Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 2

If you like this post please share it with your friends!

Jos olet joskus ihmetellyt minne äänityksissä soittamasi virvelin ghost-nuotit ovat kadonneet, tämä kirjoitus on juuri sinua varten. Tsekkaamme ilmiötä selkeiden videoesimerkkien avustuksella, ja lisäksi tarjolla on haamulyönteihin liittyviä kommentteja huippurumpaleilta. Siirrytään siis toisen osan pariin kirjoituksessani: Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 2.

Vaikka kirjoitus on ensisijaisesti rumpalia sekä äänialan ammattilaista varten, myös muutkin soittajat hyötyvät sen lukemisesta.

Lue myös tämä aiheeseen liittyvä postaus: Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 1

Koe Astian rumpuhuone

Tiesitkö tämän –
Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 2

Edellisessä kirjoituksessa kävimme läpi virvelin ghost-iskujen merkitystä ja sait erikoisen oivalluksen havainnointikyvystäsi. Jos et vielä ole lukenut ensimmäistä osaa, sinun kannattaa ottaa se ensin haltuun alla olevasta linkistä ja vasta sitten palata tämän kirjoituksen pariin.

Lue kirjoitukseni ensimmäinen osa klikkaamalla tästä:
Tiesitkö tämän – Tarkastelun alla virvelin ghost-isku eli haamulyönti, osa 1

McGurk-efekti on samaan aikaan hämmentävä ja kiehtova ilmiö, sillä se on yllättävän paljon läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Jätetään kuitenkin televisio-ohjelmien, elokuvien sekä keikkojen ääniraitojen ruotiminen toiseen kertaan ja palataan takaisin virvelin haamuiskujen pariin.

Haamuiskut tuo usein komppiin oikein soitettuna hyvässä balanssissa tarvittavaa imua ja tiukkuutta. Niitä hyödyntämällä – niukastikin, pystyn ilmentämään haluttua fraseerausta ja esim. yhdelläkin ghostilla saa yksinkertaisessa kolmimuunteisessa kompissa kuulijalle tarjoitua halutun muunteisuuden tason, joka ilman haamuiskua kuulostaisi pelkästään evenfeel beatiltä.
Tomi Salesvuo / Tomi Salesvuo East Funk Attack

Virvelin ghost-isku eli haamulyönti

Soitan virveliin ghost-iskuja, mutta maltilla. Kuten kaikki tehokeinot, myös haamulyönnit ovat parhaimmillaan harkitusti käytettynä.
Toni Paananen, sessiorumpali

Katoavien haamuiskujen mysteeri

Kuten saatat aiemmista kirjoituksistani muistaa, teen paljon vertailuja kaiken suhteen aina musiikista kahviin ja elokuvista kasvien idättämiseen. Useiden vertailujen kautta huomasimme, kuinka tallennusmedia tuntuu vaikuttavan virvelin ghost-iskujen välittymiseen yllättävänkin paljon.

Vuosia Youtubeen covereita digitaalisella tavalla tehneenä ghostit jäävät kirjaimellisesti “ghosteiksi”. Niitä ei kuule juuri ollenkaan ja ne katoavat “sinne johonkin”. Analogisesti äänitettynä ghostit voi soittaa normaalisti, kun taas digitaalisessa niille täytyy antaa forcea, että ne kuuluvat.
Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Alla olevalla videolla on sama otto kahteen kertaan huikean Toni Paanasen soittamana. Ensin kuulemme sen taltioituna kelanauhalle ja heti perään tulee sama otto taltioituna tietokoneelle. Pyydän sinua keskittymään huolellisesti virvelin ghost-iskuihin ja etenkin siihen, miten selkeästi ne erottuvat. Mikäli haluat eliminoida McGurk-efektin vaikutuksen, voit pelkästään kuunnella ja olla katsomatta videon kuvaa. Tonin virvelikäden liike saattaa nimittäin muuttaa kuulemaasi.

Ero on mielestäni todella selvä, jopa yllättävän selkeä, vaikka soittoani onkin paljon nauhalle taltioitu. Kuten monen muunkin asian, myös ghost-nuotit nauha taltioi herkemmin.
Toni Paananen, sessiorumpali

Jos nauhaversio kuulosti sinusta soivan lujempaa, voit hiljentää versio 1:tä tai vastaavasti nostaa jälkimmäisen version äänenvoimakkuutta. Kun keskityt virvelistä välittyvään iskun energiaan, ero on kuultavissa vaikka laittaisit tietokoneelle taltioidun version soimaan huomattavasti lujempaa.

Käytän ghost-iskuja – nykyään vielä enenevissä määrin. Parhaimmillaan ne ovat luonnollinen tulos groovaavasta ja rennosta soitosta. Kaikkiin biiseihin ghost-iskut eivät välttämättä sovi, mutta oikeassa urassaan eli groovessaan voivat palvella erinomaisesti musiikkityylistä riippumatta.
Eki Tee / Keinovalon Lapsi

Haamulyönti ja miten se välittyy

Mikäli kuulit versioiden välillä eroa ghost-iskuissa sekä etenkin siinä, kuinka ne joko välittyvät tai tuppaavat katoamaan, jatketaan seuraavan esimerkin pariin. Teimme Toni Paanasen kanssa vertailuvideon vuonna 2016, joka auttaa sinua havaitsemaan kuinka valtavasti erilaiset tallennustavat vaikuttavat siihen, mitä soitostasi välittyy.

Videon kaikissa versioissa on sama biisi, sama taustaraita ja kolme eri rumpuottoa. Miksaus on tehty vain volumea ja panorointia säätämällä ilman sound replaceria, rumpusämplejä, kaikuja tai muuta raitakohtaista prosessointia. Videon idea on kuvata sitä, mille rumpusi saundaavat äänitysten aikana, mitä soitosta välittyy sekä etenkin se, mitä siitä ei välity.

Äänityksen jälkeen signaali tietyiltä osin harvemmin enää paranee, ja esimerkiksi kadonnutta iskusta välittyvää energiaa ei väkevinkään kompressointi kykene palauttamaan.

Kelanauhaäänitys Astialla

Versio 1:
Yleisin äänitystapa, jossa mikrofonit on kytketty suoraan mikrofonietuasteeseen ilman ekvalisointia ja dynamiikkaprosessointia. Mikkietuasteelta signaali on ajettu A/D-muuntimien kautta tietokoneelle.

Versio 2:
Sama kuin versio 1, mutta ennen A/D-muunnosta jokainen raita on prosessoitu käyttäen analogisia ekvalisaattoreita sekä dynamiikkaprosessointia.

Versio 3:
Sama kuin versio 2, eli prosessointi on tehty analogisella laitteistolla ennen A/D-muunnosta. Erona on, että tietokoneen sijaan rummut on taltioitu kelanauhalle Otari MTR-90mk2 2″ 24-raitanauhurilla.

Versiot on merkattu selkeästi ja ne vaihtuvat muutaman tahdin välein. Kuunnellaanpa seuraavaksi onko esimerkiksi introissa soitettavassa virvelikompissa eroa versioiden välillä.

Hieman voimallisempi haamulyönti

Jos haluat varmistua siitä, että haamulyöntisi erottuvat, voit soittaa niitä hieman voimallisemmin. Tämän meille esittelee Spell Of Torment -yhtyeen huikea Tommi Tuhkala seuraavalla videolla. Taltioimme jälleen samaisen oton sekä tietokoneelle että kelanauhalle, joten tsekataanpa Tommin näytteet alla olevalta videolta.

Suosittelen kaikille muusikoille kovasti kelanauhurille äänittämistä, se mullisti oman soiton aivan täysin. …analogisesti äänitettynä voi soittaa samoin kuin treenikämpillä, sillä kaikki taltioituu juuri siten kuin ne on soitettu. Digitaalinen taltiointi kadottaa soitosta paljon.
Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Ghost-note busters, osa 2

Tämän toisen osan myötä halusin demonstroida sinulle, kuinka paljon tallennusmedia vaikuttaa siihen, mitä soitostasi välittyy. Samalla haluan myös muistuttaa, että katsomiesi videoiden ääniraita on formaattia MP3. Kun kelanauhaäänitystä kuuntelee analogisen signaalitien kautta eli vaikkapa nauhasta tehdyltä vinyylilevyltä, on ero huomattavasti suurempi.

Teen nykyään pelkkiä kelanauhaäänityksiä ja sanoisin, että kaikki välittyy ja erottuu kelanauhalta paremmin.
Eki Tee / Keinovalon Lapsi

Haluan vielä lausua kiitokseni sekä Tonille että Tommille avustuksesta näiden demonstraatiovideoiden kanssa. Ota haltuun Tonin YouTube-kanava, jolta löydät paljon huikeaa soittoa myös kelanauhalle taltioituna. Samoin Tommin YouTube-kanavan seuraaminen saa lämpimän suosituksen sekä Spell Of Torment -yhtyeen debyyttialbumi, jonka taltioin kelanauhalle alkukesästä 2018.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Lue kokemuksia kelanauhaäänittämisestä Astia-studion palautteita-sivulta klikkaamalla tätä linkkiä.

Haluatko saada myös ghost-iskusi taltioitua niin, että ne välittyvät vielä miksauksenkin jälkeen? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Koe Astian rumpuhuone

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja