Parempaa rumpusaundia osa 2

If you like this post please share it with your friends!

Jatketaan siitä mihin ensimmäisessä Parempaa rumpusaundia -blogipostauksessa jäimme, eli aiheenamme on rumpusaundi ja miten sitä voidaan parantaa. Tervetuloa inspiroitumaan aiheesta parempaa rumpusaundia.

Lue myös tämä aiheeseen liittyvä postaus: Pareempaa rumpusaundia, osa 1

parempaa rumpusaundia

#4 Oikean soittovälineen valitseminen

Virveleitä ei voi koskaan olla sessiossa liikaa. Suosittelemme tuomaan sessioon useamman virvelin, joista valitsemme kuhunkin kappaleeseen sopivimman. Astia-studiolla on vanha Ludwig Black Beauty virveli, jota päädymme käyttämään noin 90%:ssa sessioista. Likimain jokainen bändi yrittää viedä virvelin lähtiessään mukanaan, mutta toistaiseksi olemme saaneet pidettyä sen ilahduttamassa tänne saapuvia rumpaleita. Black Beautymme on käytettävissä veloituksetta ja sen kanttilyönti se vasta hunajata onkin!

Mikä sitten tekee Black Beauty -virvelistämme niin hyvän? Saundi toki on tärkeä seikka, mutta olemme vuosien varrella kuulleet monia parempisaundisia virveleitä. Ero on sen herkkyydessä. Joissakin virveleissä joka isku kuulostaa hyvin erilaiselle ja tässä Black Beautymme pääsee todella loistamaan; sitä on helppo soittaa ja iskut ovat vähemmällä vaivalla yhtenäisen kuuloisia.

Toisin kuin monet luulevat, suurin osa saundista päätetään jo äänitys- eikä miksausvaiheessa. Äänitä huononkuuloista virveliä, jossa on vanha, kehnosti viritetty ja pahimmassa tapauksessa puhkihakattu kalvo. Siitä on hyvin vaikea saada miksaamalla miljoonan dollarin virveliä. Sijoita hyvänkuuloisiin rumpuihin tai vuokraa erittäin laadukkaat rummut meiltä sessioosi ja muista lyödä rumpuja kovaa!

Parempaa rumpusaundia - Heikki Hovi / Ghost Of Youth, Astia-studio A:n rumpuhuone

Tältä nauhoittamisen pitää tuntua ja tältä nauhoituksen pitää kuulostaa.
–Heikki Hovi / Ghost Of Youth

#5 Rumpuhuone

80- ja 90-luvuilla monien studioiden soittotilat olivat suuria ja tärkeänä osana suurta rumpusaundia. Metallican mustan albumin rummut äänitettiin kelanauhalle valtavassa rumpuhuoneessa. Larsin piti aloittaa soittamaan kymmeniä sekunteja ennen rumpujen punch-in:iä, koska huonesaundin syttymiseen meni oma aikansa. Nykystudioiden rumpuhuoneet ovat yleisesti suht pieniä ja etenkin bändin äänittäessä rummut treenikämpällä, on huonesaundi käytännössä olematon.

parempaa rumpusaundia

Astia-studion rumpuhuone on rakennettu live-end dead-end periaatteella. Toinen puoli huoneesta on korkea ja erittäin kaikuisa ilman vastakkaisia seiniä seisovien aaltojen ehkäisemiseksi (live-end). Matalassa dempatussa puolessa on jopa 8 metriä villaa bassoanssa seinän sisällä (dead-end). Yleensä rummut kasataan matalaan puoleen ja lähimikrofonit taltioivat pelkän kuivan saundin. Korkeassa päädyssä ovat tilamikrofonit, jotka itseasiassa ovat voimakkaimmalla olevat raidat rumpumiksauksissamme ja juuri tätä rumpalit rakastavat. Rumpuhuoneemme ansiosta voimme säätää kuinka paljon tilaa rumpuihin halutaan. Joskus säkeistö toimii parhaiten kuivempana tai jopa täysin ilman tilamikkejä ja kun avaamme ne kertsiin, tuovat ne huomattavasti lisää energiaa kyseiseen osaan.

Rock- ja metalli-genressä rummut harvemmin kuulostavat erityisen hyvälle pienessä huoneessa ja useat rumpalit ovat kertoneet Astia-studion rumpuhuoneen kuulostavan jumalaiselle. Osa on sanonut, ettei halua rumpujaan taltioitavan missään muussa studiossa. Rumpuhuoneen merkitystä esittelemme “Is there a difference in drum room when recording?” -videolla, josta kuulet mille hyvä rumpuraita kuulostaa sekä rumputilan kanssa sekä ilman.

Lue lisää huippurumpaleiden kommentteja Astia-studion rumpuhuoneesta klikkaamalla tästä.

Parempaa rumpusaundia - Lauri Kutvonen / The Rivet, Astia-studio A:n rumpuhuoneessa

Astia-studion rumpuhuone on varmasti maan parhaimmistoa.
Lauri Kutvonen / The Rivet

#6 PA – äänijärjestelmä rumpuhuoneessa

Jo aiemmin mainitulla Metallican mustalla albumilla ja lukemattomilla muilla hyväsaundisilla levyillä on yksi yhteinen tekijä; rumpuäänityksissä on käytetty äänentoistojärjestelmää. PA-pinkkako muka auttaisi studiossa? No todellakin! Olemme käyttäneet moista tehokeinoa 90-luvun lopusta asti ja se on tärkeä tekijä hyvän rumpusaundin luomisessa hyvänkuuloisessa rumpuhuoneessa.

Koska John Bonhamin kaltaiset rumpalit ovat harvassa, käytämme 3 kW äänentoistojärjestelmää, jollaiset on kiinteästi asennettu molempiin studioihimme. Yleensä rumpuäänityksissä ajamme niihin miksauspöydän aux-lähdöstä bassorumpua sekä virveliä. Tämä ei ainoastaan paranna tilamikkien taltioimaa rumpubalanssia, joista ilman PA:ta kuuluisi enimmäkseen vain peltejä. Vähintään yhtä suuri hyöty tulee siitä, kun rumpali polkaisee bassorumpua, ei se pelkästään kuulu vaan myöskin tuntuu kaikkien huoneessa olevien vatsanpohjassa! Bändi ei enää olekaan siis vain studiossa, vaan ennemminkin keikalla ja tämä se vasta lisääkin ottojen energiaa. Kannustamme bändejä visualisoimaan itsensä keikkalavalle vetämään parasta live-vetoa ikinä ja sen fiiliksen me taltioimme nauhalle. Basistit ja kitaristitkin diggailevat äänijärjestelmästä kovin. Yhteissoitto tuntuu paljon tiukemmalle kun muutkin soittajat eivät vain kuule, vaan myös tuntevat rumpujen sykkeen.

Parempaa rumpusaundia - Tero Kaihola / Oliver, Astia-studio A:n rumpuhuoneessa

Soundi korvamonnareissa oli viime sessioissa parasta mitä on tullut vastaan ikinä.
–Tero Kaihola / Oliver

#7 Kelanauhaäänitys

Nykyään äänitän kaikki sessiot kelanauhalle. Kun rumpalit kuulevat soittoaan nauhalle taltioituna, eivät he voi uskoa kuinka hyvälle sekä soittonsa että rumpunsa kuulostavat. Ennen Astialla käyntiä valtaosa on kuullut soittoaan vain tietokoneelle taltioituna. Jokainen rumpali on joskus ihmetellyt, miten on mahdollista että vaikka kuinka kovaa he rumpua lyövät, se voima ei tietokoneäänityksestä vaan meinaa välittyä. Juurikin tuo on yksi niistä asioista, jotka tietokoneäänityksessä tuppaavat katoamaan ja ilolla voimme tämänkin asian demonstroida. Videomme “Is there a difference on how drums are recorded?” valaisee näitä tallennusformaattien välisiä eroja.

Entä kuinka kelanauhalle taltioitu rumpusaundi sitten saadaan mp3:ksi ilman, että siitä kaikki hyvä katoaapi? Tämä toki on mahdollista toteuttaa yllättävänkin hyvin ja aihetta varmasti sivuan tulevissa blogipostauksissani.

Lue lisää, miksi sinunkin kannattaa äänittää kelanauhalle klikkaamalla tästä.

Parempaa rumpusaundia - Juhana Karlsson / Faulty Messenger, Astia-studio A:n rumpuhuoneessa

Kelanauhalle nauhoittamisessa oli jotain maagista mitä on hankala sanoin kuvailla.
Juhana Karlsson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Mikäs se opintojen äiti olikaan:

#1 Käytä uusia rumpukalvoja
#2 Opettele rumpujen virittäminen
#3 Lyö rumpuja oikein ja soita rumpusettiä balanssissa
#4 Valitse parhaimmalle tuntuvat rummut, symbaalit ja kapulat
#5 Hyvänkuuloinen rumpuhuone takaa paremman saundin
#6 PA – äänijärjestelmä rumpuhuoneessa
#7 Äänitä kelanauhalle

Lue myös tämä: Parempaa rumpusaundia osa 3

Parempaa rumpusaundia toisen osan loppusanat

Toivon näiden vinkkien parantavan rumpusaundiasi vaikka äänittäisitkin treeniksellä tietokoneelle. Suosittelen lukemaan myös usein kysytyt kysymykset -sivumme, joka auttaa ymmärtämään tietokone- ja kelanauhaäänityksen välisiä valtavia eroja.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan tämän sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio tavoittaa mahdollisimman monia.

Jäikö jokin asia vielä askarruttamaan? Lähetä minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Opi mikittämään rummut

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja