Paranna virvelisaundiasi tällä yksinkertaisella vinkillä

If you like this post please share it with your friends!

Harmittaako, kun virvelisi korvataan miksauksessa sämpleillä? Tuntuuko, ettei virveli ilman sämpleä leikkaa miksauksessa riittävästi läpi ja ettei lyönnin energia välity? Tällä kertaa jaan kanssasi ohjeen, jota käytän jokaisessa sessiossa. Lue kirjoitukseni ja paranna virvelisaundiasi tällä yksinkertaisella vinkillä.

Tämän kirjoituksen lukemisesta on suurta hyötyä rumpalille ja äänittäjälle.

Astia-studio opas

Paranna virvelisaundiasi tällä yksinkertaisella vinkillä

Palataanpa takaisin lempiaiheeni, rumpusaundin, tai itse asiassa vielä tarkemmin sanottuna virvelisaundin pariin. En tälläkään kertaa tarkoita aidon saundin korvaamista sämplellä, vaan puhun siitä, kuinka sinun virvelisi voisi kuulua äänitteeltäsi aidosti ja vieläpä kuulostaa erittäin hyvältä.

Tiedätkö sen tunteen, kun rumpuäänityksen jälkeen etenkin virveli kuulostaa ponnettomalle? Tuntuuko, ettei iskun voima meinaa välittyä riittävästi?

Joskus taas rummut yksin kuunneltuna kuulostavat hyvälle, mutta kun muut instrumentit lisätään soppaan, ei etenkään virveli meinaa erottua riittävästi musiikin seasta. Tähän virvelin energiaan ja atakkiin pureudumme nyt tarkemmin.

Virveli kanttiyönti - Anssi Kippo
Anssi Kippo mikittää virvelirumpua Astia-studio A:n rumpuhuoneessa 2019.

Lähtösaundi kuntoon

Aloitetaanpa jälleen lähtösaundista, eli siitä, mille rumpusi saundaavat akustisesti äänityshuoneessa. Onpi tärkeää, että settisi on hyvässä kunnossa ja että olet virittänyt sen soimaan hyvin. “Hyvä” on tietenkin melko häilyvä käsite, joten tarkoitan sillä sitä, että rummut kuulostavat jo akustisesti sellaiselle, mille toivot niiden miksauksen jälkeen kuulostavan.

Virvelihän on rumpusaundin keskeisimpiä elementtejä. Harvemmin sessiossa vaihtelemme biisikohtaisesti erilaisia bassorumpuja, mutta virveleitä taas vaihdellaan monissa sessioissa kappaleen tyyliin sopivaksi.

Muistan, kuinka Children Of Bodom -yhtyeen kanssa nuorina poikina 90-luvulla haaveilimme läsähtävästä kasari-virvelistä. Yritimme virittää Jaska Raatikaisen metallivirvelin niin löysälle kuin mahdollista, mutta saundia ei löytynyt. Tokihan urpouttamme moista virettä jopa äänitteelläkin päädyimme käyttämään.

Vasta vuosia myöhemmin ymmärsin, että haimme saundia aivan vääristä lähtökohdista. Olisimme nimittäin tarvinneet syvän puuvirvelin ja kokemattomuuttamme yritimme väkisin saada sellaista saundia matalasta metallivirvelistä.

Virvelillä on siis väliä ja usein session aikana sitä päädymmekin vaihtamaan. Vain todella harvoin yksi virppa toimii täydellisesti kaikkiin albumin kappaleisiin.

Virveli kanttilyönti - kahden virvelin rumpusetti
Toni Paanasen erikoissetti hiphop-äänityksissä Astia-studio A:n rumpuhuoneessa 2019. Vasemmalla Astian Ludwig Black Beauty ja oikealla Tonin Star-virveli 60-luvulta.

Ja nyt sitä yksinkertaista vinkkiä kehiin niin kuin olisi jo

Kun lähtösaundi onpi kuosissa, kappaleeseen sopiva virveli on valittu ja viritetty hyvin, pääsemme tämänkertaisen vinkkini pariin.

Mielestäni rokkia ja metallia soitettaessa rumpalin kannattaapi lyödä virveliä kanttiin. Kanttilyönnin tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Oikein soitettuna se saa virppasi kuulostamaan sille, että siinä olisi jo sämple mukana, mutta virveli on elottoman sämplen sijaan erittäin energinen ja elävä sekä leikkaa hyvin miksauksen läpi.

Kanttilyönti sopii etenkin raskaaseen musiikkiin, mutta tuo myös paljon dynamiikkaa ja syvyyttä hiljempaakin soittaessa, kun pystytään kovilla iskuilla korostamaan jotain tiettyjä kohtia biiseistä ja saadaan enemmän dynamiikkaa aikaan.
–Anton Peltola, rummut / Creep Shuttle

Kanttilyönnissä virvelin kulma on ratkaisevassa roolissa. Olen useammankin kerran päässyt todistamaan, kuinka rumpali voi soittaa jopa blastbeatia kanttiin. Näin jokainen isku on hiljaisen räpsähdyksen sijaan energinen ja tiukka.

Astia-studio opas

On tärkeää, että opettelet lyömään kanttiin tarkasti. Jos iskukohta vaihtelee, samoin käy myös saundille. Opettele siis osumaan aina samaan kohtaan. Suositukseni on tähdätä tarkasti virvelin keskelle.

Rentous liikkeessä ja gripissä on myös tärkeää. Mikäli puristaa kapulaa nyrkissä, soundi tukehtuu.
Teemu Minkkilä, rummut / Joku puhuu

Et tarvitse suurta liikerataa energiseen kanttilyöntiin. Riittää, että soitat napakasti ja usein siihen tarvitaan vain yllättävän pieni käden liike.

Monet rumpalit pyytävät minua tarkistamaan rumpujensa vireen ja teen sen erittäin mieluusti. Kun lyön virveliin, vieressä olevat tuppaavat samantien peittämään korvansa. Lyön aina hyvin pienellä liikkeellä, mutta napakkuutta ja energiaa on virveli-iskussani paljon. Sinäkin voi helposti opetella napakan lyönnin, johon tarvitaan vain todella pieni käden liike.

Dynamiikka on rumpujensoitossa hyvin olennaista ja kovaa soitettaessa kanttilyönti on aivan siellä asteikon yläpäässä. Lujaa ja energistä virvelisoundia hakiessa kanttilyönti on täydellinen ase ja sen tulisi löytyä jokaisen rumpalin työkalupakista.
Toni Paananen, sessiorumpali

Virveli kanttilyönti - Toni Paananen
Toni Paananen soittaa virveliä kanttiin Astia-studio A:n rumpuhuoneessa 2019.

Kanttilyönnin vaikutus miksaukseen

Olen aiemmin kertonut sinulle, kuinka paras virvelin miksausvinkkini on se, että rumpali soittaa äänitysvaiheessa snarea kanttiin. Näin miksauksessa virveli leikkaa huomattavasti paremmin läpi, eikä hautaudu muiden instrumenttien alle.

Kanttilyönti tuo lisää atackkia virvelisoundiin ja näin ollen lisää soiton tiukkuutta. Äänityksessä huomasi kyllä selkeesti milloin se jäi puuttumaan, koska soitto kuulosti “laimeammalta” ja tiukkuus kärsi.
–Anton Peltola, rummut / Creep Shuttle

Toki voit vaihtaa sämplet tilalle tai kompressoida virveliä rajattomasti. Ne eivät mielestäni kuitenkaan anna yhtä hyvää lopputulosta, kuin kanttiin soittaminen.

Kanttilyönneillä saundi muuttuu tiukemmaksi, elävämmäksi ja aggressiivisemmaksi, vaikuttaen myös rumpuhuoneen saundiin. Kanttilyönti toimii erittäin hyvin Astian rumpuhuoneessa.
Tommi Tuhkala, rummut / Spell Of Torment

Muutamat rumpalit ovat kertoneet, kuinka muissa studioissa äänittäjät ovat kieltäneet heitä soittamasta virveliä kanttiin. Jos äänittäjä ei halua sinun soittavan kanttiin, suosittelen vaihtamaan äänittäjää.

Kun taltioit rumpujasi hyvin soivassa huoneessa, tekee kanttilyönti ihmeitä myös tilasaundille. Juurikin tuo tila on se, mistä saat rumpuihisi reilusti lisää energiaa. Vastaavasti huonosti soiva tila voi jopa vähentää tuota energiaa entisestään.

Kanttilyönti leikkaa läpi ja täten useasti palvelee musiikkia paremmin. Lussut rummut päinvastoin ovat kuin hyvän musiikin riippakivenä. Kanttilyönnit saavat myös huoneen soimaan, jolloin tila pääsee oikeuksiinsa – ja päinvastoin löysällä soitolla menee hyvä tila hukkaan. Hyvässä huoneessa virveli kuulostaa ikäänkuin valmiiksi trigatulta. Voimakkaat virvelin kantti-iskut voi kuulla monissa genreissä Big Band-Jazzista Funkin kautta Pop-Rockiin ja ne ovat hyvän settibalanssin suurimpia kulmakiviä.
–Erik T. / Rogue Analogue

Katso alla olevalta videolta, kuinka kattilyönti vaikuttaapi virvelin saundiin ensin pelkkien lähimikkien kautta ja sen jälkeen myös kera tilamikkien.

Otetaanpa vielä lopuksi se opintojen äiti eli kertaus

Kun soitat virveliä kanttiin, vaikuttaapi se saundiin näin:

  • Virveliin tulee lähes sämplenomaista energiaa ja napakkuutta
  • Virveli leikkaa miksauksessa huomattavasti paremmin läpi
  • Hyvin soivassa rumpuhuoneessa kanttilyönti parantaa myös huonemikkien taltioimaa saundia
  • Virvelisi kuulostaa energiselle ja samanlaiselle, kuin monilla hyväsaundisilla albumeilla

Soittotekniikka tai virvelin säädöt eivät ole kohdallaan, mikäli:

  • Kapula kuluu kanttiin lyötäessä nopeasti ja säpälöityy virvelin rimmin osumakohdasta
  • Isku osuu usein pelkkään rimmiin eli tulee niin sanottu ohilyönti
  • Virvelin pingi voimistuu liikaa
  • Iskut kuulostavat keskenään erilaisilta

Nämä tekijät vaikuttavat kanttilyöntiin ja parantavat edellä lueteltuja ongelmakohtia:

  • Säädä virvelin kulma sinulle sopivaksi niin, että kanttiin soittaminen on helppoa
  • Opettele lyömään virveliä täysin keskelle
  • Jos lyöt virvelin laitaan, silloin pingi eli sointi voi kuulua liian voimakkaana

Astia-studio opas

Lue lisää rumpusaundiasi parantavia kirjoituksiani:

Soita virveliä kanttiin

Kiitos, kun sain auttaa sinut paremman virvelisaundin äärelle. Suosittelen lämpimästi ottamaan kanttiyönnin haltuun ja jos olet oikein noheva, voit treenata sitä myös melko hiljaa soittaen.

Täysillä soitettu kanttilyönti antaa valtavasti energiaa ja saa huoneen usein saundaamaan loistavalle. Joskus se voi kuitenkin olla liikaa esimerkiksi pienessä keikkapaikassa.

Hiljainen kanttiyönti antaa iskuihin huomattavasti lisää energiaa ja silti volumetaso pysyy aisioissa. Kaikki on kiinni motivaatiostasi sekä treenin määrästä. Uskon, että sinäkin saat tällä vinkillä parannettua rumpusaundisi ohella myös bändisi yleissaundia.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Haluatko kuulla soittosi taltioituna aidosti ja rehellisesti ilman editointia, sound replaceria sekä etenkin ilman rumpusämplejä? Varaa täysanaloginen kelanauhasessio Astialta kanssani klikkamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja