Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 1

If you like this post please share it with your friends!

Moni rumpali käyttää niitä jatkuvasti, toiset taas ovat opetelleet moisista kokonaan eroon ja onpa heitäkin, jotka eivät koskaan ole sellaisia edes kokeilleet. Tämän kirjoituksen avulla opit erään sangen mielenkiintoisen asian soittamisesta. Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 1.

Vaikka kirjoitukseni antaakin ensisijaisesti suuren oivalluksen rumpalille, on sen lukemisesta hyötyä myös muiden instrumenttien taitajalle sekä äänialan ammattilaiselle.

Astia-studio opas

Tiesitkö tämän –
Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 1

Aloitetaanpa kerrankin hieman kuivasti ennen väkevää asiasisältöä ja otetaan ensitöiksemme termejä haltuun. Wikipedia kertoo, että ghost-iskut soitetaan “16-osa off-beatilla hyvin vaimeasti pääiskujen välissä“. Kuuluisat rumpalit, kuten Bernard Purdie, Steve Gadd, Chad Smith, John Bonham ja Jeff Porcaro ovat kaikki tunnettuja ahkerasta haamulyöntien viljelystään. Kirjoituksen luettuasi voit tutustua kunkin soittotekniikkaan nimeä klikkaamalla.

Ghost-isku on oiva tapa lisätä groovea soittoosi, mutta mitä tämä groove sitten tarkoittaakaan? Jälleen Wikipedia osaa ohjeistaa kotimaisessa versiossa hieman hymyilyttävällä kuvauksella, että kyseessä on “svengin tuntu“. Ilmiötä on tutkittu paljonkin ja tämän linkin takaa löydät mielenkiintoista infoa aiheesta.

Mutta ennen kuin homma menee liian tylsäksi, jätetään moiset termien selittelyt sikseen ja siirrytään huomattavasti mielenkiintoisempien asioiden äärelle.

Virvelin ghost-isku, osa 1 – Ludwig Black Beauty

Ghost-isku luo grooven

Muistan hyvin ajan, jolloin pyysin rumpalia olemaan soittamatta ghost-iskuja, sillä ihan jokaiseen genreen ne eivät tuntuneet sopivan. Nykyään taas vastaavasti pyydän joskus rumpalia soittamaan haamulyöntejä jopa tavallista voimakkaammin, etteivät ne jää vain taustalle, vaan tulevat tärkeäksi osaksi kappaleen groovea ja saundia.

Muutama rumpali on kertonut havahtuneensa siihen, että soittivat ghost-iskuja joka biisissä ja koko ajan. Tuo havahtuminen sai aikaan sen, että he lopettivat moisen toiminnan kokonaan ja olivat kuulemma jopa useammankin vuoden soittamatta yhden ainoaa haamuiskua.

Liika jyrkkyys ei kuitenkaan ole hyvä minkään asian suhteen ja moisen tauon jälkeen ainakin muutamat heistä ovat palanneet takaisin ghost-iskujen pariin. Tauko lienee tehnyt hyvää, sillä ainakin Toni Paanasen soittamana haamulyönnit ovat nykyään juurikin oikeassa paikassa. Lisäksi niillä voi tyylikkäästi tuoda soittoon sekä kappaleeseen lisää “svening tuntua” eli groovea.

Havahduin aikoinaan siihen, että käytin ghosteja rutiininomaisesti liki kaikessa. Opettelin kokonaan pois tuosta maneerista, jonka jälkeen pikkuhiljaa toin ne takaisin soittoon, mutta harkitusti. Ghostit ovat tyylikkäästi käytettynä iso osa groovaavaa soittoa ja mainio työkalu rumpalin pakissa.
Toni Paananen, sessiorumpali

Otetaanpa nyt ensimmäinen esimerkki, jossa Toni soittaa mehukasta groovekomppia haamulyönneillä höystettynä. Kiinnitäthän huomiota eritoten virvelikäden sulavaan liikkeeseen.

Haamulyönnin taikaa

Mitä tykkäsit Tonin ghost-iskuista? Ennen kuin vastaat, joudun paljastamaan sinulle, ettei äskeisellä videolla kuulunut yhtäkään virvelin ghost-iskua. Videon ääniraita on tietokoneäänitys, jossa vaihdoin virvelin tilalle sämplen ja pidin huolen siitä, ettei sämple lainkaan reagoi haamulyönteihin.

Videolta ei siis todellisuudessa kuulu yhtään ghost-iskua. Mikäli kuitenkin kuulit ne, olemme tämän kertaisen kirjoitukseni ytimessä, joka on: kadonneet virvelin haamuiskut sekä kuinka aivomme onnistuvat meitä puijaamaan. Tämä aivoihin liittyvä ilmiö on nimeltään McGurk-efekti ja voit lukea siitä lisää erittäin mielenkiintoisesta artikkelista klikkaamalla tätä linkkiä.

Samainen ilmiöhän tapahtuu televisio-ohjelmissa sekä netistä vaikkapa musiikkivideoita katsellessa. Niissä laulajan visuaalinen ilme ja soittajan näennäinen energisyys huijaavat meitä myös kuulemaan tuon ilmeen ja energian, riippumatta siitä, onko ääniraidassa lainkaan moisia hienouksia.

Voit halutessasi katsoa videon nyt uudestaan tai paremminkin keskittyä katsomisen sijaan pelkästään vain kuuntelemaan. Voit jopa kääntää pääsi muualle eliminoidaksesi visuaalisen informaation hämäävän vaikutuksen. Vieläkö ghost-iskut kuuluvat vai katosivatko ne visuaalisen ärsykkeen pois sulkemisen myötä?

Jotkut muusikot tykkäävät soittaa silmät kiinni ja näin ollen keskittyvät vieläkin paremmin kuuntelemaan. Voit havaita samanlaisen ilmiön, kun illalla televisiota katsoessasi sammutat valot. Äänenvoimakkuutta on tuolloin usein hiljennettävä, sillä valojen sammuttamisen myötä volume tuntuu nousevan, vaikka todellisuudessa aistimme herkistyvät ja ääni vain tuntuu kuuluvan voimakkaampana.

Kun rumpalina olet soittanut virveliin haamulyöntejä, oletko täysin varma, että ne välittyvät kappaleesta vielä miksauksen jälkeenkin, vai voiko muistijälkesi johtaa sinut harhaan? Visuaalinen puoli ja muistijälki ovat niin voimakkaita, että joskus ne saavat meidät kuulemaan sen mitä haluamme kuulla, eikä sitä, mitä tallenteelta oikeasti välittyypi. Tämän kirjoituksen tarkoitus ei missään tapauksessa ole saattaa aitoa iskua sämplellä korvaavia miksaajia roviolle. Tarkoitus on vain ja ainoastaan totuuden etsintä virvelin hiljaisten iskujen muodossa, eli välittyvätkö soittamasi asiat musiikistasi vaiko eivät.

Koe Astian rumpuhuone

Ghost-iskut luomuna

Vaan mille ne Tonin ghost-iskut sekä groove sitten oikeasti kuulostavat? Sehän selviääpi alla olevalta videolta, joka itse asiassa on sama otto, kuin kirjoituksen ensimmäisessä videossa. Tällä kertaa taltiointimediana on Otari MTR-90mk2 2″ 24-raitainen kelanauhuri, jossa pyörii RTM SM900 -magneettinen kelanauha. Raitoja oli käytössä 12 ja vaikka tomeja on setissä kolme, vain kahteen tuli tällä videolla iskuja. Lisäksi “salainen aseeni”, eli tynnyrimikki pidettiin mutella eli 10 raitaakin olisi riittänyt oivasti.

Virvelin ghost-iskuvideon ääniraidan raitakartta

Käytimme Astia-studion edukasta, mutta hämmentävän hyväsaundista Tama Superstar hyper-drive -vaahterasettiä ja virvelinä Ludwigin Black Beautyä. Virvelikalvo on Remon Controlled Sound Coated Black Dot, jota lähes poikkeuksetta suosittelen jokaiseen sessioon. Käyttämäni mikrofonit ja mikitykset olen kuvaillut Parempaa rumpusaundia – Astia-studion opas rumpaleille ja äänittäjille -oppaassa, johon voit tutustua tätä linkkiä klikkaamalla.

Tässä siis video, jolla kuulet Tonin soiton aidosti ja rehellisesti kaikkine ghost-nuotteineen ilman rumpusämplejä, sound replaceria, keinotekoista kaikua sekä editointia. Kaiku, jonka kuulet on Astia-studio A:n rumpuhuone.

Ghost-note busters, osa 1

Tämän ensimmäisen osan myötä haluan havahduttaa sinut siihen kylmään faktaan, että visuaalinen puoli voi joskus hämätä aivojamme ja saada meidät kuulemaan jotain aivan muuta, kuin mitä todellisuus on. Ja juurikin tuo todellisuus on mielestäni tärkeintä kaikessa. Osittain myös tästä syystä palasin takaisin kelanauhaäänitysten pariin; ne ovat aitoja ja rehellisiä.

Vaikka otsikoksi olisi paremmin sopinut Näin aivosi hämäävät sinua tai McGurk-efekti ja kuinka se harhauttaa meitä, halusin tuoda nämä ilmiöt sinulle juurikin virvelin ghost-iskujen muodossa. Edellä mainitut otsikot eivät mielestäni olisi riittävän kiinnostavia ja siten tämä tärkeä aihe olisi jäänyt monilta lukematta.

Kirjoituksen toisessa osassa pureudutaan kunnolla ghost-iskuihin ja tehdään aiheesta syvempää vertailua usean videon muodossa. Tsekkaathan vielä alussa lueteltujen rumpaleiden nimien takaa löytyvät linkit sekä McGurk-efektistä kertovan todella mielenkiintoisen artikkelin.

Kiitosten paljous, kun sain havainnollistaa sinulle näitä erikoisia asioita ja havahduttaa huomaamaan, kuinka aivomme voivat meitä hämätä.

Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla autat monia muitakin pääsemään tämän hyödyllisen informaation äärelle.

Haluatko saada myös ghost-iskusi taltioitua niin, että ne välittyvät vielä miksauksenkin jälkeen? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Astia-studio opas

Lue lisää rumpu-aiheisia kirjoituksiani:

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua yli 25 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja