Eikö musiikkisi saa reaktioita somessa tai sen ulkopuolellakaan? – 3 vinkkiä, joilla taatusti erotut massasta

If you like this post please share it with your friends!

Eikö olisikin mahtavaa saada musiikistasi kosolti positiivista palautetta ja kuulla, kuinka uniikki saundi bändilläsi on? Miksi tällaisia kommentteja kuulee nykyään todella harvoin jos ollenkaan? Eikö musiikkisi saa reaktioita somessa tai sen ulkopuolellakaan? – 3 vinkkiä, joilla taatusti erotut massasta.

Eikö musiikkisi saa reaktioita somessa tai sen ulkopuolellakaan?
– 3 vinkkiä, joilla taatusti erotut massasta

Musiikkia tehdään enemmän kuin koskaan ja jokainen bändi taistelee erottuakseen tästä valtavasta massasta. Vielä muutama vuosikymmen sitten bändeillä oli omaperäinen ja erittäin tunnistettava saundi. Tiedäthän sen tunteen, kun tunnistat biisin jo heti ensimmäisestä tahdista. Michael Jacksonin Billie Jean ja Led Zeppelinin When The Levee Breaks -veisut ovat tästä oivia esimerkkejä. Eikö olisi mahtavaa, jos sinunkin bändilläsi olisi yhtä tunnistettava ja uniikki saundi?

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

1. Panosta sävellykseen, sanoitukseen sekä sovitukseen

Ensimmäisellä vinkilläni ei ole mitään tekemistä saundin kanssa, sillä sukellamme hetkiseksi musiikkikappaleen synnytyksen pariin. Jokainen voi laittaa soinnut Em, C ja D peräjälkeen, mutta jostain syystä harva saa ne kuulostamaan yhtä hyvälle kuin vaikkapa Steve Harris yhtyeestä Iron Maiden. Miksi joku saa samat soinnut sykähdyttämään ja toinen ei? Mielestäni musiikki tulee aina säveltää aidosta tunteesta eikä vain siksi, että omistat läppärin ja kitaran. Aito sävellys on sellainen, jonka herättää kuulijassa tunteita, joihin hän voi samaistua. Sävellä aidosta tunteesta ja huomaat, kuinka musiikkisi välittää kuulijoillesi tuntemuksia.

Melodiassa ei aina tarvitse olla erikoisia ratkaisuja, vaan tärkeintä on välittää tekstin tunnelma sekä sanoma. Monissa klassikkoveisuissahan melodia on hyvin yksinkertainen ja ikäänkuin istuu tekstiin täydellisesti. Tästä päästäänkin aiheeseen sanoitus ja sen tärkeys.

Sanojen voima

Muusikot harvemmin kuuntelevat kappaleen tekstiä ja monet kertovatkin kuuntelevansa vain soittoa sekä melodiaa eli itse musaa. Niinhän se on. Itsekin keskityin 35-vuotiaaksi asti pelkkään musiikkiin, enkä kiinnittänyt tekstiin juuri minkäänlaista huomiota. Ja mitenkäs asia onkaan suuren yleisön kohdalla? Tekstihän se kaikkein tärkein asia heille, kuten minullekin nykyisin onpi.

Miksi siis kirjoitat kappaleen sanat viimeisenä? Kokeile aloittaa kappaleen työstäminen tekstistä ja kirjoita teksti suoraan sydämestäsi. Ole aito ja rehellinen etenkin lyriikoiden suhteen. Kirjoita asioista, jotka koet tärkeäksi ja älä tyydy tekemään tätäkään vain ihan hyvin. Muista, että kirjoittamasi sanat sekä musiikki jäävät elämään vielä pitkään senkin jälkeen, kun sinusta aika jättää. Kirjoita siis sellaista lyriikkaa, joka koskettaa kuulijaa vielä satojen vuosienkin kuluttua.

Muutama sana sovittamisesta

Rohkeat sovitusratkaisut tuntuvat jääneen historiaan. Nykyään juuri kukaan ei uskalla pelata mitenkään muuten, kuin varman päälle. Vanhoilla ja ei-edes-niin-kovin-vanhoillakaan klassikkolevyillä myös sovitukseen panostettiin ja usein sovituksissa tehtiin sangen uskaliaitakin valintoja. Mene niin sanotulle alkulähteelle ammentamaan inspiraatiota ja keskity kuuntelemaan myös sovituksista löytyviä omaperäisiä ratkaisuja.

Sovituksen osalta on hyvä hakea inspiraatiota klassikkoalbumeista. Tällä hetkellä diggailen mielenkiintoisista sovituksista levylautasellani pyörivien Jethro Tullin 70-luvun puolivälin tuotannon, King Crimsonin, The Carpentersin, Blue Öyster Cultin Fire Of Unknown Origin sekä Goblin-yhtyeen Suspiria-leffan soundtrackin tahdissa.

Ihan hyvä

Kaamein palaute, jonka taiteilja voi taiteestaan saada on “ihan hyvä”. Eihän kukaan halua olla bändissä, joka on “ihan hyvä”. Tai mille tuntuisikaan kuulla, että biisisi on “ihan hyvä”? Kaameaa olisi elää “ihan hyvä” elämä “ihan hyvässä” parisuhteessa, juoda “ihan hyvää” kahvia ja tehdä “ihan hyviä” asioita. Jos et anna sävellykseen, sanoitukseen ja sovitukseen kaikkeasi, on suuri mahdollisuus, että musiikkisi on ihan hyvää. Tarkoitan tällä hajutonta, mautonta sekä sellaista, joka ei herätä kuulijassa minkäänlaisia tunteita.

Musiikinkin suhteen kaikki tai ei mitään on se kaikkein paras vaihtoehto. Taiteessa tärkeintä on herättää tunteita ja “ihan hyvää” välttääksesi ota riskejä ja ole rohkea! Tee jotain sellaista, mitä kukaan muu ei tee ja luota itseesi sekä intuitioosi.

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Anna biisinkirjoitukselle kaikkesi

Valtaosa hittibiiseistä kautta aikojen on sävelletty nopeasti. Hetken inspiraatio antaa mielestäni avaimet sanoitukseen ja sävellykseen, joka koskettaa monia. Jos olet jumissa jonkun biisin kanssa tai et saa mitään aikaan, on parempi odottaa inspiraatiota tai tehdä tovi jotain aivan muuta. Väkisin vääntäminen harvemmin johtaa taiteessakaan mihinkään hyvään, erinomaisesta puhumattakaan. Jos haluan inspiroitua, kuuntelen alkuperäiseltä vinyylilevyltä 60–80 -lukujen musiikkia. Spotify ja muut striimauspalvelut ovat vain varjo alkuperäisestä tallenteesta. Kun saat niin sanotusti “linjat auki”, kirjoita vaikka monta albumillista samalla kertaa. Vähemmän tuotteliaalla kaudella voit työstää inspiraation vallassa kirjoittamiasi kappaleita lopulliseen muotoonsa.

Älä sävellä pelkästään siksi, että pääsisit keikoille tai kiertueelle. Soittajalla sekä laulajalla tulee aina olla jotain sanottavaa. Tekstin tulee olla niin tärkeää, että se herättää kuulijan kiinnostuksen. Jos mitään sanottavaa ei ole, on parempi olla hiljaa. Panosta musiikkiin aina kaikki voimavarasi ja tee se suurella kunnianhimolla. Anna biisinkirjoituksessakin aina kaikkesi! Tämä tulee johdattamaan sinut tunteita herättävään ja erittäin tyydyttävään lopputulokseen.

Eikö musiikkisi saa reaktioita somessa tai sen ulkopuolellakaan? - 3 vinkkiä, joilla taatusti erotut massasta
Anssi Kippo ja Royal Max -yhtye Astia-studio A:n tarkkaamossa 2019.

2. Ole aito ja omaperäinen

Midi-rumpujen käyttö on nykyään valitettavan yleistä ja jopa Ghost-yhtyeen tuoreimmalla Prequelle-levyllä yli puolessa biiseistä ei oikea rumpali soita nuottiakaan. Laulun virittäminen autotunella on toki houkutteleva ja nopea vaihtoehto. Kemper-profiileja löytyy vaikka kuinka paljon ja niidenkin käyttö on todella helppoa ja nopeaa. Mutta näinkö niitä klassikkoalbumeita oikeasti tehdään?

Jos ohjelmoit rummut midinä, on todella epätodennäköistä saada aitoa ja omaperäistä rumpusaundia. Samoin on rummuniskujen sämpleihin vaihtamisen kanssa. Jos käytät samoja sämplejä, kuin kaikki muutkin, voipi olla melko vaikiaa olla muita parempi. Tokihan voit myös sämplätä soittamasi rummut ja nythän sinulla on sellaista saundia, mitä muilla ei ole. Todellisuudessa aikaa vievä sekä huolellinen triggaus vain tappaa rumpalin soittotatsin ja taas olemme kaukana omaperäisyydestä.

Suosittelen lämpimästi käyttämään aikaa lähtösaundin hiomiseen ja näkemään vaivaa, että saat rummut taltioitua onnistuneesti ja pidettyä ne muovittomana loppuun asti. Tällä tavoin olet jo suuren harppauksen lähempänä klassikkoalbumeita sekä niiden saundia.

Lue lisää aidommasta rumpusaundista kirjoituksessani 4 vinkkiä parempaan rumpuäänitykseen

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Ei kompromisseja

Moni panostaa upeisiin promokuviin ja näyttäviin videoihin, mutta itse bändihomman ydin eli musiikki harvemmin yltää samalle levelille ulkoisten tekijöiden kanssa. Bändi ilman musiikkia ei ole mitään, mutta hyvää musiikkia tekevä bändi ilman kunnollisia promokuvia tai videota tekee kuitenkin hyvää musaa. Ulkoisten tekijöiden korostamista ei musahommissa kuitenkaan pidä väheksyä, mutta muista aina mistä bändihommassa pohjimmiltaan on kyse. Älä tee kompromisseja musiikkisi laadun suhteen.

Mikäli Kurt Cobainin laulut olisi tunetettu, väitän ettei Nirvana olisi ollut läheskään niin suosittu. Siinäkin bändissä viehätti se kaikkein tärkein, eli aitous. Kurt ei todellakaan ollut mikään tekninen laulaja, mutta hänellä oli sanottavaa ja hänen laulunsa kosketti kymmeniä miljoonia ihmisiä ympäri maailman. Sinun ei tarvitse tykätä Nirvanan musiikista, mutta lienet kanssani samaa mieltä siitä, että Kurtin laulu oli aitoa ja sai aikaan valtavasti reaktioita.

Eikö musiikkisi saa reaktioita somessa tai sen ulkopuolellakaan? - 3 vinkkiä, joilla taatusti erotut massasta
Astia-studio A:n moniraitanauhurina toimii Otari MTR-90mkII 2″ 24-raitainen kelanauhuri, joka on kalibroitu RTM SM900 -nauhalle +5/320 nWb/m.

3. Erotu massasta saundin avulla äänittämällä kelanauhalle

Itselleni musiikki oli liian pitkään hajutonta, mautonta ja tunteita herättämätöntä, eli sitä kammottavaa “ihan hyvää”. Verrattuani lukuisat kerrat kelanauha- ja tietokoneäänityksiä keskenään, huomasin nauhalle taltioituvan huomattavasti enemmän yksityiskohtia. Kaikki pienet vivahteet erottuvat paremmin, vaikka lopputuote olisi jopa surkialaatuinen mp3. Kelanauhaäänitys on oiva tapa välittää musiikistasi enemmän aitoa tunnetta sekä erottuvuutta lisääviä vivahteita.

Valtaosa klasikkoalbumeiksi tituleeratusta musiikista on tehty juurikin kelanauhalle. Jos olet pettynyt tietokoneäänityksen laatuun tai et saa hehkuttavia kommentteja musiikkisi saundista, suosittelen lämpimästi kokeilemaan kelanauhaäänitystä. Tässäkin on toki hyvä muistaa, ettei kelanauha itsessään saa musiikkiasi kuulostamaan hyvälle. Mikään laite maailmassa ei sitä koskaan tee. Kaikki lähtee aina ensin biisistä ja taltiointitilanteessa laitteiden käyttäjästä. Siksi suosittelen luottamaan alan ammattilaiseen. Oikean operaattorin avustuksella, asiallisissa tiloissa ja otollisen kaluston myötävaikutuksella musiikistasi saadaan välittymään huomattavasti enemmän sävyjä sekä sitä minkä eteen olet vuosikaudet treenannut.

Lue lisää kirjoituksestani Nauhalle äänittävät vain maailmanluokan virtuoosit – ja 4 muuta myyttiä kelanauhaäänityksestä

Plugarit vs hardware

Mitä useamman plugarin kanava-inserttiin laitat, sitä latteammaksi ja kauemmaksi kuulijasta saundi menee. Tämä onkin oiva tapa kadottaa aitous. En kuitenkaan tarkoita, ettet saa käyttää minkäänlaisia muokkaimia. Kyllähän toki rock- ja metallimusiikissa äänenmuokkausta tarvitaan. Suosittelen kuitenkin tekemään sen aitoja laitteita käyttämällä. Mallintavan kitaravahvistimen käyttö saattaa houkutella helppoudellaan, mutta aitoa ei siitä saa vaikka mitä tekisit. Käytä siis aitoja vahvistimiakin. Näin sinulla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä ja olla omaperäinen artisti tusinatavaran sijaan.

Voit hioa äänityksiä ja miksauksia vuosikausia kotona tahi treenikämpällä. Tämä harvemmin johtaa klassikkoalbumin syntymiseen, vaikka valitettavan monet niin vielä luulevatkin. Tietokone-puuhastelu on toki parempi harrastus, kuin huumeet tahi rötöstely, joten niiltä osin ajan voisi käyttää huonomminkin. Onneksi digiäänitykseen pettyneille on olemassa erittäin oiva vaihtoehto. Kun musiikkisi ei saa sille kuuluvaa vastaanottoa editoinnista ja digitaalisesta prosessoinnista huolimatta, suosittelen lämpimästi kokeilemaan sitä toista ääripäätä eli lämminsaundista kelanauhaäänitystä osaavissa käsissä.

Jos et vielä koe olevasi valmis kelanauhasessioon, voit ottaa ensiaskeleen menemällä studioon, jossa plugarien sijaan käytetään hardwarea. Tämä on oiva tapa tutustua plugareiden sekä aitojen laitteiden välisiin valtaviin eroihin. Esimerkiksi B-studiossamme tämä onnistuupi laadukkaalla hardwarella akustisesti huippuunsasuunnitelluissa tiloissa. Olet sydämellisesti tervetullut sessioon oman äänittäjäsi kanssa tai voit buukata huipputuottaja Miitri Aaltosen ruoriin.

Lue lisää B-studiostamme kirjoituksessani Näin parannat tietokoneäänityksesi saundia Astialla

Erotu massasta
Anssi Kippo tunnelmallisessa Astia-studio B:n tarkkaamossa Trident Vector 432 -miksauspöydän äärellä.

Paranna saundiasi ottamalla vinkkini haltuun

Mielestäni jokaisella on oikeus hyvään saundiin ja siksi sinullekin kokemuksiani aiheesta jaan. Jos tykkäsit kirjoituksestani, pyydän että jaat sen sosiaalisessa mediassa ja autat näin muitakin kohti parempaa saundia. Olethan jo lukenut kirjoitukseni Tästä syystä musiikkisi saundaa paremmalle, kun prosessoit raidat äänitysvaiheessa. Tärkeitä vinkkejä rumpalille kolmi-osaisessa kirjoituksessani Parempaa rumpusaundia. Bassosaundia ruoditaan perinpohjaisesti otsikolla Parempaa bassosaundia. Kitaristia kiinnostanee ohjeistus Parempaa kitarasaundia. Ja solistina parannat äänityksesi laatua lukemalla kirjoitukseni Parempaa lauluäänitystä.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Jos olet riittävän monta kertaa pettynyt äänityksesi lopputulokseen, lue lämpimästä vaihtoehdosta klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja