Näin saat studiossa energisemmän äänityksen ja parannat soittotiukkuuttasi

If you like this post please share it with your friends!

Äänityksiin valmistautuminen on sinulle varmasti tuttua. Pidätkö sinäkin ennen levyntekoa keikkatauon, jotta voisit kunnolla levätä ennen purkitusta? Loman jälkeenhän jaksaa paremmin harrastaa musiikkiakin vai mitenkäs se oikein menikään? Tässä kirjoituksessa annan sinulle tärkeän vinkin, jonka avulla taltiointi sujuu mielestäni huomattavasti helpommin. Näin saat studiossa energisemmän äänityksen ja parannat soittotiukkuuttasi.

Jos soitat tai laulat bändissä, on kirjoituksestani sinulle suurta apua. Äänittäjänä saat uutta inspiraatiota sessioihisi ja voit jakaa asiakkaidesi kanssa tämän energisyyttä lisäävän ohjeistuksen.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Näin saat studiossa energisemmän äänityksen ja parannat soittotiukkuuttasi

Vuosia sitten juttelin Stam1na-yhtyeen jäsenistön kanssa ja he kertoivat pitävänsä aina kiertueen jälkeen hyvin ansaittua lomaa ennen seuraavan albumin äänitystä. Lepotauon jälkeen he sulkeutuisivat treenikämpälle hiomaan uudet kappaleet sekä soittotiukkuuden jälleen iskukuntoon. Kun biisien ohella myös soitto olisi treenattu kohdalleen, alkaisi levynteko äänityksineen. Laajalti keikkailevalle bändin jäsenelle tämä on varmasti kovinkin tuttua.

Jotkut vähemmän tunnettujen bändien edustajat taas kertovat, että he haluavat ensin tehdä albumin ja vasta sitten suuntaavat keikoille. Näin heillä on levy, jota voi keikoilla myydä.

Vaan mitenkähän mahdettiin asiat tehdä joskus muinoin? Voisimmeko ammentaa syvää viisautta ja toimivampia tekotapoja ajalta, jolloin monet asiat tehtiin toisin?

Studiossa Stam1na
Stam1na-yhtyeen promokuvaus Astia-studion aulassa 2018.

Aika ennen YouTubea

Sydänystäväni ja huippurumpali Toni Paananen on suurin Frank Zappa -fani, jonka tiedän. Tonilla on 114 virallista Zappa-julkaisua ja viime vuodet hän on keräillyt kyseisen artistin keikka- sekä soundcheck-tallenteita. Live-vetoja häneltä löytyy CD:nä jo pitkälle toista tuhatta ja lisää pulpahtelee kuulemma tasaiseen tahtiin.

60-70 -luvuillahan monet bändit testasivat uusia kappaleita keikoilla aina ennen levytystä. Zappan keikkatallenteiltakin on kuultavissa, kuinka ennen julkaisua kipale saattaapi yhtenä iltana olla aivan erilainen. Seuraavana iltana siitä on vaihdettu joku osa ja monia keikkoja myöhemmin löytää se viimein lopullisen muotonsa ja päätyy tulevalle albumille.

Jos tänä päivänä esität uutta musiikkiasi keikalla, löytyy se samantien YouTubesta. Tästä syystä vain harvat bändit haluavat ennenjulkaisematonta musiikkiaan keikalla tarjoilla ja tämä on toki täysin ymmärrettävää. Keikkojen kuvaaminen on luonut mielenkiintoisia ilmiöitä, kuten Kaaoszinen julkaisemassa artikkelissa kerrotaan.

Pyydämme teitä ystävällisesti katselemaan ja kuuntelemaan konserttia puhelimenne sijaan. Teidät tullaan poistamaan konsertista ilman mahdollisuutta palaamiseen ja lipun hinnan hyvitykseen, mikäli jätätte noudattamatta tätä yksinkertaista pyyntöä ja yritätte ottaa kuvia kesken esityksen. Mikäli kyseessä on hätätila, voitte siirtyä käyttämään puhelintanne pois yleisön keskeltä.
–Sähköpostiviesti Tool-yhtyeen faneille ennen keikkaa / Kaaoszinen julkaisema artikkeli

Äänittämättömien kipaleiden livenä esittämättömyys taas johtaa siihen harmittavaan seikkaan, että vasta levyn kiertueen aikana kappaleet viimein löytävät niin sanotun “lopullisen uomansa”. Moni tietää sen tunteen, kun huomaa vasta jälkeen päin taltioineensa äänitteelleen hieman keskeneräisen version kappaleesta.

Eikö olisikin mahtavaa, jos voisit jo ennen äänitystä saada kappaleet sille mallille, mihin ne kuukausien tai jopa vuosien keikkailun myötä asettuvat? Tämä on yleensä mahdollista vain riittävän monien soittokertojen jälkeen.

Studiossa R.O.C.K.
Sami Leppikangas, Anssi Kippo ja Heikki Pöyhiä Tavastia-klubin lavalla.

Studiossa ei kannata treenata

Jossain vaiheessa äänittäminen muuttui hieman erikoiseksi ja muistan lukemattoman määrän sessioita, joihin bändit saapuivat liian vähäisellä treenaamisella. Toki monista niistäkin leivoimme sangen hienoja albumeita, mutta aikaa saatiin uppoamaan huomattavasti enemmän kuin tavallisesti. Koska aika on rahaa ja etenkin nykybudjettien ollessa vain varjo siitä, mitä ne 20 vuotta sitten olivat, kannattaapi jokaisen bändin tehdä pohjatyönsä kunnolla. Näin säästät aikaa eli rahaa myös studiossa.

Yksi viimeaikaisista sessiostani oli albumin äänitys yhdessä päivässä ja toisena päivänä miksasin kaikki yhdeksän veisua. Alkuvuodesta on tulossa toinen albumisessio vastaavalla aikataululla ja nämä ovat juuri niitä hommia, joista suuresti tykkään. Bändi siis ikäänkuin saapui studioon vetämään keikan, jonka taltioin nauhalle. Tämän rehellisemmäksi ei homma mielestäni juurikaan voi mennä.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Livenä taltioiminen ei toki sovellu ihan kaikkiin musiikkityyleihin, joten esimerkiksi teknistä metallia en ainakaan kovin heppoisin perustein lähtisi sillä tavoin toteuttamaan. Kuitenkin myös kyseisen tyylilajin äänitystä auttaapi se, että bändi on viettänyt riittävästi aikaa treenikämpällä ennen sessiota. Mp3:sten lähettely on kuitenkin liian helppoa ja valitettavan usein tuntuu jopa kokonaan korvanneen oikeat bänditreenit.

Erotu positiivisella tavalla massasta ja vietä mieluummin aikaa treenikämpällä soittaen parhaan mahdollisen porukan kanssa. Siitä on suurta hyötyä sekä sinulle että bändillesi.

Olen minioppaassani 5 askelta kohti parempaa rumpuäänitystä kuvaillut erittäin toimivan valmistautumistavan studiosessioon, jolla nostat “nälän” soittamista kohtaan aivan uudelle levelille. Nyt kuitenkin annan sinulle vinkin toisenlaisesta metodista ja tämä vinkki nopeuttaa studiosessiota sekä saa niin soittosi kuin myös laulusi kuulostamaan energisemmälle ja tiukalle taltiointivaiheessa.

Studiossa Norther
Norther-yhtyeen Tuomas Planman, Kristian Ranta, Petri Lindroos ja Heikki Saari keikalla Taiwanin Taipeissä 2006.

Studioon suoraan kiertueen päätteeksi

Oletko koskaan miettinyt, että ennen studioon menemistä tekisit suuren määrän keikkoja? Jos bändisi tekee kiertueita, menkää heti kiertueen päätyttyä studioon. Mikäli bändilläsi ei ole mahdollisuutta kiertää vaikkapa Euroopan keikkalavoja kuukautta putkeen, voit buukata parin kuukauden ajan jokaiselle viikonlopulle keikkoja ja mennä äänittämään heti niiden jälkeen.

Tämä suuri keikkailun määrä parantaa bändisi yhteissoittoa sekä soittotiukkuutta. Suuren keikkamäärän jälkeen olette parhaassa iskussa ja juurikin silloin kannattaapi momenttumi käyttää hyödyksi studiossa. Mielestäni olisi valtavaa haaskausta pitää keikkaputken jälkeen lomaa ja alkaa ennen studiosessiota opettelemaan soittotiukkuutta uudelleen.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Cream-yhtye teki legendaarisen Disraeli Gears -albuminsa vain muutamassa päivässä keikkarupeaman päätteeksi. Klikkaamalla tästä näet heidän keikkatahtinsa, joka vuonna -67 oli ruhtinaalliset 186 keikkaa! Edellisvuonna he tekivät “vain” 105 keikkaa, joista ensimmäisen tosin vasta heinäkuun lopulla. Kun teet viidessä kuukaudessa 105 keikkaa, kehittyypi soittotiukkuutesi takuuvarmasti huippuunsa. Lue lisää Disraeli Gears -albumin työstämisestä tästä linkistä.

Kuten kirjoituksessani Ethän tee tätä yleistä virhettä kitaraäänityksessä? kerron, Endstand-yhtye saapui studiolleni äänittämään albumiaan suoraan kahden kuukauden Euroopan kiertueelta ja huh sentään, kuinka tiukasti he soittivat! Saimme koko session äänitettyä muutamassa päivässä ja albumi on yhä yksi energisimmistä, joilla olen saanut olla mukana.

Children Of Bodom saapui luokseni pitkän “keikkaputkentulehduksen” päätteeksi työstämään energista Hate Crew Deathroll -albumiaan. He olivat erittäin väkevässä soittokuosissa ja sen voit kyseiseltä rieskalta hyvin selkeästi aistia.

Palattuamme Japanin ja Taiwanin keikoilta, jossa olin Norther-yhtyettä miksaamassa, lukkiuduimme Astialle työstämään bändin Frozen Angel -hittikipaletta. Keikkojen tuoma soittotiukkuus kuuluu kappaleen väkevässä ulosannissa.

Kun Ensiferum aloitti Two Paths -albuminsa äänitykset studiollani, lähtivät he parina ensimmäisenä viikonloppuna “lepäämään” keikkareissuille ympäri Eurooppaa. Keikkailu ennen studiota ja joskus jopa session aikana voi parantaa bändisi soittotiukkuutta.

Studiossa Ensiferum
Ensiferum-yhtyeen Markus Toivonen, Petri Lindroos, Netta Skog sekä Janne Parviainen Two Paths -albumin pohjaraitasessiossa Astia-studio A:n rumpuhuoneessa 2017.

Älä heitä keikkojen tuomaa soittotiukkuutta hukkaan

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan äänityshommia pidemmän keikkarupeaman päätteeksi. Näin säästät aikaa ylimääräiseltä soittotaidon palauttamiselta ja keikkojen jälkeen soitossasi on sellaista energiaa, jota harvemmin loman jälkeisestä treenaamista löytyy.

Niin ja Stam1na-yhtyekin otti vinkistäni vaarin. He menivät heti kesän keikkojen jälkeen taltioimaan Nocebo-albumiaan ja ovat sen jälkeen siirtyneet keikoilta studioon ilman pidempiä lepotaukoja.

Kiitos, kun luit vinkkini, jolla parannat soittotiukkuuttasi ja saat äänityksestä energisemmän. Suosittelen lämmöllä sinuakin palaamaan tämän yksinkertaisen perusasian pariin. Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan postaukseni sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio tavoittaa mahdollisimman monia.

Oletko kyllästynyt siihen, ettei taltionneistasi välity se energia ja fiilis, joka sinulla soitto- sekä lauluhetkellä oli? Kelanauhasessio Astialla kanssani saa nuo asiat välittymään jopa digiversiostakin. Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Mukavaa viikkoa ja kaikkea Hyvää!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja