensoitossa niin treenikämpillä, studiossa kuin keikallakin, aina kun soitetaan muiden soittajien kanssa yhdessä.
Vesa Lehtosuo, basso/05ula

Nyt kun ilmiö on studiossa osoitettu, on siihen helpompi tähdätä kämpillä ja ekat treenit antoi kyllä studion jälkeen vahvistusta sille.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Kyllä se onnistuu myös treenikämpällä, ensimmäistä kertaa studiosession jälkeen soitettaessa huomasimme koko bändinä, että kuulosti ehkä jotenkin tiukemmalta kuin aiemmin.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Markus Martinmäki Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n lauluhuoneessa
Vanguardian-yhtyeen solisti Markus Martinmäki Astia-studio A:n lauluhuoneessa Neumann U67 -putkimikrofonin äärellä tammikuussa 2021.

Lukkiutuminen onnistuu missä vain. Myös kanssasoittajien tunteminen muullakin kuin musikaalisella levelillä auttaa.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Lukkiutuminen onnistuu niin studiossa kuin treenikämpällä.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

…lukkiutumaan pääsee aina ja missä tahansa; jos haluaa, jos on tehnyt töitä sen eteen, ja kuuntelee mitä muut tekevät.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa

Lukkiutumisen vaikutus bänditreeneihin

Entä miten Astia-studiolla koettu ahaa-elämys on vaikuttanut bändien treenaamiseen? Onko se ollut latistava vaiko kenties innoittava kokemus?

Kun Astia-studiolla tätä lukkiutumisen tärkeyttä puitiin, niin sen jälkeen oman bändin yhteissoitossa on tapahtunut selkeä muutos parempaan vielä siitä, mitä se jo aikaisemmin oli.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Sen sijaan että bänditreeneissä enää hinkattaisiin metronomin avulla hidastuksia tai yhteissoittoa, on siirrytty siihen, miten kuunnella toista soittajaa. Yhtyeen osalta emme voi lukkiutua, jos emme ole 100 % mukana siinä mitä toinen soittaa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Musiikkiin eläytymisen tärkeys on noussut takaisin pinnalle…
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Aikaisemmin treenaaminen yhdessä oli ehkä vähän sellaista soittelua. Todella varovaista omien virheiden välttelyä ja tuntui, ettei homma tuntunut paranevan. Kun aloimme treenaamaan nimenomaan lukkiutumista ja sen tavoittelua, alkoi olla eri ääni kellossa. Kaikilla oli yhtäkkiä yhteinen tavoite, satunnaiset pienet virheet eivät vaivanneet päätä, vaan se että tuntuuko tämä hyvältä ja yhtenäiseltä. Kyseessä ei ollut mikään pikku vinkki tai kikka kakkonen, vaan koko bändin ideologiaa muuttava asia.

Henkilökohtaisella tasolla yksin treenatessa olen tehnyt selkeän jaon, mihin metronomia käytän ja milloin treenaan tekniikkaa tahi teknisiä asioita. Kun haluan keskittyä lukkiutumiseen ja olla mahdollisimman läsnä soittaessa, laitan yleensä jonkun tutun biisin taustalle ja yritän päästä mahdollisimman hyvin kappaleen grooveen käsiksi tai vaihtoehtoisesti soitan vain ilman mitään ja pyrin vaikka hengittämään tempon mukaan.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Pasi Valkeila 05ula-yhtyeestä Astia-studio A:n soittohuoneessa
Pasi Valkeila 05ula-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa kesäkuussa 2021.

Studiosession jälkeen tuli kyllä uutta intoa soittamiseen, sekä lukkiutumisen kannalta että sen oivalluksen kannalta, että suurin merkitys on sillä mikä oma fiilis on, eikä sillä miten oikein tai puhtaasti soitat. Kitara on lyömäsoitin ja kun tämän tajuaa niin soittamisesta on tullut hauskempaa mitä pitkään aikaan.
Pasi Valkeila, kitara/05ula

Nyt kun ilmiö on studiossa osoitettu, on siihen helpompi tähdätä kämpillä ja ekat treenit antoi kyllä studion jälkeen vahvistusta sille.
Kimmo Jyräs, kitara/05ula

Lukkiutumisen oppiminen siis antaa uutta intoa soittamiseen ja siirtää fokuksen tekniikasta fiilikseen. Yleensähän fiiliksellä vetäminen mielletään teknisesti epätarkaksi, mutta näin ei asian todellakaan tarvitse olla. Kun olet lukkiutuneena muihin instrumentteihin ja vedät fiiliksellä, löydät soittamisesta aivan uusia tasoja, jotka etenkin analogisen signaalitien kautta välittyvät vähemmänkin herkälle kuulijalle hämmentävän voimakkaasti.

05ula-yhtyeen kitaristi Pasi Valkeilan osuva kommentti: “…soittamisesta on tullut hauskempaa kuin pitkään aikaan” kiteyttää erinomaisesti lukkiutumisen kautta avautuvan maailman.

Saara Kemppainen Pelko-yhtyeestä Astia-studiolla
Saara Kemppainen Pelko-yhtyeestä Astia-studio A:n tarkkaamossa marraskuussa 2019.

Erikoishavaintoja lukkiutumisesta

Kuten kirjoituksiani lukenut jo tietää, käytän nykyään klikkiä vain biisin alussa ja yleensä vain kahden tahdin verran. Klikkaa tästä ja lue miksi. Muutamassa sessiossa on kappaleessa ollut fermaatti, eli määrittelemättömän mittainen tauko, jonka jälkeen ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta soitto jatkuu kaikilla instrumenteilla yhtä aikaa. Kun olet lukkiutuneena taustaan, tällainenkin lähtö on mahdollista saada onnistumaan ilman klikkiä saati matemaattisen tarkkaa laskemista.

Pelko-yhtyeen sessiossa basisti-laulaja Saara onnistui jälkiäänittämään basson fermaatista, ja ei vain kerran vaan jopa kahdesti!

Kun soitin, olin toki hyvin keskittynyt ja koitin päästä mahdollisimman hyvin rytmiin kiinni ennen tyhjää kohtaa…
–Saara Kemppainen, laulu & basso/Pelko

Fermaatin voi toki yrittää laskea ja opetella, mutta silloin ei ole kyse lukkiutumisesta. Lukkiutuminen on ikään kuin “Use the Force, Luke” -tyyppinen tapahtuma, jossa asiat vain hämmentävästi tapahtuvat. Saara tosiaan onnistui fermaatin jälkeisessä lähdössä ja liekö yllätys ollut niin suuri, että onnistuneen alun jälkeen mukaan lipsahti myös väärä nuotti, joten otimme riskin ja äänitimme kohdan vielä kerran.

Kun osuin oikeaan, tuntui tietysti hienolta, koska tunsin, kuinka iskut osuivat toisiinsa. Siitä tulee sellainen energianpurkaus.
–Saara Kemppainen, laulu & basso/Pelko

Vastaavasti myös Jellyfish Inn -yhtyeen kitaristi Ivan Apikov onnistui fermaattilähdössä kahden jälkiäänityskitaran kohdalla yllättävänkin helposti. Kaikessa on kyse mielen hallinnasta ja rentoudesta.

Joskus hieman hymyilyttää, kun kitaroita äänittäessä kitaristi esittää vienon toiveen saada klikki yhden tahdin tauon ajaksi, jotta osaa aloittaa oikeaan aikaan. Koneet taitavat jo orjuuttaa meitä yllättävänkin paljon…

Mikko Saviranta Vanguardian-yhtyeestä Astia-studion rumpuhuoneessa
Mikko Saviranta Vanguardian-yhtyeestä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa tammikuussa 2021.

Lukkiutuminen nostaa bändisi soittotiukkuuden uudelle tasolle

Nyt olet saanut pintaraapaisun tähän kiehtovaan ilmiöön, jolle länsimaissa ei ole juurikaan termejä olemassa. Kenties juuri tästä syystä sen ymmärtäminen voi olla hieman haasteellista. Kanssani vähintään muutamien päivien kelanauhasessiossa käyneelle asia kuitenkin on yllättävän selvä. Lukkiutuminen ei jää pelkäksi studiofiilistelyksi, ja kuten tämän kirjoituksen kommentoivien muusikoiden puheista käy ilmi, sillä on suuria vaikutuksia niin bänditreeneihin kuin keikkoihinkin.

Mitä useampi käynti Anssin musiikkikoulussa, eli kanssani tehtyjä studiosessioita, sitä paremmin lukkiutuminen hahmottuu ja sitä tiukemmaksi soittaminen muuttuu. Kehon rentouttaminen ja mielen tyhjentäminen ajatuksista ovat avain onnistumiseen. Heti kun havahdut siihen, että olet lukkiutuneena, on hetki jo ohi etkä enää ole lukkiutuneena. Ja vaikka tämän toteuttaminen saattaa kuulostaa lähes mahdottomalta, olen täysin varma siitä, että lukkiutuminen on kaikkien huippumuusikoiden soittotiukkuuden taustalla – tiedostivatpa he sen tahi eivät.

Otetaan loppuun vielä Vanguardian-yhtyeen kitaristi Mikon osuva kommentti lukkiutumisen hyödyistä:

Hyötyjä taas on mielestäni hyvinkin paljon:

  • Treenikerrat ovat mieluisampia kaikille
  • Lukkiutuminen vaatii hyvin paljon tietyn mindsetin hakemista, jolloin myös soittajat saavuttavat yhdessä ja yksittäin syvemmän tason ilmaisuunsa
  • Niin sanottu ”keikkafiilis” on useammin läsnä treenikämpällä
  • Oma soittaminen on itsevarmempaa ja laadukkaampaa
  • Ja tietysti, jos haluaa dominoida keikkatilanteessa timanttisella yhteissoitolla, ei se onnistu muuten kuin kaikkien soittajien lukkiutumisen myötä.

Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Kiitosten paljous mielenkiinnostasi tätä erikoista, ja joidenkin mielestä jopa maagista ilmiötä kohtaan. Toivon sydämestäni, että kirjoitus innoittaa sinua etsimään ja etenkin löytämään lukkiutumisen äärelle. Helppoa ja nopeaa se ei ole, mutta sille joka jaksaa nähdä vaivan, on palkkio sanoinkuvaamattoman suuri.

Mikäli pidit lukemastasi, jaathan kirjoitukseni sosiaalisessa mediassa. Näin autat muitakin pääsemään tämän todella tärkeän ja mielenkiintoisen informaation äärelle.

Haluatko saada yhtä huikean studioelämyksen, kuin kirjoituksessa kommentoineet muusikot? Laita minulle yksityisviesti klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Kelanauhaäänitys Astialla

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja