Tällä yksinkertaisella vinkillä tiukennat bändisi soittoa niin livenä kuin äänitteilläkin
Kitaristit vastaavat yleensä riffeistä ja usein sävellyksistäkin. Basistit taas tunnollisesti opettelevat riffit ja tikkaavat nuotti nuotilta kitaran sekä bassorummun kuviot matalalta pömpöttäen. Mutta tiesitkö, että tämä on yksi bändisi saundia huonontavista tekijöistä? Tällä yksinkertaisella vinkillä tiukennat bändisi soittoa niin livenä kuin äänitteilläkin ja soittotiukkuuden lisäksi parannat myös yleissaundia. Olen jo lähes 20 vuoden ajan hyödyntänyt tätä useimmissa tekemissäni sessioissa ja haluan nyt jakaa vinkin kanssasi.
Tästä kirjoituksesta on apua basistille, kitaristille, rumpalille ja äänittäjälle.
Tällä yksinkertaisella vinkillä tiukennat bändisi soittoa niin livenä kuin äänitteilläkin
Tämänkertainen kirjoitukseni auttaa sinua parantamaan rytmistä tiukkuutta yksinkertaisella vinkillä, jonka jo 90-luvulla havaitsin erittäin toimivaksi. Olen käyttänyt sitä lukemattomilla albumeilla ja lähes poikkeuksetta se on vakiintunut luonani käyneiden bändien käyttöön.
Kun tekninen soittaminen alkoi tehdä tuloaan, muuttuivat metallibändien soittokuviot entistä haastavammiksi. Kimurantit rytmit piti saada vedettyä kellontarkasti kaikkien kielisoittajien toimesta. Useissa tapauksissa tämä tuntui aiheuttavan haasteita etenkin basistille.
On yleisesti tunnettua, että basson tulee seurata kitarakuvioiden ohella myös bassorummun rytmiä. Siksipä lähes poikkeuksetta jokainen basisti sahaa tuplabasari-osioissa identtistä kuviota basareiden kanssa. Mutta tiesitkö, että tästä aiheutuu yllättävä seuraus, joka huonontaa bändisi yleissaundia ja voi jopa saada rumpalin soiton kuulostamaan huomattavasti todellisuutta kehnommalle?
Nopeiden bassokuvioiden dilemma
Bassosäröhän on metalli- ja rokkimusassa ollut melko laajalti käytössä jo pitkään. Joskus säröä on vähemmän ja toisinaan taas reilusti enemmän.
Oletko koskaan ihmetellyt miksi äänitysvaiheessa rummut ja kitarat kuulostavat tiukalle, mutta basson sahatessa 16-osia, paketti ei meinaa pysyä kasassa? Vika ei välttämättä ole basistin, sillä joskus syynä ovatkin fysiikan lait. Kun bassokuvio on tarpeeksi nopea, eivät matalat taajuudet ennätä syttyä ja muhkeuden sijaan basso kuulostaa ohuelle sekä räpsyvälle. Ja juurikin tuo räpsyvä saundi saa usein rumpalin basarit kuulostamaan väärinsoitetulta.
Basson liian nopea tikkaus siis ohentaa yleissaundia ja heikentää soittotiukkuutta, eli sitä, miten tiukalle koko bändin soitto kuulostaapi.
Tällä tavoin nopeat bassokuviot huonontavat saundia ja soittotiukkuutta:
- Basson matalat taajuudet eivät ennätä syttyä, jolloin saundi ohenee
- Käyttäessäsi säröä saundi alkaa “räpsymään”, eli bassosta kuuluu vain diskanttinen räsähdys
- Räpsyvä saundi saa basarin ja kitaran kuulostamaan lepsusti soitetulta
Kuinka bassokuvion muutos voi parantaa yleissaundia?
Kun aloin havaita yllä mainitun ilmiön lähes jokaisessa sessiossa, ehdotin, että nopeissa kuvioissa basisti soittaisi vain joka toisen tai jopa vain joka neljännen iskun. Kyllä vaan, eli tukutuku-basareiden aikana basso soittaisi joko kaksi tai vain yhden pidemmän nuotin.
Vaikka vinkkini voi kuulostaa sinusta aluksi oudolta, suosittelen silti lämpimästi sitä kokeilemaan. Kun kuuntelet tuota harvennettua bassokuviota muiden instrumenttien seassa, kuulostaa basso vetävän täysin identtisesti kitaran ja basarin kanssa, mutta ikävä räpsyminen on poissa ja alapääkin saundaa jälleen muhkealle.
Tätä soittotapaa olemme käyttäneet mm. Children Of Bodomin, Impaled Nazarenen, Ensiferumin, Northerin ja lukemattomien muiden bändien äänityksissä erittäin onnistuneesti. Voit kuulla vinkkini toimivuuden monilta Astialla tehdyiltä äänitteiltä. Tosin, kuuntelemalla ei yleensä bassokuvion harvennusta juurikaan huomaa, sillä basso kuulostaa isku iskulta tuplaavan kitaran ja basarin kuviot, vaikka todellisuus on jotain aivan muuta.
Suosittelen kokeilemaan vinkkiäni niin treeneissä, keikalla kuin äänityksissäkin. Jos kuuntelet studiossa pelkästään rumpuja ja bassoa, taktiikka ei vielä toimi. Mutta kaikkien instrumenttien soidessa yhtä aikaa voi se parantaa soittotiukkuutta sekä saundia huomattavasti.
Kannattaapi kuitenkin muistaa, ettei tämäkään vinkki päde ihan jokaiseen tilanteeseen ja riffiin. Poikkeuksia on siis aina olemassa myös bassokuvioiden suhteen. Kuten kaikki ääneen liittyvät asiat, tämäkin ratkeaa hyvin yksinkertaisesti ihan vaan kuuntelemalla mille kyseinen osio kaikkien instrumenttien kanssa saundaapi.
Instrumenttien äänitysjärjestys
Olen jo vuosia suositellut, että teknisessä hevissä rumpujen jälkeen äänitetään ensin komppikitarat ja vasta sitten pömpötellään bassot. Näin voit helposti testata vinkkiäni ja kuulet sen vaikutuksen selkeämmin.
Koska kitaristit tuppaavat tekemään suurimman osan riffeistä, olen huomannut kitaroiden äänittämisen ennen bassoja vähentävän turhan työn määrää. Kun bassoja aletaan purkittamaan lopullisten rumpujen ja kitaroiden päälle, löytyvät väärät rytmit ja äänet helpommin. Onpa tämä äänitysjärjestys usein johtanut meidät myös kohti alkuperäisiä bassolinjoja huomattavasti mielenkiintoisempia kuvioita.
Entä jos kokeilisit sopivan paikan tullen tarttua bassolla vaikkapa laulun rytmiin tahi jopa laulumelodiaan?
Kerrataanpa vielä, kuinka tiukennat bändisi soittoa ja saundia:
- Basson ei useimmiten tarvitse tuplata nopeita kitarakuvioita
- Kun basso soittaa nopeimmillaan 4. tai 8. osia, pysyy saundi muhkeana, eivätkä matalat taajuudet katoa
- Soittokuvion harventaminen vähentää ikävänkuuloista räpsymistä
- Taltioidessasi instrumentit erikseen, äänitä bassot vasta kitaroiden jälkeen
Kiitos, kun luit vinkkini bändisi soiton tiukentamisesta ja yleissaundin parantamisesta. Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.
Klikkaamalla tästä liityt maksuttomaan Astia-studion Sisäpiiriin ja pääset mukaan 1300+ muusikon yhteisöön, jossa jaan saundivinkkejä kaksi kertaa kuussa. Lisäksi saat maksuttomia oppaita sekä tarjouksia. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!
Lue lisää basso-aiheisia kirjoituksiani:
Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.
Heikki Peltonen
19/10/2019 @ 5:54 pm
Heikki Peltonen
Sinivuokontie 2
37830 Akaa
0400-833502
heikki.peltonen@pp.inet.fi
Tervehdys
Olen vanha pieru, 1970-80 luvuilla etulinjassa basso+vocal laivoilla, lavoilla ja yökerhoissa 14 vuotta leipää tehden. 1987-2002 kusenpolttaman Akaan mr kellariäänityspajan pyöritystä leipää tehden kunnes terveys petti, tyyppivikana a-hemofilia.
Fb-sivuilta tuli eteeni kirjoittamasi vinkit basson soitosta äänitystilanteessa ja livesoitossa. Tästä kirjoituksesta Akaasta käsin rohkenen antaa 10 poits, näiden asioiden parissa kellaripajassa ja omassa livesoitannossa opin sen, että usein bassolla soiton yksinkertaistaminen ja tilun vähentäminen tuo svengin, tilu sekoittaa.
Hyvää jatkoa ja jaksamista työssäsi, joka on antoisaa mutta usein myös raskasta oman kokemukseni mukaan. Muista varjella kuuloa, olen nyt 65 vuotiaana kiitollinen siitä, että kuulo toimii vaikka järjen valo heikkenee.
Anssi Kippo
21/10/2019 @ 3:57 pm
Päivän Hyvyyttä Heikki ja kiitoksia kannustavasta kommentista. Sain kunnian miksata Skepticism-yhtyeen debyyttialbumin, Stormcrowfleetin, 1,5 vuotta sitten. Olit äänittänyt sen vuonna -95 kahdella Fostex E-16 -kelanauhurilla. Saundi oli edelleen erinomainen ja kirjoitin sessiosta lyhyen blogipostauksen. Ampex-nauhojen kohdalla homma meinasi kaatua sticky tape syndromeen, mutta onneksi emme antaneet periksi ja saimme nauhat lopulta toimimaan.
Tällä alalla nuo terveysasiat nousevat usein pintaan, etenkin kun työpäivät ovat pitkiä ja pankkilainan määrät valtavia. Onhan tämä kuitenkin maailman siistein ammatti etenkin nyt, kun siirryin tekemään pelkkiä kelanauhasessioita. Kaiken turhan editoimisen ja tunettamisen poies jääminen palautti tunteen palon musiikkia kohtaan.
Mukavaa viikkoa ja kaikkea Hyvää! ??