Rumpali! Vältä tätä rumpumonitorointi-virhettä äänityksissä
Palataanpa pitkästä aikaa lempiaiheeni, eli rumpusaundin ja itseasiassa vielä tarkemmin rumpumonitoroinnin pariin. Lukemalla kirjoituksen oivallat, kuinka voit parantaa äänityksesi laatua yksinkertaisella rumpumonitorointi-vinkillä. Rumpali! Vältä tätä rumpumonitorointi-virhettä äänityksissä.
Tämä kirjoitus antaa tärkeitä vinkkejä niin rumpalille kuin myös äänittäjällekin.
Rumpali! Vältä tätä rumpumonitorointi-virhettä äänityksissä
Yksi tärkeimmistä asioista, joilla voit parantaa äänityksiesi laatua, on monitorointi eli kuuntelu. Tällä kertaa emme kuitenkaan pureudu siihen, mille musiikki tarkkaamon monitoreista kuulostaa, vaan otamme tarkastelun alle rumpalin kuuntelun.
Soittoni pohjautuu hyvin pitkälti kuuntelemiseen; sekä oman instrumenttini että kaiken muun, joten monitorointi on hyvän lopputuloksen kannalta avainasemassa.
–Toni Paananen, sessiorumpali
Kun 90-luvun alkupuolella aloitin äänityshommat, en budjetin pienuuden takia pystynyt heti sijoittamaan kattavaan ja laadukkaaseen kalustoon. Käytimme helposti saatavilla olleita edullisia, kotikäyttöön tarkoitettuja kuulottimia. Vuosien myötä testailimme erilaisia malleja ja vähitellen löysin sellaiset, joita muusikotkin tykkäsivät äänittäessä käyttää.
Monitoroinnin merkityksen ymmärtää parhaiten vasta silloin, kun on päässyt testaamaan toimivaa sekä etenkin ei-toimivaa kattausta lukuisissa sessioissa.
Rumpumonitorointi ja balanssi
Monitoroinnissa on tärkeää saada balanssi kuntoon, sillä onhan lähes mahdotonta soittaa hyvin, jos kuulee itseään huonosti tai kuuntelu on vääristynyt. Melko yleinen virhe onkin, että oma soitto on liian lujalla ja muut liian hiljaisella.
Kyllä hyvä kuuntelu on aina äänitettäessä erittäin tärkeä. Varsinkin jos soitetaan samaan aikaan muiden muusikoiden kanssa, on se erittäin olennaista oikean tunnelman saavuttamiseksi.
Mikäli äänittää yksin valmiiden pohjien päälle, niin on toki hyvä kuulla olemassaoleva materiaali riittävän hyvin.
–Risto Niinikoski, rumpali / Vain elämää, Egotrippi
Balanssiasioissa on ollut mielenkiintoista huomata, kuinka huippurumpalit, kuten vaikkapa Anssi Nykänen ja Harri Ala-Kojola eivät soittaessaan juurikaan halua rumpuja kuulokkeista kuulla. He tuntuvat käyttävän luureja vain muiden instrumenttien kuunteluun ja rumpujen monitorointi tapahtuu enimmäkseen akustisen saundin eli kuulokkeiden läpi vuotavan äänen kautta.
Vaan mikseivät he juurikaan halua kuulla rumpuja kuulokkeista? Mitä huikean kokemuksen omaavat studioketut tuntuvat tietävän paremmin nuorempiin rumpaleihin verrattuna?
Äänittäjä päättää balanssin
Jossain vaiheessa keksimme hommata rumpalille Peltorit, eli kuulosuojaimet, joissa on sisäänrakennetut kaiuttimet. Näin saimme ulkopuolelta tulevan äänen minimoitua ja rumpali kuuli vain äänittäjän ruuvaaman miksauksen rummuistaan.
Tämähän oli mahtavaa, sillä nyt rumpali ei kuullut akustista settiä juuri lainkaan ja kuuntelu säädettiin äänittäjän mieltymysten mukaan. Näin työstimme rumpuäänityksiä usean vuoden ajan.
Jossain vaiheessa aloin kuitenkin kyseenalaistamaan metodiani, sillä entäpä jos tämä ei sittenkään ollut se kaikkein paras tapa toimia? Voisiko löytyä vieläkin toimivampi keino, joka auttaisi rumpalia soittamaan settiään paremmassa balanssissa?
Kuulosuojainten dilemma
Mikäli käytät kuulosuojaimia rumpuja soittaessasi, oletko tullut ajatelleeksi, että silloin et kuule akustista settibalanssiasi? Ja jos sitä ei kuule, niin silloinhan on sangen haasteellista soittaa hyvässä balanssissa ja esimerkiksi pitää lyönnit tasaisen tanakkana.
Saatat siis iskeä symbaaleita aivan liian lujaa, koska et kuule mille ne oikeasti soittohetkellä saundaavat. Kuulosuojainten käyttö heikentää settibalanssin ohella myös soittosi hallittavuutta, sillä pienet nyanssit jäävät välittymättä.
Ajattele, jos maalaisit taulun silmät sidottuna, etkä näkisi mitä maalaat. Saisit kuitenkn virtuaalilasit, joiden kautta näet kaiken pienellä viiveellä ja hieman vääristyneillä värisävyillä. Yritä siinä sitten maalata ja tehdä kaunein taulu ikuna…
Törmäsimmepä joskus sellaiseenkin, että rumpali ja välillä joku muukin soittaja halusi ensin laittaa korvatulpat syvälle korviin. Tulppien päälle sovitettiin Peltorit ja sitten vaan volume aivan täysille. Tämä on oiva tapa rikkoa kuulokkeitakin. En suosittele edes harkitsemaan moista metodia, joten jätä siis korvatulpat aina kuulokkeiden alta pois.
Mutta mitäpä jos luurien läpi kuuluva rumpujen ääni ei olisikaan vihollinen vaan ystävä?
Vuoto onkin hyväksi
Aloin kokeilemaan kuulosuojaimien sijaan suljettuja, puolisuljettuja sekä avoimia kuulokkeita rumpuäänityksissä ja suureksi ilokseni huomasin, että rumpaleiden soittotatsi alkoi merkittävästi parantua. Hekin taisivat aistia jotain positiivista, sillä saamani kommentit olivat niin kannustavia, että luovuin kuulosuojainten käytöstä rumpuäänityksissä.
Käytän pääsääntöisesti ns. perusmallin in-ear -monitoreja, jotka päästävät ulkopuolista ääntä läpi.
–Toni Paananen, sessiorumpali
Studiokettujen tavoin sinunkin kannattaa käyttää esimerkiksi suljettuja tai puolisuljettuja kuulokkeita, jotta kuulet rumpusetin myös akustisesti. Mikäli tietokoneäänityksen A/D ja D/A -muunnoksista aiheutuva viive tuntuu liian häiritsevälle, voit pyytää kuulokkeisiin esimerkiksi vain bassoa ja kitaraa.
Jopa suljetut luurit päästävät yleensä settiä juuri sopivasti läpi, kun pidät sekä soiton että kuuntelun äänenvoimakkuuden sopivana. Lisäksi silloin ei mahdollinen rytmiavustaja, eli klikki, vuoda liikaa läpi rumpumikrofoneihin.
Mieluiten käytän oman korvan mukaan valettuja korvamonitoreja. Minulle ne ovat tutut ja turvalliset.
–Risto Niinikoski, rumpali / Vain elämää, Egotrippi
Kuten saatat muistaa, suosittelen käyttämään metronomia vain biisin alussa, jotta kappale alkaa jokaisella soittokerralla täysin samalla tempolla. Jos kuitenkin haluat kilkatuksen koko biisin ajaksi, ei sitä kannata laittaa kovinkaan kovalle.
Sennheiser HD-25 on toiminut hyvin. Ne laskee sopivasti läpi, mutta ei kuitenkaan ole ihan avoluurit, mistä ei taas kuule klikkiä.
–Tomi Salesvuo, rumpali / Tomi Salesvuo East Funk Attack, XL
Orjallinen soitto klikkiin, joka huutaa luureissa täysillä, vie soittohalujen lisäksi soittotarkkuutesi kehnommaksi. Soittaessasi et kuule klikkiä etenkään silloin, kun soitat täydellisesti sen kanssa samassa rytmissä. Kun ajaudut hitusenkin klikistä ohi, se erottuu paremmin ja silloin nopea rytmillinen korjausliike saa soittosi notkahtamaan. Hiljaisella voimakkuudella luureissa nakuttavasta klikistä voi ajautua edelle tai jäädä jälkeen, eikä virheeltä kuulostavia notkahduksia pehmeiden korjausliikkeiden ansiosta ilmene.
Käytän mieluiten kuulokkeita, jotka päästävät rumpujen akustista saundia läpi, kuullakseni soiton balanssin. Demppaavat kuulosuojaimet syövät mielestäni liikaa luonnollista saundia ja voi syntyä jopa jonkinlainen harha siitä, miltä soitto oikeasti kuulostaa.
–Tommi Tuhkala / Spell Of Torment
Oiva vinkki äänittäjälle; entäpä jos et lainkaan kuuntelisi klikkiä rumpuja äänittäessäsi, vaan keskitytkin vain pelkkiin rumpuihin? Jokaisen iskun ei tarvitse osua gridiin, sillä juurikin se elo viestii sitä hienoa asiaa, että soittaja ei olekaan kone vaan ihminen. Kokeile myös visuaalisen seurannan sijaan vain kuunnella. Silmämme hämäävät meitä kuulemaan näytöllä näkyviä notkahduksia.
Lue myös: Metronomilla vaiko ilman
Vastamelukuulokkeet
Parisen kertaa on artisti tuonut sessioon vastamelukuulokkeet ja halunnut käyttää niitä pohjaraitojen äänityksessä. Jos esimerkiksi kitara vuotaa vähänkin vahvistinhuoneesta soittotilaan, aiheuttaa se sangen inhottavaa sirinää vastamelukuulokkeiden prosessoinnin ansiosta.
Voit toki kokeilla, josko vastamelukuulokkeet toimivat sinun sessiossasi. Omien kokemusteni perusteella on tämänkin asian kohdalla niin sanotusti vanhassa vara parempi.
Rumpumonitorointi äänityksissä
Suosittelen välttämään kuulosuojaimien käyttöä ja hyödyntämään kuulokkeiden läpi vuotavaa rumpusetin akustista ääntä rumpuäänityksissä. Kuulosuojaimet kuulostavat usein valitettavan luonnottomalle ja huonontavat soittajan settibalanssia.
Rakennan akustisen soundin pohjalta hieman vahvistetun balanssin, jossa ainoastaan basarin voimakkuus on akustista balanssia kovemmalla.
–Toni Paananen, sessiorumpali
Entäpä jos et käännäkään luureja täysille, vaan laitat ne huomattavasti hiljemmalle? Eli pään räjäyttämisen sijaan säädä kuunteluvoimakkuus pienemmälle ja pidä kaikki luureista tuleva mekkala hiljaisella siten, että se vain tukee soittoasi. Vältä myös laittamasta korvatulppia kuulokkeiden alle.
Minulle ei niinkään ole tärkeää, että oma soitto olisi kaikkein kovimmalla. Mieluummin tuntee soiton ja koko bändin verrattuna siihen, että keskittyy vain omaan tekemiseen.
–Petri Pakarinen, rummut / Wizards Of Hazards
Näiden ohjeiden avulla toivon sinun parantavan rumpuäänitystä ja etenkin soiton monitorointia. Suosittelen kokeilemaan vinkkejäni vaikka useammassakin sessiossa, sillä vuodon apuna käyttäminen voi aluksi tuntua hieman oudolle. Lopulta se kuitenkin auttaa sinua soittamaan rumpuja paremmassa balanssissa ja saa soittosi myös saundaamaan paremmalle.
Yleensä haen kuunteluun ns. levybalanssin. Sellaisen, mikä oman näkemykseni mukaan kuulostaa suht valmiilta lopputulokselta. Välillä rummut ovat kovaa, välillä hiljaa – aivan kuten levyilläkin. Tämä vaikuttaa omaan soittoon ja sitä kautta kokonaisuuteen yllättävän paljon.
–Risto Niinikoski, rumpali / Vain elämää, Egotrippi
Kiitos, kun sain jakaa tämän rumpuäänitystä parantavan vinkin kanssasi. Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan tämän sosiaalisessa mediassa. Tällä tavoin autat hyödyllistä informaatiota tavoittamaan mahdollisimman monia.
Pidän äänittäessä kuulokevolumen pienellä, jotta kuulen rumpujeni luonnollisen saundin. Samalla saan soittoon enemmän tunnetta, kun kuulen setin lähestulkoon sellaisena, kuin ennen äänityssessiota treeniksellä.
–Tommi Tuhkala / Spell Of Torment
Haluatko, että soittosi nyanssit sekä groove välittyvät vielä masteroinninkin jälkeen? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!
Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.
Juhani Papinniemi
12/04/2022 @ 2:54 pm
Kiitos,hyviä vinkkejä itse olen n.10v ollut soittamatta ja silloin kun kävin keikoilla n.40v käytin keikoilla ja treeneissä vain toisessa korvassa monitoria.Vaikka onkin kuulonalenema eli kuulokojeet kummassakin korvassa nykyään niin kun olen alkanut taas treenailemaan niin ilman kuulosuojaimia meteli käy todella kovasti korviin.En soita metallia vaan tanssimusiikkia mutta näköjään ja ilmeisesti vuosien lepo on tehnyt korville jotain.Tosin tv;n katsominen tuottaa ongelmaa ja suukopua vaimon kanssa joten vauriot on tulleet jäädäkseen ja vielä kun sukurasitetta niin siinpä se.
Anssi Kippo
14/04/2022 @ 1:24 pm
Päivän Hyvyyttä Juhani ja kiitos kommentista. Moni kertoo, kuinka TV:n ja radion kohdalla ei puheesta enää saa selvää. Itseasiassa syy on digitaalisen signaalitien äänessä. Kun kuuntelet musiikkia analogisen signaalitien c-kasetilta tai vinyylilevyltä, silloin teksti on yleensä hämmentävän selkeää. Lue lisää analogisen signaalitien vaikutuksista mm. näistä kirjoituksistani:
https://astiastudio.fi/fi/vinyylilevyt-ja-kuinka-parantaa-musiikkinautintoa/
https://astiastudio.fi/fi/vertaileva-tutkimus-digitaalisen-ja-analogisen-signaalitien-musiikinkuuntelutuokioiden-vaikutuksista-alakoulun-opetusryhmassa/
Mukavaa viikkoa ja kaikkea Hyvää! ⭐️