Parempaa rumpusaundia osa 3

If you like this post please share it with your friends!

Ensimmäisen blogipostauksemme kolmannessa osassa päästämme ääneen Astia-studiolla #fullanalogexperiencesessiossa käyneitä rumpaleita. Heillä tuntuu olevan melko samansuuntaisia kommentteja niin rumpuhuoneesta, siitä mitä kelanauhalle taltioituu sekä eräästä erittäin tärkeästä aiheesta; kuulokemonitoroinnista äänitysten aikana. Annetaanpa siis puheenvuoro rumpaleille aiheesta parempaa rumpusaundia.

Oletko jo lukenut muut aiheeseen liittyvät postaukset:

Koe Astian rumpuhuone

Käytämme A-studiossa täysanalogista Furman HDS-16 kuulokemonitorointi-järjestelmää. Toisin kuin vastaavissa digitaalisissa systeemeissä tai tietokoneäänityksessä poikkeuksetta; tässä laitteessa ei ole viivettä. Jokainen bändin jäsen säätää erillisestä 16-kanavaisesta kuulokemikseristä täydellisen ja viiveettömän luuribalanssin. Lue lisää Usein kysytyt kysymykset -sivultamme Furmanissa olevasta talkback-napista ja siitä kuinka vaivatonta bändin jäsenten keskinäinen sekä äänittäjän välinen kommunikaatio voikaan olla. Helppoa kuin.. ehm.. napin painaminen..

Lue lisää käyttäjäkokemuksia Astia-studion täysanalogisesta kuulokekuuntelujärjestelmästä klikkaamalla tästä.

Mutta annetaanpa puheenvuoro kuitenkin rumpaleille aiheena parempaa rumpusaundia – kelanauhaäänitys Astia-studiolla.

Heikki Hovi / Ghost Of Youth

Parempaa rumpusaundia - Heikki Hovi

Astia-studion analoginen äänimaailma tuo läsnäolevan, aidon, täyteläisen ja kokonaisemman musiikillisen kokemuksen takaisin. Tältä nauhoittamisen pitää tuntua ja tältä nauhoituksen pitää kuulostaa.
–Heikki Hovi / Ghost Of Youth

Tero Kaihola / Oliver

Parempaa rumpusaundia - Tero Kaihola

Astia-studiohan on oikein miellyttävä ympäristö tehdä nauhoituksia ja Anssi puikoissa huippu tyyppi. Soundi korvamonnareissa oli viime sessioissa parasta mitä on tullut vastaan ikinä, mikä tietysti tekee nauhoittamisesta miellyttävää. Soundi on hengittävä, täyteläinen ja silti sopivan agressiivinen. Ja tämä kaikki tarttuu myös nauhalle.
–Tero Kaihola / Oliver

Juhana Karlsson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Parempaa rumpusaundia - Juhana Karlsson

Kelanauhasessio Astia-studiolla Anssi Kipon johdolla palautti minulle sen lapsenomaisen innostuksen musiikin nauhoittamiseen, mikä oli ollut harmillisesti kadoksissa jo pidemmän aikaa. Nauhoituksissa ei niinkään keskitytty teknisiin yksityiskohtiin, vaan ennen kaikkea siihen, että fiilis on kohdallaan ja että kokonaisuus toimii. Tätä korosti vielä se, että nauhoitimme biisit käytännössä yhtä aikaa koko bändin soittaessa samassa tilassa ja ainoastaan laulaja oli erillisessä laulukopissa.

Soittotilassa sitä oikeaa tunnelmaa ei tarvinnut kauaa etsiskellä ja siitä pitivät huolen valtavat PA-kamat, joiden kautta rumpuja ajettiin huoneeseen. Käytännössä fiilis oli kuin olisi paiskonut rumpuja stadionkeikalla valtavien monitorien ympäröimänä. Rumpusoundia ei myöskään tarvinnut kauaa hakea, vaan hyvin äkkiä löytyi hyvä pohjasoundi. Lisäksi erilaisia tilamikkejä käytettiin näppärästi miksauksessa tehostamaan tiettyjä kohtia musiikissa.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli erittäin positiivinen ja silmiä avaava. Kelanauhalle nauhoittamisessa oli jotain maagista mitä on hankala sanoin kuvailla. Sessio myös palautti uskon siihen, että musiikin nauhoittaminen voi olla erittäin hauskaa ja mutkatonta, ja että musiikissa tärkeintä on se kuulijalle välittyvä tunne.
Juhana Karlsson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Janne Keinänen / Yllätysesiintyjä

Parempaa rumpusaundia - Janne Keinänen

Reilu neljännesvuosisata rumpujen soittoa takana ja siihen on mahtunut useampia nauhoittelusessioita, joista kaikki – paitsi kaksi sessiota Astialla – ovat olleet digistudioissa. Ihan vasta muutama tovi sitten kävin Astialla ensimmäistä kertaa nauhoittamassa omaa soittoani, ensin Yllätysesiintyjän ja sitten toisen projektin tiimoilta, ja täytyy sanoa, että täyteläisempää, lämpimämpää ja tunnetasolla koskettavampaa ääntä en ole koskaan omista rummuistani saanut aikaiseksi.

Ero Pro Tools -studioihin näkyi ehkä selkeimmin omissa kasvoissa, joiden lähes irvokkaaseen hymyyn vääntymistä ei vain voinut estää. Saatoin myös hihitellä. Ja hihittelinkin. Myönnän. Analogivehkeillä nauhoitettuna menettää tietysti loputtoman isku-kerrallaan-hinkkaamisen ”riemun”, mutta toisaalta voittaa ylivertaisen saundin. Eikä vain saundin, vaan myös fiiliksen.

Itse tila herätti ensimmäisellä kerralla – Yllätysesiintyjän kanssa – lähinnä iloa ja jälleen sitä virnuilua basistin soittelun potkiessa hyvin kroppaan tuottaen mahtavan kokonaisvaltaisen soittofiiliksen. Myös tilan tilavuus ja aukeus itsessään tuo mukavaa fiilistä normaalin ”kasaatko ne rummut tuonne komeroon ja menetkö itse perässä”-meiningin sijaan. Tilaa luovalle hulluudelle oli ainakin tarpeeksi.

Ja ettei olis liian hyvä jo noin, Astialle oli hankittu uudet monitorointihärväkkeet, joissa sai ihan itse säätää tasot kohdalleen ja vääntää klikin vain toiseen korvaan ynnä muuta sellaista persoonallista säätämistä mikä ei koskaan mene kohdalleen, kun yrität talkbackin kautta äänittäjiä ohjeistaa.

Nyt jos ei mennyt kohdalleen, niin ei voi syyttää kuin itseään. Onneksi meni.
Janne Keinänen / Yllätysesiintyjä

Koe Astian rumpuhuone

Lauri Kutvonen / The Rivet

Parempaa rumpusaundia - Lauri Kutvonen

Mielestäni kelanauhaäänitys oli mahtava kokemus, joka vaatii rumpalilta aivan toisenlaista tarkkuutta sekä orientoitumista. Astia-studion rumpuhuone on varmasti maan parhaimmistoa ja monen vuoden työn tulos kantaa hedelmää kokonaisvaltaisena, tarkkaan harkittuna kokonaisuutena. PA:n selkeys ja äänenlaatu on huippuluokkaa, jonka ansiosta työskentely on jouhevaa. Edellämainitut asiat yhdistettynä Kipon raudanlujaan ammattitaitoon luovat edellytykset loistavalle lopputulokselle. Vahva suositus!
Lauri Kutvonen / The Rivet

Toni Paananen / Session drummer

Parempaa rumpusaundia - Toni Paananen

Olen tehnyt suht reilusti hienoja sessioita useissa eri studioissa, mutta Astialla tuntuu kuin saapuisin kotiin. Se ei johdu upean kuuloisesta rumpuhuoneesta, kelanauhan lämpimästä saundista tai edes parhaasta mahdollisesta kuulokekuuntelu-järjestelmästä, vaan positiivisesta ilmapiiristä, joka antaa Astialle tuon oman lisänsä.
Toni Paananen / Session drummer

Klaus Plathan / Klaustromania

Parempaa rumpusaundia - Klaus Plathan

Yhdessäsoitto, eli ei tarvitse yksin klikin kanssa jammailla, ja se livemäisyys kuuluu myös saundissa, mikä osaltaan tekee nauhoituksista miellyttävämmän. Oman haasteensa kelanauhaäänitys tekee lähinnä pään sisällä ajatuksena, että kappale on saatava kerralla purkkiin ja virheitä ei saa tulla. Hyvä maku jäi kaiken kaikkiaan analogisesta nauhoituksesta studiossa sekä myös lopputuloksesta.
–Klaus Plathan / Klaustromania

Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Parempaa rumpusaundia - Tommi Tuhkala

Aikasemmin äänitimme Astialla digitaalisesti eli tietokoneelle ja se saundasi erittäin hyvälle. Rummuissa ei ollut triggereitä tahi sämplejä ja viritimme vain rummut kondikseen. Rumpuhuoneen saundia pidin jumalaisena jo pelkästään huoneessa soittaessa. Tarkkaamossa äänitettyä materiaalia kuunnellessa juolahti mieleen, ettei mitään kaikuja tarvita ja eikä saisi muutenkaan käyttää, jotta itse rumpuhuone kuuluisi musiikin seassa sellaisena kuin on, eli kuten edellä mainitsin; mahtavana!

Bändimme debyyttialbumin äänitys kelanauhurille kuulosti sekä mielenkiintoiselta että lupaavalta idealta, koska tiesin että vanhat lengendat kuten Metallica, Slayer, Sepultura ja King Diamond sekä lukuisat muut äänittivät levynsä kelanauhurille ja halusin saada juuri sitä samaa dynamiikkaa sekä nyanssia.

Ennen äänityksiä Anssi näytti esimerkkejä muiden bändien kanssa tekemistään kelanauhasessioista ja olin ällikällä lyöty! Mistä bändin energia, soiton ilme sekä raivo oikein pursuaa? Äänitimme ekan biisin rummut ensimmäisellä otolla ilman metronomia ja sämplejä, kaiken saundin ollessa luomua. Kuuntelin omaa soittoani ja huomasin, ettei soittoni ollut ikinä kuulostanut samalle kuin nyt. Siinä oli raivoa, energiaa, elävyyttä ja nimenomaan sitä soittamista, eikä “tasaista läpsyttelyä” mitä on aikaisemmin joutunut kuuntelemaan digitaalisissa äänityksissä. Tuntui, ettei ole järkeä kuinka hyvältä voi soitto saundata kylmään, tyhjään ja elottomaan digitaaliseen saundiin verrattuna. Digitaalinen saundi alkoi kuulostaan analogiseen verrattuna korsulta ilman kaminaa. Analogisessa oli korsu, kamina ja tuli; siitä välittyi kaikki se lämpö eli energia.

Kelanauhurille äänittäminen oli huippu kokemus, joka ei todellakaan tule olemaan viimeinen kerta. Soittaminen ilman metronomia kuulostaa erittäin aidolta ja sieltä kuulee hyvin hassuja pieniä mokia jotka ei lainkaan haittaa. Saundi on niin yllättävän positiivinen, etten ollut aluksi uskoa lopputulosta.

Kuten mainitsin, rumpuhuoneen saundi on uskomaton. Tuntuu kuin soittaisi vuorilla. Kaiku huoneessa on erittäin räjähtävä. Ja sitten se dynamiikka; jos soitat hiljaa niin huone tottelee soittajaa ja jos paiskot täysillä, niin huoneen saundi antaa vielä lisää energiaa soittoon. Huone reagoi kaikkeen mitä soittajan kädet tekevät.1f44d_1f3fb.png Kaiken kruunaa huoneessa oleva subbari. Kun polkee basaria, tuntee sisuskaluissa asti mitä jalkabasso tekee. Nopeammissakkaan tuplabasari-kohdissa subbari ei sotke huoneen saundia, vaan antaa lisää piiskaa sekä energiaa soittajalle.

Kelanauhuri on paras vaihtoehto äänitykseen ja sen jälkeen todellakin tietää miltä oma soitto kuulostaa. Samalla oppii myös oman soiton dynamiikkaa. Huippustudio, huippupääjehu (Anssi), kelanauhuri ja paras kahvi!1f44d_1f3fb.png
Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Artem Zhibar / Colt, Session drummer

Parempaa rumpusaundia - Artem Zhibar

Ensimmäinen erittäin positiivinen yllätys oli se mille rummut kuulostavat Astian A-studion rumpuhuoneessa! Saundi on niin miellyttävä, että halusin vain mäiskiä rumpuja loputtomiin ja nauttia tästä laatukaiusta! Kun nuo äänet taltioitiin nauhalle, ylitti se kaikki odotukseni! Saundi oli voimakas, särötetty ja silti erittäin LUONNOLLINEN! Jokainen risahdus ja jokainen helläkin lyönti kuului! Astia-studio osoittaa korkeinta ammattimaisuuden tasoa rumpuäänityksen lisäksi myös ammattimaisimman äänittäjän, tuottajan ja mahtavan personan, Anssi Kipon kautta!!! Vladivostok suosittelee!
Artem Zhibar / Colt, Session drummer

Maxim Cingurov / Pyatno

Maxim Cingurov

Nyt session jälkeen haluan jakaa kokemukseni Astia-studiolla Anssin “musiikkikoulussa”. Ajattelin sen olevan rankkaa työtä ja yritimme valmistaututa sessioon huolellisesti, mutta kuten kaikki tietävät; on mahdotonta varautua kaikkeen. Rumpuäänitysten alussa kapulaotteeni osoittautui ongelmalliseksi. Käytän perinteistä otetta enkä ole koskaan soittanut virveliä kanttiin. Anssi sanoi: “Jos haluatte ison amerikkalaisen virvelisaundin, kannattaapi soittaa kanttiin.” Otin haasteen vastaan ja käytin muutaman tunnin asian opetteluun. Tämä ei ollutkaan niin helppoa, kuin aluksi luulin. Kiitän Anssia tästä kokemuksesta!

Yritän kertoa tuntemuksiani kelanauhaäänityksestä. Jos sanon sen olleen mahtavaa, olisi se vähättelyä! Kelanauhaäänitys on täysin erilaista tietokoneäänitykseen verrattuna. Digitaalinen ääni on köyhää rikkaaseen analogiseen ääneen verrattuna. Nauhataltiointi kuulostaa huomattavasti elävämmälle sekä syvemmälle. Toisin kuin kuolleessa ja muovisessa digitaalisessa äänessä, kuulet jokaisen haamulyönninkin. Ne ovat toistensa vastakohdat. Vähän niin kuin vertaisi mp3:sta vinyyliin. Yksi tärkeimmistä asioista kelanauhaäänityksessä on se, että kappale pitää soittaa alusta loppuun yhdellä otolla. Useiden ottojen yhdistäminen on hieman työläämpää. Positiivista asiassa kuitenkin on, että tämä parantaa taitojasi.

Rakastan Astia-studion Tama Superstar Hyper-drive rumpusetin läskiä saundia. Rummut ovat oikein hyvät ja tanakat. Kiitän Anssia vieraanvaraisuudestaan sekä ylellisestä vastaanotosta. Tämä oli loistava kokemus koko bändille. Kiitoksia erittäin paljon!
–Maxim Cingurov / Pyatno

 

Kolmannen osion loppusanat

Kiitos mielenkiinnostasi parempaa rumpusaundia kohtaan. Mikäli mielenkiintosi heräsi, lue lisää huippurumpaleiden ylistäviä kommentteja Astia-studion rumpuhuoneesta klikkaamalla tästä.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Haluatko kuulla soittoasi taltioituna aidosti ja rehellisesti ilman editointia, sound replaceria sekä etenkin ilman rumpusämplejä? Varaa täysanaloginen kelanauhasessio Astialta kanssani klikkamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Koe Astian rumpuhuone

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja