Tarkastelun alla miksaaminen – Tiesitkö tämän miksausta nopeuttavan salaisuuden?

If you like this post please share it with your friends!

Tällä kertaa otamme tarkastelun alle tärkeän seikan, jota ilman ei julkaisua voi tehdä; miksaamisen. Kotona on kätevä miksuutella, kun voi ruuvata saundeja ja kokeilla vaihtoehtoja loputtomiin. Mutta entä jos tällä metodilla kappaleet eivät meinaa valmistua ja miksaukset venyvät viikkojen sijaan kuukausia tai jopa toista vuotta kestäväksi hermoja raastavaksi hienosäätämiseksi? Tässä kirjoituksessa tarkastelun alla on siis miksaaminen – Tiesitkö tämän miksausta nopeuttavan salaisuuden?

Sinun kannattaa jatkaa lukemista, mikäli olet joskus tuskastellut miksausten kanssa. Kirjoitus sopii erittäin oivasti niin muusikolle kuin äänialanhenkilöllekin. Saat tekstistä uutta kulmaa, jonka avulla vältät pitkittyneen miksaussession. Tämä tavallista pidempi kirjoitus sisältää myös ääninäytteitä, joten varaathan riittävästi aikaa huolelliseen lukemiseen ja kuuntelemiseen.

Käsitykseni oli toki, että kelanauhasessiossa miksaaminen on huomattavasti vähemmän aikaa vievää touhua tietokonesessioon verrattuna. Silti Anssin arvio kolmesta, neljästä tunnista tuntui hieman erikoiselta. Lopulta aikaa kuului juurikin n. 3 tuntia ja musiikki soundasi jumalaiselta!
Jussi Tampio, rummut/Nothing But A Revolution

Lue myös tämä aiheeseen liittyvä kirjoitus:
Näin tehdään kelanauhasessio – “Pelkoni analogiäänittämisen hankaluudesta todistettiin turhaksi”

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Tarkastelun alla miksaaminen – Tiesitkö tämän miksausta nopeuttavan salaisuuden?

Kun vielä otin tiedostoja miksattavaksi sekä miksuuttelin itse tietokoneelle äänittämiäni veisuja, aikaa yhden kipaleen miksauksen parissa kului raitamäärästä riippuen yleensä yhden 10-tuntisen studiopäivän verran. Kuulostaako tämä tutulle? Joskus, kun raitoja oli pitkälti toista sataa, saattoi miksaus venyä jopa parin päivän mittaiseksi. Onhan toki ymmärrettävää, että niin monen raidan kuunteluun, mahdolliseen prosessointiin sekä balanssin hakemiseen uppoaa helposti yllättävänkin paljon aikaa.

Sivuilta luettua pohjatietoa oli, että äänitysvaiheessa tulee jo liki valmista.
Härry, basso/Scarlet

Tämä kuitenkin ylitti heittämällä sen valmiusasteen, mitä kuvittelin.
–Jupe, kitara/Scarlet

Siirryin keväällä 2017 pelkkien kelanauhaäänitysten pariin, enkä ole paria poikkeusta lukuun ottamatta enää huolinut tiedostoja miksattavaksi saati suostunut äänittämään tietokoneelle. Tässä kirjoituksessa ei kuitenkaan pohdita edellä mainittujen päätösten syitä, vaan keskitymme miksaamiseen sekä etenkin siihen käytettävään aikaan. Ja onpa tarjolla myös tarkkaavaiselle lukijalle erittäin hyödyllinen vinkki, jolla miksaaminen nopeutuu.

Vaikkakin Astia-studion blogissa oli kirjoitettu siitä, kuinka miksaus on analogiäänitteissä paljon helpompaa, niin sitä oli hankala uskoa ennen varsinaista kokemusta. Aikaa meni siis huomattavasti vähemmän. Painotan vielä: HUOMATTAVASTI vähemmän kuin aikaisemmissa julkaisuissa.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Kappaleen kesto sekä raitamäärä ovat tärkeässä roolissa miksausta aikataulutettaessa. 11-minuuttisen mammutin aikanahan ehtii pariminuuttisen punk-rallin kuuntelemaan yli 5 kertaa. Vastaavasti, useiden kymmenien tai jopa satojen kappaleessa olevien yksittäisten raitojen läpi kahlaaminen on huomattavasti työläämpää, kuin vaikkapa 24-raiturilla äänitetyn veisun rajallisten raitojen. Tässä kirjoituksessa emme myöskään ruodi raitamääriä, emmekä syitä kitaroiden, laulujen ja syntikoiden triplaamiseen saati 100-raitaisten kuorojen pieneltä kuulostavaan lopputulokseen.

Nauhakaiku oikeasta kelanauhurista oli siisti juttu. Reverbi oikeasta valtavasta fyysisestä levykaiusta oli v**un siistiä. Ainoat automaatiot mitä näin, oli pienet tomikorostukset. Hel**tin hienosti ja pienillä jutuilla saatiin isoa kamaa valmiiksi.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Tarkastelemme seuraavaksi muutamien viime aikoina tekemieni sessioiden miksaukseen käytettyä aikaa. Bändit on aseteltu käänteiseen aakkosjärjestykseen.

Miksaamiseen Astia-studiolla oli käytössä kolmet erilaiset monitorikaiuttimet erilaisten balanssien kuunteluun ja tästä on ainakin itselle jäänyt takaraivoon eri äänentoistolaitteilla kuuntelun tärkeys.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Vanguardian-yhtyeestä miksaaminen oli ratkiriemukasta Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021
Vanguardian-yhtye ja Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa uunituoreiden mastereiden kanssa tammikuusa 2021.

Vanguardian

Jyväskylässä vaikuttava Vanguardian soittaa modernia metallia. Tyylilajihan karkeasti yleistettynä pitää lähes poikkeuksetta sisällään rumpujen editoimisen gridiin, aitojen rumpujen korvaamisen keinotekoisilla sämpleillä, mallintavat kitara- ja bassovahvistimet sekä laulun tunetuksen. Tällä kertaa asiat tehtiin täysin vastakkaisella tavalla. Vanguardianin äänite nimittäin näyttää keskisormea kaikelle epäaidolle ja osoittaa oivasti, että moderniakin metallia voi tai jopa kannattaa taltioida kelanauhalle. Lisäksi tällä metodilla työstetty musiikki näyttää erottuvan massasta todella positiivisesti edukseen.

Astia-studion miksaus ja masterointi taisi meidän tapauksessamme kestää noin päivän verran, joka oli huomattavasti vähemmän kuin mitä digitaalisesti tehdyssä äänitteessä, jota miksasimme ja masteroimme noin puolesta vuodesta vuoteen.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Työstettyjen kappaleiden määrä: 4 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä noin 10 tuntia
Biisien kestot: 5:05, 4:46, 6:03, 7:30
Biisien yhteiskesto: 23 minuuttia 24 sekuntia
Julkaisuajankohta: tba

Äänitetty soundi oli niin valmista, ettei miksaukseen tarvinnut käyttää niin paljoa aikaa kuin digitaalihommissa. Aikaa voitiin käyttää muihin asioihin, kuten esimerkiksi tarvittavat karvat pystyyn nostattavat delayt tehtiin oikeasti nauhakaikuna, eikä plug-inillä. Kaikki oli orgaanista.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Serpico_ Chosen Four -albumin äänitys Astia-studio A:ssa – Anssi Kippo
Anssi Kippo taltioi Serpicon kitaristia, Snakea, kelanauhalle Astia-studio A:n tarkkaamossa marraskuussa 2020.

Serpico

Porista ponnistava Serpico rokkaa todella kovin. Siitä kertoo myös reilussa parissa kuukaudessa yli 100 000 katselukertaa YouTubessa kerännyt single Midnight Cowboy, jonka taltion ja miksasin kelanauhalle syksyllä 2019. The Chosen Four -pitkäsoittoa lähdimme tekemään työnimellä “kovin, kotimainen rockalbumi” ja mielestäni onnistuimme palauttamaan rockmusiikkiin sitä vaarantunnetta sekä keskisormen näyttämistä, joka on loistanut poissaolollaan jo aivan liian kauan. Katso lyhyt video albumin äänityksestä klikkaamalla tästä.

Miksaamista äänitysten yhteydessä ja sitten tietty lopullinen miksaus äänitysten jälkeen. Koko albumin miksaamiseen upposi muistaakseni vain pari päivää. Nopeeta toimintaa ja soundaa mahtavalta!
–Jani Järvelin, rummut/Serpico

Työstettyjen kappaleiden määrä: 10 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 2,5 päivää
Biisien kestot: 4:40, 6:11, 4:41, 4:06, 6:02, 4:28, 2:38, 3:28, 4:03, 3:08
Biisien yhteiskesto: 43 minuuttia 25 sekuntia
Julkaisuajankohta: alustavasti loppuvuodesta 2021

Miksaaminen tapahtui yllättävän nopeasti kuuntelemalla, ja kun kaikenlaiset plugarihärpätykset oli poissa välistä, se sujuvoitti prosessia huomattavasti.
Kalle Virtanen, laulu/Serpico

Scarlet-yhtyeen Elukka Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021
Scarlet-yhtyeen rumpali Elukka varmistaa kapuloiden sopivuutta Astia-studio A:n rumpuhuoneessa maaliskuussa 2021.

Scarlet

Jos pääkaupunkiseudulla aktivoituneen, Suonenjoelta alun perin lähtöisin olevan Scarlet-yhtyeen musiikkia pitäisi yhdellä sanalla kuvailla, olisi se grunge. Termi tosin ei tee musiikille oikeutta, koska nimensä mukaisesti bändi pitää sisällään reilusti sävyjä sekä merkityksiä. Oli suuri ilo auttaa jäsenistöä toteuttamaan pitkäaikainen unelmansa täysanalogisesta albumisessiosta. Katso video Scarlet-yhtyeen albumin miksauksesta klikkaamalla tästä.

Itsellä ei ole vertailukohtaa studiosessioon, mutta äänityksessä taltioitu liki valmiin kuuloinen biisi nopeuttaa miksausta erinomaisen paljon.
–Jupe, kitara/Scarlet

Työstettyjen kappaleiden määrä: 10 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 2 päivää
Biisien kestot: 4:04, 3:25, 4:44, 4:31, 4:08, 3:55, 3:53, 4:17, 3:16, 4:35
Biisien yhteiskesto: 40 minuuttia 48 sekuntia
Julkaisuajankohta: tba

Aikaisemmissa sessioissa (eri studiossa) miksaaminen on ollut huomattavasti hitaampaa. Pahimmassa tapauksessa 4-5 kappaleen miksaukseen on kulunut useita päiviä, tai jopa viikko, parikin. Tämä on johtunut digitaalisesta tallennustavasta, editoimisesta, sampleista, soittimien turhasta tuplaamisesta jne.. Astialla tällaiset loistivat poissaolollaan ja jälki oli loistavaa. Lisäksi aikaa säästi “alustava” miksaaminen jo äänitysvaiheessa.
Härry, basso/Scarlet

Nothing But A Revolution -yhtyeen Woeful Slumber kappaleen miksaaminen tehtiin täysin analogisesti Astia-studio A:n tarkkaamossa 2020
Anssi Kippo miksaa Nothing But A Revolution -yhtyeen Woeful Slumber -kappaletta Astia-studio A:n tarkkaamossa lokakuussa 2020.

Nothing But A Revolution

Kajaanista kotoisin oleva Nothing But A Revolution soittaa Vanguardianin tapaan modernia teknistä metallia, jota yleensä taltioidaan kelanauhan sijaan tietokoneelle. Hieman reilussa päivässä äänitin, miksasin ja masteroin tämän kahdessa osiossa taltioidun kipaleen. Tunnelmallisesti alkava rutistus tarjoilee kaiken keinotekoisen sijaan aitoa ja rehellistä niin soitto-, laulu- kuin saundirintamalla. Ja saundista puheen ollen, Soundi-lehden demoefekti 47/2020 kertoo kyseessä olevan hienon Woeful Slumber -veisun olleen “viikon paras”.

Rumpusoundihan oli miltei valmis jo siinä vaiheessa, kun rumpuja alettiin purkittamaan. Anssi taisi lisätä niihin kaikua ja siinäpä se. Ja kun ei käytetä sampleja tai lisätä mitään ylimääräistä, niin luonnollisestikin aikaa säästyy.
Jussi Tampio, rummut/Nothing But A Revolution

Työstettyjen kappaleiden määrä: 1 biisi kahdessa osassa, eli tavallaan 2 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 3 tuntia
Erikseen äänitettyjen osioiden kesto: 1:30, 4:04
Biisien yhteiskesto: 5:11
Julkaisuajankohta: julkaistu digitaalisesti

Miksaus oli nopeampaa kuin muualla. Vähän niinkuin olisi katsonut pikakelattua filmiä. Kesti noin kolme tuntia ja siinä kolmessa tunnissa tapahtui paljon, vaikka se kuulosti hyvältä jo ennen miksaustakin, mutta tottakai miksaus vielä lisää hommaan potkua paljon. Vaikka tämä kaikki olikin nopeaa ja tehokasta, niin mielestäni yksi päräyttävin ja hienoin asia oli se, että tunnelma oli siitä huolimatta rento, luova ja kiireetön.
Tuomo Sirviö, laulu, kitara, basso & koskettimet/Nothing But A Revolution

Case study Irvisko – Samu Asta-studio A:n tarkkaamossa
Irvisko-yhtyeen solisti Samu Tuominen kuuntelee äänitettyä lauluottoa Astia-studio A:n tarkkaamossa lokakuussa 2020.

Irvisko

Forssan kupeesta luokseni saapui punkrock-yhtye Irvisko, jonka sessiosta voit lukea case study -kirjoitukseni täällä. Yhdessä päivässä äänitin, miksasin ja masteroin viiden veisun rivakan Katkon jälkeen EP:n kelanauhalle. Masterointiin kuului digiversioiden lisäksi täysanalogisen signaalitien vinyylimasterin leikkaaminen partaterällä. Striimauspalveluiden sijaan sinun kannattaakin ottaa tämä julkaisu haltuun juurikin vinyylinä. Tällä videolla pääset tutustumaan EP:n vinyylijulkaisuun.

Olimme varautuneet siihen, että miksauksen kanssa menisi huomattavasti pidempään, koska se on vaihe, johon aiempien kokemuksien perusteella menee paljon aikaa. Odotellaan eri versioita, joista valitaan sitten parhaalta kuulostava. Astia-studiolla tämä vaihe vei noin 4 tuntia!
–Samu Tuominen, laulu/Irvisko

Työstettyjen kappaleiden määrä: 5 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 4 tuntia
Biisien kestot: 2:09, 1:46, 1:39, 2:33, 2:50
Biisien yhteiskesto: 10 minuuttia 57 sekuntia
Julkaisuajankohta: julkaistu alkuvuodesta 2021 digitaalisena sekä analogisen signaalitien vinyylilevynä

Anssin näkemykset soundeista ja tyylistä olivat erittäin hyvin linjassa meidän omien näkemysten kanssa. Lisäksi saimme biiseihin uutta imua, kun Anssi ideoi äänikuvaan pieniä kikkoja, joilla saatiin aikaiseksi lisää syvyyttä ja tarttumapintaa biiseihin. Tämä kaikki siis noin neljässä tunnissa.
–Samu Tuominen, laulu/Irvisko

Dr. Papas Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021
Dr. Papas -yhtyeen Turkka ja Kari Leminen sekä Anssi Kippo kuuntelevat äänitettyjä raitoja Astia-studio A:n tarkkaamossa maaliskuussa 2021.

Dr. Papas (Pure Blues & Rock’n Roll)

Järvenpääläinen juuri-yhtye, Dr. Papas, saapui toiseen sessioon maaliskuussa 2021. Kahdessa päivässä täräytimme neljän blues/rock-veisun äänityksen, miksauksen ja masteroinnin. Pohjat taltioitiin hyvällä energialla livenä. Jälkiäänityksinä taltioimme kitarasoolon ja kuoro-osioiden lisäksi vielä uudelleen liidilaulun sekä huuliharpun. Mikäli sielukas blues sykähdyttää sinua, ota aimo annos Dr. Papas:in hienoa ja pääosin livenä taltioitua juurimusiikkia haltuun. Katso äänitteelle päätyneen harppusoolon äänitys klikkaamalla tästä.

Odotusarvona oli, että emme saa neljää kappaletta kahden päivän aikana valmiiksi, vaan osa miksauksista tehdään myöhemmin. Äänitykset menivät kuitenkin odotettua nopeammin ja miksauksiin ei mennyt paljoa aikaan, joten yllätykseksemme valmista tuli.
Kari Leminen, kitara/Dr. Papas

Työstettyjen kappaleiden määrä: 4 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 5 tuntia
Biisien kestot: 4:19, 3:30, 4:06, 5:02
Biisien yhteiskesto: 16 minuuttia 57 sekuntia
Julkaisuajankohta: julkaistu digitaalisesti

Case study Carousel Full Of Faces @ Astia-studio A – viimeinen kuuntelu
Carousel Full Of Faces -yhtyeen Nicky, Smiley ja Spade Astia-studio A:n tarkkaamossa kuuntelemassa digimasterointi-versiota lokakuussa 2020.

Carousel Full Of Faces

Pääkaupunkiseudun rock-ylpeys Carousel Full Of Faces julkaisi loppuvuodesta 2020 kahdessa erässä työstetyn Second Suicide EP:n, jonka jälkimmäisestä sessiosta pääset lukemaan case study -kirjoitukseni klikkaamalla tästä. Serpicon tavoin, myös energinen Carousel Full Of Faces pitää huolen siitä, ettei rehellinen ja aito rockmusiikki ole onneksi vielä täysin kuollut. Katso lyhyt video albumin äänityksestä klikkaamalla tästä.

Ajan käytön suhteen miksaaminen menee yllättävän nopeasti. Muistan kun Anssi kertoi kun teimme ensimmäistä soundcheckiä, että hiotaan tässä kohtaa jo saundit niin hyvin kun voidaan että ei mene turhaa aikaa siihen sitten miksaamisvaiheessa. Tämä mielestäni on yksi isoimpia syitä siihen, että miksaaminen menee niin sujuvasti ja nopeasti.
Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Työstettyjen kappaleiden määrä: 3 biisiä
Miksaamiseen käytetty aika: yhteensä 3 tuntia
Biisien kestot 2:51, 4:26, 4:07
Biisien yhteiskesto: 11 minuuttia 24 sekuntia
Julkaisuajankohta: julkaistu digitaalisesti, analogisen signaalitien vinyyli on tulossa

Astia-studiolla miksaaminen, kuin myös kaikki muukin äänityksiin liittyvä, on ajan käytännöllisesti todella tehokasta mielestäni. Miksaamisvaiheessa huomaa Anssin kokemuksen, miten hän tuntee miksauspöytänsä läpikotaisin ja tietää jo päässään mitä tehdä millekin raidalle ja mikä toimii. Sivusta seuraajana ei voi kuin ihmetellä mitä kaikkea tapahtuu samanaikaisesti, välillä tuntuu kuin Anssilla olisi kahdeksan kättä käytössä yhtä aikaa!
Nicky, laulu & kitara/Carousel Full of Faces

Kelanauhaäänitys Astialla

Nopea miksaaminen – loistava saundi

Tykkään vapaa-ajalla kuunnella pääasiassa vanhaa musiikkia vinyylilevyltä. Tarkoitan tällä musiikkia 50-luvulta 80-luvun alkupuolelle. Kyseisten albumeiden sessioista kerrotaan, vaikkakaan ei toki aivan poikkeuksetta, että etenkin hyväsaundiset levyt on miksattu usein hämmentävän nopeasti. Tämä sai minut kyseenalaistamaan vanhat työskentelytapani ja aloin hakemaan miksaukseen aivan uutta kulmaa.

Miksaaminen oli mukavan mystistä. Sehän tuli jo alkumetreillä selväksi, että lähtötasot ja soundit on niin mintissä, että paljoa ei tarvisi ilmeisesti tehdä. Pari kertaa vierailin miksauksen aikana tarkkaamossa ja Anssi oli semmosessa zonessa, ettei se edes osannut vastata kysymyksiin. Ajattelin että niiin, jos kaikki on äänitetty flow-tilassa, luultavasti miksaamisenkin täytyy antaa tapahtua flow-tilassa. Jätin siis Anssin rauhassa tekemään taikojaan ja hienosti sieltä tuli kaikki tarvittava pihalle.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Huomasin, että mitä kauemmin ruuvasin, sitä huonommaksi saundi muuttui. Sinäkin olet saattanut kokea sen tunteen, kun illalla väännät aivan fiiliksissä miksausta kuosiin ja aamulla kaikki kuulostaakin kammottavalle. Kun nollaat säädöt, on saundi yllättäen paljon parempi.

Miksaus oli nopeampaa siksi, että äänitetty soundi oli valmiimpaa, jolloin suurten muokkausten tekeminen tai soundin etsiminen ei ollut tarpeellista. Editoinnin minimaalisuus myös esti digimiksauksessa tuttuun noidankehään joutumisen. Anssi myös osaa työnsä todella hyvin, joka nopeutti toki toimintaa.
Markus Martinmäki, laulu/Vanguardian

Monet Grammy-pystejäkin pokkailleet vanhan liiton miksaajat sanovat, että mitä vähemmän prosessoit, sitä paremmalle lopputulos saundaa. Pitkään olin sitä mieltä, ettei asia todellakaan ole noin ja kuvittelin, että vasta miksauksessa alkaa varsinainen saundien ruuvaaminen. Liekö minustakin kuin lähes varkain tullut vanhan liiton edustaja, sillä nykyään käytän mieluummin miksausajan balanssin hienosäätämiseen kuin raitojen prosessointiin.

Osaamiseni miksausasioissa on hyvin minimaalinen, mutta uskaltaisin silti väittää nopean miksauksen johtuneen siitä, että lähtösoundit olivat niin timanttiset, ettei niille tarvinnut tehdä paljoakaan. Lisäksi studiolla leivottiin soittajista aivan uudet tasot irti niin henkilö- kuin ryhmätasolla, jolloin ei tarvinnut eikä voinut ”korjailla” jälkikäteen kenenkään suoritusta.
Mikko Saviranta, kitara/Vanguardian

Muistan monia vuosia sitten kuulleeni erään legendaarisen kotimaisen äänimiehen työstäneen miksausta pitkään ja hartaasti. Ponnisteluista huolimatta saundi ei kuitenkaan asettunut kohdalleen. Hänen studiollaan tuli käymään koululuokka, jolloin eräs oppilas pyysi saada kokeilla miksaamista. Hän asetti jokaisen volumefaderin 0-tasoon, eli yhdeksi suoraksi viivaksi, likimain kuten alla olevassa kuvassa. Ja samantien kappale äänimiehen mukaan alkoi saundaamaan sille mitä hän oli yrittänyt hakea.

"Miksaaminen aloitetaan jo äänittäessä", sanoo Astia-studion Anssi Kippo
Anssi Kippo nauhoittaa Dr. Papas -yhtyettä magneettinauhalle Astia-studio A:n tarkkaamossa marraskuussa 2020.

Entäpä jos miksaaminen tapahtuisikin saundien osalta jo äänitysvaiheessa?

En ole koskaan ymmärtänyt, kuinka jotkut äänittävät sellaista saundia, joka ei päädy lopputulokseen. Tarkoitan tällä sellaista lähestymiskulmaa, jossa “mitään ei saa prosessoida äänitettäessä, koska muuten se voi vaikeuttaa miksaamista”. Johtuuko tämä fiksusta strategiasta vaiko kuitenkin pelosta, että äänitys voi mennä saundien osalta peruuttamattomasti pieleen?

Astia-studion laitteet ja akustiikka on niin omaa luokkaansa ja soittotuntuma huikea, niin ei tarvitse oton jälkeen jäädä miettimään, että paraneekohan tuo tuosta kun vähän miksailee, vaan sen tietää että nyt tuli hyvä.
Tuomo Sirviö, laulu, kitara, basso & koskettimet/Nothing But A Revolution

Äänialan vanhat parrat suosittelevat panostamaan äänilähteeseen ja tätä vinkkiä olen noudattanut niin kauan kuin jaksan muistaa. Miksi äänittäisit yhtä ja kun miksaaminen alkaa, haluaisitkin jotain muuta? Kun taltioit niin valmista saundia kuin mahdollista, silloin miksaaminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa, koska miksatessa ei tarvitse luoda saundimaailmaa. Kaikki se on tehty jo äänitysvaiheessa.

Miksaus Astia-studiolla vaikutti olevan loppupeleissä hyvin yksinkertaisista asioista kiinni. Mitä mie sivusta kävin pistäytymässä tarkkaamossa muutamaan otteeseen, niin miksausvaiheessa ei jääty putsailemaan rumpuraitoja, tunettamaan lauluja tai mitään muuta digiäänityksissä tapahtuvia jopa pakollisia toimenpiteitä. Loppupeleissä miksaamiseen taisi mennä vähän reilu 10 tuntia, mikä on todella ällistyttävää, mutta toisaalta; miksi tehdä asiat vaikeasti ja pitkän kaavan kautta, kun helpompi, nopeampi ja tehokkaampi tapa hallussa?
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Toinen miksausta nopeuttava seikka on, ettet tee samaa virhettä kuin monet minulle tiedostoja miksattavaksi lähettäneet bändit. Usein kaikki kitara- ja etenkin syntikkaraidat olivat täysin kaiuttomia. Onhan se ajatuksena ihan hyvä, että miksaaja päättää kaiutkin, mutta kun biisi on 8 minuuttia pitkä ja raitoja on reilusti yli toista sataa… Miksaamisaikaa kuluu tällöin aivan valtavasti sellaiseen asiaan, joka olisi voitu hoitaa jo äänittäessä.

Olimme hyvin keskittyneitä itse soittosuoritukseen, joten koko miksausvaihe oli hieman mystisen savuverhon peitossa. Hieman oltiin etukäteen mietitty mihin kohtiin voisi sitä kuuluisaa “dädä䔝 pyytää Anssilta, sillä uskomme herran taitoihin oli vahva. Ja voi pojat sitä dädää saatiinkin, pariinkin otteeseen tarkkaamo oli täynnä aurinkoista hymyä ja ylävitosia.
–Elukka, rummut/Scarlet

Aiemmin kompressoin ja ekvalisoin jokaisen raidan sekä äänitys- että miksausvaiheessa. Nykyään käytän eq:ta vain rumpuäänityksessä, koska rock- ja metalligenren rummut yleensä sitä vaativat. Jos muiden instrumenttien kohdalla saundi ei miellytä, siirrän mieluummin mikkiä tai ruuvaan äänilähdettä. Tiesitkö, että kun et suhtaudu äänitykseen ja miksaamiseen kahtena erillisenä tapahtumana, saat parempaa jälkeä ja vieläpä huomattavasti nopeammin?

Miksausvaiheessa on hyvin vähän mitään säätämistä. Soundit ovat jo valmiiksi kohdallaan. Balanssien säätäminen kohdalleen, panorointi ja hieman kaikua ja viivettä tarvittaessa mausteeksi.
Kari Leminen, kitara/Dr. Papas

Osaltani miksaaminen tapahtuu lähinnä balanssin hakemisella ja enää todella, todella harvoin joudun käyttämään eq:ta miksatessa. Mielestäni saundikin on tällä metodilla huomattavasti parempi, koska mitä enemmän muokkaat… hmmm… ei liene tarvetta toistaa vanhojen huippumiksaajien aiemmin mainittua ohjeistusta.

Miksaushan on aina aivan helvetillinen työmaa, jossa menee pallotellessa ja ihmetellessä monta kuukautta tai ainakin viikkoa. Noh. Olen todella onnellinen nyt, että voin heittää monta huolenaihetta ja päänvaivaa roskakoriin, kun itsekin aloitan kelanauhoituksen. Tulkinta, voima, energia, flow. Sitä voi kuunnella ilman monialuekompuroitakin. Ja hei. Vi**u, että samplet kuulostaa p**kalta nykyään. Pettymyksen määrä on vakio nykyään, kun kuulee ”brutaalia” heviä ja kone soittaa kaikki poikariepujen puolesta. Oikealle energialle ei pärjää mikään mallinnus.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

"Kelanauhalta miksaaminen on parasta hymyssä suin", toteaa Anssi Kippo Astia-studio A:n tarkkaamossa 2021
Anssi Kippo miksauspuuhissa Astia-studio A:n tarkkaamossa helmikuussa 2021.

Voiko nopea miksaaminen muka kuulostaa hyvälle?

Saatat pohtia mille nuo pikamiksaukset sitten oikein kuulostavat. Puhua, tai siis tässä tapauksessa kirjoittaahan voi vaikka kuinka, joten tällä kertaa on tarjolla muutakin kuin pelkkää tekstiä. Pyysin nimittäin bändeiltä luvan käyttää lyhyttä ääninäytettä pakkaamattoman WAV-tiedoston muodossa, ja nyt pääset kuuntelemaan Astia-studio A:ssa kelanauhalta miksaamiani kappaleita.

Saadaksesi parhaan kuvan miksauksista, käytä mieluummin tietokonetta kuin puhelinta, kaapelia mieluummin kuin bluetoothia, ja kaiuttimia mieluummin kuin kuulokkeita.

Vanguardian

Tämän työtavan helppous piilee ehdottomasti lähtösoundeissa, mikittämisessä ja soittajan omassa tatsissa. Esimerkiksi rummut kuulostivat jo raakaraitoina aivan uskomattomalta. Ylivoimainen rumpuhuone, soittotatsi sekä mikitys loivat pyhän kolminaisuuden, jota ei varmasti tekisi edes mieli ruveta ylenpalttisella miksauksella muuttamaan luonnottoman ja sieluttoman kuuloiseksi.
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Tulevaisuudessa mahdollisesti tehtäviä kelanauhasessioita ajatellen miksaamisesta, ja siitä, miten tuotos rakennettiin mahdollisimman valmiista soundista ja hyvistä otoista, jäi takataskuun tietotaito, millaisia biisejä esimerkiksi kannattaa tehdä tai käyttää näissä sessioissa. Loputtomat layerit ja äärirajoilla soitto ei välttämättä kannata, kun tarkoitus on kuitenkin saada tulos kuulostamaan hyvän grooven omaavalta yhtyeeltä soittamassa bändin kokoonpanolle tehtyjä biisejä.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

(Miksaus) Oli nopeampaa! Ei siinä menny neljässä biisissä ku yks päivä vai miten se meni. Anssi on velho. Siitä se johtuu. Ja siitä, että kelanauhan kanssa ei tarvi värkätä sisältöä tyhjästä.
Ville Mikkola, rumputeknikko & hengenluoja/Vanguardian

Kuuntele lyhyt ääninäyte Vanguardianin Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Serpico

Parhaalla mahdollisella tavalla, hymyssä suin voi todeta, että miten rokki voikin kuulostaa nykypäivänä näin vaaralliselle!
Kalle Virtanen, laulu/Serpico

En oikeastaan miettinyt, että minkä verran aikaa miksaamiseen voisi mennä. Mutta tiesin, että se tulee kuulostamaan aivan järkyttävän hyvältä, ja niinhän siinä kävikin.
–Jani Järvelin, rummut/Serpico

Kuuntele lyhyt ääninäyte Serpicon Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Scarlet

Kun omat kokemukset ovat varsin rajalliset muista sessioista, voin vaan todeta että Kippo lienee tämän maan nopeimpia hyvän jäljen, eli äänen aikaansaamisessa. Miksaushan on nykyään se mistä studiot vielä rahaa saavat, mutta Astia-studion tapauksessa suosittelen kokonaisvaltaista full analog experienceä, suhteessa käytettyyn rahaan saa niin kovin paljon ja saattaa jopa oma elämä ja suhtautuminen musiikkiin saada uuden suunnan!
–Elukka, rummut/Scarlet

Kuuntele lyhyt ääninäyte Scarletin Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Koe Astian rumpuhuone

Nothing But A Revolution

Muistan kun äänitin clean-kitaroita Woeful Slumberin introon, miten hieno tunne oli kun dynamiikka toimi paremmin kuin koskaan ja tunsin jokaisella nuotilla ja nyanssilla olevan merkitystä. Tiesin heti äänityksen päätyttyä, että tämä meni purkkiin. Hyvin suurena osana tähän oli vahvistimen lisäksi laadukkaat johdot, joita vertailtiin sitten minun surkeisiin plugipiuhoihin. Ero oli valehtelematta kuin yöllä ja päivällä.
Tuomo Sirviö, laulu, kitara, basso & koskettimet/Nothing But A Revolution

Kuuntele lyhyt ääninäyte Nothing But A Revolutionin Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Irvisko

Miksaaminen Astia-studiolla oli kaikkiaan todella hieno kokemus. Muistaa hyvin fiiliksen, kun istuttiin koko bändi studion sohvalla ja kuunneltiin miksauksia eri kaiutinjärjestelmillä ja kuulokkeilla. On vaikea kuvailla sitä ammattitaitoa ja näkemystä, joka Anssilla on musiikin alalla. Varmasti tulemme tekemään yhteistyötä jatkossakin. Lämmin suositus kaikille omaan musiikkiinsa intohimolla suhtautuville.
–Samu Tuominen, laulu/Irvisko

Kuuntele lyhyt ääninäyte Irviskon Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Dr. Papas (Pure Blues & Rock’n Roll)

Miksaus oli mielestäni nopeampaa kuin monissa muissa sessioissa, joista minulla on kokemusta. Tämä johtuu pääosin siitä, että soundit on säädetty jo äänitettäessä niin hyviksi, että niissä ei ole miksausvaiheessa mitään säätämistä. Näkisin asian siten, että jos miksausvaiheessa joudutaan soundia muokkaamaan, niin silloin korjataan äänitysvaiheen virheitä. Toki mahdolliset tehosteet on aina eri juttu.
Kari Leminen, kitara/Dr. Papas

Kuuntele lyhyt ääninäyte Dr. Papasin Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Carousel Full Of Faces

Mitä joskus aikaisemmin omia tekemisiä on nähnyt miksattavan tietokoneella, niin on tämä ihan eri luokan touhua. Nyt olen päässyt kokemaan miten joku voi hallita täysin tai miten edes tämä järjettömän kokoinen, täynnä nappuloita oleva pöytä toimii, mitä on ihastellut juniorina Nothing Else Matters -musavideon tai ylipäätänsä minkä tahansa vanhan musadokkarin parissa! I think it’s pretty amazing! ??
Nicky, laulu & kitara/Carousel Full of Faces

Mielestäni Second Suicide EP kuulostaa juuri siltä miltä me halusimme sen kuulostavan. Anssin laajan kokemuksen ja mielettömän taidon takia se onnistui törkeen hyvin ilman mitään ongelmia!
Spade, rummut/Carousel Full of Faces

Kuuntele lyhyt ääninäyte Carousel Full Of Facesin Astia-studiolla kelanauhalle työstetystä kappaleesta:

 

Anssi Kippo Astia-studio A_n tarkkaamossa äänittämässä Carousel Full of Faces -yhtyeen EP_tä 2020
Anssi Kippo nauhoittamassa Carousel Full Of Faces -yhtyeen EP:tä Astia-studio A:n tarkkaamossa Trident Vector 432 -miksauspöydän äärellä 2020.

Lue myös tämä aiheeseen liittyvä kirjoitus:
Näin tehdään kelanauhasessio – “Pelkoni analogiäänittämisen hankaluudesta todistettiin turhaksi”

Kun äänität huolellisesti on miksaaminen nopeampaa

Toivon, että tämä kirjoitus inspiroi äänittäjää sekä miksaajaa kokeilemaan minun ja muiden vanhojen partojen suosimaa äänitys- sekä miksausmetodia. Muusikon toivon havahtuvan siihen, että on olemassa vaihtoehto loputtomalle miksaamiselle, lukemattomista miksauversioista puhumattakaan.

Astia-studiolla itse miksaus hoitui helposti, nopeasti ja sen enempää sekoilematta. Lopputuloksena miksattu valmis tuotos on ns. nykystandardien mukainen, mutta kuulostaa aidolta ja hengittävältä. Vertailun vuoksi täysin diginä studioimisessa saatetaan sounditkin tehdä vasta äänitysten päätteeksi kunnolla ja miksaukseen käytetään kuukausitolkulla aikaa, kun tiedostoja voi heitellä ympäriinsä ja muokata jatkuvasti palautteen perusteella.
–Sakari Soisalo, basso/Vanguardian

Mainittakoon vielä lopuksi, että tässä kirjoituksessa mukana olleiden sessioiden kaikki kappaleet menivät läpi ykkösellä. Eli jokaisen veisun ensimmäinen miksausversio on se, joka päätyi julkaisulle. Yhdestäkään veisusta ei siis tehty miksauksen osalta korjausversioita.

Miksaaminen oli heittämällä nopeampaa ja vaivattomampaa, kuin koskaan aikaisemmin. Pienillä säädöillä selvittiin ja häkellyttävää oli myös se, että koko bändi hyväksyi muistaakseni jokaisen kappaleen ensimmäisen miksatun version. Aivan ennennäkemätöntä. Yleensä aikaisemmissa sessioissa soundeja sekä balansseja ruuvataan ihan loputtomiin ja lopulta monien kompromissien ja eri näkemysten jälkeen on päästy jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. Oli helpotus, kuinka kaikki olimme tyytyväisiä samantien!
Tino Jäntti, rummut/Vanguardian

Kiitosten paljous, kun luit kuinka sinäkin voit yksinkertaisilla asioilla nopeuttaa miksaamista ja saada samalla parannettua musiikkisi äänenlaatua. Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Otetaan loppuun vielä Scarlet-rumpali Elukan näkemys, kuinka miksauksesta saadaan tunne ja energia välittymään.

Eli keskimäärin biisi oli valmis noin parissa tunnissa, mikä on aivan huikea suoritus! Näin ne asiat pitäisikin tehdä, turhaa hieromista kannattaa välttää, jolloin musassa säilyy energia ja se kuuluisa fjiilis. Lisäksi Anssi miksaa jo äänitysvaiheessa, tämäkin on vahva ammattireiskan merkki, sillä näin säästyy taas kerran aikaa muihin hommiin. Hyvä maku on sellainen ominaisuus, jonka liittäisin vahvasti Anssin tekemiseen miksausvaiheessa.
–Elukka, rummut/Scarlet

Kun olet väsynyt hitaaseen julkaisutahtiin ja loputtomalta tuntuvaan miksaamiseen, varaa täysanaloginen ja tietokonesessiota huomattavasti nopeampi kelanauhasessio kanssani Astia-studiolta klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astialla?

Kun haluat lukea lisää täysanalogisista kelanauha-sessiokokemuksista Astia-studiolla, ota haltuun nämä kirjoitukseni:

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja