Teetkö nämä 5 yleistä virhettä äänityksissä?

If you like this post please share it with your friends!

Etkö ole tyytyväinen äänitteidesi jälkeen? Eikö miksatulta albumiltasi välity ne asiat, joiden haluaisit välittyvän? Tällä kirjoituksella haluan auttaa sinua saavuttamaan parempaa äänitysjälkeä ja sen saavuttamiseksi kysyn, teetkö nämä 5 yleistä virhettä äänityksissä?

Tästä kirjoituksesta on apua jokaiselle soittajalle ja laulajalle, joka on joskus pettynyt äänityksen laatuun. Myös äänittäjä ja miksaaja saavat vinkkejä, joilla voivat auttaa bändejä kohti parempaa saundia.

Teetkö nämä 5 yleistä virhettä äänityksissä?

Tämän kirjoituksen avulla autan sinua välttämään ne yleisimmät virheet, jotka huonontavat äänityksesi laatua. Pienillä asioilla voit saada suuria parannuksia aikaan. Pyydän, että mietit niitä äänityksiä, joihin et ole ollut tyytyväinen ja kuinka näistä vinkeistäni olisi jatkossa sinulle apua.

Astia-studio sisäpiiri

1. Liian vähäinen treenaaminen

Koska äänittäminen treenikämpällä on nykyään niin kovin helppoa, ovat jotkut bändit tyystin unohtaneet tuon paikan etuliitteen. Ilman treeniä, paikasta tulee pelkkä kämppä, jossa ei siis enää treenata.

Muutama bändi on jopa tunnustanut minulle, etteivät ole kertaakaan soittaneet yhtään albumin biisiä kimpassa. Vasta äänitysten jälkeen alkaa armoton sovittaminen ja miettiminen kuinka biisit saadaan totetutettua livenä.

Treenaaminen kuitenkin kannattaa aina. Yhdessä soittaminen on oiva tapa viettää aikaa ja musiikista saa paljon positiivista energiaa. Myös negatiivisesta energiasta pääsee hyvin eroon, kun vetää ikään kuin energisen keikan bänditreeneissä.

Suosittelen sinua treenaamaan bändisi kanssa kappaleet huolella ja riittävän monta kertaa, ennen kuin edes harkitset äänittämistä. Näin varmistat, että jokainen biisi löytää oikean uomansa ja kappaletta on mukava myöskin soittaa.

5 yleistä virhettä äänityksissä – muista treenata

2. Instrumenttien äänittäminen erikseen

Ajattele, jos voisit bändisi kanssa vetää keikan, joka hyvissä äänitysolosuhteissa taltioitaisiin albumisi pohjaraidoiksi. Kuinka hyvälle ja massasta erottuvalle bändisi soitto voisikaan kuulostaa kaikessa energisyydessään!

Instrumenttien äänittäminen erikseen lienee lähes poikkeuksetta se yleisin äänitystapa. Koska toimin monessa asiassa valtavirtaa vastaan, olen jo vuosia suositellut pohjaraitojen soittamista koko bändin voimin.

Viime viikonloppuna äänitin kokonaisen albumin päivässä ja taltioimme rummut, basson sekä kitaran livenä yhtäaikaa. Kaikki mitä taltioimme päätyi myös albumille. Instrumenttien äänittäminen erikseen vähentää musiikkisi rokkaavuutta ja joudut tekemään paljon töitä, että saat soittimet yhdeksi hienoksi kokonaisuudeksi.

Ennen äänitystä on hyvä toteuttaa riittävästi tämän kirjoituksen ensimmäisen kohdan vinkkiä, sillä sen avulla tämä toinen kohta onnistuupi varmasti.

5 yleistä virhettä äänityksissä - The Black Dukes ei tee virheitä

3. Soitto tiukaksi editoimalla

Vuosikausia editoin kaikki raidat ja ihmettelin, mikseivät soittimet kuulostaneet yhtenäisiltä. Lopulta ymmärsin, että editoimisen sijaan instrumentit kannattaa mieluummin äänittää suoraan kohdalleen. Tällöin tosin äänittämiseen voi joskus kulua hieman kauemmin aikaa, etenkin kun taltioit kaikki instrumentit erikseen. Tosin, vähintäänkin sama aika menee editointiin, joka kuitenkin antaa kehnomman lopputuloksen.

Editoiminen houkuttelee helppoudellaan. Mutta saavutatko elämässä suuria asioita helposti, vähän niin kuin hiirtä napsauttamalla?

Hienojen ja suurten asioiden eteen täytyy yleensä nähdä vaivaa ja siksi suosittelen, että mieluummin soitat uudelleen kuin editoit raidan. Jos luet kirjoituksiani huolellisesti ja olet jo havainnut mistä “lukkiutumisessa” on kyse, tiedät ettei editointia tarvita.

Sinäkin voit löytää tiukan soittogrooven rentouden ja miettimättömyyden avulla. Sanottuna se kuulostaa helpolle, mutta kun alat niitä tosissasi toteuttamaan, huomaat että se vaatii todella paljon harjoittelua. Lopulta raskas työ kuitenkin palkitaan.

Muistan, kuinka minulle aikanaan miksattavaksi lähetetyissä kappaleissa oli neljän tahdin riffikierto kopioitu yhdestä soittokerrasta joka paikkaan. Kaikilla kiepeillä sama virhe sekä rytminen huojunta toistui ja se jos mikä kuulosti todella epäluonnolliselta.

Vältä siis editointia ja soita kuviot kohdalleen.

Astia-studio sisäpiiri

4. Varovainen soittotatsi

Tämä pätee laulun ohella myös kaikkiin soittimiin. Jos lyöt rumpuja hiljaa, et voi odottaa niiden saundaavaan energiselle ja suurelle. Jos soitat kitaraa höyhenenkevyesti, on siitä mahdotonta saada välittymään rokkaavuutta. Basson varovainen pömpöttely syö saundia ja tekee siitä tukkoisen kuuloisen.

Varovaisesti laulaminen voi sopia johonkin biisin loistavasti, mutta energisen veisun se onnistuu viemään aivan väärille urille. Heviörinässä tämä ei kuitenkaan tarkoita täysillä huutamista, sillä moinen voi jopa vaurioittaa äänihuuliasi. Voit opetella väkevän laulutavan ilman, että desibelit nousevat liian kovaksi. Kaikessa on kyse tekniikasta ja siitä, mikä sinun äänellesi parhaiten sopii.

Erään suositun yhtyeen kitaristi kertoi, kuinka yhdysvaltalais-tuottaja oli laittanut hänet soittamaan rouheaa rokkia niin kevyellä soittotatsilla kuin mahdollista. Jokaisen oton jälkeen tuottaja halusi virittää kitaran ja jos kepukkaa löi vähänkin liian lujaa, ei se tuottajalle kelvannut.

Yllä kuvattu tapa on mielestäni pelottavan kaukana kaikesta siitä, mistä rock n’ rollissa on kyse – tai siis on joskus muinoin ollut. Kun rock-musasta poistetaan energisestä soittamisesta aiheutunut epävire ja editoidaan kaikki särmä pois, jääkö mitään muuta jäljelle kuin mautonta ja hajutonta tusinatavaraa? Tällä metodilla on käytännössä mahdotonta erottua massasta.

Liian hiljaa soittaminen ja laulaminen ovat yksi yleisimmistä äänitystä huonontavista tekijöistä.

5 yleistä virhettä äänityksissä – The Black Dukes ei virheitä tee

5. Siirrä päätöksen tekeminen miksaajalle

Hajuton ja mauton on myös tapa, jolla monet äänittävät kaikki instrumentit. En tiedä missä vaiheessa valloille nousi metodi, jossa varotaan äänitysvaiheessa kaikkea, mikä voisi vähimmässäkään määrin tuoda äänitettävään raitaan karaktääriä tai väriä.

Suosittelen sinulle samaa lähestymistapaa, jonka olen lukemattomien testien jälkeen hyväksi havainnut. Äänitä niin valmista saundia, kuin mahdollista ja käytä laitteita, jotka tuovat väriä ja antavat saundille luonnetta.

Jos haluat kitaran olevan kirkas, älä äänitä tummaa kitarasaundia. Mikäli basariin täytyy saada lätinää, käytä sellaista kalvoa ja nuijaa, josta välittyypi enemmän yläpäätä. Ruuvaa myös miksauspöydän eq:sta diskanttia lisää ennen A/D-muunnosta.

Mitä enemmän valintoja jätät miksaajalle, sitä kauemmin miksauksessa kestää. Jos jokainen pieni yksityiskohta päätetään miksausvaiheessa, kuinka voit olla varma siitä, että kaikki nuo päätökset ovat juuri sellaisia mitä niiden toivot olevan?

Eikö sinustakin olisi siistiä koko äänitysten ajan kuunnella mahdollisimman valmista saundia? Näin ikään kuin kuuntelet jo valmiiksi miksattua albumia ja tiedät, mille levysi tulee saundaamaan.

Tämä metodi nopeuttaa miksaamista ja vähentää sitä mahdollisuutta, että miksaaja vie päätöksillään musiikkisi aivan väärään suuntaan. Soittaminenkin on paljon siistimpää, kun musiikki kuulostaa tunkkaisen demon sijaan valmiille albumille jo soittovaiheessakin.

Paranna saundisi ohella myös soittotiukkuuttasi

Lue lisää aiheeseen liittyvistä kirjoituksistani:

Astia-studio sisäpiiri

Vältä nämä 5 yleistä virhettä äänityksissä

Kiitos, kun sain opastaa sinut paremman äänityksen pariin. Olen nämä vinkit vuosien saatossa erittäin toimiviksi havainnut ja uskon niiden parantavan äänityskokemuksen ohella myös musiikkisi saundia.

Jos olet kyllästynyt pitkiin sessioihin ja joutunut pettymään riittävän monta kertaa, olet sydämellisesti tervetullut taltioimaan musiikkiasi kanssani. Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua.

Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan tämän sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio tavoittaa mahdollisimman monia. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua 25 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan yli 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja