Sessioon valmistautuminen

If you like this post please share it with your friends!

Kuluneen 25 vuoden aikana studiollamme on käynyt melko liuta hyvin erilaisia bändejä. Tavoitteenani on oppia jokaisessa sessiossa jotain uutta. Haluan tällä kertaa jakaa kokemuksiani, joiden toivon helpottavan studiosessioitasi. Näillä vinkeillä vinkeillä vältät turhat sudenkuopat ja käytät studioajan hyödyllisemmin. Toivon ohjeistuksestani olevan apua niin bändeille kuin yksittäisille soittajille sekä äänittäjille. Nyt aloitetaan sessioon valmistautuminen.

Sessioon on hyvä valmistautua viettämällä paljon aikaa treeniksellä yksinkertaisesti vain soittamalla yhdessä kappaleita yhteisen grooven löytämiseksi.
-Pekka Johansson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Ei-niin-toimiva valmistautuminen

On valitettavan yleistä, ettei bändi ole treenannut tarpeeksi ennen studioon saapumista. Jotkut ovat jopa saapuneet session ensimmäisiksi päiviksi studiolle ihan vaan treenaamaan. Tokihan monet hehkuttavat studiotilojemme mahtavaa tunnelmaa, rumpuhuonetta, PA:ta sekä analogista kuulokekuuntelujärjestelmäämme, jotka luovat ideaaliset olosuhteet treenaamisellekin. Ellei liika raha polttele taskunpohjalla, suosittelemme kuitenkin treenaamaan erittäin huolellisesti mieluiten jo ennen studioon saapumista. Hmm… treeni… kämppä…

On ymmärrettävästi vaikiaa treenata kuviot kuosiin mikäli kuvioita ei ole sävelletty. Jotkut bändit ovat saapuneet sessioon keskeneräisten sävellysten sekä sovitusten kanssa. Joskus tämä on jopa johtanut menestykseen, kun olemme saaneet studiossa loksauttaa kaikki palaset lopulliseen muotoonsa. Harvinaista kuitenkin on, että studioaikaa olisi käytettävissä reilusti. Moiseen ylellisyyteen useimmilla bändeillä ei ole budjettia ja eritoten silloin on esituotanto hyvin tärkeässä roolissa.

Ei ole harvinaista, etteivät lyriikat ole valmiina bändin saapuessa studioon. Luova ilmapiirimme ja viimeistään tieto lauluäänitysten tarkasta aloitusajankohdasta ovat monasti auttaneet tekstien synnyttämisessä. Suosittelemme kuitenkin tekemään sekä sävellys- että sanoitustyön valmiiksi jo treenikämpällä. Näin kappaleita voidaan treenata riittävästi lopullisessa muodossa, johon ne pidemmän treenimäärän kautta aina pikkuhiljaa ajautuvat. Studiossa voidaan näin keskittyä taltioimaan oikea tunnelma sen sijaan, että spekuloidaan jokaista sanaa tahi nuottia. Entäpä jos tekisit ensin tekstin kokonaan valmiiksi ja vasta sitten sävelet sekä soinnut tukemaan tekstiä sekä sen tunnelmaa? Ennen vanhaan näin syntyivät hittibiisit.

Jukka Pesu with The Rivet band at Astia-studio A.

Ennen ensimmäistä Astia-sessiota valmistautuminen oli suurpiirteistä. Keskityttiin täysin vääriin asioihin. Bändin jäsenet eivät olleet kovin orientoituneita siitä MITEN “vieruskaveri” soittaa. Jopa se, MITÄ kaveri soittaa oli osin epäselvää.
Jukka Pesu / The Rivet

Palasista kokonaisuudeksi

Monia vuosia sitten, silloin kun vielä emme ohjeistaneet studiollemme saapuvia bändejä, oli suht yleistä, että session aikana joku soitteli vääriä ääniä. Usein asia selvisi vasta kitaraäänitysten aikana ja syyttävät sormet kääntyivätkin siis basistiin. Häntä ei toki voi yksin syyttää, sillä treenikämpän akustiikalla onpi asiassa tärkeä rooli. Bassonuotit voivat olla hankalia kuulla treeniksellä ja tähän auttaa vuorivillapakettien raahaaminen kämpän nurkkiin bassoansoiksi. Kumina saati humina kun ei pelkällä kananmunakennojen seinään asentamisella vähene.

Aloimme ohjeistaa kitaristeja treenaamaan ennen sessiota myös kahdestaan ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä kaveri tarkalleen ottaen soittaa. Kun kitarakuviot oli selvitetty ja väärät äänet korjattu oikeiksi, oli aika ottaa basisti mukaan leikkiin. Basistin kannattaa treenata kitaristin / kitaristien kanssa ja näin vältymme ikäviltä “Näin tää osa miulle näytettiin, mutta okei. Treenataan nyt sit tää uus kuvio” -tilanteilta studiossa.

Suosittelemme rumpalia treenaamaan yhdessä basistin kanssa ilman muita soittajia. Tämä ei pelkästään tiukenna groovea, vaan samalla he myös oppivat mitä toinen soittaa sekä miten hyvin kuviot sopivat yhteen. Mitä enemmän yhdessä soitatte, sitä tiukemmin soittonne “liimautuu” yhteen. Suosittelemme rumpalia kiinnittämään huomiota lauluun tarttumakohtien löytämiseksi ja silloin on oikein kiva, että lopulliset laulukuviot ovat valmiina.

Anssi Kippo, Rami & Pekka Johansson at Astia-studio.

Studiossa pitää soittaa eikä suorittaa. Aivot narikkaan ja antaa mennä vaan. Treenailu on jätettävä treenikämpälle.
-Pekka Johansson / Faulty Messenger, ex-Amoral

Metronomi ei tapa groovea

Silloin kun vielä äänitimme tietokoneelle, emme koskaan pitäneet rumpuja sekä metronomia yhtä aikaa soimassa basso-, kitara-, kosketinsoitin- saati lauluäänitysten aikana. Metronomi oli päällä vain biisin alussa sekä niissä kohdissa, missä rummuilla oli tauko. Jos yrität äänittää rumpujen sekä metronomin molempien nakuttaessa yhtä aikaa, kumman mukaan soitat? Tämä on varmin tapa saada instrumentit kuulostamaan “irtonaisilta” ja näin ollen varmistaa, ettei biisissä vahingossakaan pääse syntymään minkäänlaista groovea. Asia on hyvä tiedostaa jo ennen studioon menemistä ja ottaa haltuun vaikkapa mahdollisessa demosessiossa.

Entä pitäisikö metronomia lainkaan käyttää? Lue aiheesta lisää kirjoitusestani Metronomilla vaiko ilman.

Astia-studio opas

Groove ja lukkiutumisen taika

Neljännesvuosisadan ammatikseni bändejä äänittäneenä olen oppinut, että lahjakkaat muusikot “lukkiutuvat” toisiinsa groove-osastolla. Moni on kokenut tämän vaikkapa jammaillessa, kun jotain mitä ei ole sovittu yht’äkkiä tapahtuu ja kaikki soittajat tekevät jonkun sellaisen koukun tahi vaihdoksen yhtä aikaa, joka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt ennalta sopia onnistuakseen. Tämä on aina maaginen hetki, joka saa niin soittajat, kuin sitä todistamassa olevat hymyilemään leveästi. Jos tämä ei meikkaa minkäänlaista senssiä, suosittelen menemään treenikselle jammailemaan hyvällä porukalla. Jossain vaiheessa, kun sitä ei lainkaan osaa odottaa, tämä varmasti tapahtuu.

Jos haluaa bändinsä kuulostavan hyvältä on rumpuihin lukkiutuminen kitaristin tärkeimpiä tehtäviä.
-Matti Hovi / Ghost Of Youth, Matti Hovi Collective, The Siissidös

Rentona oleminen ja se, ettei ajattele mitään auttaa aina soittokinhommissa. Vähän kuten seksissä; harvemmin on valtavan hyvää settiä, kun mietit kesken puuhastelun: “Nytpä hivelen hänen niskaansa” tahi “Tjaa, seuraavaksi voisinkin vaikka liikkua hieman tuolta suunnalta”. Ei se nyt vaan oikein taida lainkaan olla se juttu. Kun ajatus tulee mukaan, ei homma toimi ja virheitä alkaa sattumaan… siis musiikissakin. Musiikinkin ammattilaiset sekä myös monet harrastelijat ovat valmiita tämän allekirjoittamaan. Jos kitaraäänityksen aikana alat miettiä “mihinkäs boksiin seuraavaksi käsi pitikään siirtää”, on väärä ääni väistämättä jo soimassa.

Rentous kuuluu ja se myös taltioituu. Kun tiedät tarkasti MITEN toiset soittimet menevät, pystyt lukkiutumaan niihin paremmin.
Jukka Pesu / The Rivet

“Lukkiutuminen” on se hetki, kun kaksi tahi useampia soittimia sulautuu yhdeksi. Siihen johtavaa tapaa kuvataan hyvin lempikirjassani, joka matkusti kanssani neljä vuotta ympäri maailman kiertäessäni Children Of Bodom -yhtyeen keikkoja miksaamassa. Klassikoksi tituleerattu Eugen Herrigelin Zen ja jousella ampumisen taito -kirja kertoo, miten ensin otetaan tekniikka haltuun ja sen jälkeen unohdetaan se, eli siis ei keskitytä yhtikäs mihinkään. Pelkkää teknistä soittamista harrastavat pitävät näitä sanoja käsittämättöminä ja fiilis-soittajat taas ymmärtävät yskän erittäin hyvin. Osittainen groove voidaan saavuttaa ajattelemalla sekä analysoimalla, mutta jatkuva groove sekä “lukkiutuminen” tapahtuvat vain tiedostamatta. Tämä karvat pystyyn nostattava hetki on todella huikea ja äänitystilanteessa jokainen huoneessa oleva sen hienouteen poikkeuksetta aina havahtuu!

Jarmo Nikku, Jussi Turunen, Masa Maijanen & Toni Paananen

Mielestäni klisee on totta ja kyse on yksinkertaisuudessaan juurikin kuuntelemisesta.
Toni Paananen / Session drummer

Yleisiä vinkkejä

On hyvä miettiä etukäteen montako kitararaitaa biisiin tulee. Tietokoneäänitys mahdollistaa lukemattomien kitararaitojen äänityksen, mutta tarvitaanko niitä kaikkia ja miten homma toteutetaan keikalla? Monet hienot kappaleet ovat sangen yksinkertaisia. Suosittelemme valitsemaan simppelin ennemmin kuin teknisesti kimurantin. Kitaristin olisi hyvä tehdä yhdessä muun bändin kanssa kitarakartta ja toimittaa se tuottaja-äänittäjälle hyvissä ajoin ennen sessiota. Sama koskee kosketinsoittimia sekä taustalaulua. Selkiytä sessioitasi ja lataa ilmainen Astia-studion pdf-kitarakartta alla olevaa kuvaa klikkaamalla.

Kitarakartta

Kitarakartan tekeminen oli vastoin omia luovuusperiaatteitani. Kartta kuitenkin selkeytti ja avasi täysin uuden ajattelutavan. Nyt en voisi riffejä tehdessä olla miettimättä toista tai kolmatta kitaraa.
-Matti Gran / Kärkäs, L’shanghai, Mandrake Root, Granston

Laulaminen rekisterin äärirajoilla voi olla ajatustasolla mahtavaa, mutta onnistuuko se varmasti kiertueella joka ilta? Entäpäs jos flunssa iskee tien päällä ja silti juuri ne nuotit pitäisi pystyä ilta toisensa perään laulamaan? Jälleen suosittelemme pitämään asiat yksinkertaisina. Jos biisi on niin korkea, että tekee tiukkaa saada ylänuotit luonnistumaan, ehkäpä veisua kannattaisi transponoida alaspäin pykälä tahi pari.

Soittotaidon äärirajoilla vetämistä emme samasta syystä suosittele. Tekninen soittelu voi olla oikein mukavata, mutta sitten kun studiossa iskeekin huono päivä, voi teknisyys käydä kalliiksi. Kukapa haluaisi soittaa vaikeaa osioita satoja kertoja putkeen. Jos vaikeiden osien sijaan teetkin helpompia kuvioita, pystyt vetämään aina erinomaisia ja vahvoja ottoja. Sen sijaan, että lihakset menisivät maitohapoille parin oton jälkeen, voitkin soittaa tasaisen hyviä ottoja vaikka kuinka ja paljon. Tämä auttaa myös fiilikseen sekä “lukkiutumiseen”, kun ei tarvitse keskittyä mihinkään tiettyyn osioon.

Matti Gran in Astia-studio A recording guitar.

Muutaman sekunnin osissa äänittäminen ei tule koskaan saavuttamaan bändin yhteissoiton elävyyttä. Aitous löytyy kokonaisen kappaleen yhdessä soittamisesta. Näin bändin oma juttu saadaan aidosti esille niin hyvässä kuin huonossa.
-Matti Gran / Kärkäs, L’shanghai, Mandrake Root, Granston

Esituotantodemo auttaa sekä bändiä että tuottaja-äänittäjää ymmärtämään mitä ollaan hakemassa. Pyydämme Astia-studiolle saapuvia bändejä lähettämään treenikämpällä livenä taltioidut versiot kappaleista. Mukaan pyydämme kitarakarttojen ohjella listan taustalaulukohdista, mahdollisista erikoisefekteistä sekä muista toivomuksista saundin ja tuotannon suhteen.

Joskus kitaran virittäminen vie tuhottomasti aikaa, kun soitin yksinkertaisesti kieltäytyy menemästä vireeseen. Pian julkaistavassa virittämistä koskevassa blogipostauksessa kerromme, miten säästät sekä virittämiseen kuluvaa studioaikaa että uusiin kieliin käyttämääsi rahaa.

Matti Hovi in Astia-studio A

Astia-studiolta on lähtöisin nälkä soittaa nauhoittaessa niin kauan uudestaan, kunnes jälki on tyydyttävää. Olen päässyt eroon jonkinlaisesta ensimmäisen oton demonista. Jos ensimmäinen otto ei ole hyvä, niin se ei turhauta enää. Mieluummin kuuntelen kymmenen vuoden päästä nauhoituksia, joista olen ylpeä.
-Matti Hovi / Ghost Of Youth, Matti Hovi Collective, The Siissidös

Näitä suosittelemme ennen studioon menoa:

#1 Viimeistele sävellys, teksti sekä sovitus.
#2 Opettele omien osioiden lisäksi myös bändikavereiden kuviot.
#3 Tee kitarakartta.
#4 Pidä yhteisten treenien ohella erilliset rummut & basso, kitara & kitara ja kitara & basso -treenit.
#5 Pidä kuviosi yksinkertaisina.
#6 Esituotanto; mieti tunnelma, tempo, montako kitaraa ja taustalaulua tarvitaan. Tee demo.
#7 Kun olet treenannut kuviosi, opettele soittamaan ilman ajattelemista.
#8 Soita ja laula jokainen nuotti kuin se olisi elämäsi viimeinen. Tunnetta teknisyyden sijaan.
#9 Treenaa, treenaa ja vielä kerran: treenaa.

Kitaroiden ei tarvitse aina soittaa prikulleen samaa juttua keskenään. Tämä on ollut ehkä suurin muutos ajatteluun Astia-studion aikana ja jälkeen. Kaksi kitaristia saa biisin kuulostamaan erittäin hyvältä ja täyteläisemmältä, kun tekevät vähän eri juttuja. Guns N Rosesin suuri fani on löytänyt bändistä uusia puolia joita ei teininä tajunnut!
Jukka Pesu / The Rivet

Astia-studio sisäpiiri

Sessioon valmistautuminen

Kiitosten paljous, kun luit vinkkini sessioon valmistautumisesta. Olethan jo tsekannut kolmiosaisen postaukseni aiheesta Parempaa rumpusaundia? Toivon, että nämä vinkit eivät pelkästään auta valmistautumaan äänityssessioon, vaan kehittävät bändiäsi sekä tiukentavat myös keikkasoittoanne. Tavoitteemme on jakaa vuosien varrella oppimiamme asioita ja auttaa bändejä sekä artisteja kehittymään.

Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan tämän sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio auttaa mahdollisimman monia.

Vastaan mieluusti kaikkiin kysymyksiisi ja kommentteihisi, joten jätäthän ne tähän alle. Voit lähettää minulle yksityisviestiä tästä. Jaan sisäpiiriläisteni kanssa sellaisia ohjeita, joita en esimerkiksi blogissa jaa. Liity Astia-studion sisäpiiriin klikkaamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua 25 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan yli 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja