“Matkustimme toiselle puolelle maapalloa tehdäksemme unelmistamme totta!” – Case study Aeternal Requiem

If you like this post please share it with your friends!

Kuinka kauas olisit valmis matkaamaan saadaksesi unelmiesi albumin? Miksi Astia-studiolle lennetään jopa tuhansien kilometrien päästä taltioimaan musiikkia kelanauhalle? “Matkustimme toiselle puolelle maapalloa tehdäksemme unelmistamme totta!” – Case study Aeternal Requiem.

Lukemalla kirjoitukseni pääset seuraamaan Yhdysvalloista Astia-studiolle saapuneen bändin albumin teon etenemistä. Suosittelen myös katsomaan 1 h 21 min kestävän sessiodokumentin sekä 24-minuuttisen rumpudokkarin, jotka linkitin postauksen yhteyteen. Kirjoituksen ja videoiden avulla oivallat, kuinka suuri merkitys tallennustavalla sekä etenkin -paikalla voi oikeasti olla. Luvassa on siis harvinaista herkkua muusikolle, äänittäjälle sekä miksaajalle.

Æternal Requiem Astia-studio

“Matkustimme toiselle puolelle maapalloa tehdäksemme unelmistamme totta!”
– Case study Aeternal Requiem

Viisi vuotta ennen session alkua sain yhteydenoton Yhdysvaltojen Teksasista. Aeternal Requiem -yhtyeen laulaja-kitaristi Austin Zettner onnitteli minua hienosta Ensiferum-albumista ja tiedusteli mahdollisuutta saapua taltioimaan musiikkiaan luokseni.

Muutamaa vuotta myöhemmin olin siirtynyt tekemään pelkkiä kelanauhasessioita, eli äänittämään ja miksaamaan kaiken magneettiselle nauhalle. Lukuisten vertailujen jälkeen ymmärsin, että mitä pidempään pidän signaalitien analogisena, sitä enemmän pieniä nyansseja lopputuotteesta välittyy. Juuri tästä syystä hyödynnän nykyään analogista laitteistoa koko prosessin läpi ja teen A/D-muunnoksen vasta miksauksen jälkeen.

Bändi kertoi olevansa erittäin kiinnostunut tästä valtavirrasta poikkeavasta lähestymistavasta. Ja vaikka editoinnin sekä tunettamisen puute saattoi hieman pelottaa, rohkeasti he kuitenkin olivat halukkaat sitä kokeilemaan.

Sessiovaraukseen pääsimme vuosi ennen aloitusta, ja mikäpä olisikaan sopinut kuumasta ilmastosta saapuville hevimiehille paremmin, kuin runsasluminen tammikuu 2019. Tosin, meidän piti vielä ratkaista, mistä löytyisi sopiva mies rumpusatsin äärelle?

Vinkkasin Astian vakiokalustoon kuuluvan sessiorumpali Toni Paanasen sopivuudesta ja bändi oli myyty hänen YouTube-kanavalla olevien soittovideoiden perusteella. Näin saimme Yhdysvallat–Suomi -joukkueen kasaan.

Lue lisää formaattien välisistä valtavista eroista:

Aeternal Requiem at Astia-studio

Ensi kertaa yhdessä

Bändin ollessa valmis matkustamaan toiselta puolelta maapalloa noin 9 000 km suuntaansa, voidaan puhua jo melkoisesta omistautuneisuudesta. Austinin mukana Astialle matkasivat kitaristi John A. Catts sekä Turkista Yhdysvaltoihin muuttanut bassotaiteilija Semir Özerkan. Joukkueemme oli siis vieläkin kansainvälisempi, kuin alun perin luulimmekaan.

Kun pahin jetlag oli saatu selätettyä, kasasimme soittopelit, tein mikitykset ja ruuvasin lähtösaundit, jotka yleensä ovat 95 % lopulliset. Lisäksi säädimme myös kuulokekuuntelut, mutta äänittämään emme vielä olleet ryhtymässä. Silloin kun bändi tapaa albumisession merkeissä ensimmäistä kertaa, on hyvä ottaa pohjalle pari treenipäivää.

Tälläkin kertaa yhdessä treenaaminen osoittautui loistavaksi ideaksi. Sovitukset ja yhteissoitto hioutuivat kohdalleen ja teimme esituotannollisia viilauksia parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi.

Æternal Requiem Astia-studio

Rumpalin MY DAY

Toni suunnitteli jakavansa sessiokokemuksiaan sosiaalisessa mediassa, mutta minkä alustan kautta ja miten? Siitä se ajatus sitten lähti ja tämä sessio toimi lähtölaukauksena Tiikerin suositulle Drummer’s MY DAY -vlogisarjalle.

Poikkeuksellisesti kerron sanallisesti rumpuäänityksestä vain sen, että ne taltioitiin kelanauhalle kahdessa päivässä. Minkäänlaisia rumpusämplejä saati editoimista ei levyllä käytetty, ja jokainen biisi soitettiin yhdellä otolla alusta loppuun.

Jos kuitenkin rumpuhammasta kolottaa ja haluat kuulla lisää, katso Drummer’s MY DAY 1: Aeternal Requiem @ Astia-studio -video alta ja pääset seuraamaan sessiota rumpalin näkökulmasta. Jokaisen lyömäsoittajan kannattaa katsoa tämä video, ja toki muidenkin instrumenttien taitajille on tarjolla sekä viihdyttäviä että informatiivisiakin hetkiä.

Äänitys ja miksaus

Tiedätkö sen tunteen, kun olet saanut rummut purkkiin ja sen jälkeen alkaa useita päiviä tai jopa kuukausia kestävä rumpujen editointi, triggaaminen sekä tomi- ynnä muiden raitojen putsaaminen? Siten minäkin ennätin sessioita yli 15 vuoden ajan tekemään. Vaan onko moinen toiminta lopulta edes tarpeellista saati suositeltavaa?

Session tuloksena synnytimme Aeternal Requiem -yhtyeen 42 minuuttia kestävän albumin, jolla on kahdeksan veisua. Levy äänitettiin sekä miksattiin magneettiselle nauhalle ilman editointia, tunetusta ja rumpusämplejä. Otimme metronomista vain alkutempot ja kun rummut aloittivat, rytmiavustaja sammutettiin.

Koko sessioon varattiin yhteensä 12 studiopäivää eikä lisäpäiviä tarvittu. Niistä 9,5 käytettiin äänittämiseen, kaksi miksaukseen ja puolikas päivä masterointiin. Tein CD- ja striimauspalvelumasterointien lisäksi myös analogisen signaalitien vinyylimasterin, jonka leikkasin vanhan liiton malliin partaterällä. Tämä jos mikä on old schoolia.

Mutta miten moinen oikein tapahtuupi? Katso video, jolla leikkaan Ensiferum-yhtyeen Two Paths -albumin vinyylimasterin tästä.

Oletko jo tsekannut Kaaoszinen syväluotaavan artikkelin Aeternal Requiem -yhtyeen Rise-albumin teosta? Klikkaa tästä lukeaksesi mitä bändi sanaili toimittaja J. Anttolaiselle 31.3.2019 julkaistussa jutussa.

Kutsumme sinut mukaan

Miksi sessioita Astialla usein kutsutaan Anssin musiikkikouluksi? Entä kuinka selvitä soittotiukkuusvaatimusten aiheuttamasta alkushokista ja miten unelmista lopulta tulikaan totta?

Eiköhän siirrytä koko illan musiikkidokumentin pariin, jossa pääset seuraamaan Aeternal Requiem -yhtyeen Rise-albumin työstämistä yksityiskohtaisesti. Myös tuottajan rooli on hyvin aistittavissa lukuisten tärkeiden vinkkieni muodossa, joihin suosittelen sinua kiinnittämään huomiota. Viihdyttävyyden ohella toivon sinulle useita oivalluksia tämän oivan dokumentin parissa.

Katso dokkari alta tai klikkaa tätä linkkiä.

Lue lisää kokemuksia sessioista Astialla alla olevista linkeistä:

Case study Aeternal Requiem

Kiitosten paljous, kun tulit mukaan yhdysvaltalaisbändin yli 18 000 kilometrin matkalle kohti unelmien toteutumista. Bändi kertoo oppineensa valtavasti reissun aikana ja oli suuri ilo saada jakaa heidän kanssaan ei vain vuosien studiokokemukseni vaan myös heidän pitkäaikaisen unelman toteutuminen.

Tilaa Aeternal Requiem -yhtyeen Rise-albumi tästä. Linkin klikkaamisesta ei aiheudu sinulle kuluja, eikä minulle tuloja. Voit siis rauhassa vierailla sivustolla. Toivon, että mahdollisimman moni löytää heidän musiikkinsa ja tukee bändin toimintaa.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat myös ystäviäsi pääsemään näiden oivien kokemusten äärelle.

Haluatko kokea yhtä huikean onnistumisen kuin Aeternal Requiem? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Æternal Requiem Astia-studio

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua yli 25 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja