Tiesitkö nämä 18 asiaa Children Of Bodomin Hate Crew Deathroll -albumin äänityksistä?
Hate Crew Deathroll -albumin julkaisusta tuli 6.1.2021 kuluneeksi 18 vuotta. Kirjoitan näitä alkusanoja raskain sydämin, sillä pari päivää sitten sain kuulla ystäväni, Children Of Bodom -yhtyeen laulaja-kitaristi Alexi Laihon poistuneen keskuudestamme. Teimme kolme hienoa Bodom-albumia, ja yhteisiä äänityssessioita Alexin kanssa kertyi kaiken kaikkiaan kolmisenkymmentä. Niiden lisäksi teimme lukuisia keikkoja, kun kiersin miksaamassa Children Of Bodomia ympäri maailmaa vuosina 1998–2002. Täysi-ikäisyyden kunniaksi kerron sinulle 18 asiaa Children Of Bodomin Hate Crew Deathroll -albumin äänityksistä.
Sinun kannattaapi lukea tämä kirjoitus, mikäli pidät Children Of Bodom -yhtyeen Hate Crew Deathroll albumista ja haluat kuulla hieman erikoisempiakin muistoja sen äänityksestä.
Lue myös nämä kirjoitukseni:
- 5 asiaa, joita et tiennyt Children Of Bodomin Something Wild -debyyttialbumista
- 5 kutkuttavaa faktaa Children Of Bodomin Hatebreeder-albumin äänityksistä, joita et ole kuullut aiemmin
Tiesitkö nämä 18 asiaa Children Of Bodomin Hate Crew Deathroll -albumin äänityksistä?
Olimme tehneet kimpassa IneartheD:in, eli Bodomien esiasteen toisen ja kolmannen demon, joiden jälkeen bändi oli solminut levytyssopimuksen Spinefarm Recordsin kanssa. Parin albumin sekä useiden single- ja cover-sessioiden jälkeen suosittelin, että josko he kävisivät välillä jossain muussakin studiossa. Hienon Follow The Reaper -levyn jälkeen he kuitenkin halusivat palata luokseni seuraavaa albumia työstämään. Mutta nyt itse asiaan.
1. Hate Crew Deathrollin live-energia
Neljä vuotta Bodomien keikkoja miksanneena tiesin, kuinka energisiä he parhaimmillaan pystyivät olemaan. Tuon huikean live-energian halusin välittyvän juurikin tältä levyltä. Aiemmilla julkaisuilla olimme lähinnä keskittyneet oikein soittamiseen, mutta nyt oli aika nostaa homma seuraavalle levelille ja tuoda mukaan vaaran tunnetta sekä sen, mitä olin saanut keikkoja miksatessani todistaa. On helppoa soittaa asioita oikein, ja vastaavasti on huomattavasti haastavampaa soittaa osio räyhäkkäällä live-energialla. Koen, että Hate Crew Deathroll -albumille onnistuimme taltioimaan jotain sellaista, mikä on uniikkia ja ainutlaatuista. Toki levyn biisimateriaali on kaiken perusta ja tärkeä lähtökohta on myös bändin jäsenten virtuoosimainen soittotaito.
Levyltä välittyvää energiaa kuvaa mielestäni parhaiten tämä:
Kuvittele jyrkkä ja mutkitteleva vuoristorata, jossa vaunu ei ole kiinni kiskoissa. Jokaisessa mutkassa se kurvaa toisen puolen renkaat ilmassa meinaten lentää pois raiteilta, mutta kuin ihmeen kaupalla vaunu kuitenkin onnistuu pysyttelemään raiteilla. Henkilökohtaisesti diggaan valtavasti juurikin siitä, kun mennään ihan edgellä, mutta nipin napin paketti kuitenkin onnistuu pysymään pystyssä ja bändi selviytyy kunnialla maaliin eli biisin loppuun.
Välillä Alexi saattoi soittaa jotain kappaletta tai jopa yksittäistä osiota useita tunteja. Kun hän tarpeeksi kiukustui, tuli soittoon yhtäkkiä valtavasti raivoa ja tämä oli juuri se hetki, jota olin odottanut. Tuo raivo on Hate Crew Deathroll -albumilla alati läsnä, etkä ole voinut välttyä sitä aistimasta.
2. Tämä levy inspiroi meitä Hate Crew Deathroll -albumin äänityksissä
Inspiroiduimme päivittäin kuuntelemalla Andrew W.K.:n energistä I Get Wet -albumia ja etenkin sen hilpeää Party Hard -kipaletta. Ei päivääkään, etteikö se olisi jytissyt Astia-studion takapihalla Alexin Pontiacin kaiuttimista.
3. Hate Crew Deathroll ja terveelliset elämäntavat
Muistan, kuinka vuosia aiemmin uudelle managementille siirtymisen myötä saimme valmiin keikkaraideri-pohjan. Ruokien osalta siinä luki: “Ei roskaruokaa, kuten *luettelo roskaruokapaikkojen nimistä*. Hyväksymme vain terveellistä ruokaa.”. Ikuisina punkkareina muutimme välittömästi kohdan näin: “Vain roskaruokaa, kuten *luettelo roskaruokapaikkojen nimistä*. Emme hyväksy terveellistä ruokaa.”.
Nyt puhalsivat kuitenkin uudet tuulet. Päätimme nimittäin kerrankin pitää itsestämme myöhemmin käsiteltävien sponsorijuomien loputtua hieman parempaa huolta ja otimme session aikana tavoitteeksi terveelliset elämäntavat. Teimme viikkomenun ruokaympyrän mukaan ja uskaltauduimme kokeilemaan jopa kasviksia. Roskaruokaa sai syödä vain kerran viikossa herkuttelupäivänä.
4. Kitaravahvistin ja -kaappi
Alexi Laihon ja Alexander Kuoppalan omien kitarakamojen lisäksi joidenkin komppiosioiden tuplaukset soitettiin Astia-studion EVH 5150 -putkinupilla Marshallin 4 x 10″ -kaapin kautta.
5. “Sanoittaja työssään, älä häiritse!”
Alexi viimeisteli kappaleiden lyriikat vasta studiosession aikana. Eräänä päivänä Tav-Astian, eli Astia-studion loungen keikkalavan eteen oli ilmestynyt pahvilaatikoista kyhätty pieni maja, jossa komeili roudarinteipillä kiinnitetty lappu. Lapussa luki hatarin tikkukirjaimin: “Sanoittaja työssään, älä häiritse!”.
6. Levytyssopimuksen allekirjoitus
Kun Hate Crew Deathroll -albumin äänitykset alkoivat, ei Children Of Bodom -yhtyeellä ollut voimassa olevaa levytyssopimusta. Ensimmäisen viikon aikana asia kuitenkin korjattiin ja sopimus Spinefarmin kanssa sai signeeraukset Astia-studiolla.
7. Bodom Beach Terror -kappaleen rumpualoitus
Alun perin kyseinen kappale alkoi kaikilla instrumenteilla yhtä aikaa. Tuottajana ehdotin, että mitäpä jos lähestyisimme aloitusta hieman toisesta vinkkelistä. Ajatuksenani oli antaa kappaleen ensitahdeille omaleimaisempi sävy, jota voisi keikoilla hyödyntää esimerkiksi pitkitetyn rumpuintron tapaan. Ideana oli tehdä ikäänkuin Painkiller, mutta Bodomin tyyliin.
8. Sponsorointi
Kitaristi Alexander Kuoppala oli hassujen sattumusten kautta onnistunut hoitamaan sponsorin sessioon. Hetki oli ikimuistoinen, kun olutfirman rekka kaartoi Astia-studion pihalle ja sisään kannettiin valtava pinkka olutlaatikoita sekä viisi lavaa energiajuomia. Kuljettaja sanoi vitsaillen: “Soittakaa, kun tarvitsette lisää”. Viikon kuluttua soitimme, että milloin saisimme täydennystä, sillä kaikki juomat ennättivät jo loppumaan. Luvattu täydennys ei koskaan saapunut.
9. Alexi Laihon villi soolotatsi
Alexin soolotatsi oli tällä albumilla vielä aiempaakin villimpi. Kun äänitimme kosketintaiteilija Janne Wirmanin kiippariliidejä, jouduin soiton aikana kääntämään saundimoduulista hienovirettä tietyissä kohdissa ylös, jotta se toimisi Alexin ärhäkästi vedetyn kitaran kanssa. Ilman vireen ruuvaamista lennossa olisivat tietyt osiot kuulostaneet liian epävireisille.
10. Äänitetyksessä käytetty legendaarinen miksauspöytä
Astian A-studiossa oli 2000-luvun alussa käytössä legendaarisen Love Recordsin vanhan Helios-miksauspöytä vuodelta 1977. Kyseisellä tiskillä on äänitetty valtava määrä kotimaisia klassikkoalbumeita, mukaan lukien Children Of Bodom -yhtyeen Hate Crew Deathroll.
11. Äänitysmedia
Tämä on ensimmäinen Bodom-albumi, joka äänitettiin tietokoneelle. Emme kuitenkaan käyttäneet tietokoneen tarjoamia editointimahdollisuuksia, vaan äänitimme kunnes osio oli valmis. Lyhyiden viipaleiden sijaan päätimme taltioida pitkiä pätkiä ja tämä on yksi niistä syistä, miksi levyltä välittyy aito soittamisen into.
12. Plektroja siellä, plektroja täällä
Välillä sessioissa erinäiset asiat lähtevät lentoon, ja Hate Crew Deathrollin äänityksissä tuo asia oli plektrat. Jossain vaiheessa kitarakaksikko Kuoppala-Laiho alkoi kirjaimellisesti viljelemään plektrojaan joka paikkaan. Löysin niitä jopa herkuttelupäivänä tilaamastani pizzasta. Oudoksi asian teki se, etten ollut huomannut kenenkään kopeloivan pizzalaatikkoa ja silti myöhäisen lounaani pintaa koristi kourallinen Jazz3:sia. Lisäksi yöllä äänitysten päätyttyä, kun avasin studiorakennuksessa olevan asuntoni oven, karmin välistä tipahteli lattialle kasa plektroja. AA-kerho, eli kuten Alexia ja Alexanderia leikkisästi kutsuimme, oli kyllä melkoinen hassuttelukaksikko.
13. Melodisempia kiipparisooloja
Tälle levylle haimme monien asioiden suhteen erilaista lähestymiskulmaa, ja yksi niistä on sooloissa näyttäytyvät melodiat. Oivana esimerkkinä toimii Lil’ Bloodred Ridin’ Hood -kappaleen lopun kiipparisoolo, jonka melodiakulkua ja rytmikoukkuja työstimme yhdessä Janne Wirmanin kanssa. Sitä mukaa, kun nuotit vähenivät, melodian hyvyys alkoi löytymään.
14. Hate Crew Deathroll ja jengisota Astia-studiolla
Takapihalla Andrew W.K.:n soidessa sytytimme joka ilta tulet siellä olleisiin tyhjiin öljytynnyreihin. Tätä kutsuimme nimellä jengisota. Saatat muistaa Bodomien keikkoja, joissa lavalla on ollut useita palavia tynnyreitä. He siis toivat Hate Crew Deathroll -albumin äänityksissä olleen jengisodan myös keikkalavoille.
15. Needled 24/7 laulusärö
Needled 24/7 -kappaleen laulussa oleva särö tehtiin äänitysvaiheessa ajamalla laulu Helios-miksauspöydän mikkietusessa ruvelle.
16. Keikalta studioon
Kävimme juuri ennen Hate Crew Deathroll -albumin äänitystä Saksassa Wacken Open Air -festivaaleilla. Bodomien veto alkoi päälavalla perjantai-iltana klo 21.30 heti Bruce Dickinsonin jälkeen. Olimme tehneet valtavasti keikkoja ja Children Of Bodom tuntui olevan uransa siihen asti parhaassa iskussa. Wackenin veto oli kaikin puolin niin huikea, etten koskaan tule unohtamaan sitä ja sen miksaamista. Keikka sai kuitenkin hieman oudon sävyn, kun puolivälissä settiä selkäni taakse tuli hämmentävä hemmo puhisemaan. Häneen saatamme vielä palata.
17. Hate Crew Deathrollin liidilaulujen äänitys
Harmiksemme Alexilta katosi ääni juuri lauluäänitysten alla, joten jouduimme lykkäämään taltiointa myöhempään ajankohtaan. Olen melko varma, että äänitimme kaikki albumin liidilaulut muutamalla otolla yhden yön aikana. Niin, tuolloin tykkäsimme tehdä töitä juurikin yöllä, koska silloin saimme olla rauhassa ja olimme muutenkin sopivammassa vireessä.
Muistan, kuinka aamuyön tunteina kesken lauluäänityksen väsymys alkoi saada yliotteen. Aloin nimittäin nähdä näkyjä, kuinka lattiaa pitkin vipelsi valtavia jyrsijöitä. Yritä siinä nyt äänittää ja samalla vältellä rottien puremia. Onneksi pahemmilta vaurioilta kuitenkin vältyttiin ja saimme laulut onnistuneesti taltioitua.
18. Keikkamiksaaja lyö hanskat tiskiin
Sain Hate Crew Deathroll -albumin äänitysten aikana sähköpostia kosketinsoittaja Janne Wirmanilta. Siinä kerrottiin, että Wackenin keikkaa miksatessa selkäni taakse tullut hemmo oli Wackenin äänilaitteiden omistaja. Hän oli laittanut viestiä bändin managerille, joka puolestaan välitti viestin Jannelle. Puhiseva hemmo oli tullut katsomaan, että kuka oli tuo viiksekäs känninen pitkätukka, joka oli vääntänyt festivaalien parhaat saundit. Tämän kuultuani kiitin Children Of Bodom -yhtyettä neljän vuoden keikkamiksaajan pestistä ja ilmoitin tekeväni sovitut keikat, jonka sen jälkeen löisin kirjaimellisesti hanskat tiskiin. Mikäpä olisikaan ollut parempi hetki sanoa kiitosten paljous ja hehhulei.
Children Of Bodom: Hate Crew Deathroll
Kiitosten paljous myös sinulle, kun luit nämä 18 muistoa Hate Crew Deathrollin äänityksistä. Olen ikuisesti kiitollinen Alexi Laiholle, Alexander Kuoppalalle, Henkka Seppälälle, Janne Wirmanille sekä Jaska Raatikaiselle, että sain olla mukana tällä huikealla albumilla ja Children Of Bodom -yhtyeen uran alkutaipaleella. Vaikka Alexi Laiho jätti jälkeensä todella vahvan musiikillisen perinnön, haluan vielä muistuttaa, kuinka tärkeä rooli jokaisella jäsenellä on ollut bändin menestymisen suhteen.
We’re the Hate Crew, we stand and we won’t fall!
Onnen paljoutta 6.1.2021 täysi-ikäiseksi tullut Hate Crew Deathroll!
Jos tykkäsit kirjoituksestani, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän mielenkiintoisen informaation äärelle.
Oletko jo lukenut nämä Children Of Bodom -yhtyeen albumeiden tekemisestä kertovat kirjoitukseni:
- 5 asiaa, joita et tiennyt Children Of Bodomin Something Wild -debyyttialbumista
- 5 kutkuttavaa faktaa Children Of Bodomin Hatebreeder-albumin äänityksistä, joita et ole kuullut aiemmin
Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.
Antti
11/01/2021 @ 2:42 pm
Tää oli mun eka Bodom levy – samalla tiellä ollaan \m/
JL
01/04/2021 @ 10:25 am
Olipas hienoa lukea nämä muistot liittyen sinun ja Bodomin työstämiin levyihin. Etenkin mieleen jäi kummittelemaan tuo Hatebreederin sessioissa nauhoitettu, julkaisematon kappale (joka ilmeisesti Inearthedin demoilla myös esiintyy) ja joka ei ole sitten lopulta sitä päivänvaloa nähnyt.
Paljon on lähivuosina vanhat metallibändit julkaisseet lafkojen kautta noita ysärin alkupään demojansa “samojen kansien” alla ja soundia ehkä hieman restauroitu, jos se on ollut mahdollista.
Olisi hienoa joskus nähdä/kuulla nuo Inearthedin ja Astian alkutaipaleen nauhoitukset vaikka jonain Inearthed-kokoelmajulkaisulla ja sopisihan sinne bonus-raidaksi vaikka tuo julkaisematonkin “Inearthed” kappale Hatebreeder-sessioilta. Varmasti kiinnostusta löytyisi kyseistä julkaisua kohtaan maailmanlaajuisestikin.
Anssi Kippo
01/04/2021 @ 4:21 pm
Päivän Hyvyytytä JL ja kiitoksia ilahduttavasta kommentista. ? Uskon, että sopivan hetken tullen tuo Something Wild -debyyttialbumille tehty julkaisematon veisu tulee vielä fanien saataville. Aika harvoin osuuu vastaavaa tilannetta kohdalle, että yli 20 vuotta sitten valmiiksi saatettu veisu tulisi ensi kertaa julki.
Toivotaan, että joku hyvä Bodom-paketti ilmestyy jossain vaiheessa. Studioni varastoista löytyy myös useita Bodomien demoja, joita ei ole koskaan julkaistu missään formaatissa.
Mukavaa pääsiäistä ja kaikkea Hyvää! ⭐️